خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
فورس ماژور چیست ؟

فورس ماژور ( Force Majeure) که در حقیقت یک عبارت فرانسوی است یک شرط قراردادی است که به طرفین قرارداد این اجازه را می دهد در فرض بروز شرایط و وضعیت خاصی ، اجرای تعهدات قراردادی خود را به تاخیر بیاندازند و یا به کلی معلق نمایند . در حقوق ما گاهاً از فورس ماژور تحت عنوان قوه قهریه یاد می شود .
این شرایط و وضعیت خاص باید فراتر از کنترل و اراده طرف قرارداد باشد . این شرایط ممکن است اجرای قرارداد را خلاف مصلحت کنند و یا اینکه سبب شوند اجرای قرارداد از نظر تجاری منطقی نباشد و حتی گاهی اجرای قرارداد قوانین و مقررات موجود را نقض کنند .
در کنار درج شرط فورس ماژور در قراردادهای بین المللی ، ممکن است اشاره شود که در فرض بروز عوامل فورس ماژور ، اجرای قرارداد به صورت موقت متوقف شود . این امکان وجود دارد که طرفین قرارداد شرط نمایند که در صورت ادامه عوامل فورس ماژور قرارداد قابل فسخ باشد .


موارد فورس ماژور چیست ؟
لیست شرایط و مواردی که می توانند فورس ماژور یا قوه قهریه شناخته شوند ، به توافق طرفین بستگی دارد و در مرحله مذاکرات قراردادی مشخص میشود . مواردی همچون سیل ، زلزله ، جنگ ، قحطی ، اشغال نظامی ، حملات تروریستی و …. معمولا خود به خود مشمول شرط فورس ماژور در قراردادهای بین المللی خواهند بود .
اما ممکن است که مواردی وجود داشته باشد که طرفین قرارداد با عنایت به رابـ*ـطه خاص تجاری فیمابین ، تمایل داشته باشند در قرارداد ذکر نمایند . بدین ترتیب در فرض بروز این موارد اوضاع و احوال فورس ماژور به قرارداد حاکم خواهد شد .
مواردی که میتوانند ذکر شوند از قرار زیر است :

War, riots, fire, flood, hurricane, typhoon, earthquake, lightning, explosion, strikes, lockouts, slowdowns, prolonged shortage of energy supplies, and acts of state or governmental action prohibiting or impeding any party from performing its respective obligations under the contract


شرط فورس ماژور در قراردادهای بین المللی

پیش بینی کردن شرط فورس ماژور در قراردادهای بین المللی کار بسیار پسندیده ای است ، مخصوصا به این دلیل که به طور معمول طرفین یک قرارداد بین المللی ممکن است تابه فرهنگهای مختلفی باشند و در هر کدام از این فرهنگها ، فورس ماژور تعبیر متفاوتی داشته باشد .
بنابراین بهتر است طرفین قرارداد در خصوص شرط فورس ماژور در قراردادهای بین المللی به یک توافق جامع و مکتوب برسند . این موضوع به حسن اجرای قرارداد و کاهش هزینه ها کمک شایانی خواهد کرد .

منبع: موسسه حقوقی رایانداد


شرط فورس ماژور در قراردادهای بین المللی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا