خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
«جریمه نقدی» و یا «جزای نقدی» یکی از انواع مجازات‌های تعزیری می‌باشد و عبارت است از محکومیت به پرداخت مبلغی به خزانه دولت به عنوان مجازات. در این راستا امروزه محکوم شدن در پرونده‌های کیفری بر حسب تفکر حبس زدایی، به پرداخت جزای نقدی و حتی انجام خدمات عمومی تبدیل گشته است و در شرایطی که جرم غیر مهم تلقی شود و از طرفی امکان اصلاح مرتکب در صورت محکوم شدن مجرم به جزای نقدی و برگشت وی به جامعه میسر باشد، قاضی حکم به جزای نقدی می‌دهد.


در برخی موارد شخص متهم توان پرداخت جزای نقدی را ندارد و یا گاهاً میزان جزای نقدی بسیار بالاست در این شرایط برای جلوگیری از زندانی شدن مجرم بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری می‌توان جزای نقدی وی را قسط بندی نمود.

بر اساس ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، جریمه نقدی طبق یکی از درجات هشت گانهٔ مجازات تعزیری می‌باشد. در مواد ۲۷-۲۹ قانون مجازات اسلامی، قانونگذار درباره مجازات نقدی و همچنین شرایط دریافت آن موادی را بیان نموده است که با مصوب شدن قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۱۳۹۲ با اصلاحات سال ۱۳۹۴ مطابق مواد ۵۲۹ الی ۵۴۰ تفصیلاً بدین مباحث پرداخته است.


تبدیل و قسط بندی جزای نقدی چگونه است؟

طبق ماده ۲۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، جزای نقدی مشمول این ماده نمی‌شود و برای درک احکام مربوط به جزای نقدی می‌بایست به قانون مجازات اسلامی و همچنین قانون آیین دادرسی کیفری مراجعه نمود.

طبق ماده ۵۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری:
هر شخصی که به موجب حکمی قطعی محکوم به پرداخت جزای نقدی گردد و آن جزای نقدی را نپردازد، مال‌هایی که دارد توسط مرجع اجرای حکم بررسی و شناسایی می‌گردد و پس از آن اموال توقیف می‌گردند و نهایتاً جزای نقدی از محل فروش این اموال تأمین می‌شود. البته بی شک قوانین راجع به مستثنیات دین در این عمل نیز جاری خواهد بود.


اما در صورتی که شخص، مالی نداشته باشد و یا شناسایی نشود، مرجع اجرای حکم می‌تواند بخشی از حقوق او را بر طبق قانون اجرای احکام مدنی و یا تمام و یا بخشی از سایر درآمدهای شخص محکوم را جهت وصول توقیف نماید.

اگر محکوم، درخواست قسط بندی جزای نقدی را بنماید و دادگاه محرز نماید که وی قدرت پرداخت اقساط را داراست، دادگاه نخست، که رأی تحت نظر او اجرا می‌شود، می‌تواند از محکوم تأمین مناسبی را بگیرد و جزای نقدی اثبات شده را قسط بندی نماید.

منبع: وکیل تاپ


تقسیط جزای نقدی آیا امکان پذیر می‌باشد؟

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
درصورتی که اجرای حکم به روش‌های فوق الذکر ممکن نیفتد، می‌توان از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کرد که به شرح زیر می‌باشند:
  • جزای نقدی تا ۱۵ میلیون ریال: یک ساعت انجام خدمت عمومی بطور رایگان
  • بالای ۱۵ میلیون ریال و صورت عدم شرایط اجرای بند فوق: هر ۳۰۰ هزار ریال: یک روز حبس
البته باید در نظر داشت که در صورتی که شخص محکوم پیش از صدور حکمش، به جهت اتهامی در پرونده بازداشت بوده باشد، دادگاه پس از تعیین مجازات ایام بازداشتی او را در نظر می‌گیرد و به ازای هر ۳۰۰ هزار ریال یک روز کسر می‌نماید. قضات اجرای احکام موظفند بر این امر نظارت‌های لازم را داشته باشد و در صورت عدم رعایت مسئول، خود اقدامات لازمه را انجام دهند.

باید توجه داشت که اشخاص محکوم به جزای نقدی، اگر ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ احضاریه قاضی اجرای احکام کیفری، جهت پرداخت حاضر شوند، قاضی می‌تواند وی را از پرداخت ۲۰ درصد جزای نقدی معاف نمایند و این امر را دفتر قاضی اجرای احکام کیفری در برگه احضاریه متهم ذکر می‌نمایند که محکوم بدان اطلاع داشته باشد.


انواع جزای نقدی کدامند؟
  1. جزای نقدی بصورت ثابت: جزای نقدی بصورت ثابت عبارت است از مبلغی معین که حداقل و حداکثر آن توسط قانونگذار ذکر می‌گردد. به عبارتی دیگر بدین معنا که حداقل و حداکثر به طور ثابت و مشخص در قانون تعیین شده باشد.

  2. جزای نقدی به صورت نسبی: جزای نقدی به صورت نسبی عبارت است از جزای نقدی که بر اساس مبنای خاص قانونگذار و با نوجه به شرایط حسب مورد توسط دادگاه تعیین می‌شود و یا آنکه میزان جزای نقدی بر اساس یک واحد و یک مبنایی خاص قانونی محاسبه می‌شود.


شرایط و نکات تقسیط جزای نقدی کدام است؟
  1. تقاضا توسط محکوم
  2. دادخواست تقسیط بدهی از تاجران پذیرفته نمی‌شود.
  3. در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط، قاضی اجرای احکام حکم تقسیط جریمه نقدی را لغو می‌نماید و اقدامات قانونی متناسب را در پیش می‌گیرد.
  4. پس از اینکه حکم به تقسیط صادر گردید و محکوم تمکن مالی حاصل نمود می‌بایست که ظرف ۳ ماه موضوع را به قاضی مجری اعلام دارد. در غیر این صورت با اعلام قاضی، حکم بر لغو تقسیط جزای نقدی صادر می‌گردد.


تقسیط جزای نقدی آیا امکان پذیر می‌باشد؟

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
درخواست تقسیط جزای نقدی آیا نیازی به دادخواست دارد؟

خیر. بر اساس نظریه مشورتی صادر شده درخواست قسط بندی نمودن جزای نقدی، نیازی به دادخواست نداشته. بدین معنا که کلمه دادخواست در متن ماده ۵۳۹ قانون آیین دادرسی کیفری عبارت است از دادخواست به معنای خاص و عام.


درچه مرحله‌ای و چگونه می‌توان درخواست تقسیط بدهی نمود؟

در مرحله بدوی که شخص به جزای نقدی محکوم شد، وی می‌تواند پیش از قطعیت یافتن حکم از دادگاهی که رأی را صادر نموده است، درخواست قسط بندی نمودن جزای نقدی را بنماید.

این درخواست به منزلهٔ اسقاط حق تجدید نظرخواهی نمی‌باشد و دعوای تقسیط جزای نقدی در هر یک از موارد می‌بایست بصورت مستقل و مجزا مطرح گردد.

زمانی که شخص محکوم در زمان صادر گشتن حکم نخستین، مبنی بر قسطی بودن از بابت مجازات بدل از جزای نقدی در حبس تلقی شود، فوراً به وسیله دادگاهی که رأی را صادر نموده است آزاد می‌شود و در هر حال، قابلیت تجدیدنظرخواهی درخصوص تقسیط مانع از اجرای رأی بدوی مبتنی بر قسطی بودن جزای نقدی نمی‌باشد.


قرار تقسیط با چه مرجعی است؟

درخصوص مرجع صادر کننده قرار تقسیط سه قول متفاوت وجود دارد:

۱-اختیار با دادگاه صادر کننده حکم است: در این راستا دلایل متفاوتی مطرح شده است از جمله آنکه اولاً وفق ماده ۳۷ قانون اعسار اگر فردی مالی نداشته باشد و یا اموال وی کفاف دیون را ندهد ولی با حقوق بدست آمده از شغل خود بتواند دیون را در اقساط پرداخت کند، دادگاه و اداره ثبت مبادرت به تقسیط می‌نمایند.


تقسیط جزای نقدی آیا امکان پذیر می‌باشد؟

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
ثانیاً طبق ماده ۳۰۳ قانون مجازات اسلامی امکان تقسیط دیه نیز وجود دارد. ثالثاً بر مبنای ماده ۲۷۷ قانون مدنی امکان اجبار متعهد له جهت دریافت بخشی از تعهد وجود ندارد لیکن دادگاه این امکان قانونی را دارد که متعهد له را به جهت صدور حکم اعسار مکلف به قبول بخشی از تعهد نماید.

۲-اختیار قرار تقسیط با اجرای احکام است: در این راستا برخی معتقد به تقسیط توسط اجرای احکام می‌باشند. زیرا سابقاً بر وفق بند د ماده ۱ آیین نامه اجرای ماده ۲ قانون نحوهٔ اجرای محکومیت‌های مالی امکان تقسیط جزای نقدی وجود داشته است و اجرای احکام به نیابت از شعبه دادگاه اختیار تقسیط را داشته است.


۳–قرار تقسیط توسط اجرای احکام پیشنهاد می‌شود و می‌بایست دادگاه صادر کننده حکم با آن موافقت نماید: این عده دلایل این نظر را شامل این موارد می‌دانند. اولاً اجرای حکم در امور حقوقی بر عهده دادگاه صادره کننده است لیکن در مقابل در امور کیفری اجرای حکم بر عهده معاونت اجرای احکام کیفری است که زیر نظر دادستان فعالیت می‌نماید فلذا به منظور رفع شبهه و تعیین تکلیف و تقسیط جزای نقدی دادگاه صادر کننده حکم تکلیف دارد.

ثانیاً به صورت کلی نظم حقوقی مستلزم آن است که تقسیط جزای نقدی و مواعد آن بر عهده دادگاه باشد.

ثالثاً جزای نقدی بخشی از درآمد دولت را تشکیل می‌دهد، فلذا اجرای احکام قانوناً نمی‌تواند بخشی از درامد دولت را بدون توجه به نظر دادگاه صادر کننده رأی تضییع نماید یا تقسیط کند.



نتیجه گیری درخصوص تقسیط جزای نقدی

درنهایت باید بیان داشت «جریمه نقدی» عبارت است از جریمه ای که وجه و یا بهای آن نقداً و بر اساس وجه رایج کشور می‌بایست که پرداخت گردد.

اگر شخصی به واسطه حکمی قطعی محکوم به پرداخت جزای نقدی گردد و به راستی توان پرداخت کلیه جزای نقدی را دفعتاً نداشته باشد، می‌تواند تقاضا نماید تا جزای نقدی برای وی قسط بندی شود و طی اقساطی مبالغ مشخصه را بپردازد.

پس از اینکه شخص محکوم تقاضای تقسیط را نمود و عدم قدرت او محرز گردید، دادگاه نخستینی که رأی تحت نظر او انجام می‌شود، می‌تواند از محکوم تضمین مناسبی را بگیرد و جزای نقدی را قسط بندی بنماید.

همچنین اگر فردی در مرحلهٔ بدوی محکوم به پرداخت جزای نقدی گردد، می‌تواند پیش از اینکه حکم قطعیت یابد از دادگاهی که حکم را صادر نموده است، درخواست کند که جزای نقدی‌اش را قسط بندی بنماید. باید در نظر داشت که این امر به معنای اسقاط حق تجدیدنظر خواهی نمی‌باشد و دعوای قسط بندی جزای نقدی در هر یک از موارد باید که جداگانه و بطور مستقل مطرح گردند.


تقسیط جزای نقدی آیا امکان پذیر می‌باشد؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا