- عضویت
- 6/6/20
- ارسال ها
- 282
- امتیاز واکنش
- 16,180
- امتیاز
- 303
- محل سکونت
- طِ
- زمان حضور
- 86 روز 16 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
بنام خدا
کسپرسیونیسم یا هیجاننمایی، مکتبی هنری است که در مقابل جنبش امپرسیونیسم و رئالیسم شکل گرفت. در نقاشی اکسپرسیونیسم احساس و هیجان حرف اول را میزند و بر واقعگرایی برتری دارد.
در دایرهی هنر واقعگرایی، واقعبینی و عینیت حرف اول را میزند. برای مثال، موضوع یک هنرمند یک ظرف از میوه است. برخی تمایل دارند یک نقاش میوه را به دقیقترین شکل ممکن با تمامی نقصها و انحناهای آن به تصویر بکشد.
اما داستان در مورد هنرمندانی که تمایل به بیان احساسات خود بهطور واقعی در اثر ندارند، چیست؟ آیا ذهنیت موجب کنار گذاشته شدن یک اثر هنری از گالریها و موزهها میشود؟ اجازه دهید نقاشی جیغ، اثر ادوارد مونک، یکی از پیشگامان مکتب اکسپرسیونیسم پاسخ این پرسش را بدهد.
وقتیکه از اکسپرسیونیسم صحبت میکنیم، به دنبال چه مفهومی هستیم؟ درحالیکه مکتب امپرسیونیسم و آثار هنرمندان امپرسیونیست نظیر کلود مونه و پیر آگوست رنوار به دنبال به تصویر کشیدن نور، حرکت و رنگ، به شکل دقیق در یک اثر دوبعدی، هستند، اکسپرسیونیست اهمیت چندانی به واقعگرایی نمیدهد.
در عوض، اکسپرسیونیسم شخصیت و احساسات را در ظاهر یک اثر به نمایش میگذارد و ماده و دقت کمترین اهمیت را برای آن دارد. درواقع، واژهی اکسپرسیونیسم توسط تاریخنگار اهل چک، آنتونیون ماتیچِک (Antonin Matějček)، در سال ۱۹۱۰ بهمنظور بیان جنبهی مخالف امپرسیونیسم، خلق شد.
همهی ما میدانیم که یافتن یک اثر هنریِ فاقد هرگونه احساس و هیجان بسیار دشوار است. اشتیاق یک هنرمند برای خلق یک اثر از احساسات مثبت و منفی وی نشات میگیرد.
هنرمندان اکسپرسیونیست آن احساسات و هیجانها را در آثار خود به تصویر میکشند و تفاسیر عاطفی و هیجانی خود را نسبت به هر حس دیگری برای بیان هدف واقعی موضوع خود ارج مینهند. اکسپرسیونیسم با کنار زدن قرنها سبک هنری سنتی، موجب تغییر تمام چشمانداز هنر مدرن شده و الهامبخش شمار فراوانی از هنرمندان قرن بیست و یکم، بهمنظور رها کردن عواطف در آثارشان، است.
مکتب اکسپرسیونیست چگونه شکل گرفت؟
پلی بر فراز آبهای امپرسیونیست: ریشههای اکسپرسیونیسم
در ابتدای قرن بیستم در اروپای غربی، جامعه با سرعت بالایی در حال تکامل بود. موج صنعتی شدن با ابتکاراتی در جهان ارتباطات و ساختوساز، تمام قاره را فرا گرفته بود و حسی از ناآرامی را در میان عموم برانگیخت.
رشد وحشتناک فناوری و شهرسازی در شهرهای بزرگ، با خود حسی از انزوا و عدم ارتباط با جهان طبیعی را به همراه داشت. قابلدرک بود که این عواطف و نگرانیها به هنر آن دوران هم نفوذ کنند.
دو گروه هنری که اکسپرسیونیسم را خلق کردند، در اوایل قرن بیستم در آلمان شکل گرفتند. ما امروزه این دو گروه را به نامهای «پُل» و «سوارکار آبی» میشناسیم. ۴ دانشجوی معماری در شهر درسدن به نامهای فریتز بلِیل، اریک هِکِل، کارل اشمیت روتلوف و ارنست لودویگ کِرکنِر یک گروه هنری اشتراکی را خلق کردند که پل (Die Brücke) نام گرفت.
آنها میخواستند تا از طریق علاقهمند واکنشهای هیجانی شدید نسبت به اشکال، رنگها و ترکیبات غیرطبیعیِ الهامگرفتهشده از جهان مدرن، نقش یک «پل» را برای آیندهی هنر ایفا کنند.
آثار آنها شباهتهایی با جنبش فوویسم (Fauvism) در فرانسه به رهبری هنری ماتیس (Henri Matisse) داشت که در آثار خود از رنگهای روشن و اشکال بیقاعده برای بیان عواطف خود استفاده میکرد.
کسپرسیونیسم یا هیجاننمایی، مکتبی هنری است که در مقابل جنبش امپرسیونیسم و رئالیسم شکل گرفت. در نقاشی اکسپرسیونیسم احساس و هیجان حرف اول را میزند و بر واقعگرایی برتری دارد.
در دایرهی هنر واقعگرایی، واقعبینی و عینیت حرف اول را میزند. برای مثال، موضوع یک هنرمند یک ظرف از میوه است. برخی تمایل دارند یک نقاش میوه را به دقیقترین شکل ممکن با تمامی نقصها و انحناهای آن به تصویر بکشد.
اما داستان در مورد هنرمندانی که تمایل به بیان احساسات خود بهطور واقعی در اثر ندارند، چیست؟ آیا ذهنیت موجب کنار گذاشته شدن یک اثر هنری از گالریها و موزهها میشود؟ اجازه دهید نقاشی جیغ، اثر ادوارد مونک، یکی از پیشگامان مکتب اکسپرسیونیسم پاسخ این پرسش را بدهد.
وقتیکه از اکسپرسیونیسم صحبت میکنیم، به دنبال چه مفهومی هستیم؟ درحالیکه مکتب امپرسیونیسم و آثار هنرمندان امپرسیونیست نظیر کلود مونه و پیر آگوست رنوار به دنبال به تصویر کشیدن نور، حرکت و رنگ، به شکل دقیق در یک اثر دوبعدی، هستند، اکسپرسیونیست اهمیت چندانی به واقعگرایی نمیدهد.
در عوض، اکسپرسیونیسم شخصیت و احساسات را در ظاهر یک اثر به نمایش میگذارد و ماده و دقت کمترین اهمیت را برای آن دارد. درواقع، واژهی اکسپرسیونیسم توسط تاریخنگار اهل چک، آنتونیون ماتیچِک (Antonin Matějček)، در سال ۱۹۱۰ بهمنظور بیان جنبهی مخالف امپرسیونیسم، خلق شد.
همهی ما میدانیم که یافتن یک اثر هنریِ فاقد هرگونه احساس و هیجان بسیار دشوار است. اشتیاق یک هنرمند برای خلق یک اثر از احساسات مثبت و منفی وی نشات میگیرد.
هنرمندان اکسپرسیونیست آن احساسات و هیجانها را در آثار خود به تصویر میکشند و تفاسیر عاطفی و هیجانی خود را نسبت به هر حس دیگری برای بیان هدف واقعی موضوع خود ارج مینهند. اکسپرسیونیسم با کنار زدن قرنها سبک هنری سنتی، موجب تغییر تمام چشمانداز هنر مدرن شده و الهامبخش شمار فراوانی از هنرمندان قرن بیست و یکم، بهمنظور رها کردن عواطف در آثارشان، است.
مکتب اکسپرسیونیست چگونه شکل گرفت؟
پلی بر فراز آبهای امپرسیونیست: ریشههای اکسپرسیونیسم
در ابتدای قرن بیستم در اروپای غربی، جامعه با سرعت بالایی در حال تکامل بود. موج صنعتی شدن با ابتکاراتی در جهان ارتباطات و ساختوساز، تمام قاره را فرا گرفته بود و حسی از ناآرامی را در میان عموم برانگیخت.
رشد وحشتناک فناوری و شهرسازی در شهرهای بزرگ، با خود حسی از انزوا و عدم ارتباط با جهان طبیعی را به همراه داشت. قابلدرک بود که این عواطف و نگرانیها به هنر آن دوران هم نفوذ کنند.
دو گروه هنری که اکسپرسیونیسم را خلق کردند، در اوایل قرن بیستم در آلمان شکل گرفتند. ما امروزه این دو گروه را به نامهای «پُل» و «سوارکار آبی» میشناسیم. ۴ دانشجوی معماری در شهر درسدن به نامهای فریتز بلِیل، اریک هِکِل، کارل اشمیت روتلوف و ارنست لودویگ کِرکنِر یک گروه هنری اشتراکی را خلق کردند که پل (Die Brücke) نام گرفت.
آنها میخواستند تا از طریق علاقهمند واکنشهای هیجانی شدید نسبت به اشکال، رنگها و ترکیبات غیرطبیعیِ الهامگرفتهشده از جهان مدرن، نقش یک «پل» را برای آیندهی هنر ایفا کنند.
آثار آنها شباهتهایی با جنبش فوویسم (Fauvism) در فرانسه به رهبری هنری ماتیس (Henri Matisse) داشت که در آثار خود از رنگهای روشن و اشکال بیقاعده برای بیان عواطف خود استفاده میکرد.
اکسپرسیونیسم چیست؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: