خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
آسیب دیدگی ACL در ورزشکاران شایع است. ACL (رباط صلیبی قدامی) نواری بافتی داخل زانو است و زمانی که کشیده یا پاره شود، آسیب می بیند. این اتفاق زمانی روی می دهد که همزمان با دویدن یا پریدن، چرخش سریع یا حرکت ناگهانی رخ دهد.

ACL سالم به همبستگی استخوان های زانو و ثبات زانو کمک می کند. آسیب این رباط ممکن است با مشکلاتی در اعمال فشار به زانو، راه رفتن یا ورزش کردن همراه باشد.

در صورتی که ACL دچار کشیدگی یا پارگی خفیف شده باشد ممکن است با کمک پزشک و فیزیوتراپی به مرور زمان بهبود یابد. اما در صورت پارگی کامل، بخصوص در مواردی که فرد جوان است یا قصد دارد به فعالیت های ورزشی خود ادامه دهد، ممکن است لازم باشد جایگزین شود. در صورتی که شخص مسن تر است یا فعالیت کمتری دارد، ممکن است پزشک درمان هایی را توصیه کند که مستلزم جراحی نیستند.


چه اتفاقی در طول جراحی ACL روی می دهد؟

پزشک رباط پاره شده را از زانو برداشته و آن را با بافت جدید جایگزین می کند. هدف از این اقدام این است که زانو مجدداً پایدار شده و دامنه حرکتی که پیش از آسیب دیدگی داشت را بازیابد. ( درد زانو )

معمولاً پزشکان متخصص ارتوپدی برای ACL از جراحی آرتروسکوپی استفاده می کنند. این بدان معنی است که آن ها از طریق برش های کوچکی در اطراف زانو، ابزارهای ظریف و دوربینی را به آن وارد می کنند. اسکار پوستی ناشی از این روش کمتر از جراحی باز زانو است.


جراحی رباط صلیبی چگونه انجام می شود؟

پس از اینکه پزشک ACL پاره شده را برداشت، تاندون را در جای آن قرار می دهد. (تاندون ها عضله را به استخوان متصل می کنند.) پزشک ممکن است تاندون را حین جراحی از بخش دیگری از بدن (مانند زانو، همسترینگ یا ران) بردارد. یا ممکن است از تاندون اهدا کنندگان متوفی استفاده کند. هر دو نوع عملکرد خوبی دارند. قرار گرفتن تاندون درون زانو به عنوان پیوند شناخته می شود.

پزشک پیوند را در نقطه مناسب قرار داده و دو سوراخ به نام “تونل” ایجاد می کند. یکی از آن ها در استخوان بالای زانو، و دیگری در استخوان زیر آن ایجاد خواهد شد. سپس پزشک پیچ هایی را در تونل ها قرار داده و پیوند را در جای خود ثابت نگه می دارد. این مانند نوعی پل عمل می کند که لیگامان جدید با روند بهبودی روی آن رشد می کند. رشد کامل ACL جدید ممکن است ماه ها بطول بیانجامد.


پس از جراحی، پزشک از شما می خواهد از راه رفتن امتناع کرده و به زانوی خود استراحت دهید و برای محافظت از مفصل از بریس استفاده کنید.

پزشکان مشغول تحقیقات پیوسته ای هستند تا دریابند آیا روش جدید جراحی ACL بهتر است یا مراقبت های استاندارد. این رویکرد نوین ترمیم رباط صلیبی زانو به روش Bridge-Enhanced (BEAR) نامیده می شود.

روش BEAR برخلاف جراحی استاندارد ACL، به بهبودی خودبخودی ACL پاره شده، به گونه ای که نیازی به تعویض نباشد، کمک می کند. پزشکان یک اسفنج ظریف ویژه را در زانو بین دو انتهای ACL پاره شده قرار می دهند. آن ها اسفنج را با خون خود فرد تزریق می کنند و انتهای سست و پاره شده ACL را به اسفنج حاوی خون بخیه می کنند. این اسفنج حمایتی برای ACL فراهم می کند. با گذشت زمان، دو انتهای پاره شده بهبود می یابند و به یک بافت ACL جدید و سالم تبدیل می شوند.

منبع: دکتر دکتر


جراحی ACL چیست و چه عوارضی دارد؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا