- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
دین در این دوران، از باورها و آیینهای کهن هند و ایرانی ریشه گرفته بود. این باورها چه بودند؟ پدیدههای طبیعی و روان مردگان در مرکز این باورها بودند. به تدریج، هر یک از پدیدههای طبیعت، به صورت خدایی
ادیان در جامعهی اشکانی
سرچشمهی دین
دین در این دوران، از باورها و آیینهای کهن هند و ایرانی ریشه گرفته بود. این باورها چه بودند؟ پدیدههای طبیعی و روان مردگان در مرکز این باورها بودند. به تدریج، هر یک از پدیدههای طبیعت، به صورت خدایی درآمدند. بدینسان، ایزدان بسیاری بر سرنوشت جهان فرمانروا شدند. ایزدان هند و ایرانی، یعنی اهوره و دئیوه با مردمان آریایی به سرزمین ایران آمدند. تحوّل آیین کهن هند و ایرانی در سرزمین ایران، دو مرحله داشت.
نخست دو دسته ایزدان، یعنی اهوره و دنیوه از یکدیگر شدند. پس از جدایی، ایزدان گروه دئیوه به نیروی شر تبدیل شدند.
مرحلهی دوم، حذف خدا – پدر هند و ایرانی و جای گرفتن اهوره مزدا بر فراز جهان ایزدان است.
در عصر اساطیری، در سرزمین ایران برای همه پدیدهها و اشیاء جان و روانی قائل بودند. با گذشت زمان، ایرانیان برای هر پدیدهای خدایی را باز شناختند. سرانجام با ظهور زردشت، عصر اساطیری به پایان رسید و سرزمین ما وارد دوران دینی شد.
– دین کتیبههای هخامنشی، دین زردشت نبود. در این کتیبهها دو نماد خیر و شر وجود دارند و از ایزدان گوناگون یاد میشود، بی آن که نام آنان ذکر شود. در این کتیبهها دین کهن مزدایی نیز حضور دارد.
در دین اواخر دوران هخامنشی، خدا – پدری با نام زُروان دوباره بر فراز ایزدان جای گرفت و ایزدمهر (میتره)، نماد مشترک روحانیّت و جنگاوری و برکت بخشی، جایگاهی بزرگ یافت. بدینسان، باورهای مردم تولید کننده و کشاورز بر باورهای ویژهی دوران تأثیر گذاشت.
دین زُروانی
آیین تازهی ایرانی چه بود؟ در این آیین، باورهای قدیم با تحوّلات جدید سازگار شده بود. در آیین جدید، زُروان در بالای جهان ایزدان جای گرفت. او خدا – پدر بود. خوبی و بدی زادهی او، تاریکی و روشنی از او، زمان و قرار جهان با او بود و بی او هیچ چیز پدید نمیآمد. او پدر و مادر اهوره مزدا و اهریمن بود.
ایزدمهر، عضو چهارم جهان ایزدان به شمار میرفت. ایزدمهر، رابط و داور اهوره مزدا و اهریمن و رابط ایزدان با انسان و جهان زمینی بود. او داوری و نجاب مردم را نیز بر عهده داشت. پیروان زُروان بر این باور بودند که برای دفع شرّ اهریمن باید به او نیز فَدیه داد و از برانگیختن شرّ او پرهیز کرد. در دین زُروانی، ایزدمهر در مرکز قدرت و چندان نیرومند بود که در پارهای از نقشها حتّی جانشین زُروان هم شده است.
در دین زُروانی دوران اشکانی، ایزدان بسیاری وجود داشتند. این ایزدان، همان ایزدان کهن هند و ایرانی بودند. از سویی دیگر، آناهیتا با ایزد بانوی آبها نیز ستایش میشد.
منبع: تاریخ ما
ادیان در جامعهی اشکانی
سرچشمهی دین
دین در این دوران، از باورها و آیینهای کهن هند و ایرانی ریشه گرفته بود. این باورها چه بودند؟ پدیدههای طبیعی و روان مردگان در مرکز این باورها بودند. به تدریج، هر یک از پدیدههای طبیعت، به صورت خدایی درآمدند. بدینسان، ایزدان بسیاری بر سرنوشت جهان فرمانروا شدند. ایزدان هند و ایرانی، یعنی اهوره و دئیوه با مردمان آریایی به سرزمین ایران آمدند. تحوّل آیین کهن هند و ایرانی در سرزمین ایران، دو مرحله داشت.
نخست دو دسته ایزدان، یعنی اهوره و دنیوه از یکدیگر شدند. پس از جدایی، ایزدان گروه دئیوه به نیروی شر تبدیل شدند.
مرحلهی دوم، حذف خدا – پدر هند و ایرانی و جای گرفتن اهوره مزدا بر فراز جهان ایزدان است.
در عصر اساطیری، در سرزمین ایران برای همه پدیدهها و اشیاء جان و روانی قائل بودند. با گذشت زمان، ایرانیان برای هر پدیدهای خدایی را باز شناختند. سرانجام با ظهور زردشت، عصر اساطیری به پایان رسید و سرزمین ما وارد دوران دینی شد.
– دین کتیبههای هخامنشی، دین زردشت نبود. در این کتیبهها دو نماد خیر و شر وجود دارند و از ایزدان گوناگون یاد میشود، بی آن که نام آنان ذکر شود. در این کتیبهها دین کهن مزدایی نیز حضور دارد.
در دین اواخر دوران هخامنشی، خدا – پدری با نام زُروان دوباره بر فراز ایزدان جای گرفت و ایزدمهر (میتره)، نماد مشترک روحانیّت و جنگاوری و برکت بخشی، جایگاهی بزرگ یافت. بدینسان، باورهای مردم تولید کننده و کشاورز بر باورهای ویژهی دوران تأثیر گذاشت.
دین زُروانی
آیین تازهی ایرانی چه بود؟ در این آیین، باورهای قدیم با تحوّلات جدید سازگار شده بود. در آیین جدید، زُروان در بالای جهان ایزدان جای گرفت. او خدا – پدر بود. خوبی و بدی زادهی او، تاریکی و روشنی از او، زمان و قرار جهان با او بود و بی او هیچ چیز پدید نمیآمد. او پدر و مادر اهوره مزدا و اهریمن بود.
ایزدمهر، عضو چهارم جهان ایزدان به شمار میرفت. ایزدمهر، رابط و داور اهوره مزدا و اهریمن و رابط ایزدان با انسان و جهان زمینی بود. او داوری و نجاب مردم را نیز بر عهده داشت. پیروان زُروان بر این باور بودند که برای دفع شرّ اهریمن باید به او نیز فَدیه داد و از برانگیختن شرّ او پرهیز کرد. در دین زُروانی، ایزدمهر در مرکز قدرت و چندان نیرومند بود که در پارهای از نقشها حتّی جانشین زُروان هم شده است.
در دین زُروانی دوران اشکانی، ایزدان بسیاری وجود داشتند. این ایزدان، همان ایزدان کهن هند و ایرانی بودند. از سویی دیگر، آناهیتا با ایزد بانوی آبها نیز ستایش میشد.
منبع: تاریخ ما
ایرانیان باستان کدام ادیان را قبول داشتند؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com