- عضویت
- 8/4/20
- ارسال ها
- 1,796
- امتیاز واکنش
- 20,432
- امتیاز
- 428
- محل سکونت
- Cemetery
- زمان حضور
- 78 روز 19 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
فردینان دو سوسور ( Ferdinand de Saussure ) (زادهٔ ۲۶ نوامبر ۱۸۵۷ در ژنو – درگذشتهٔ ۲۲ فوریهٔ ۱۹۱۳) زبانشناس و نشانهشناس سوئیسی بود. او پژوهشهای خود را به دو زبان فرانسه و آلمانی انجام میداد. وی با نگرش به ساختار زبان بهعنوان اصل بنیادین در زبانشناسی، آن را شاخهای از دانش عمومیِ نشانهشناسی دانست. او یکی از بنیانگذاران زبانشناسی قرن بیست و یکم و یکی از بنیانگذاران (به همراه چارلز سندرز پرس) نشانهشناسی بهشمار میرود. برادران او اسپرانتیست مشهور رنه دو سوسور و دانشمند حوزهی ستارهشناسی باستانی چینی لئوپولد دو سوسور بودند. پدر او دانشمند مشهور هنری لوئیس فردریک دو سوسور و پسر فریدنان دو سوسور، ریموند دو سوسور روانکاو بود.
نظریهٔ سوسور
اثر اصلیِ او به نام دوره زبانشناسی عمومی در سال ۱۹۱۶ و پس از مرگ بهوسیلهٔ شارل بالی و آلبر سِشه برپایهٔ یادداشتهای سرِ کلاس درس بهچاپ رسید. این کتاب خیلی زود به منبع مهمی برای زبانشناسان ساختارگرای سدهٔ بیستم تبدیل شد.
سوسور برخلاف زبانشناسان پیش از خود که بیشتر از دید تاریخی یا بهعبارتی درزمانی (diachronic) به بررسی زبانشناسی میپرداختند تمرکز خود را بر جنبهٔ همزمانی آن میگذاشت، به بیان دیگر ساختار زبان را در بازهای از زمان میسنجی
او فرایند گفتگو را ساختهشده از دو بخش روانشناسانه و فیزیکی میداند، ولی ساختار زبان را در ارتباط با پارهای از بخش روانشناسی میشناسد. از دیدگاه سوسور هیچ رابـ*ـطهای بین معنا و اُبْژه وجود ندارد. به همین خاطر میگویند که اشیای این عالم، مخلوق زبان یا تصورات ما هستند. به عبارتی، معنی، ساختاری است، یعنی معنای یک نشانه به رابـ*ـطه آن با سایر نشانهها بستهاست، مثل معنای چراغ قرمز که وابسته به چراغ سبز است، و الا به خودی خود معنایی ندارد. نشانهشناسی او از همین پیوند ریشه میگیرد. اندیشههای او در رابـ*ـطه با نشانه و ساختار از سوی ساختارگرایان، پساساختارگرایان و ساختارشکنان مورد توجه قرار میگیرد. در واقع، رویکرد ساختارگرایانه سوسور، در درون شاخههای زبانشناسی نفوذی عمیق یافت. با این حال، تأثیر آن در علوم اجتماعی به مراتب عمیقتر و وسیعتر بود. این دیدگاه، به ویژه به وسیلهٔ انسانشناس برجستهای چون کلود لوی استروس در میانههای سدهٔ بیستم به کار گرفته شد. ساختارگرایی در انسانشناسی به نام استراوس ثبت شد و نسخه انسانشناختی ساختارگرایی، به عنوان یکی از شفافترین گونههای رویکردی در این رشته در زمان خود شناخته شد.
نظریهٔ سوسور
اثر اصلیِ او به نام دوره زبانشناسی عمومی در سال ۱۹۱۶ و پس از مرگ بهوسیلهٔ شارل بالی و آلبر سِشه برپایهٔ یادداشتهای سرِ کلاس درس بهچاپ رسید. این کتاب خیلی زود به منبع مهمی برای زبانشناسان ساختارگرای سدهٔ بیستم تبدیل شد.
سوسور برخلاف زبانشناسان پیش از خود که بیشتر از دید تاریخی یا بهعبارتی درزمانی (diachronic) به بررسی زبانشناسی میپرداختند تمرکز خود را بر جنبهٔ همزمانی آن میگذاشت، به بیان دیگر ساختار زبان را در بازهای از زمان میسنجی
او فرایند گفتگو را ساختهشده از دو بخش روانشناسانه و فیزیکی میداند، ولی ساختار زبان را در ارتباط با پارهای از بخش روانشناسی میشناسد. از دیدگاه سوسور هیچ رابـ*ـطهای بین معنا و اُبْژه وجود ندارد. به همین خاطر میگویند که اشیای این عالم، مخلوق زبان یا تصورات ما هستند. به عبارتی، معنی، ساختاری است، یعنی معنای یک نشانه به رابـ*ـطه آن با سایر نشانهها بستهاست، مثل معنای چراغ قرمز که وابسته به چراغ سبز است، و الا به خودی خود معنایی ندارد. نشانهشناسی او از همین پیوند ریشه میگیرد. اندیشههای او در رابـ*ـطه با نشانه و ساختار از سوی ساختارگرایان، پساساختارگرایان و ساختارشکنان مورد توجه قرار میگیرد. در واقع، رویکرد ساختارگرایانه سوسور، در درون شاخههای زبانشناسی نفوذی عمیق یافت. با این حال، تأثیر آن در علوم اجتماعی به مراتب عمیقتر و وسیعتر بود. این دیدگاه، به ویژه به وسیلهٔ انسانشناس برجستهای چون کلود لوی استروس در میانههای سدهٔ بیستم به کار گرفته شد. ساختارگرایی در انسانشناسی به نام استراوس ثبت شد و نسخه انسانشناختی ساختارگرایی، به عنوان یکی از شفافترین گونههای رویکردی در این رشته در زمان خود شناخته شد.
بیوگرافی فردینان دو سوسور | زبان شناس
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: