خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
ستون فقرات یا ستون مهره ها بخش اصلی استخوان بندی در نیم تنه بالایی انسان است که از بدن حمایت می کند و به انسان کمک می کند تا بدن خود را صاف نگه دارد ، بچرخد ، خم شود و راه برود . بنابراین آسیب به ستون فقرات می تواند صدمات غیر قابل جبرانی به افراد وارد کند . از این رو قانون گذار برای صدمه ای که به ستون فقرات وارد شود مجازات دیه تعیین کرده است .

مجازات دیه در نظر گرفته شده برای صدمه به ستون فقرات ، یک مجازات اصلی است که مقدار آن در قانون بر اساس منابع فقهی مشخص شده است . البته در مواردی که این مقدار بیان نشده باشد قانون گذار به قاضی این اجازه را داده است که خود اقدام به تعیین دیه کند که قاضی این کار را بر اساس نظر پزشکی قانونی انجام خواهد داد . با توجه به اهمیتی که ستون فقرات برای بدن دارد در این مقاله به بررسی دیه شکستن ستون فقرات در صورت عدم درمان ، دیه شکستن ستون فقرات در صورت درمان ، دیه شکستن ستون فقرات منجر به فلج شدن پاها می پردازیم .


دیه شکستن ستون فقرات در صورت عدم درمان

در ماده 647 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 دیه شکستن ستون فقرات ذکر شده است . دیه شکستن ستون فقرات در صورت عدم درمان به ترتیب زیر مقرر شده است :
الف ) دیه شکستن ستون فقرات در صورتی که اصلا درمان نشود : موجب دیه کامل است . دیه کامل انسان به دیه ای گفته می شود که در ابتدای هر سال توسط قوه قضاییه مشخص می شود . لازم به ذکر است که مبلغ و مقدار دیه کامل انسان در هر سال با سال قبل از آن تفاوت دارد . فلذا برای محاسبه دیه شکستن ستون فقرات ، باید به نرخ دیه سالی که قرار است مبلغ دیه شکستن ستون فقرات در آن سال پرداخت بشود ، توجه نمود . به عنوان نمونه ، دیه کامل انسان که برای سال 1399 مشخص شده است ، سیصد و سی میلیون تومان می باشد .

ب ) دیه شکستن ستون فقرات که درمان نشود و موجب از بین رفتن یکی از منافع گردد : موجب دو دیه است ؛ اول دیه شکستگی ستون فقرات و دوم دیه یا ارش هر یک از عوارض بوجود آمده ، مثلا اگر شکستن ستون فقرات باعث شود که قربانی توان راه رفتن یا نشستن و یا توان
یا کنترل ادرار خود را نیز از دست بدهد ، مرتکب هم باید دیه شکستگی ستون فقراتی که دیگر درمان نمی شود بدهد و هم دیه صدمه دیگری را که به قربانی به صورت غیر مستقیم وارد کرده است .

* نکته : منظور از شکستن ستون فقرات در این ماده ، شکستن یک یا چند مهره از مهره های ستون فقرات به جز مهره های گردن و استخوان دنبالچه است که صدمه به آنها منجر به دیه گردن و دیه استخوان دنبالچه است که در مقالات جداگانه به توضیح آنها پرداخته شده است .


دیه شکستن ستون فقرات در صورت درمان

دیه شکستن ستون فقرات در صورت درمان نیز در همان ماده 647 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است که مانند مورد قبل به دو دسته تقسیم می شود :
الف ) دیه شکستن ستون فقرات که بدون عیب درمان شود : موجب یک دهم دیه کامل است .

ب ) دیه شکستن ستون فقرات که بی عیب درمان شود ولی موجب از بین رفتن یکی از منافع گردد : مانند از دست دادن توانایی راه رفتن یا نشستن یا توان یا کنترل ادرار شود ، موجب دیه کامل برای عوارض وارد شده است .


منبع: دینا


دیه شکستن ستون فقرات

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا