خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

bitter sea

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/12/20
ارسال ها
233
امتیاز واکنش
6,408
امتیاز
263
زمان حضور
99 روز 1 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
حجاب در اقوام گذشته

از آثار و نگاره‌هایی که بر روی غارها، دیواره‌های بناهای تاریخی، ظروف و صنایع‌دستی و یا حتّی مکتوبات و نسخ خطی موجود از هزاران سال پیش‌تر، به‌خوبی می‌توان آثار حجاب و اعتقاد به پوشش را در میان اقوام گذشته به دست آورد. درست است که نوع و میزان پوشش‌ها بسته به شرایط اقلیمی و رسومات طوایف مختلف با هم متفاوت بوده‌اند، امّا اصل ضرورت پوشش را می‌توان به‌وضوح در تمام ادوار زندگی بشر مشاهده کرد.حجاب در ادیان پیش از اسلام

با نظری گذرا و اجمالی در تعالیم ادیان قبل از اسلام به‌خوبی روشن می‌شود که نه‌تنها بحث حجاب و عفاف در این ادیان مطرح بوده، بلکه یکی از واجبات تأکید شده و ضروری آن‌ها به‌حساب می‌آمده است. از سوی دیگر احکام و قوانینی که به موضوع حجاب و حفظ عفت در ادیان پیش از اسلام پرداخته است، به‌مراتب سخت‌تر و شدیدتر از احکام حجاب در دین مبین اسلام است.

حجاب در دین مبین اسلام

اسلام به‌عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی، لباس و پوشش را «هدیه‌ی الهی» معرفی نموده و وجوب پوشش برای زن و مرد را با تعدیل و نظم مناسبی به جامعه‌ی بشری ارزانی داشته است. از انحرافات و یا افراط‌وتفریط‌هایی که پیرامون پوشش زنان وجود داشته است اجتناب نموده و در تشریح قانون حجاب، حدّ و مرزی متناسب با غرایز انسانی را در نظر گرفته است. حجاب در دین اسلام، سهل‌انگاری مضرّ و یا سخت‌گیری بی‌مورد نیست؛ بلکه با توجه به غریزه‌ی قدرتمند ****، احکام و دستورهای اسلام، تدابیری است که خداوند برای تعدیل و رام کردن و همچنین ارضای صحیح این غریزه، تشریح فرموده است.

حجاب در قرآن کریم

در آیه‌ی ٦٠ از سوره‌ی نور، حکم حجاب کامل برای تمام زنان ثابت و قطعی بوده و تنها زنان سالخورده آن هم به مقدار پوشش روئین (جلباب) از این حکم استثنا شده‌اند. از سوی دیگر خداوند برای همین زنانی که مستثنی واقع‌شده‌اند نیز حفظ عفاف و پوشش را مانند دیگر زنان توصیه می‌کند و آن را مطابق عفت می‌داند. به‌طورقطع وقتی رعایت حجابی که برای سالخوردگان بخشیده شده، مطابق با عفت ایشان است، رعایت آن برای بانوان دیگر که در سنّ ازدواج و گرایشات **** هستند، اولویت بیشتری داشته و لازمه‌ی حفظ عفت ایشان می‌باشد.


حجاب و عفاف در دین اسلام

 
  • تشکر
Reactions: Whisper

bitter sea

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/12/20
ارسال ها
233
امتیاز واکنش
6,408
امتیاز
263
زمان حضور
99 روز 1 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
عفاف در دین اسلام

تمایلات و خواسته‌های انسان تا وقتی تحت کنترل عقل و طبق موازین شرعی و دستورات الهی باشند، باعث رشد و تعالی بشر می‌شوند، ولی به‌محض این‌که پای خود را از محدوده‌ی عقل و شرع فراتر گذاشته و به تعبیر دیگر حکومت و غلبه‌ی بر عقل پیدا کردند، تأثیر عکس خواهند داشت و موجب سقوط و انحطاط فرد و جامعه می‌شوند. عفت یا عفاف حالتی نفسانی است که به سبب آن انسان از غلبه‌ی میل (خواسته‌های نفس) بر عقلش و درنتیجه ارتکاب رفتار زشت و حرام خودداری می‌کند.

عفاف در قرآن کریم

گوهر عفت در وجود هرکسی که باشد، از هر حرکتی که موجب علاقه‌مند دیگران و به هم خوردن روح ایمان و البته پاره شدن پرده‌های عفت و تدیّن در خود و دیگران شود، پرهیز می‌نماید. قرآن کریم در مواضع مختلفی پیرامون مظاهر مختلف عفاف روشن گری نموده و از نمادهای بی‌عفتی برحذر داشته است، ازجمله‌ی معارف قرآنی عفاف می‌توان به: عفت در راه رفتن و سخن گفتن، عفت پیش از ازدواج و عفت در غنا و فقر، اشاره نمود.

حجاب و عفاف در احادیث اهل‌بیت علیهم السّلام

به خاطر اهمّیّتی که مبحث حجاب و عفت در دین مبین اسلام دارد، علاوه بر آیات قرآن، روایات بسیاری از اهل‌بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین در این زمینه وجود دارد که حاوی درس‌ها و نکات بسیاری است. ازجمله این‌که در مقام دعا، معصومین از خدای متعال همواره توفیق عفاف و حیا را تقاضا کرده و آن را برترین عبادت معرفی می‌نمودند، همچنین به زن و شوهر توصیه می‌کردند تا هر چه بیشتر و بهتر با هم رابـ*ـطه‌ی **** و عاطفی داشته باشند، ولی در خارج از خانه و در ارتباط با دیگران، در جهت صیانت از حریم عفت و پاک‌دامنی خویش نهایت تلاش خود را مبذول دارند و ... .

سیره‌ی عملی اهل‌بیت علیهم السّلام در رابـ*ـطه با حجاب و عفاف

مصداق اکمل و اتمّ عفت و پاکی، حضرات اهل‌بیت علیهم السّلام و به شکل بارزتر وجود مقدّس صدیقه کبری فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله علیها هستند. او که در شأنش آیه‌ی تطهیر نازل‌شده و زبان بشر از توصیف حُجب و حیای او قاصر است. حضرت زهرا سلام‌الله علیها در رعایت حجاب و عفت ورزیدن حتّی در حضور فرد نابینا نیز کوتاهی نمی‌کردند چراکه رعایت حجاب را عامل مؤثر در حفظ و تقویت حریم عفت، حیا و دین‌داری خود فرد و جامعه می‌دانستند. بنابراین الگو گرفتن از سیره عملی و سلوک عفیفانه‌ی آن بزرگواران می‌تواند در مسیر رشد و اصلاح جامعه بسیار راهگشا باشد.


حجاب و عفاف در دین اسلام

 
  • تشکر
Reactions: دلارام راد و Whisper
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا