- عضویت
- 9/10/20
- ارسال ها
- 2,829
- امتیاز واکنش
- 37,845
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- انتهای راهرو سمت چپ
- زمان حضور
- 60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
کنسولهای خانگی بسیاری در طول تاریخ بازیهای ویدیویی آمده و رفتهاند. برخی موفق بودهاند و سالها گیمرهای زیادی را با دنیای بازیهای ویدیویی سرگرم کردهاند. برخی هم شکستی بزرگ برای سازندگان خود محسوب شدهاند و ردی از آنها در تاریخ صنعت بازیها دیده نمیشود. اما موفقیت بعضی از کنسولهای بازی خانگی فراتر از اعداد و ارقام درآمدی و سرگرم کردن مخاطبها بوده؛ این کنسولها صنعت بازیهای ویدیویی را تکان داده و تأثیری شگرف در آیندهی این صنعت داشتهاند.
در لیستی که در ادامه معرفی میکنیم، به بررسی ۱۰ کنسول بازی تأثیرگذار در تاریخ بازیهای ویدیویی میپردازیم که در زمان خود از مبتکرانهترین و آیندهنگرانهترین کنسولها بودهاند. این لیست بر اساس بازیهای ارائهشده برای کنسولها نیست و رقابت فقط میان کنسولهای خانگی و قابلیتهای سختافزاری و ابتکارهای مختلف آنهاست.
کنسول بازی Atari ۵۲۰۰
سال عرضه: ۱۹۸۲
در سال ۱۹۸۲ سومین کنسول خانگی آتاری، بعد از پونگ و آتاری ۲۶۰۰ روانهی بازار شد؛ بازاری که در آن سالها با سیل عظیم سیستمهای بازی اولیه روبهرو بود. آتاری ۵۲۰۰ قابلیت اجرای بازیهای کنسول قبلی آتاری یعنی ۲۶۰۰ را نداشت و به اصطلاح «بکوارد کامپتیبل» نبود. بازیهای موجود برای این کنسول هم مجموعههای جدیدی نبودند و تنها آپدیتی حوصلهسربر از نسخههای نسل قبل بودند.
شاید بپرسید دلیل آوردن این کنسول در لیست برترین کنسولهای تأثیرگذار در صنعت گیم چیست؟ جواب این سؤال را با نوآوری کنترلر در آتاری ۵۲۰۰ میتوان داد. هر چند کنترلر این کنسول آنطور که باید موفق نشد و شاید از بدترین کنترلرهای تاریخ به حساب بیاید، اما ایدهی نوآورانهای که ارائه میدهد و تأثیری که در آیندهی کنترلرهای بازی دارد، دلیل حضور آتاری ۵۲۰۰ در این لیست است.
با این کنسول بود که برای اولین بار جوی استیک آنالوگ روی کنترلر معرفی شد. حتی اگر بازی با این کنترلر، تجربهی خوشایندی نبود و با یک جوی استیک بدون فنر با پشتیبانهای لاستیکی طرف بودیم که هر سمتی که رها میشد همانجا میماند و به مرکز برنمیگشت. همچنین دکمهی Pause هم در این کنسول معرفی شد. امروزه حتی تصور دنیای بازیهای ویدیویی بدون این گزینه دشوار است. همین مسأله به تنهایی ارزش کنسول را در میان کنسولهای همدورهی خود چند برابر میکند. دکمهی تنظیم مجدد یا Reset هم برای اولین بار با کنسول آتاری ۵۲۰۰ شناخته شد که در زمان خود ویژگی بسیار جذابی بود.
امیدواریم آتاری دربارهی ادامهی این مسیری که با جوی استیک آنالوگ شروع کرده است خلاقانه و آیندهنگرانه باشد و دوباره شاهد بازگشت این نوستالژی به کنسولهای این شرکت باشیم.
۹. سوپر نینتندو اینترتینمنت سیستم (SNES)
کنسول بازی SNES
سال عرضه: ۱۹۹۱
«اسانایاس» یا سوپر نینتندو به قدری فوقالعاده بود که بهراحتی میتواند جای خود را در لیست ده کنسول تأثیرگذار تاریخ بازیهای ویدیویی داشته باشد. بازیهای ارائهشده برای این کنسول در نوع خود بینظیر بودند و اگر بررسی ما محدود به بازیها میشد، قطعا انای اس را در صدر بهترین کنسولها قرار میداد.
آنچه که کنسول سوپر نینتندو را نوآورانه میکند، کنترلرهای آن بود. این کنترلرها الهامبخش طراحی دستههای بازی نسلهای بعد شدند. کنسولهای بازی بعدی همچون ایکسباکس و پلیاستیشن در اولین نسلهای خود و حتی «دریمکست» سگا در طراحی کنترلرهای خود به دکمههای کلاسیک XABY کنترلر سوپر نینتندو وفادار ماندند و با گذشت سی سال هنوز هم در نسل جدید تأثیر این طراحی خلاقانه را میبینیم. کنترلر سوپر نینتندو دکمههای شانه (Shoulder buttons) را هم برای اولین بار معرفی کرد که پس از آن در بیشتر طراحیها تکرار شد.
ترفندهای نینتندو برای رقابت در دنیای ۳۲-بیتی بازیها در آن زمان تنها محدود به کنترلرها نمیشد. تراشهی Super FX که با بازی استار فاکس معرفی شد از ترفندهای رقابتی موفق است.
۸. پلیاستیشن
کنسول بازی PlayStation
سال عرضه: ۱۹۹۴
بعد از همکاری ناموفق سونی و نینتندو برای تولید کنسول مشترک با تکنولوژی پشتیبانی از سیدی، سونی بیخیال نشد و تلاشهای خود را معطوف ساخت اولین کنسول خود با عنوان پلیاستیشن کرد.
پلیاستیشن با فروش خوب و موفقیتآمیز، آغاز مسیر پردستاورد سونی در صنعت بازیهای ویدیویی بود. در زمان عرضهی اولین پلیاستیشن کنترلری با طراحی ساده و اضافه شدن چهار دکمهی جهتدار معرفی شد. بعدها سونی با اضافه کردن دکمههای آنالوگ، دنیای بازیها دگرگون کرد.
از نوآوریهای دیگر پلیاستیشن میتوان به نسخهی ارتقایافتهی «پیاس وان» اشاره کرد. این کنسول بعد از نسخهی اولیهی پلی استیشن در سال ۲۰۰۰ عرضه شد. پی اس وان یک صفحهی نمایش متصل به کنسول داشت که آن را از اتصال به تلویزیون در آن زمان بینیاز میکرد. به لطف پلی استیشن دیسکهای بازی به محبوبیت بسیاری رسیدند و به شروع بازیهای سهبعدی کمک شد.
۷. توربوگرافایکس-۱۶
کنسول بازی TurboGrafx ۱۶
سال عرضه: ۱۹۸۹
خارج از ژاپن، شرکت NEC با فروش کنسول PC Engine از فامیکام نینتندو پیشی گرفت. این شرکت چند ملیتی که در ژاپن مستقر بود، در راستای یک موفقیت بزرگ در آمریکا تلاش میکرد و به همین منظور توربوگرافایکس-۱۶ را در آمریکا عرضه کرد. این کنسول کوچک عملکرد مطلوب شرکت «انایسی» را نداشت و نتوانست به اندازهی کنسولهای موجود در بازار همچون سوپر نینتندو و سگا جنسیس موفق شود.
توروبوگرافایکس-۱۶ نخستین کنسول بازی بود که از لوحهای فشرده بهعنوان لوازم جانبی اختیاری استفاده میکرد. البته این کنسول فاقد بازی و با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه میشد که اصلا رقابتی نبود. روند عرضهی بازیهای مختص کنسول هم بسیار کند بود. با تمام این اوصاف باز هم توربوگرافایکس-۱۶ را میتوان در لیست تأثیرگذارترین کنسولها از لحاظ آیندهنگری و خوشبین بودن به سیدی به جای کارتریج قرار داد.
در لیستی که در ادامه معرفی میکنیم، به بررسی ۱۰ کنسول بازی تأثیرگذار در تاریخ بازیهای ویدیویی میپردازیم که در زمان خود از مبتکرانهترین و آیندهنگرانهترین کنسولها بودهاند. این لیست بر اساس بازیهای ارائهشده برای کنسولها نیست و رقابت فقط میان کنسولهای خانگی و قابلیتهای سختافزاری و ابتکارهای مختلف آنهاست.
کنسول بازی Atari ۵۲۰۰
سال عرضه: ۱۹۸۲
در سال ۱۹۸۲ سومین کنسول خانگی آتاری، بعد از پونگ و آتاری ۲۶۰۰ روانهی بازار شد؛ بازاری که در آن سالها با سیل عظیم سیستمهای بازی اولیه روبهرو بود. آتاری ۵۲۰۰ قابلیت اجرای بازیهای کنسول قبلی آتاری یعنی ۲۶۰۰ را نداشت و به اصطلاح «بکوارد کامپتیبل» نبود. بازیهای موجود برای این کنسول هم مجموعههای جدیدی نبودند و تنها آپدیتی حوصلهسربر از نسخههای نسل قبل بودند.
شاید بپرسید دلیل آوردن این کنسول در لیست برترین کنسولهای تأثیرگذار در صنعت گیم چیست؟ جواب این سؤال را با نوآوری کنترلر در آتاری ۵۲۰۰ میتوان داد. هر چند کنترلر این کنسول آنطور که باید موفق نشد و شاید از بدترین کنترلرهای تاریخ به حساب بیاید، اما ایدهی نوآورانهای که ارائه میدهد و تأثیری که در آیندهی کنترلرهای بازی دارد، دلیل حضور آتاری ۵۲۰۰ در این لیست است.
با این کنسول بود که برای اولین بار جوی استیک آنالوگ روی کنترلر معرفی شد. حتی اگر بازی با این کنترلر، تجربهی خوشایندی نبود و با یک جوی استیک بدون فنر با پشتیبانهای لاستیکی طرف بودیم که هر سمتی که رها میشد همانجا میماند و به مرکز برنمیگشت. همچنین دکمهی Pause هم در این کنسول معرفی شد. امروزه حتی تصور دنیای بازیهای ویدیویی بدون این گزینه دشوار است. همین مسأله به تنهایی ارزش کنسول را در میان کنسولهای همدورهی خود چند برابر میکند. دکمهی تنظیم مجدد یا Reset هم برای اولین بار با کنسول آتاری ۵۲۰۰ شناخته شد که در زمان خود ویژگی بسیار جذابی بود.
امیدواریم آتاری دربارهی ادامهی این مسیری که با جوی استیک آنالوگ شروع کرده است خلاقانه و آیندهنگرانه باشد و دوباره شاهد بازگشت این نوستالژی به کنسولهای این شرکت باشیم.
۹. سوپر نینتندو اینترتینمنت سیستم (SNES)
کنسول بازی SNES
سال عرضه: ۱۹۹۱
«اسانایاس» یا سوپر نینتندو به قدری فوقالعاده بود که بهراحتی میتواند جای خود را در لیست ده کنسول تأثیرگذار تاریخ بازیهای ویدیویی داشته باشد. بازیهای ارائهشده برای این کنسول در نوع خود بینظیر بودند و اگر بررسی ما محدود به بازیها میشد، قطعا انای اس را در صدر بهترین کنسولها قرار میداد.
آنچه که کنسول سوپر نینتندو را نوآورانه میکند، کنترلرهای آن بود. این کنترلرها الهامبخش طراحی دستههای بازی نسلهای بعد شدند. کنسولهای بازی بعدی همچون ایکسباکس و پلیاستیشن در اولین نسلهای خود و حتی «دریمکست» سگا در طراحی کنترلرهای خود به دکمههای کلاسیک XABY کنترلر سوپر نینتندو وفادار ماندند و با گذشت سی سال هنوز هم در نسل جدید تأثیر این طراحی خلاقانه را میبینیم. کنترلر سوپر نینتندو دکمههای شانه (Shoulder buttons) را هم برای اولین بار معرفی کرد که پس از آن در بیشتر طراحیها تکرار شد.
ترفندهای نینتندو برای رقابت در دنیای ۳۲-بیتی بازیها در آن زمان تنها محدود به کنترلرها نمیشد. تراشهی Super FX که با بازی استار فاکس معرفی شد از ترفندهای رقابتی موفق است.
۸. پلیاستیشن
کنسول بازی PlayStation
سال عرضه: ۱۹۹۴
بعد از همکاری ناموفق سونی و نینتندو برای تولید کنسول مشترک با تکنولوژی پشتیبانی از سیدی، سونی بیخیال نشد و تلاشهای خود را معطوف ساخت اولین کنسول خود با عنوان پلیاستیشن کرد.
پلیاستیشن با فروش خوب و موفقیتآمیز، آغاز مسیر پردستاورد سونی در صنعت بازیهای ویدیویی بود. در زمان عرضهی اولین پلیاستیشن کنترلری با طراحی ساده و اضافه شدن چهار دکمهی جهتدار معرفی شد. بعدها سونی با اضافه کردن دکمههای آنالوگ، دنیای بازیها دگرگون کرد.
از نوآوریهای دیگر پلیاستیشن میتوان به نسخهی ارتقایافتهی «پیاس وان» اشاره کرد. این کنسول بعد از نسخهی اولیهی پلی استیشن در سال ۲۰۰۰ عرضه شد. پی اس وان یک صفحهی نمایش متصل به کنسول داشت که آن را از اتصال به تلویزیون در آن زمان بینیاز میکرد. به لطف پلی استیشن دیسکهای بازی به محبوبیت بسیاری رسیدند و به شروع بازیهای سهبعدی کمک شد.
۷. توربوگرافایکس-۱۶
کنسول بازی TurboGrafx ۱۶
سال عرضه: ۱۹۸۹
خارج از ژاپن، شرکت NEC با فروش کنسول PC Engine از فامیکام نینتندو پیشی گرفت. این شرکت چند ملیتی که در ژاپن مستقر بود، در راستای یک موفقیت بزرگ در آمریکا تلاش میکرد و به همین منظور توربوگرافایکس-۱۶ را در آمریکا عرضه کرد. این کنسول کوچک عملکرد مطلوب شرکت «انایسی» را نداشت و نتوانست به اندازهی کنسولهای موجود در بازار همچون سوپر نینتندو و سگا جنسیس موفق شود.
توروبوگرافایکس-۱۶ نخستین کنسول بازی بود که از لوحهای فشرده بهعنوان لوازم جانبی اختیاری استفاده میکرد. البته این کنسول فاقد بازی و با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه میشد که اصلا رقابتی نبود. روند عرضهی بازیهای مختص کنسول هم بسیار کند بود. با تمام این اوصاف باز هم توربوگرافایکس-۱۶ را میتوان در لیست تأثیرگذارترین کنسولها از لحاظ آیندهنگری و خوشبین بودن به سیدی به جای کارتریج قرار داد.
سرگذشت کنسول های بازی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com