خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cadman

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
22/2/21
ارسال ها
751
امتیاز واکنش
11,272
امتیاز
303
زمان حضور
31 روز 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
گروه استان‌ها-آیت‌الله عباس واعظ طبسی از پیشگامان مبارزه علیه سلطنت پهلوی، نقش فراوانی در نهضت اسلامی داشت.



به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آیت‌الله عباس واعظ طبسی از پیشگامان مبارزه علیه سلطنت پهلوی، نقش فراوانی در نهضت اسلامی داشت. با آغاز نهضت در دهه 40، آیت‌الله واعظ طبسی به دنبال افشاگری‌ها و سخنرانی‌های خود پس از برگزاری رفراندوم فرمایشی محمدرضا پهلوی، دستگیر و به تهران منتقل شد.

در ادامه به دنبال سخنرانی‌های کوبنده علیه رژیم به مناسبت قیام 15 خرداد 42 برای چندمین بار دستگیر زندانی شد. فعالیت‌ها و مبارزات وی علیه رژیم پهلوی تا براندازی سلطنت 2500 ساله شاهنشاهی ادامه یافت.

علاوه بر سابقه مبارزاتی، خدمات وی به مردم در مقاطع مختلف از جمله در زلزله‌‌ جنوب‌ خراسان‌ در شهریور 1347 و زلزله‌‌ مخوف‌ طبس‌ در سال‌ 1357 از نقاط درخشان کارنامه وی محسوب می‌شود. سرانجام این عالم ربانی در 14 اسفند 1394 دارفانی را وداع گفت. در این زمینه در کتاب «فرهنگ‌نامه رجال روحانی» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منشر شده می‌خوانیم:

حیات

آیت‌الله عباس‌ واعظ‌ طبسی در بهمن‌ 1314 در یک‌ خانواده‌ روحانی در خراسان‌ چشم‌ به‌جهان‌ گشود. پدر او شیخ‌ غلامرضا طبسی از مفاخر خطبای مشهد و از شاگردان‌ آخوند ملا علی همدانی و آیت‌الله مرعشی به‌ شمار می‌رفت.

‌واعظ‌ طبسی در یک‌ سالگی پدر خود را از دست‌ داد و دوران‌ کودکی را در دامان‌ مادر گذراند. دوره‌ ابتدایی و بخشی از متوسطه‌ را در مشهد گذراند و سپس‌ در آستانه‌ نوجوانی به‌ تحصیل‌ علوم‌ اسلامی دلبستگی یافت‌؛ بنابراین‌ از دبیرستان‌ به‌ حوزه‌ رفت‌ و تحصیلات‌ حوزوی را در محضر اساتید نامداری چون‌: «شیخ‌ محمدتقی ادیب‌ نیشابوری، میرزا احمد مدرس‌ یزدی، حاج‌ شیخ‌ مجتبی قزوینی، حاج‌شیخ‌هاشم‌ قزوینی» و چند مرجع‌ تقلید از جمله‌ آیت‌الله العظمی سید محمد هادی میلانی و آیت‌الله فقیه‌ سبزواری گذراند.



منبعتسنیم


نگاهی به کارنامه سـ*ـیاسی آیت‌الله واعظ طبسی؛ از پیشگامی در انقلاب تا نقش‌آفرینی ساختاری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا