خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,668
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخ سورینام

در شمال آمریکای جنوبی یکی از کشورهای کوچک جهان ما قرار دارد که اسم آن جمهوری سورینام است. این کشور نه فقط از نظر اندازه و مساحت کوچک ‌ترین کشور آمریکای جنوبی و از کشورهای کوچک جهان به حساب می آید، بلکه از نظر جمعیت هم جزء کشورهای کم جمعیت و کوچک محسوب می شود. همسایگان این کشور کوچک در شرق گویان فرانسه، شمال اقیانوس اطلس، از سمت غرب گویان و در جنوب برزیل هستند که از چهار طرف این کشور را در برگرفته و با سورینام هم مرز هستند. این سرزمین کوچک پیش از این جزء مستعمرهای پادشاهی هلند بوده و به همین خاطر به آن گویان هلند می گفتند، سرانجام به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شد و استقلال خود را به دست آورد.

جمهوری کوچک سورینام گذشته اش با کشور هلند و برخی کشورهای همسایه پیوندها و گره خوردگی های سـ*ـیاسی و فرهنگی زیادی دارد. اسم این کشور در فرهنگ‌ های لغت اروپایی سرانان تونگو سرانان است و چنان که گفتیم از سرزمین های تحت استعمار پادشاهی هلند در گذشته بود. البته هنوز هم این کشور در مرزهای جنوبی خود با کشور کوچک گویان و گویان فرانسه بر سر مسائلی مناقشات و درگیری هایی دارد. پاراماریبو پایتخت این کشور است بعد از استقلال سورینام این شهر رونق فراوانی یافت.

درباره پیشینه و گذشته تاریخ سورینام محققان و تاریخ نگاران معتقدند که افرادی از قبایل آراواک و کاریب که از بومیان آمریکا بودند نخستین ساکنان این سرزمین بودند که حدود سه هزار سال پیش از میلاد سورینام را برای زندگی انتخاب کرده و در این منطقه ساکن شدند. بنابراین نظریه تاریخ نگاران، قدمت این سرزمین کوچک به سه هزار سال می رسد اما پیدایش کشور سورینام با یک حکومت مستقل خیلی سال ها بعد بود.





سورینام در قرون گذشته

قرن هفدهم میلادی که یک رقابت شدید بر سر تسلط بر کشورهای کوچک و ضعیف بین انگلیسی ها و هلندی و بعضی کشورهای دیگر بود دو کشور انگلیس و هلند در این دوران برای رسیدن به اهداف استعماری خود و مستعمره کردن سرزمین سورینام کوشش فراوانی کردند و در این مسیر از انجام هیچ اقدامی کوتاهی نکردند اما آنکه سرانجام به هدفش رسید پادشاهی سرزمین هلند بود که توانست کنترل پایدار این منطقه را بدست بگیرد.

تحت چنین شرایطی در سرزمین سورینام به تبعیت از استعمارگر خود یعنی پادشاهی هلند سیستم کارگر برده‌ای رواج یافت.


منبع : الی گشت


سورینام | آمریکای جنوبی

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,668
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع


تاریخ معاصر سورینام

بعد از آن، از کشور اندونزی امروزی کارگرانی به قصد یافتن کار به این کشور آمدند. در قرن بعد یعنی قرن بیستم و در سال ۱۹۵۴ سورینام صاحب یک دولت شد اما نه دولتی از هر نظر مقتدر و دارای اختیار، چون روابط خارجی این کشور و همچنین امور دفاعی آن هنوز تحت کنترل پادشاهی هلند بود.

سال ۱۹۷۳ در تاریخ سورینام یک سال سرنوشت ساز بود.

جغرافیا

سورینام کوچکترین کشور مستقل آمریکای جنوبی است. سورینام از نظر جمعیت و مساحت کوچک‌ترین کشور آمریکای جنوبی است. با قرار گرفتن بر روی لایهٔ جغرافیایی گویان، این کشور به دو قسمت اصلی جغرافیایی تقسیم شده‌است. قسمت شمالی، زمین‌های پست ساحلی است (تقریباً بالای خط آلبینا – پارانام –واگنینگن) که در آن‌ها کشاورزی می‌شود و اکثر جمعیت در این قسمت زندگی می‌کنند. قسمت جنوبی از جنگلهای بارانی استوایی تشکیل شده که به‌طور پراکنده و در امتداد مرز برزیل، ساواناها در آن زندگی می‌کنند که حدود % ۸۰ سطح زمین‌های سورینام را پوشش داده‌است.

دو رشته کوه اصلی در سورینام وجود دارد: کوه‌های باکهویس و کوه‌های وان آچ وان ویک قلهٔ ژولیانا بلندترین کوه در کشور با ارتفاع ۱۲۸۶ متر از سطح دریاست. دیگر کوه‌ها عبارتند از کوه تافلبرگ (۱۰۲۶ متر)، کوه کاسیکاسیم (۷۱۸ متر)، گولیاتبرگ (۳۵۸ متر) و فولتزبرگ (۲۴۰ متر).

بخاطر قرار گرفتن در امتداد خط استوا، سورینام آب و هوای معتدل دارد و درجهٔ هوا در طول سال تغییر چندانی نمی‌کند. هر سال دو فصل بارش، یکی از دسامبر تا اوایل فوریه و دیگری از اواخر آوریل تا اواسط اوت دارد.

در شمال شرقی کشور، دریاچهٔ وان بلومشتین میر، یکی از بزرگترین دریاچه‌های جهان قرار دارد. این دریاچه با احداث سد آفوباکا (پروژهٔ بروکوپوندو) به وجود آمد، با احداث این سد، نیروی هیدروالکتریک مورد نیاز صنایع بوکسیت (که حدود % ۷۵ خروجی برق را مصرف می‌کند) و مصرف داخل کشور، تأمین می‌شود. در ناحیهٔ بالا دستی رودخانهٔ کوپنام در حوزهٔ آب بخشان، سازمان ذخیرهٔ ملی مرکزی سورینام که یک سایت میراث جهانی یونسکو است، و تغییرات انواع اکوسیستم را در مناطق جنگل بارانی بررسی می‌کند. پارک‌های ملی زیادی در کشور وجود دارند: پارک ملی گالیبی، پارک ملی کوپنام و ویاویا در کنارهٔ ساحلی، برونسبرگ، رالی والن/ فولتزبرگ تافلبرگ و ایلرتس دی هان در مرکز و سیپالیوانی در مرز برزیل، روی‌هم‌رفته، % ۱۲ مساحت کشور را پارک‌ها و دریاچه‌ها تشکیل می‌دهند.

تقسیمات کشوری


سورینام به ۱۰ استان تقسیم شده‌است:

  1. 1- استان بروکوپوندو Brokopondo
  2. 2- استان کوموینه Commewijne
  3. 3- استان کورونی Coronie
  4. 4- استان مارووینه Marowijne
  5. 5- استان نیکری Nickerie
  6. 6- استان پارا Para
  7. 7- استان پاراماریبو Paramaribo
  8. 8- استان ساراماکا Saramacca
  9. 9- استان سیپالیوینی Sipaliwini
  10. 10- استان وانیکا Wanica






منبع: الی گشت - ویکی پدیا


سورینام | آمریکای جنوبی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا