خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
درباره شانه

مفصلی که قسمت فوقانی بازوی را به بدن متصل می شود، یک مفصل گوی و کاسه است. استخوان فوقانی بازوی شما که هومروس نامیده می شود، انتهای گردی دارد که در ساختار منحنی شکل واقع در قسمت خارجی تیغه شانه قرار می گیرد.

لیگامان ها و تاندون ها آن ها را در کنار هم نگه می دارند. لیگامان ها استخوان ها را بهم متصل می کنند، در حالی که تاندون ها عضلات را به استخوان متصل می کنند. لایه ای بافتی به نام غضروف استخوان ها را دور از هم نگه می دارد، بنابراین آنها هیچ گاه روی یکدیگر سایید نمی شوند.

ساختار گوی و کاسه این امکان را فراهم می کند که بازوی خود را به سمت بالا و پایین، عقب و جلو یا بصورت چرخشی حرکت دهید.



چرا لازم است تعویض مفصل صورت گیرد؟

اگر شرایطی مانند موارد زیر، که استفاده از بازو را دردناک و سخت می کند، دارید، ممکن مجبور باشید نسبت به این کار اقدام کنید :
  • آسیب جدی در شانه مانند شکستگی استخوان
  • التهاب مفصلی شدید
  • پارگی کلاهک گرداننده شانه
احتمالاً تلاش پزشک در ابتدا در این راست که با دارو یا فیزیوتراپی در مان را انجام دهد. در صورتی که این اقدامات مؤثر نباشند، ممکن است وی انجام جراحی را توصیه کند.

جراحی تعویض مفصل شانه نسبت به تعویض مفصل ران یا زانو کمتر انجام می شود. اما سالانه بیش از ۵۰،۰۰۰ تعویض مفصل شانه در ایالات متحده انجام می شود.


چه فرایندی در جراحی شانه روی خواهد داد؟

جراح ارتوپدی با استفاده از ماده ای که می تواند فلز یا پلاستیک باشد، استخوان طبیعی بخش گوی و کاسه ی مفصل شانه را جایگزین می کند. این اقدام، جراحی بزرگی است که شما را تا چند روز در بیمارستان نگه می دارد. بعد از آن نیز به چندین هفته فیزیوتراپی نیاز خواهید داشت.


سه نوع جراحی تعویض شانه وجود دارد:

  • تعویض کامل شانه: این جراحی متداول ترین نوع جراحی است. دراین روش، بخش گرد واقع در رأس استخوان بازو با یک گوی فلزی، که به بقیه استخوان متصل می شود، جایگزین می شود. بخش کاسه ای با یک سطح پلاستیکی جدید پوشیده می شود.
  • تعویض جزئی شانه: تنها بخش گوی شانه تعویض می شود.
  • تعویض معکوس شانه: این روش معمولاً در مواردی که کالاهک گرداننده شانه دچار پارگی شده باشد، انجام می شود. همچنین در زمانی که جراحی تعویض مجدد مفصل شانه موفقیت آمیز نباشد نیز، انجام می شود. گوی فلزی به استخوان های شانه متصل می شود و در بالای بازو یک سوکت (بخش کاسه ای) کاشته می شود.
منبع: دکتر دکتر


جراحی تعویض شانه ؛ ضرورت، چگونگی، شرایط و عوارض

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
آماده شدن برای جراحی شانه

قبل از گرفتن شانه جدید احتمالاً یک معاینه فیزیکی کامل و تصویربرداری اشعه ایکس یا سایر تست تصویربرداری خواهید داشت تا جراح بتواند مفصل را به دقت بررسی کند.

در مورد سایر بیماری ها و هرگونه دارویی که مصرف می کنید، با پزشک صحبت کنید. چند هفته قبل از جراحی باید مصرف برخی داروها، به ویژه مسکن را متوقف کنید.
ممکن است مجبور شوید مصرف نوشیدنی را کاه داده و بیشتر ورزش کنید.

از شب قبل از عمل خود چیزی نخورید و نیاشامید.

این روش حدود ۳ ساعت بطول خواهد انجامید. پزشکان داروهایی برای خواباندن شما در حین جراحی خواهند داد.

باید مطمئن شوید کسی تا چند هفته بعد از بازگشت از بیمارستان، در انجام برنامه روزانه شما به شما کمک می‌کنند. شما نمی توانید بازوی خود را زیاد حرکت دهید. اگر اقوام یا دوستی ندارید که بتواند به شما کمک کند، ممکن است بخواهید تا زمانی که قادر به انجام کارهای بیشتری باشید، در یک مرکز توانبخشی بمانید.

همچنین ممکن است بخواهید بعضی از چیزها را در خانه جابجا کنید تا در حین بهبودی دسترسی به آنها آسان تر باشد.


بهبودی بعد از جراحی تعویض شانه

باید در نظر داشته باشید قبل از رفتن به خانه که ممکن است ۲ تا ۵ روز در بیمارستان بسـ*ـتری شوید. شانه شما متورم خواهد شد، و دردناک خواهد بود. پزشک برای کمک به کنترل درد داروهایی را تجویز می کند. کمپرس سرد می تواند در کنترل تورم کمک کننده باشد.

در ابتدا بازوی شما در یک بریس قرار می گیرد تا مانع از حرکت آن شود. بعد از یک روز یا بیشتر، باید فیزیوتراپی را شروع کنید تا بازو و شانه جدید را به کار بیاندازید.

بعد از بازگشتن به خانه، باید همچنان فیزیوتراپی را ادامه دهید. شما ورزش هایی را انجام خواهید داد که به تدریج عملکرد مفصل جدید شما را بهبود می بخشد. عجله نکنید: ممکن است ۴ هفته طول بکشد تا بتوانید چیزی سنگین تر از یک لیوان آب را بلند کنید.

در بیشتر دوران نقاهت، بازوی شما در آویز دست یا اسلینگ قرار می گیرد. ممکن است ۶ هفته یا بیشتر طول بکشد تا بتوانید دوباره رانندگی کنید.


عوارض جراحی تعویض شانه

بیشتر افراد پس از جراحی تعویض مفصل، حرکت کاملی در شانه خود دارند و به فعالیت های روزانه خود بازمی گردند. اما مانند هر عمل دیگر، احتمال بروز عوارض نیز وجود دارد. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونت یا خونریزی در اطراف مفصل: احتمالاً برای کاهش احتمال عفونت بعد از جراحی آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد.

دررفتگی: این حالت زمانی روی می دهد که بخش توپی از سوکت (بخش کاسه ای) خارج شود.

ممکن است اعصاب اطراف شانه در حین جراحی آسیب ببینند: آنها معمولاً بهبود می یابند.

مفصل جایگزین ممکن است پس از سالها استفاده شل یا از استخوان جدا شود: برای رفع این مشکل ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.


جراحی تعویض شانه ؛ ضرورت، چگونگی، شرایط و عوارض

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا