خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
شهرهای گمشده زیر آب

شاید برخی از شما درباره شهر افسانه‌ای گمشده آتلانتیس، مکانی جادویی که در اقیانوس غرق شده و برای همیشه در زیر آب دفن شده‌ است، شنیده باشید. خواه واقعاً وجود داشته باشد یا نه، بسیاری از شهرهای گمشده زیر آب وجود دارند که از مصر تا جامائیکا در زیر دریاها و اقیانوس‌ها کشف شده‌اند. غواصان و کاوشگران تعدادی از این شهرها را همراه با بناهای تاریخی نفس‌گیری که در دریاچه‌ها غرق شده‌اند و کل روستاهای ایستاده در زیر دریا که برای مدتهای طولانی فراموش شده بودند و یا به عنوان داستان افسانه‌ای نوشته شده بودند را کشف کرده‌اند.

اگر شما هم برای شناختن آنها هیجان زده‌اید، با ما همراه باشید تا به برخی از این شهرهای باورنکردنی که قرن‌هاست در اعماق اقیانوس‌ها پنهان شده‌اند، سری بزنیم.

۱- شهر گمشده فاناگوریا

فاناگوریا، یکی از بزرگترین مستعمرات یونان باستان، حدود ۵۴۰ سال قبل از میلاد در ساحل دریای سیاه تاسیس شد. این شهر به عنوان یکی از مهمترین مکان‌های تاریخی در خاک روسیه شناخته می‌شود. ساکنان این منطقه در اواسط قرن دهم به علت نامعلومی بدون در دست داشتن وسایل و اموال گرانبهای خود، شهر را ترک کرده‌اند. علت آن هنوز هم برای دانشمندان مشخص نیست.

این شهر شگفت‌انگیز متشکل از مجسمه‌ها، ستون‌های مرمری، گورستان و تعداد زیادی مصنوعات دیگر است.



۲- شهر گمشده شی چنگ

شی چنگ یکی از شهرهای گمشده زیر آب ، واقع در ژجیانگ چین است. این شهر باستانی حدود ۱۳۰۰ سال پیش تأسیس شده است. این شهر که به آتلانتیس شرق نیز معروف است، اکنون در عمق ۲۶-۴۰ متری زیر آب‌های دریاچه کیاندائو دفن شده است. در سال ۱۹۵۹به منظور ایجاد دریاچه مصنوعی و نیروگاه برق آبی، این شهر و دهکده‌ای که در همسایگیش قرار داشت عمداً تحت آب گرفتگی قرار گرفتند.

با کمال تعجب شهر فرسایش زیادی نداشته و ساختمانها، دیوارها و حتی جزئیات چوبی سالم باقی مانده‌اند. شی چنگ اکنون به بهشتی بی نظیر برای غواصان تبدیل شده است.

Thonis-Heracleion -3

این شهر زمانی یکی از مهمترین شهرهای بندری مدیترانه بود. اکنون آنچه که زمانی بندر رسمی مصر یونان بود، در زیر دریا قرار دارد. این شهر گمشده پس از ۱۲۰۰ سال خاکبرداری شد و مصنوعاتی در آن کشف شده است که نشان می‌دهد زمانی بندر و مرکز تجاری مهمی بوده است. بیش از ۶۰ کشتی غرق شده، سکه، لوح و همچنین بسیاری از مجسمه‌ها، معابد سنگی بزرگ و… از جمله اکتشافات مهم این شهر هستند.

هیچ کس واقعاً نمی داند که چگونه این شهر در انتهای دریا به پایان رسید اما تصور می‌شود که این شهر پس از یک زلزله بزرگ غرق شده است.


۴- کاخ کلئوپاترا

کاخ کلئوپاترا یکی دیگر از عجیب‌ترین شهرهای گمشده زیر آب است. حدود ۱۴۰۰ سال پیش در مصر یک زمین لرزه مهیب و یک سونامی بزرگ رخ داد که سواحل شهر بزرگ اسکندریه را لرزاند. این زمین‌‌لرزه جزیره Antirhodos را غرق کرد و قصر ملکه کلئوپاترا و فانوس دریایی قدیمی اسکندریه را از بین برد، که زمانی از عجایب دنیای باستان بود. ملکه کلئوپاترا یک یونانی خونسرد و فرعون قدرتمند مصری بود که کاخ زیبای او به نوعی نماد قدرت او محسوب می‌شد. وی بر مصر حکومت کرد و مدت زیادی را صرف ایجاد اتحاد با رهبران روم کرد تا آنها را از اشغال مصر باز دارد. به طرز غم انگیزی، وقتی احساس کرد تلاش هایش در حال شکست است، جان خود را گرفت.

زمین لرزه و سونامی که جزیره Antirhodos را غرق کرد چند قرن پس از مرگ کلئوپاترا رخ داد و قصر را در زیر ۱۰ متر آب تیره در یک خلیج کوچک تخریب و پراکنده کرد.

۵- شهر گمشده پورت رویال

پورت رویال نام یکی دیگر از شهرهای گمشده زیر آب است. این شهر که از آن به عنوان فاسدترین شهر تاریخ یاد می‌شود، زمانی یکی از مهمترین بنادر تجاری در دنیا و بهشتی برای دزدان دریایی بوده اما در حال حاضر با تمام شکوه و جلال خود در اعماق دریا پنهان شده است. به نقل از کاوشگران و دانشمندان، این شهر را روی شن‌هایی ساخته‌اند که ثبات چندانی نداشته‌اند که سرانجام در سال ۱۹۶۲ میلادی، در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای تقریباً دوسوم از شهر در عرض چند دقیقه به زیر آب فرو رفته است.

جالب است بدانید دیگر بخش باقیمانده این شهر، اکنون به یک روستای ساحلی برای ماهگیری تبدیل شده است و در گوشه کنار خود نشانه‌هایی از شکوه و جلال گذشته خود را به همراه دارد.

۶- شهر گمشده اتلیت یام

اتلیت یام یکی دیگر از شهرهای گمشده زیر آب است که در نزدیکی شهر هیفا قرار دارد. وسعت این شهر به ۴۰ هزار متر مربع می‌رسد و قدمت آن به حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. با وجود قدمت بسیار طولانی که دارد هنوزم هم در زیر آبها ایستاده است و می‌توان گفت تقریباً دستنخورده باقی مانده است. کشفیات مربوط به این شهر شامل اسکلت‌های فراوان و سالم از درون قبرها، مخازن گندم به همراه بقایای شپش‌های گندم، دانه گیاهان اهلی، ابزارهای سنگی و استخوانی و… هستند.

شواهدها نشان داده است که این جامعه علاوه بر ماهیگیری، به کشاورزی و پرورش حیوانات اهلی نیز متکی بوده است.

۷- خلیج کامبای

قدمت این شهر باستانی و تاریخی به حدود ۹۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده‌اند که اگر درست تخمین زده باشند، می‌توان اینگونه متصور شد که این شهر زمانی ساخته شده است که هیچکس تصور نمی‌کرد چنین شهرهای با این وسعت و عظمت توسط بشر ساخته شوند. کشفیات مربوط به این خلیج عبارت‌اند از قطعاتی از سفال، مهرهای تزئینی، مجسمه‌هایی با استخوان و دندان انسان و دیگر مصنوعات گونان هستند.

آب شدن آخرین یخ‌های عصر یخبندان و بالا آمدن سطح آب، دلیل گمشدن این خلیج زیبا در زیر آب است.



۸- شهر اولوئوس

اولوئوس یکی دیگر از شهرهای گمشده زیر آب است. این شهر یکی از کوچکترین شهرهای یونان است که در سواحل مدیترانه‌ای یونان قرار دارد. اولوس در زمان خود از ۴۰ هزار نفر جمعیت برخوردار بوده و به عنوان یک شهر بازاری بسیار شهرت داشته است. این شهر بر خلاف دیگر شهرهای جزیره کرات که در بالای سنگ‌ها ساخته شده بودند، روی شن‌هایی بنا شده بود که به علت جریان آب در آنها، در معرض فرسایش بودند به همین علت سرانجام در اثر وقوع زلزله‌های پی در پی برای همیشه در اعماق دریا مدفون شد.

این شهر امروزه به بهشتی برای غواصانی که تمایل دارند ساعاتی را در یک شهر باستانی زیرآبی سپری کنند، تبدیل شده است.

منبع: مجله گردشگری تاریخ ما


معرفی شهرهای گمشده در زیر آب

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا