خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
با توجه به پیچیده شدن شرایط زندگی و گسترش روابط اجتماعی و افزایش مشکلات و ناسازگاری ها بین زوجین، نرخ طلاق در جامعه ایران افزایش پیدا کرده است. از آنجایی که انجام تشریفات قانونی طلاق با توجه به قانون مدنی ممکن است زمان بر باشد و مشکلات عدیده روحی و روانی را برای زوجین به خصوص فرزندان آن ها فراهم آورد، بسیاری از زوجین، طلاق توافقی را به عنوان راهی آسان و کم هزینه برای انجام این جدایی انتخاب می کنند. در این مطلب به شرایط طلاق توافقی و مراحل طلاق توافقی، درخواست طلاق توافقی از طرف زن و مرد می پردازیم.


شرایط طلاق توافقی

موضوع طلاق توافقی همان گونه که از عبارت آن فهمیده می شود این است که زن وشوهر به صورت رضایت و توافق از یک دیگر طلاق می گیرند. در این خصوص مسائل فرعی و اصلی در رابـ*ـطه با ازدواج آن ها وجود دارد که قبل از صدور حکم طلاق توافقی، باید با یک دیگر به نحوی سازش و مصالحه نمایند.

مسائل متعددی که در مدت روابط زناشویی و عقد ازدواج بین زوجین وجود دارد عبارتست از:

  • مطالبه مهریه توسط زن
  • نفقه ایام عده
  • اجرت المثل
  • نحوه ی نگه داری (حضانت) فرزندان و همچنین نفقه نگهداری فرزندان
در طلاق توافقی، زن و شوهر می بایست در موارد فوق، جهت حل وفصل آن ها با یکدیگر توافق کنند و شرایط طلاق توافقی را بپذیرند. به عنوان مثال مهریه را خانم به شوهر می بخشد یا به مقدار اندک راضی می شود و یا در مورد نفقه به چه مقدار با هم توافق می کنند و همچنین در مورد اجرت المثل و مقدار آن، و نحوه ی اخذ آن از شوهر با یکدیگر توافق می کنند. درخصوص نحوه ی نگهداری و حضانت فرزندان نیز با هم باید توافق کنند. این که فرزندان صغیر (زیر 18 سال) توسط مادر نگهداری شود یا نزد پدر می ماند.

منبع: مشاوره حقوقی آنلاین


مراحل انجام طلاق توافقی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
چرا طلاق توافقی؟

موضوع گرفتن طلاق توافقی از نظر سپری شدن وقت و زمان کمتر و همچنین نسبت به سایر مسایل های عاطفی و اخلاقی موجود بین روابط زوجین و فرزندان آن ها، از بقیه عنوان های طلاق مانند طلاق یک طرفه توسط شوهر یا به صورت استثنایی طلاق توسط زن آسان تر و دارای اثرات سوء روانی کمتری است. چه بسا اگر زن وشوهر در مورد مسائل ذکر شده با یکدیگر توافق داشته باشند، در عرض 3 ماه طلاق بین آنها انجام می گیرد.


شرایط طلاق توافقی از طرف مرد

اما در مورد دیگر انواع طلاق شرایط به دین گونه نیست. مثلا در طلاق به درخواست زوج، عملا رسیدگی آن در دادگاه خانواده از تشریفات گوناگون و زمان بری برخوردار است. به عنوان مثال وقتی طلاق صرفا به درخواست زوج باشد، موضوع پرداخت دقیق مهریه، نفقه، اجرت المثل و پرداخت نفقه ایام عده و همچنین نصف دارایی ایام ازدواج طبق بند1 عقد نامه و حضانت فرزندان در صورت وجود مورد رسیدگی قضایی قرار می گیرد. بدین ترتیب که دادگاه در مقام رسیدگی، چون طرفین در موضوعات ذکر شده تراضی ندارند، موضوع را به کارشناسی و تحقیقات محلی و عندالزوم به گواهی گواهان معطوف می دارد، که عملا انجام تشریفات فوق مستلزم گذشت زمان طولانی و هزینه های دادرسی و صدور رای در موضوعات مذکور است. از این حیث شرایط طلاق توافقی بر طلاق یک جانبه زوج مزیت دارد. علاوه بر این که از نظر روانی و عاطفی نیز در طلاق یکطرفه، طرفین با نارضایتی و کدورت با یک دیگر برخورد می کنند که می تواند تاثیرات نامطلوبی بر روح وروان آن ها و مهم تر ازهمه بر فرزندان آن ها داشته باشد.


شرایط طلاق توافقی از طرف زن

همچنین در مورد درخواست طلاق توافقی از طرف زن و طلاق یک جانبه توسط زوجه که در موارد خاص انجام می گیرد نیز مستلزم انجام تشریفات ویژه است. به عنوان مثال طبق قانون در صورتی که شوهر معتاد باشد یا بالای 5 سال حبس داشته باشد و یا مجهول المکان باشد و یا این که موضوع عسر و حرج در ادامه زندگی برای زوجه به وجود آید، زوجه باید آن ها را در دادگاه اثبات کند.در نتیجه انجام و اثبات شرایط فوق الذکر، مستلزم رسیدگی های مفصل قضایی است و صرفا به ادعای زوجه توجه نمی شود. و چه بسا شرایط های مورد ادعای زوجه برای طلاق یک جانبه خود، تمام و کمال صورت نگیرد. در نتیجه، درخواست طلاق از طرف زن امکان پذیر نیست و حکم طلاق نیز صادر نمی شود.

پس ملاحظه می شود که از نظر سپری شدن وقت و زمان طولانی و همچنین چون زوجه به عنوان درخواست کننده طلاق به صورت یک جانبه و شخصی وارد عمل شده است، موجب ایجاد کدورت دائمی بین ایشان و فرزندان آن ها می گردد که ناخوشایند است. لکن طلاق توافقی مشکلات فوق الذکر را ندارد.


مراحل انجام طلاق توافقی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
مراحل طلاق توافقی

در صورتی که زوجین در مورد مسایل مالی و غیر مالی حاکم بر روابط خود که به واسطه عقد ازدواج بین آن ها به وجود آمده، مانند مقدار مهریه و نفقه و نحوه ی پرداخت آن و همچنین در خصوص پرداخت مخارج فرزندان تا سن 18 سال وحضانت آن ها – نفقه ایام عده (3 ماه و ده روز) و نحوه ی پرداخت آن به زوجه و اجرت المثل زوجه، در خارج از دادگاه توافق کرده باشند می توانند دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارایه دهند.


مراحل درخواست طلاق توافقی

ثبت دادخواست طلاق

در صورت تحقق عملی موارد فوق، زوجین باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی قوه قضاییه مراجعه و دادخواست طلاق توافقی را در آن جا ثبت کنند و پس از دریافت پیامک باید به شعبه مربوطه دادگاه خانواده مراجعه نمایند.


مشاوره جهت صلح و سازش

از مراحل طلاق توافقی بعدی پس از تشکیل پرونده، دادگاه حقوقی بدوی، ابتدا طرفین را دعوت به صلح و سازش می نماید. به موازات این اقدام، آن ها را به سازمان بهزیستی معرفی می کند تا مورد مشاوره و راهنمایی جهت صلح و سازش برای ادامه زندگی قرار گیرند.


معرفی زن به پزشکی قانونی

یکی دیگر از مراحل درخواست طلاق توافقی مراجعه زن به پزشک قانونی است. زمان دادگاه زوجه را به پزشکی قانونی معرفی می کند تا در صورت احتمال وجود حمل در زوجه، مراتب توسط پزشکی قانونی به دادگاه گزارش داده شود.


توافقات مالی و غیر مالی (مهریه، حضانت و …)

در مراحل طلاق توافقی در صورت عدم توفیق در برقراری صلح وسازش بین زوجین توسط دادگاه، توافقات مالی و غیر مالی بین زوجین مانند: میزان مهریه و نحوه پرداخت آن، تعین تکلیف حضانت فرزندان، مقدار نفقه زوجه و فرزندان و نیز نحوه ی پرداخت آن و همچنین مقدار اجرت المثل و این که به چه نحوی باید به زوجه پرداخت گردد توسط دادگاه صورت جلسه می شود و به امضای زوجین می رسد.


مراحل انجام طلاق توافقی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
اعلام کتبی عدم سازش

سپس زوجین با معرفی داوران به دادگاه، ودر صورت عدم توفیق آن ها در برقراری صلح وسازش بین زوجین، داوران می بایست مراتب کتبی عدم برقراری صلح و سازش بین ایشان را به دادگاه اعلام نمایند.


صدور رای دادگاه

در این صورت، دادگاه رسیدگی کننده به پرونده نسبت به صدور حکم طلاق توافقی با لحاظ قرار دادن موارد فوق، اقدام می کند و ظرف یک هفته الی 10 روز رای طلاق به زوجین ابلاغ می گردد. در صورت عدم اعتراض زوجین به رای صادر شده در قالب تجدید نظر خواهی، مراحل طلاق توافقی به پایان می‌رشد و حکم صادر شده از سوی دادگاه خانواده قطعی می گردد.


طلاق توافقی در دفترخانه

مراحل طلاق توافقی در دفترخانه بدین گونه است که پس ازگذراندن صدور رای قطعی طلاق توافقی توسط دادگاه که به صورت گواهی عدم امکان سازش صادر می شود، زوجین می توانند با در دست داشتن رای مذکور تا 3 ماه به یکی از دفتر خانه های طلاق مراجعه نمایند. با داشتن و حضور دو شاهد، عقد طلاق بین آن ها خوانده می شود و طلاق بین آن ها صورت می گیرد. پس از آن زوجه باید مدت یک ماه و سه روز عده نگه دارد که نگه داشتن مدت عده برای زنان یاۀسه لازم نیست.

در صورت تعلل هر یک از طرفین در مدت مذکور جهت حضور در دفترخانه برای انجام طلاق، طرف مقابل می تواند از طریق اجرای احکام دادگاه صادر کننده حکم طلاق توافقی نسبت به اجرای حکم طلاق اقدام نماید.



شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی

در دوران عقد ممکن است مسائل و مشکلاتی ایجاد شود که طرفین تصمیم به جدایی بگیرند. زمانی که هنوز هیچ نزدیکی بین زن و شوهر اتفاق نیفتاده و زوجه باکره است، شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی امکان پذیر است و شرایط طلاق و مهریه‌ای که به زن تعلق می‌گیرد کمی متفاوت است.
طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین به دلیل غیر قابل تحمل شدن ادامه زندگی مشترک، خواهان جدایی هستند و قبل از طلاق بر سر مسائل مختلف پیرامون ازدواج مانند مهریه، نفقه و یا حضانت فرزندان به توافق می‌رسند.
در طلاق توافقی در دوران نامزدی و عقد، طرفین هنوز زیر یک سقف زندگی نمی‌کنند و فرزندی هم ندارند که در مورد او تصمیم‌گیری کنند. یکی از شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی این است که طرفین باید در مورد آن به توافق برسند مهریه است. اگر زوجه به هنگام طلاق باکره باشد تنها نیمی از مهریه به او تعلق می‌گیرد. در برخی موارد به موجب توافق طرفین برای طلاق، زن از بخشی از نصف مهریه یا از تمام آن می‌گذرد.
اگر درخواست طلاق توافقی از طرف زن باشد تنها در صورتی می‌تواند از همسر خود جدا شود که یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد وجود داشته باشد. علاوه بر این مرد باید حتما در زمان جاری شدن عقد این شروط را امضا کرده باشد.
یکی از مسائل مهم که در طلاق توافقی در زمان عقد مطرح است این است که در این نوع طلاق زوج پس از طلاق حق رجوع به زوجه را ندارد زیرا طلاق بائن است. در نتیجه اگر طرفین مجدد تصمیم به زندگی مشترک داشته باشند باید دوباره عقد بین آن‌ها جاری شود.


مراحل انجام طلاق توافقی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
مراحل طلاق توافقی در دوران نامزدی

از شرایط و مراحل درخواست طلاق توافقی در دوران نامزدی، عدم مقاربت زوجین است. مراحل طلاق توافقی برای طلاق توافقی در دوران نامزدی بعد از ثبت در خواست طلاق توافقی در دفترخانه، عدم مقاربت زوجین توسط دادگاه بررسی می‌شود. زن و شوهر برای اثبات عدم نزدیکی باید به پزشکی قانونی مراجعه کنند تا با معاینه، نظر پزشکی قانونی را دریافت کنند و آن را در اختیار دادگاه قرار دهند.
مراحل طلاق توافقی در دادگاه های تهران زوجین برای اثبات عدم مقاربت به پزشکی قانونی ارجاع می‌شوند اما در برخی از شهرستان‌ها اقرار زوجین به این امر کافی است.


مدارک مورد نیاز برای طلاق

زوجین برای اینکه بتوانند طلاق بگیرند باید مدارک زیر را ارائه کنند:

  • اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  • اصل شناسنامه و کپی کارت ملی زوجین
  • گواهی از پزشکی قانونی
  • توافق نامه مبنی بر توافق زوجین بر سر مهریه
علاوه بر این خوب است بدانید که اگر طلاق توافقی نباشد و حق طلاق با زن باشد او برای طلاق باید وکالت نامه محضری طلاق ارائه کند.
یکی از شرایط طلاق توافقی این است که در مراحل طلاق توافقی صورتیکه زوجین در دوران نامزدی طلاق بگیرند و زوجه باکره باشد، آن‌ها پس از ثبت طلاق با مراجعه به اداره ثبت احوال می توانند برای دریافت شناسنامه جدیدی که نام همسر سابق در آن درج نشده باشد تقاضا دهند.


مراحل انجام طلاق توافقی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا