خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
لایحه دولت برای برابر شدن دیه زن و مرد در همه موارد


موضوع دیه در حوادث رانندگی یکی از دغدغه های ذهنی رانندگان است که البته با داشتن پوشش بیمه اجباری شخص ثالث تاحدی قابل رفع است اما قوه قضاییه در راستای اطلاع رسانی عمومی و آگاه سازی آحاد جامعه به بررسی موضوعیت دیه طبق قوانین اسلام و ایران پرداخته و شرایط تعیین نرخ دیه در حوادث رانندگی را تشریح کرده است.

دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام است و بر اساس تعاریف فقهی، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده است یا به بازماندگان او پرداخت می‌شود. در تعریف حقوقی دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌ علیه یا قائم مقام او گرفته شود. میزان دیه از سوی شارع (دادگاه) برای جنایت تعیین شده است.

میزان دیه در دین اسلام برای مرد و زن مسلمان و مردان و زنان سایر دین‌های آسمانی متفاوت است. چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌ الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام هستند. در این چهار ماه -به جز برای دفاع- جنگ کنار گذاشته می‌شود و دیه افزایش می‌یابد. هدف از این کار ایجاد امنیت برای افرادی است که می‌خواهند به حج بروند یا تجارت کنند و به سلامت به شهر خود برگردند. این سنت، از قبل از اسلام به جا مانده است.

قانونگذار در ماده ۴۴۵ قانون مجازات اسلامی به تعریف دیه پرداخته است که بر اساس آن «دیه مقدار مال معیّنی است و در شرع مقدس به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده است». مطابق تعریف دیه در این ماده، می توان گفت شرایط تعیین دیه شامل دو مورد زیر است:

اول در مورد جرایم عمدی است که به دلایلی منجر به قصاص نمی شوند. مانند حالتی که قتلی صورت گیرد و خانواده مقتول با قاتل توافق کنند و به جای قصاص، مطالبه دیه نمایند.

حالت دوم زمانی است که جرایم غیر عمدی (شامل جرم شبه عمد و جرم خطای محض) صورت گرفته باشد که در این صورت نیز مرتکب با پرداخت دیه مجازات می شود.

بر اساس قانون دیه زن و مرد در تصادفات برابر است.

در این حال لازم به یاد آوری است که لایحه برابری دیه زن و مرد به دولت ارائه شده است. معصومه ابتکار در آخرین ماههای سال ۹۷ با اعلام این خبر، گفت: مستندات فقهی و نظرات علمای حوزه در این لایحه آمده است.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: در نص قرآن کریم هیچ صراحتی به میزان دیه نداریم و آنچه در این زمینه وجود دارد برداشت های فقهی و تفاسیر است و در این زمینه بیشتر بر روی اجماع فقها نظر داده شده است.

وی با اشاره به جایگاه اقتصادی زنان در جامعه امروزی گفت: ارزش انسانی زن و مرد در خلقت، کاملا برابر است و تفاوتی که وجود دارد در نقش هاست و امروز با توجه به تحولاتی که اتفاق افتاده موضوع این احکام تغییر کرده است. یعنی نقش اقتصادی زنان در شهر یا روستاها قابل انکار نیست. مثلا ۴۰ درصد فرآورده های روستایی یا ۷۵ درصد صنایع دستی کشور به دست خانم ها تولید می شود.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: حتی بر اساس بررسی ها، ارزشگذاری اقتصادی کارهای خانگی زنان امروز حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص ملی را در کشور شامل می شود.


منبع: معاونت زنان و خانواده


لایحه دولت برای برابر شدن دیه زن و مرد در همه موارد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا