خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

parädox

اخراج شده
کاربر اخراج شده
کاربر رمان ۹۸
عضویت
9/10/20
ارسال ها
2,829
امتیاز واکنش
37,849
امتیاز
368
محل سکونت
انتهای راهرو سمت چپ
زمان حضور
60 روز 11 ساعت 10 دقیقه
نویسنده این موضوع
حقایق مهم درباره دندان مصنوعی و مراقبت از آنها

عوامل گوناگون و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث خرابی و پوسیدگی دندان ها می شود. عدم توجه به درمان پوسیدگی منجر به از دست رفتن دندان شده و فرد را ناگزیر به کشیدن دندان و استفاده از جایگزینی به نام دندان مصنوعی می کند. افرادی که دندان های دائمی خود را از دست می دهند، می توانند از دندان مصنوعی کامل استفاده کنند و یا با داشتن چند دندان دائمی از دندان های مصنوعی تکه ای استفاده می کنند. توجه به بهداشت دهان پس از استفاده از دندان مصنوعی اهمیت زیادی دارد و سبب افزایش عمر دندان می شود.

دندان مصنوعی ها تاریخ مصرف دارن ؟

دندان ها در طول زمان دچار تغییر رنگ و ساییدگی می شوند و عواملی مانند عادت های جویدن، دندان قروچه، وضع بهداشت، سختی مینا و... روی دندان ها تاثیر می گذارند و دندان ها را دچار تغییراتی می سازند اما سن روی دندان ها تاثیر ندارد و آنها حتی بعد از هزاران سال هم کیفیت خود را حفظ می کنند پس این دندان ها تاریخ مصرف ندارند.

چند مورد مهم که درباره دندان های مصنوعی باید بدانید

- این که چه زمانی خوب است دندان مصنوعی گذاشته شود، بستگی به روند ترمیمی فک و تشخیص پزشک دارد. به طور کلی بعد از سه تا شش هفته که دندان ها از فک خارج شد و فرد دندان هایش را از دست داد، باید برای گذاشتن دندان مصنوعی اقدام کند.

- اگر فرد همه دندان های خود را از دست نداده و برخی دندانهایش سالم است باید از دندان های تکه ای که دو مدل فلزی و پلاستیکی دارند، استفاده کند. دندانپزشک با توجه به نوع فک و بررسی فاکتور های دیگر تشخیص می دهد که فرد به چه نوع دندانی نیاز دارد. در نوع فلزی برخلاف نوع پلاستیکی ظاهر دندان خیلی زیبا نیست اما دندان ها قلاب فلزی داشته و نظر بهداشتی و سلامتی شرایط بهتری دارند.

- عمر دندان مصنوعی به عادت های جویدن فرد، دندان قروچه و رعایت بهداشت بستگی دارد. به طور کلی می توان تا ده سال از دندان مصنوعی استفاده نمود و حتی پس از این زمان لازم نیست دندان مصنوعی را عوض کرد بلکه می توان دندان ها را ترمیم کرد و به اصطلاح آستر داد. افراد دچار بیماری پارکینسون به علت لرزش فک گاهی مجبورند هر سال دندان هایشان را عوض کنند.

- پزشکان توصیه می کنند افراد پس از کشیدن دندان از ایمپلنت استفاده نمایند زیرا وقتی دندان کشیده می شود، تحلیل فک شروع شده و در مدت طولانی به دلیل تحلیل فک یک ضربه کوچک می تواند باعث شکستگی فک شود. باید بدانید دندان مصنوعی هم جلوی تحلیل فک را نمی گیرد. بهترین راه جلوگیری از تحلیل فک این است که داخل فک چیزی گذاشته شود تا استخوان های اطراف تحلیل نرود و بهترین راه حل ایمپلنت است.

نکات بهداشتی و مراقبت از دندان مصنوعی

1. افراد دارای دندان مصنوعی باید بعد از هر وعده غذایی، دندانهای مصنوعی خود را از دهان خارج و با آب گرم و مسواک بشویند.

2. بعد از خارج کردن دندان این افراد بهتر است دهان خود را با آب گرم و محلول نمکی رقیق و مسواک نرم بشویند و برای علاقه‌مند جریان خون داخل بافت لثه و افزایش مقاومت آن لثه ها را با انگشت شست و نشانه ماساژ داده و با پشت انگشت شست سقف دهان را ماساژ دهند.

3. افراد دارای دندان مصنوعی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قارچی و عفونی دهان بهتر است در هنگام خواب دندان مصنوعی خود را بیرون بیاورند.

4. در نیاوردن دندان مصنوعی در طول خواب احتمال بروز پلاک زبان و پروتز، التهاب لثه و ابتلا به بیماری های قارچی را افزایش می دهد.

5. افراد دارای پروتزهای متحرک ناکامل باید بعد از هر وعده غذایی پروتز را از دهان خارج کرده و دندانهای طبیعی باقیمانده داخل دهان را مسواک زده و نخ دندان بکشند و سپس پروتز را داخل دهان قرار دهند.

6. افراد دارای پروتزهای متحرک ناکامل باید از دو مسواک یکی برای تمیز کردن دندانهای طبیعی و یکی برای تمیز کردن پروتز استفاده کنند.

7. افراد دارای دندان مصنوعی بهتر است هفته ای یک بار دندان مصنوعی را 5 دقیقه داخل محلول تمیز کننده ( یک قاشق چایخوری سرکه یا محلول سفیدکننده خانگی (وایتکس) ترکیب شده با یک لیوان آب ولرم ) قرار دهند. بعد از خارج نمودن دندان مصنوعی از محلول تمیز کننده آن را زیرشیر آب شسته و سپس آن را داخل دهان قراردهند.

8. افراد دارای دندان مصنوعی بهتر است هنگام حمام کردن دندانهای مصنوعی را از دهان خارج کرده و در داخل محلول تمیز کننده قرار دهند.

9. افراد دارای دندان مصنوعی اگر اصول بهداشت و نگهداری دندان را رعایت نمایند، محدودیت های غذایی خاصی ندارند و با توجه به کیفیت فک خودشان می توانند غذا های متنوع تری بخورند.

10. لثه ها باید شش تا هشت ساعت در روز استراحت کنند، بنابراین افراد دارای دندان مصنوعی باید دندان ها را هشت ساعت از دهان خارج کنند تا فک استراحت کند.

11 . افراد دارای دندان مصنوعی نباید از خمیردندان استفاده کنند زیرا خمیر دندان به علت داشتن مواد ساینده باعث ساییدگی دندان مصنوعی که از جنس پلاستیک است، می شود.

12. افراد دارای دندان های تکه ای بهتر است از مواد شوینده اسیدی مثل سرکه استفاده نکنند زیرا این مواد با اثر بر روی فلز سبب خورده شدن و تیره شدن رنگ فلز می شوند.

منبع:نمناک


دندان مصنوعی تاریخ مصرف دارد؟

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا