خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
آبله مرغان یک بیماری شایع در اطفال است که خوشبختانه چندان خطرناک نبوده و کودک حتی بدون درمان هم بهبود پیدا میکند.

آبله مرغان یک بیماری بسیار شایع در میان کودکان، مخصوصا کودکان کمتر از ۱۲ سال است. تظاهر این بیماری به این شکل است که در سرتاسر بدن نقطه‌هایی مانند تاول‌های خارش دار دیده می‌شود.

علائم سیستمیک این بیماری مشابه با علائم آنفولانزا است. شاید جالب باشد بدانید با وجود این که آبله مرغان علائم پر سر و صدایی دارد و توجه کودک و والدین را بیش از حد به خود جلب می‌کند؛ اما بدون درمان نیز بهبود پیدا می‌کند. ولی به دلیل این که این عفونت بسیار واگیردار است، باید کودکان مبتلا تا زمانی که علائم این بیماری بهبود نیافته است، در خانه بمانند و استراحت کنند تا از انتقال آن به سایرین جلوگیری شود.


عامل ایجاد آبله مرغان چیست

عامل بیماری آبله مرغان ویروس زوستر آبله مرغان است. خوشبختانه این ویروس به منظور جلوگیری دارای واکسن است. زمان تزریق این واکسن در زمان ۱۲ تا ۱۵ ماهگی است. البته برای محافظت بیشتر و اطمینان از واکسیناسیون کارآمد پیشنهاد می‌شود دوز یادآور این واکسن در سنین ۴ تا ۶ سالگی مجددا تزریق شود.
ممکن است فرد فقط به یک مرحله از آبله مرغان مبتلا شده و ظاهراً علائم دیگری نداشته باشد اما ویروس (VZV) می‌تواند به صورت نهفته در بدن بماند و پس از سال ها مجددا بیدار شده و این بار خود را به صورت بیماری زونا نشان دهد.
درمورد واکسیناسیون علیه این ویروس باید گفت که استفاده از واکسن، تا حدود قابل توجهی شانس ابتلا به آبله مرغان را در اطفال کاهش می‌دهد اما ممکن است تزریق همین واکسن در سنین بالاتر موجب ابتلا شدن فرد به زونا بشوند.


علائم آبله مرغان چیست

دانه‌های قرمز پوستی ویژگی بارز این بیماری است که با نام بیماری آبله مرغان این تصویر برای عموم تداعی می‌شود. به طور کلی آبله مرغان باعث قرمزی و خارش پوستی می‌شود. این موارد معمولاً از شکم یا پشت یا صورت آغاز می‌شود و سپس به تمام نقاط بدن گسترش می‌یابد برای مثال پوست سر، دهان، بینی، گوش‌ها را نیز درگیر می‌کنند.
جوش‌های آبله مرغان ابتدا به شکل جوش یا نیش حشرات به نظر می‌رسد. تاول‌های آبله مرغان معمولاً کمتر از نیم سانتی‌متر عرض دارند و رنگ تاول‌های آن مایل به قرمز هستند. علائم این تاول‌ها بیش از 2 تا 4 روز طول می کشد. در کودکان مبتلا به یک بیماری زمینه‌ای پوستی مثلا اگزما، جوش‌ها گسترده‌تر و شدیدتر می‌شوند.
اولین تظاهرات بیماری، در کودکی با کودک دیگر متفاوت است. جوش‌های آبله مرغان معمولا اولین تظاهرات بیماری نیستند و حدودا یک یا دو روز قبل از ظاهر شدن جوش‌های آبله مرغان، کودک دچار تب، درد شکم، گلو درد و سردرد می‌شود یا به طور کلی احساس بی حالی و کرختی می‌کند. هر چه سن کودک کمتر باشد معمولا شدت بیماری ضعیف‌تر است، مثلا تاول‌های کمتری نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسالان ایجاد می‌شود.

به لحاظ درگیری سیستم ایمنی و شدت علائم سیستمیک، معمولاً آبله مرغان یک بیماری در حد متوسط است مگر در نوزادان، نوجوانان و بزرگسالانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. در این صورت ویروس می‌تواند سیستم ایمنی را شدیدتر تحت تاثیر قرار دهد.
چون در این بیماری سیستم ایمنی تضعیف می‌شود، عفونت‌های شدیدتر باکتریایی فرصت پیدا می‌کنند که موجب بروز عفونت در پوست‌، ریه‌، مفاصل استخوان‌ها‌ و مغز شوند.

منبع: دکتر دکتر


آبله مرغان بیماری شایع ویروسی کودکان با نشانه‌های پوستی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نحوه انتقال ویروس آبله مرغان

ویروس آبله مرغان مسری است، مخصوصا در ۴۸ ساعت اول میزان انتقال آن با احتمال بسیار زیادی برابر است. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست یا قطره‌های پراکنده شده به هوا با سرفه یا عطسه، به راحتی به شخص دیگری منتقل می‌شود.


چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به عوارض آبله مرغان هستند

بعضی از افراد بیش از دیگران در معرض خطرات و عوارض آبله مرغان هستند که در ادامه به این گروه‌ها اشاره می‌کنیم. نوزادانی که مادران آنها هرگز از واکسن آبله مرغان استفاده نکرده‌اند و به ویروس آن دچار نشده‌اند. افرادی که به هر دلیلی مثلا به صورت مادرزادی یا در اثر شیمی درمانی سیستم ایمنی ضعیفی دارند. خانم‌های باردار نیز از جمله گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند.



درمان آبله مرغان

چون این یک بیماری ویروسی است بنابراین پزشک معمولا آنتی‌بیوتیک تجویز نمي‌کند. فقط در صورتی که کودک بر اثر خاراندن یا کندن تاول‌ها دچار عفونت در محل ضایعات پوستی شده باشد پزشک برای متوقف کردن رشد باکتری‌ها در این محل آنتی‌بیوتیک مناسب را تجویز می‌کند.


در چه صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید

در کودکان حتی کم‌اهمیت‌ترین مسائل نیز حائز اهمیت می‌شوند بنابراین به طور کلی همه اختلالات در آنها باید فورا به اطلاع پزشک متخصص غدد برسد.

ولی به طور کلی این علائم (که به محض دیدن آنها باید فورا به پزشک مراجعه کرد،، شامل این موارد هستند:

بثورات بسیار قرمز است که معمولا نشانگر عفونت باکتریایی ثانوی هستند. همچنین بثوراتی که با سرگیجه یا بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی)، تنگی نفس، لرزش بدن، سرفه، استفراغ، و یا تب بالاتر از ۳۹ درجه همراه است.


آبله مرغان بیماری شایع ویروسی کودکان با نشانه‌های پوستی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا