خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
در ابتدا آنچه که تحت عنوان کاتتریزاسیون قلبی نامیده می شود، انجام خواهد شد. به منظور ایجاد آرامش، به شما دارو داده خواهد شد، سپس پزشک محل ورود کتتر را بی حس خواهد کرد.

در مرحله بعد، لوله پلاستیکی نازک به نام غلاف (شیت) در شریان – گاهی اوقات در کشاله ران، و گاهی در بازو قرار خواهد گرفت. یک لوله توخالی بلند و باریک به نام کاتتر از به داخل غلاف وارد شده و در یک رگ خونی به سمت عروق اطراف قلب هدایت می شود.

مقدار اندکی ماده حاجب از طریق کاتتر بدرون رگ خونی شما تزریق خواهد شد، و در زمانی که در محفظه های قلب، دریچه ها و عروق اصلی شما حرکت می کنند، با کمک اشعه ایکس عکس تصویر برداری خواهد شد. پزشکان متخصص قلب از این تصاویر می توانند دریابند که عروق کرونر شما باریک شده و یا خیر، و یا در برخی موارد، دریچه های قلب به درستی کار می کنند یا خیر.

در صورتی که پزشک قصد انجام آنژیوپلاستی داشته باشد، کاتتر را به داخل شریان مسدود شده هدایت می کند. سپس او با کمک یکی از روش های زیر نسبت به انجام این کار اقدام می کند.

همه این اقدامات ۱ تا ۳ ساعت بطول می انجامد، اما آماده سازی و بهبود می تواند به این زمان بیفزاید. ممکن است برای تحت نظر قرار گرفتن تا یک شب در بیمارستان بمانید.


از چه روش هایی در آنژیوپلاستی استفاده می شود؟

چندین گزینه وجود دارد که پزشک می تواند از میان آن ها انتخاب داشته باشد. این ها عبارتند از:


بالون

یک کاتتر همراه با بالون کوچکی واقع در رأس آن، به سوی تنگی واقع در شریان هدایت می شود. پس از قرار گرفتن آن در جای خود، بالن برای کنار زدن پلاک باد شده و مدخل شریان را برای افزایش جریان خون به قلب، باز می کند.


استنت

استنت لوله کوچکی است که به عنوان داربستی برای حمایت از داخل شریان کرونر عمل می کند. یک کاتتر بالون دار که روی سیم راهنما سوار است، استنت را درون شریان کرونر تنگ شده قرار می دهد. بالون پس از قرار گرفتن در جای خود، باد شده و استنت به اندازه رگ باز می شود و آن را باز نگه می دارد. سپس بالن تخلیه شده و در حالی که استنت در جای خود قرار دارد، خارج می شود. طی چندین هفته، شریان در اطراف استنت بهبود می یابد.

این اقدامات اغلب طی آنژیوپلاستی انجام می شوند و کمک کنند شریان کرونر باز بماند. استنت معمولاً از فلز ساخته می شود و دائمی است. همچنین می تواند از ماده ای ساخته شود که به مرور زمان آن را جذب بدن می شود.

منبع: درمانکده


درمان بیماری های قلبی با آنژیوپلاستی و استنت

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
برخی از استنت ها حاوی دارو هستند و به منظور کاهش خطر انسداد مجدد شریان (ممکن است پزشک قلب شما از آن با نام “تنگ شدن مجدد شریان” یاد کند) طراحی شده اند. پزشک در مورد نوع استنت مناسب برای انسداد شما تصمیم گیری خواهد کرد.


روتبلیشن (Rotablation)

کاتتر مخصوصی، با نوک بلوط شکل و روکش الماس، تا نقطه تنگی عروق کرونر هدایت می شود؛ سپس رأس آن با سرعت زیاد چرخش می کند و پلاک های دیواره شریان را خرد می کند. ذرات میکروسکوپی در جریان خون شسته می شوند. این روند در صورت لزوم برای بهبود جریان خون تکرار می شود.

این روش به ندرت استفاده می شود چراکه آنژیوپلاستی با بالون و استنت گذاری نتایج بسیار بهتری دارند. همچنین انجام آنها برای متخصص قلب آسان تر است.


آترکتومی

کتتری که در اینجا استفاده می شود دارای یک سیلندر توخالی در رأس، یک پنجره باز در یک طرف، و یک بالن در طرف دیگر است. هنگامی که کاتتر درون شریان باریک قرار می گیرد، بادکنک باد شده و پنجره را به پلاک می فشرد. یک تیغه در سیلندر می چرخد و پلاک هایی را که به داخل پنجره برآمده می شود را می تراشد. خرده های پلاک در محفظه کاتتر جمع شده و خارج می شوند. این روند در صورت لزوم برای فراهم آوردن امکان برقراری جریان بهتر تکرار می شود.

این روش، مشابه روتبلیشن زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.


بالون برشی

این کاتتر دارای بالون رأسی مخصوصی همراه با تیغه های کوچک است. با باد شدن بالون، تیغه ها فعال می شوند. تیغه های کوچک پلاک را می تراشند، سپس بالون پلاک را به دیواره شریان می فشرد.


پیش از آنژیوپلاستی چه چه کاری انجام داد؟

بیشتر افراد باید نسبت به انجام آزمایش خون معمول و الکتروکاردیوگرام اقدام کنند. این اقدامات ممکن است به مراجعه ی جداگانه ای نیاز داشته باشند و معمولاً برای یک روز پیش از عمل برنامه ریزی می شوند.

شما نمی توانید از شب قبل از این روش غذا بخورید یا مایعات بنوشید.

در صورتی که از دندان مصنوعی یا سمعک استفاده می کنید، استفاده از آن ها را برای کمک به برقراری ارتباط در طول آنژیوپلاستی در نظر داشته باشید. اگر عینک می زنید، آنها را نیز به همراه داشته باشید.


درمان بیماری های قلبی با آنژیوپلاستی و استنت

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگر از داروهای مُدِر (قرص های آب)، انسولین یا وارفارین (کومادین) استفاده می کنید، به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید.

همچنین اگر به هر چیزی، بخصوص موارد زیر، حساسیت دارید، آنها را از این موضوع مطلع سازید:
  • ید
  • صدف
  • ماده حاجب مربوط به تصویر برداری اشعه ایکس
  • محصولات لاتکس یا لاستیک (مانند دستکش لاستیکی یا بادکنک)
  • داروهایی از نوع پنی سیلین.
لازم است قبل از عمل آسپرین مصرف کنید. اگر این کار را نکردید حتماً پزشک یا پرستار خود را از این موضوع مطلع سازید.

در طول این فرایند بیدار خواهید بود، اما برای کمک به آرام شدن دارو دریافت خواهید کرد.


پس از آنژیوپلاستی چه اتفاقی روی خواهد داد؟

با قرار گرفتن کاتتر در شریان کشاله ران، باید صاف (بدون خم شدن پاهایتان) دراز بکشید. ممکن است همراه با شیت، پوششی بر روی پای شما قرار بگیرد تا به شما یادآوری کند آن را صاف نگه دارید.

پس از خارج کردن شیت، مجبورید برای جلوگیری از خونریزی حدود ۶ ساعت صاف دراز بکشید، اما پرستار می تواند پس از ۲ ساعت سر شما را به اندازه ی دو بالش بلند کند. پرستار زمانی که می توانید از تـ*ـخت بلند شوید را به شما خواهد گفت. در صورتی که یک “پلاک” کلاژنی در شریان شما قرار داده شود، ممکن است این زمان زودتر از ۶ ساعت طول بکشد. تیم شما در این مورد شما را مطلع می سازند.

تا زمان برداشتم شیت، نباید به جز مایعات شفاف چیزی بنوشید یا بیاشامید. این به این دلیل است که ممکن است با مصرف آن ها حالت تهوع داشته باشید. زملانی که بتوانید غذا مصرف کنید، از شما خواسته می شود یک رژیم غذایی سالم برای قلب خود دنبال کنید.

در صورتی که کاتتر در شریان مچ دست یا بازوی شما قرار بگیرد، پزشک متخصص قلب و عروق برای اطمینان از بهبود درست باند مخصوصی روی بازوی شما قرار خواهد داد. شما باید تا چند ساعت آن را بپوشید. پزشک یا پرستار آن را برداشته و بررسی می کند تا ببینند آیا عروق شما به اندازه کافی بهبود یافته است یا خیر.

بعد از اتمام مراحل ممکن است یک شب جهت تحت نظر قرار گرفتن در بیمارستان بسـ*ـتری شوید.

در صورت داشتن تب یا هریک از علائم زیر سریعاً پزشک یا پرستار خود را مطلع سازید:
  • درد قفسه سـ*ـینه
  • تورم
  • درد در کشاله ران یا پا

اگر بعد از بازگشت به خانه، کشاله ران شما شروع به خونریزی کرد، با ۹۱۱ تماس بگیرید و بلافاصله دراز بکشید. پانسمان را برداشته و به محلی که می توانید نبض خود را در ناحیه آسیب دیده حس کنید، فشار وارد کنید.

اگر برای شما استنت کار گذاشته شده باشد، لازم است برای کاهش احتمال تشکیل لـ*ـخته خون در نزدیکی آن، دارو مصرف کنید.

آرام آرام فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. پس از گذشت حدود یک هفته باید بتوانید کارهای عادی خود را از سر بگیرید.


آیا آنژیوپلاستی قادر به درمان بیماری عروق کرونر است؟

این اقدام تنها شریان مسدود شده را باز می کند، اما بیماری عروق کرونر را درمان نمی کند. هنوز هم لازم است اصلاحاتی در جزئیات سبک زندگی مانند رژیم غذایی انجام شود. یک برنامه ورزشی به شما داده می شود تا آن را دنبال کنید. ممکن است لازم باشد یک یا چند دارو نیز مصرف کنید.


درمان بیماری های قلبی با آنژیوپلاستی و استنت

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا