خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,364
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
خیلی از کاربران هنگام کار با لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود ناگهان متوجه می‌شوند کیبورد دستگاهشان کار نمی‌کند. نمی‌توانند چیزی تایپ کنند و یا اگر هم موفق به انجام این کار شوند کلمه‌های اشتباهی روی نمایشگر تایپ می‌شوند. در بسیاری از مواقع نیز کیبورد کلا از کار می‌افتد و هیچ واکنشی به انگشتان شما نشان نمی‌دهد. در این مواقع کار نکردن کیبورد ممکن است فکر کنید کیبورد خراب شده و دیگر کاری از دست شما بر نمی‌آید.

البته اگر از کیبوردتان به عنوان یک چوب بیسبال استفاده کرده و آسیب‌های فیزیکی شدیدی به آن وارد کرده باشید خیلی بعید است که بتوانید دوباره آن را به روز اول بازگردانید. در غیر این صورت چندین راه حل مختلف برای رفع مشکل کار نکردن کیبورد وجود دارد که با این آموزش حل مشکل کار نکردن کیبورد می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید



دلایل کار نکردن کیبورد و نحوه رفع مشکلات مربوط به آن

 

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,364
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیش از اینکه به راه حل‌ها بپردازیم ابتدا باید مشخص کنیم مشکل کیبورد سخت افزاری است یا نرم افزاری. به این صورت می‌توانید تا اندازه قابل توجهی در وقت خود صرفه جویی کنید. برای این کار کامپیوتر را ریبوت کنید و سعی کنید وارد محیط UEFI یا بایوس شوید. معمولا این کار را با فشار دادن کلید Delete یا Esc یا کلید دیگری می‌توانید انجام دهید. اگر با مشکل کار نکردن کیبورد هنگام بالا آمدن ویندوز مواجه هستید و نمی‌توانید وارد محیط بایوس شوید، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که مشکل شما سخت افزاری است
اما اگر وارد محیط بایوس می‌شوید و مشکلی در این محیط ندارید مشکل شما نرم افزاری و مربوط به ویندوز است.
دلایل کار نکردن کیبورد: مشکلات نرم افزاری

کیبوردها در انواع و اقسام مختلفی وارد بازار می‌شوند و هر کدام از آن‌ها تا حدود زیادی با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل اگر مشکل کیبورد شما سخت افزاری باشد باید ابتدا نوع کیبورد را مشخص کنید و سپس به دنبال راه‌های برطرف کردن مخصوص همان کیبورد بگردید. اما مشکلات نرم افزاری تقریبا در تمامی این کیبوردها شبیه به هم هستند و راه حل‌های یکسانی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کامپیوتر را ریستارت کنید

ریستارت کردن کامپیوتر اولین کاری است که باید برای حل مشکل کار نکردن صفحه کلید کامپیوتر انجام دهید. در برخی مواقع مشکلات نرم افزاری مثل تداخل یک درایو یا دو برنامه مختلف سبب می‌شوند فعالیت درایور کیبورد متوقف شود. با ریستارت کردن سیستم می‌توانید مشکلات و ارورهای اینچنینی را برطرف کنید. البته این راه حل بیشتر برای حل مشکل کار نکردن کیبورد در ویندوز10 کاربرد دارد.

کاربران سیستم عامل مک برای حل ارورهای نرم افزاری مربوط به درایو کیبورد باید System Management Controller را ریستارت کنند. برای این کار باید ابتدا سیستم را خاموش کرده و کابل برق را از آن جدا کنید. پس از گذشت 15 ثانیه می‌توانید دوباره سیستم را راه اندازی کنید.
بروزرسانی یا نصب دوباره درایوها

اگر کار نکردن کیبورد با ریبوت کردن سیستم برطرف نشد، قدم بعدی برای حل مشکل کار نکردن کیبورد در ویندوز7 و 10 بروزرسانی یا نصب دوباره درایو کیبورد است. به صورت پیش‌فرض وقتی شما یک کیبورد جدید را به کامپیوتر متصل می‌کنید سیستم عامل به طور خودکار یک درایو سازگار با آن کیبورد را پیدا و نصب می‌کند. در لپ‌تاپ این درایو از قبل روی سیستم نصب شده، مگر اینکه یک کیبورد اکسترنال مثل کیبوردهای گیمینگ را به آن وصل کنید که این کیبوردها نیز نرم افزار مخصوص به خودشان را دارند که در وبسایت شرکت سازنده در دسترس است.

در هر صورت ممکن است خرابی درایو و عدم برقراری ارتباط میان کیبورد و سیستم، علت کار نکردن کیبورد کامپیوتر یا لپ تاپ شما باشد. برای برطرف کردن این مشکل باید درایو را به بروزرسانی کنید یا آن را حذف و از نو نصب کنید. برای بروزرسانی قدم‌های زیر را دنبال کنید:

بر روی دکمه استارت راست کلیک کرده و Device Manager یا Power User را انتخاب کنید. در پنجره بعدی منوی Keyboards را باز و بر روی کیبوردتان کلیک کنید. در قسمت بعد به زبانه Driver بروید و گزینه Update Driver را انتخاب کنید.



تغییر تنظیمات کیبورد

برخی تنظیمات نرم افزاری می‌توانند علت درست کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ یا کامپیوتر شما باشند. برای مثال اگر تنظیمات Repeat Delay کیبورد درست نباشد، ممکن است با یک بار فشار دادن یک کلید، دو یا چند کاراکتر تایپ شوند. برای حل این مشکل به Control Panel بروید و سپس Hardware and Sound و بعد Devices and Printers را انتخاب کنید. در این پنجره بر روی کیبوردتان راست کلیک و گزینه Keyboard Settings را انتخاب کنید. در پنجره بعدی و در زبانه Speed می‌توانید تنظیمات Repeat Delay را مشاهده کنید. می‌توانید نوار مربوط به این قسمت را تغییر دهید و ببینید مشکل تایپ چندین عبارت با فشار دادن یک کلید حل می‌شود یا خیر.


دلایل کار نکردن کیبورد و نحوه رفع مشکلات مربوط به آن

 
آخرین ویرایش:

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,364
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
اما اگر هنگام فشار دادن یک کلید و تایپ کاراکتر مربوط به آن تاخیر قابل ملاحظه‌ای وجود دارد، باید تنظیمات Filter Keys را تغییر دهید. برای این کار در Control Panel به قسمت Ease of Access و بعد Ease of Access Center بروید. در پایین صفحه بر روی Make the keyboard easier to use کلیک کنید. اگر مربع کنار گزینه Turn on Filter Keys تیک خورده، تیک آن را بردارید و بر روی OK کلیک کنید و ببینید مشکل حل شده یا خیر. علاوه بر این مطمئن شوید Sticky Keys هم تیک نخورده باشد.
حذف برنامه های مشکل ساز
برخی از نرم‌افزارها نیز می‌توانند منشا مشکلات و علت کار نکردن کیبورد کامپیوتر در ویندوز 10 باشند. به خصوص اگر این برنامه‌ها درایوهای اضافی هم روی سیستم نصب کرده باشند؛ چرا که این درایوها ممکن است با درایوهای اصلی کیبورد تداخل پیدا کنند و اجازه فعالیت به آن‌ها ندهند. ابتدا بهتر است مشخص کنید کیبورد از چه تاریخی دچار مشکل شده و بعد هر نرم‌افزاری که بعد از آن تاریخ نصب کرده‌اید را حذف کنید.
به دنبال ویروس بگردید
اگر هیچکدام از روش‌های بالا کار نکردند علاوه بر مشکلات سخت افزاری این احتمال هم وجود دارد که سیستم شما به یک ویروس آلوده شده باشد. در این صورت می‌توانید برای حل مشکل کارنکردن کیبورد، از طریق آنتی‌ویروس خود کامپیوتر را اسکن و ویروس را حذف کنید.



دلایل کار نکردن کیبورد و نحوه رفع مشکلات مربوط به آن

 
آخرین ویرایش:

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,364
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
دلایل کار نکردن کیبورد: مشکلات سخت افزاری
مواردی که در قسمت قبل به عنوان روش های حل مشکل کار نکردن کیبورد به آن‌ها اشاره کردیم تماما نرم افزاری بودند، اما اگر با دنبال کردن دستورالعمل ابتدای مطلب متوجه شدید که مشکل سخت افزاری است پس برای پیدا کردن راه حل کار نکردن کیبورد باید آستین‌هایتان را بالا بزنید.

صفحه کلید را تمیز کنید

اولین قدم تمیز کردن کیبورد است. گرد و خاک و تکه‌های غذا بزرگترین دشمن یک کیبورد هستند. مشکل اینجاست که به هیچ طریقی نمی‌توانید کیبوردتان را در برابر این ذرات مصون کنید و بهترین کار این است که هرچند وقت یک بار کیبورد را تمیز کنید. در خیلی از مواقع علت کار نکردن بعضی از دکمه های کیبورد کامپیوتر وارد شدن گرد و خاک و ذرات مختلف به کیبورد است.
در میان انواع کیبوردها، تمیز کردن کیبوردهای مکانیکی از بقیه آسان‌تر است؛ زیرا می‌توانیم کلیدها را از کیبورد جدا کنیم. برای تمیز کردن صفحه کلید مکانیکی ابتدا آن را از کامپیوتر جدا کنید و سپس با استفاده از یک اسپری هوای فشرده شده هوا را با زاویه 75 درجه به سمت کیبورد هدایت کنید تا ذرات مختلف از آن خارج شوند. ممکن است با این کار برخی از ذرات از کیبورد خارج نشوند که در این صورت باید کلیدها را از کیبورد جدا کنید و دوباره اسپری را به سمت کیبورد بگیرید. کیبورد لپ تاپ را نیز به همین طریق می‌توانید تمیز کنید.

اگر یک یا دو کلید کیبورد حالت چسبندگی گرفتند، کلید را از صفحه جدا کنید و با استفاده از دستمال معتاد یا دستمال مرطوب شده با آب و صابون قسمت‌های چسبناک را پاک کنید. فقط مراقب باشید آسیبی به سوییچ کلید وارد نشود. در بیشتر مواقع دلیل کار نکردن بعضی دکمه های کیبورد کامپیوتر وارد شدن گرد و غبار و مواد آسیب زا به صفحه کلید است.


دلایل کار نکردن کیبورد و نحوه رفع مشکلات مربوط به آن

 
آخرین ویرایش:

ronak.a

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/6/20
ارسال ها
722
امتیاز واکنش
6,364
امتیاز
213
سن
23
محل سکونت
اتاقم
زمان حضور
27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
باتری را جدا کنید
یکی از دلایل عمده کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ، باتری دستگاه است. اگر باتری لپ‌تاپ شما قابل جداسازی است ابتدا دستگاه را خاموش کرده، باتری را جدا کنید و بعد لپ تاپ را با استفاده از کابل AC و بدون باتری روشن کنید. اگر مشکل کیبورد برطرف شد باید یک باتری جدید برای لپ‌تاپ خریداری کنید.
از درستی درگاه کیبورد اطمینان حاصل کنید
علت کار نکردن کيبورد کامپيوتر ممکن است خرابی درگاه اتصال آن نیز باشد. درگاه کیبورد را نگاه کنید و ببینید آغشته به موادی که ممکن است اتصال را از بین ببرد نشده باشد. همچنین خود درگاه نیز ممکن است آسیب دیده باشد و در کنار آن درگاه USB روی کامپیوتر را نیز بررسی کنید.
برای آن که ببینید مشکل از کدام درگاه است می‌توانید کیبورد را به درگاه‌های مختلف متصل کنید؛ زیرا درگاهی که قبلا از آن استفاده می‌کردید ممکن است دچار مشکلات فیزیکی یا نرم افزاری شده باشد. افزون بر این می‌توانید کیبورد را در یک کامپیوتر دیگر هم امتحان کنید.

ویژگی های فعال کیبورد را چک کنید

برخی از کیبوردهای موجود در بازار دارای کلیدهای جداگانه‌ای برای فعال کردن ویژگی‌های به خصوص هستند. اگر کیبورد شما دارای این کلیدها باشد و شما اتفاقی آن‌ها را فعال کرده باشید ممکن است رفتارهای عجیب و غریبی از کیبورد ببینید. مثلا با تایپ کردن یک حرف، حروف اضافه دیگری نیز تایپ شوند.
حذف باتری برای حل مشکل کار نکردن کیبورد وایرلس
علت کار نکردن کیبورد بی سیم می‌تواند تمام شدن عمر باتری آن باشد. باتری این کیبوردها در صورتی که در سطح پایینی باشد، کیبورد نمی‌تواند به درستی با سیستم ارتباط برقرار کند و پس از گذشت مدتی نیز با مشکل غیر فعال شدن کیبورد مواجه خواهید شد.

جفت کردن دوباره کیبورد بی سیم

یکی دیگر از دلایل کار نکردن کیبورد وایرلس می‌تواند اتصال ناقص بین کیبورد و سیستم باشد. حذف کیبورد و دوباره اضافه کردن آن می‌تواند هر مشکل مربوط به اتصال بلوتوث را حل کند. برای این کار ابتدا به بخش Settings و بعد Devices بروید. در بخش Bluetooth & Other Devices کیبوردتان را انتخاب و سپس بر روی Remove Device کلیک کنید. سپس در بالای صفحه گزینه Add Bluetooth or Other Device را انتخاب و کیبورد را دوباره به سیستم متصل کنید.
روش های حل مشکل کار نکردن کیبورد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانند بسیاری از مشکلات کیبورد را برطرف کنند. با این وجود اگر مشکل کار نکردن صفحه کلید کامپیوتر همچنان پابرجا است می‌توانید از یک کیبورد دیگر استفاده کنید یا برای رفع مشکل از کار افتادن کیبورد آن را به یک فرد متخصص نشان دهید. در لپ‌تاپ نیز می‌توانید برای مدتی از یک کیبورد USB استفاده کنید و هر زمان که فرصت داشتید لپ‌تاپ را نزد یک تعمیرکار حرفه‌ای ببرید تا مشکل را برطرف کند.


دلایل کار نکردن کیبورد و نحوه رفع مشکلات مربوط به آن

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا