خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگر شناسنامه خود را گم کرده‌اید، بلافاصله باید برای گرفتن شناسنامه المثنی اقدام کنید. شناسنامه جزو مدارک شناسایی بسیار مهم است. به همین دلیل برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی شما باید به سرعت مفقود شدن آن را گزارش دهید و بعد از آن برای اخذ شناسنامه المثنی اقدام کنید. طبق مصوبات جدید دولت، چاپ آگهی مفقودی شناسنامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار دیگر الزامی نیست اما اقدام فوری شما بعد از گم شدن شناسنامه بسیار اهمیت دارد. در این مقاله به صورت کامل تمام مراحلی را که باید پس از گم شدن شناسنامه و برای گرفتن شناسنامه المثنی انجام دهید توضیح داده‌ایم.


پیگیری شناسنامه مفقودی

روابط عمومی سازمان ثبت احوال، به یابنده مدارکی مثل کارت شناسایی ملی و شناسنامه توصیه می‌کند که آن را به صندوق پست بیندازد و یا به یکی از شعبه‌های اداره ثبت احوال تحویل بدهد. بنابراین اگر افرادی شناسنامه شما را پیدا کنند، معمولاً آن را در صندوق پست می‌اندازند. با توجه به اینکه تمام مدارک شناسایی پیدا شده در سراسر کشور به اداره پست فرستاده می‌شوند، اداره پست این مدارک را در وب‌سایت مدارک یافت شده کشور قرار می‌دهد و یا آن را به سازمان ثبت احوال می‌فرستد. در نتیجه یکی از راه‌های پیگیری آنلاین شناسنامه مفقود شده، مراجعه به پورتال سازمان ثبت احوال است. بنابراین در گام اول برای پی‌گیری شناسنامه مفقودی باید به بخش خدمت الکترونیکی و سپس قسمت مدارک پیدا شده بروید. پس حتی اگر قصد انتشار آگهی مفقودی شناسنامه خود را دارید، باز هم با وارد کردن آدرس سامانه ثبت احوال کشور و سپس درج شماره ملی از وضعیت شناسنامه گم شده خود در سازمان ثبت احوال اطلاع پیدا کنید.

راه دیگر، مراجعه به وب‌سایت پست است. این بخش از سامانه که با نام «پست‌یافته» فعالیت می‌کند، تمام مدارک شناسایی یافت‌شده را ثبت می‌کند. بنابراین در گام دوم برای پی‌گیری شناسنامه گم شده، شما باید به سامانۀ پُست‌یافته مراجعه کنید و با وارد کردن نام، نام خانوادگی و دیگر مشخصات از پیدا شدن یا نشدن شناسنامه مفقودی خود اطلاع حاصل کنید. نکتۀ مهمی که همیشه باید به آن توجه باشید این است که داشتن یک کپی از مدارک ضروری و نگه داشتن آنها در جایی امن، در شرایط خاص به کمک شما می‌آید. برای درج آگهی مفقودی شناسنامه نیز به آنها نیاز پیدا خواهید کرد. در صورتی که مدرک شما پیدا شده باشد، فقط کافی است با در دست داشتن کارت ملی یا یک مدرک معتبر دیگر نظیر گذرنامه به نزدیک‌ترین دفتر پستی محل سکونت خود بروید. بعد از پر کردن فرم مربوطه، شناسنامه یافت شده به شما تحویل داده می‌شود.



آگهی مفقودی شناسنامه

از نظر قانونی شما برای دریافت شناسنامه المثنی نیازی به ثبت آگهی مفقود شدن شناسنامه ندارید. با توجه به عدم نیاز به چاپ آگهی شناسنامه مفقودی، و اینکه خدمات ثبت احوال مانند صدور شناسنامه و کارت شناسایی ملی اولیه و المثنی، عکس‌دار کردن شناسنامه، تغییر نام و تغییر نام خانوادگی، تعویض شناسنامه از اداره ثبت احوال سلب و به دفاتر پیشخوان خدمات دولت (بخش خدمات ثبت احوال) واگذار شده، زمان پاسخگویی و انتظار مراجعه‌کنندگان به حداقل رسیده است. اما اگر فکر می‌کنید که شناسنامۀ شما دزدیده شده، یا ممکن است در فاصلۀ صدور مجدد شناسنامه، از شناسنامه شما سوءاستفاده شود، در یک اقدام احتیاطی بهتر است که برای ثبت آگهی شناسنامه گم شده یا شناسنامه دزدیده شده خود در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا وب‌سایت‌های معتبر اقدام کنید. البته انتشار آگهی مفقودی شناسنامه ضروری نیست اما احتمال سوءاستفاده از شناسنامه گم شده و تبعات قانونی و پیامدهای حقوقی آن را برای شما کمتر خواهد کرد. در واقع، انتشار آگهی مفقودی شناسنامه به معنای اطلاع‌رسانی رسمی شما درباره گم شدن شناسنامه‌تان است. توجه داشته باشید که تنها چاپ یک نوبت آگهی اعلام مفقودی شناسنامه در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کافی است. در متن آگهی مفقودی شناسنامه حتماً به این نکته اشاره می‌شود که شناسنامه مفقودی از درجۀ اعتبار ساقط است. برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، به جز اقدام برای نشر آگهی گم شدن شناسنامه، می‌توانید به شورای حل اختلاف محل خود بروید و مفقود شدن شناسنامه خود را اطلاع‌رسانی کنید.


منبع: آسان ثبت


مفقود شدن شناسنامه المثنی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نحوه و شرایط گرفتن شناسنامه المثنی

از سال ۱۳۸۸ طرح تعویض شناسنامه‌های قدیمی در دست اقدام است. البته هنوز تعویض شناسنامه برای همه کشور قانونی نشده است. اما اگر شما برای صدور شناسنامه المثنی درخواست بدهید، خواهید دید که شناسنامه‌های جدید، ظاهر متفاوتی دارند. ابعاد آنها کوچک‌تر شده است و اطلاعات شناسایی شما به صورت دستی نوشته نخواهد شد، بلکه چاپی خواهد بود. کاغذ آن نسبت به شناسنامه‌های قدیمی کیفیت بهتری دارد و عکس شما به جای الصاق با منگنه، درون شناسنامه چاپ شده است. مهم‌ترین تفاوت شناسنامه‌های جدید، داشتن بارکد برای شماره ملی است که ویژگی امنیتی شناسنامه را افزایش می‌دهد. همین موضوع انتشار آگهی مفقودی شناسنامه را مهم‌تر می‌کند. اگر شناسنامه شما به هر دلیلی مفقود، دزدیده یا مستعمل شد، شما می‌توانید با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت شناسنامه المثنی اقدام کنید. در حال حاضر برای دریافت شناسنامه المثنی امکان درخواست آنلاین وجود ندارد.



مدارک مورد نیاز برای گرفتن شناسنامه المثنی

۱. استشهاد محلی در مورد فقدان شناسنامه.

۲. سه قطعه عکس جدید ۴×۳ و تمام‌رخ برای افرادی که بالای ۱۵ سال دارند.

۳. کپی شناسنامه همسر و فرزندان و همین‌طور صفحه دوم و سوم و سند ازدواج.

۴. اصل و کپی مدرک عکس‌دار معتبر در زمان مراجعه، مثل کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه، کارت پایان خدمت که مدرک کپی توسط کارمند ثبت احوال همان شعبه، به صورت رسمی، برابر اصل شده باشد.

۵. در صورتی که مدرک عکس‌دار معتبری ندارید، تأیید عکس شما باید توسط نیروی انتظامی یا شورای اسلامی یا یک کارمند رسمی دولت طبق روال رسمی مخصوص به خودش صورت پذیرد.

۶. رسید بانکی هزینه‌های صدور شناسنامه مجدد.

در صورتی که برای بار سوم شناسنامه خود را گم کرده باشید و تقاضای صدور شناسنامه المثنی بکنید، علاوه بر مدارکی که گفته شد، باید یک گواهی عدم سوءپیشینه از نیروی انتظامی دریافت کنید و به ثبت احوال ارائه بدهید. همچنین چاپ آگهی مفقودی شناسنامه اختیاری است و الزام قانونی ندارد.



زمان صدور شناسنامه المثنی

صدور مجدد شناسنامه المثنی و رسیدن آن به دست شما، معمولاً بین پانزده تا چهل و پنج روز کاری طول می‌کشد. انتشار آگهی مفقودی شناسنامه به شما کمک می‌کند که در این مدت از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کنید. در ضمن، می‌توانید از طریق سامانه پیگیری مرسولات پستی، نسبت به زمان دقیق دریافت شناسنامه خود آگاهی پیدا کنید.


مفقود شدن شناسنامه المثنی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا