خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی چیست؟

اگر مسابقات کشتی را دنبال کرده باشید، حتماً متوجه ظاهر عجیب گوش برخی از کشتی گیران شده‌اید. گوش گل کلمی (Cauliflower ear) که تحت عنوان هماتوم پری کندریال (perichondrial hematoma) یا گوش کشتی گیر از آن یاد می‌شود در واقع نوعی از بدشکلی یا دفرمه شدن گوش بر اثر آسیب است.

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که بعد از ضربه به گوش خارجی خون درون لاله گوش جمع شود. این جمع شدن خون با نام هماتوم شناخته می‌شود و لازم است که هر چه سریع‌تر تحت مداوا قرار گیرد. در حالی که هیچ درمانی برای گوش گل کلمی وجود ندارد، حتی بعد از وقوع حادثه هم می‌توان از رخ دادن آن جلوگیری کرد. بنابراین شناسایی علائم هشدار دهنده و اجرای اقدامات مناسبت بسیار اهمیت دارد.


علائم و نشانه‌های گوش گل کلمی یا شکستگی لاله گوش چیست؟

اگر به تازگی گوش شما آسیب دیده است و یا اینکه به یک طرف سر ضربه وارد شده است، لازم است که گوش خارجی را به دقت در آینه برای احتمال بروز کبودی و یا تورم مورد بررسی قرار دهید. همچنین ممکن است متوجه تغییراتی در ظاهر لاله گوش خود شوید. زمانی که خون شروع به جمع شدن اطراف منطقه آسیب دیده می‌کند، جریان خون عادی به سمت غضروف گوش متوقف خواهد شد.

اگر گوش گل کلمی تحت مداوا قرار نگیرد، باعث:

  • احساس زنگ زدن در گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • سر درد
  • تاری دید
بر اساس تحقیقی در مجله آسیایی پزشکی ورزشی منتشر شده است، نشان می‌دهد که احتمال از دست دادن شنوایی در کشتی گیرانی که به گوش گل کلمی مبتلا هستند، بسیار بیشتر از سایر کشتی گیران است.

همچنین گوش گل کلمی با عفونت گوش رابـ*ـطه مستقیمی داشته و خطر بروز آن را افزایش خواهد داد. زیر نظر داشتن دقیق علائم اولیه گوش گل کلمی از بروز مشکلات و عوارض جانبی بیش‌تر همچون بدشکلی لاله گوش جلوگیری خواهد کرد.


علت بروز گوش گل کلمی چیست؟

گوش گل کلمی نتیجه آسیب مستقیم به گوش است. گوش خارجی از استخوان تشکیل نشده است و تنها جز تشکیل دهنده‌ی آن غضروف است. اگر گوش آسیب ببیند، رگ‌های خونی غضروف گوش ممکن است دچار پارگی شده و در نتیجه خون بین غضروف و پریکوندریوم جمع می‌شود. پریکوندریوم یک نوع بافت هم‌بند است که غضروف را در بر گرفته و برای انتقال خون و مواد مغذی به غضروف بسیار اهمیت دارد.

زمانی که جریان خون تازه قطع می‌شود، غضروف گوش قادر به دریافت مواد مغذی تازه مورد نیاز خود نیستند. این امر منجر به عفونت و مرگ بافتی خواهد شد. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، بافت فیبروز جدید اطراف آن منطقه تشکیل شده و بافتی شبیه به گل کلم روی لاله گوش ایجاد می‌شود.


عوامل خطرساز ابتلا به هماتوم لاله گوش یا گوش گل کلمی چیست؟

هر گونه حرکت ورزشی که با ضربات غیر نافذ یا ترومای بلانت (blunt-force trauma) همراه باشد، خطر بروز گوش کل کلمی را افزایش خواهد داد. این ورزش‌ها شامل این موارد هستند:

  • هنرهای رزمی
  • بوکس
  • راگبی
  • کشتی
اغلب گوش گل کلمی نتیجه‌ی ضربات تکراری به یک سمت از سر هستند. این ضربات ناشی از مشت، ضربه با شانه و یا برخورد مداوم با زمین به خصوص در ورزش کشتی است.

از طرفی دیگر گاهی در تصادفات رانندگی به یک بخش از سر ضربه شدیدی وارد شده و باعث آسیب لاله گوش خواهد شد. این تصادفات شامل تصادف با وسایل نقلیه و تصادف در هنگام دوچرخه سواری است در حالی که فرد دوچرخه سوار کلاه ایمنی بر سر ندارد.

دیگر عواملی که خطر بروز گوش گل کلمی را افزایش خواهد داد، سوراخ کردن قسمت بالایی لاله گوش است. چرا که این کار گوش را سوراخ کرده و امکان تمیز نگه داشتن آن بسیار سخت بوده و همین خطر بروز عفونت را به مراتب افزایش خواهد داد.

برخی از عفونت‌ها منجر به جدا شدن غضروف شده و در نتیجه مشکلات بیش‌تری را ایجاد خواهند کرد. یکی از این نگرانی‌ها باکتری سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) است.

منبع: دکتر دکتر


علت ایجاد هماتوم لاله گوش و عمل جراحی گوش گل کلمی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
درمان گوش گل کلمی

درمان هماتوم لاله گوش به شکل زیر است:

درمان اولیه

به سرعت روی گوش آسیب دیده یخ قرار دهید. با فاصله‌ی زمانی ۱۵ دقیقه‌ای روی گوش آسیب دیده یخ بگذارید. این کار به کاهش ورم گوش کمک کرده و از بروز هماتوم گوش هم جلوگیری خواهد کرد. بعد از این مرحله، فرد باید بلافاصله اقدامات درمانی مناسب را هم انجام دهد.


تخلیه و کمپرس

پزشک با خالی کردن خون اضافه گوش روند درمان را ادامه می‌دهد. این کار با ایجاد برش کوچکی در گوش آسیب دیده انجام می‌شود و در نتیجه خون از لاله گوش آسیب دیده خارج خواهد شد. بعد از تخلیه خون، برای جلوگیری از بروز عفونت آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.

همچنین برای اینکه گوش با فرم طبیعی خود بهبود پیدا کند و تغییر شکل ندهد، پوشش خاصی روی گوش قرار داده می‌شود که نقش کمپرس را ایفا می‌کند‌. این پوشش خاص به گوش فشار وارد می‌کند.

تا زمانی که گوش کامل بهبود پیدا نکرده است، فرد باید از انجام کارهایی که باعث وارد آمدن آسیب بیش‌تر به گوش می‌شود، جلوگیری کند. از پزشک در مورد زمانی که می‌توان فعالیت‌های طبیعی خود را از سر گرفت، صحبت کنید. برای اینکه بهترین نتیجه از روند درمان حاصل شود، بیمار باید توصیه‌های پزشک را به دقت اجرا کند.

اگر تورم گوش با سرعتی مطلوب بهبود پیدا نکند یا اگر درمان اولیه موفقیت آمیز نباشد، بافت غضروفی لاله گوش شروع به ضخیم شدن و زخم شدن کرده و به شکل سبزی گل کلم در می‌آید که در اصطلاح به آن گوش گل کلمی گفته می‌شود.


جراحی گوش گل کلمی چگونه است؟

گوش گل کلمی عارضه‌ای دائمی است، اما در برخی از موارد با استفاده از جراحی اصلاحی که با نام اتوپلاستی (otoplasty) شناخته می‌شود، می‌توان ظاهر گوش را به حالت اولیه باز گرداند.

در جریان این جراحی پزشک شکافی را در قسمت پشتی لاله گوش ایجاد می‌کند تا به غضروف دست پیدا کند. پزشک همچنین قسمتی از غضروف را برداشته و یا از بخیه برای تغییر شکل گوش استفاده می‌کند. برای این جراحی از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود ولی گاهی هم این جراحی تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.


چگونه می‌توان از هماتوم گوش پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از بروز هماتوم گوش در درجه اول پیشگیری از بروز آسیب است‌. اگر ورزش‌های پر خطر مانند کشتی انجام می‌دهید لازم است که برای محافظت از خود از کلاه ایمنی استفاده کنید.

محافظت از سر و گوش در کودکان هم اهمیت زیادی دارد. اگر کودک ورزش‌های پر برخورد انجام می‌دهد، مطمئن شوید که همیشه کلاه مناسبی بر سر می‌کند که قسمت گوش‌ها را هم می‌پوشاند.

بسیار مهم است که کودک و مربی ورزشی او علائم اولیه گوش گل کلمی را به خوبی بشناسند و به سرعت اقدامات درمانی مناسب را آغاز کنند.

همچنین در مورد مصرف داروهای رقیق کننده‌ی خون در هنگام انجام ورزش‌های پر برخورد باید با پزشک خود مشورت کنید. داروهای رقیق کننده خطر بروز گوش گل کلمی را افزایش خواهند داد. پس جلوگیری از مصرف این داروها پیش از شرکت در این دسته از مسابقات تا حدود زیادی از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد. هرگز پیش از مشورت با پزشک مصرف داروها را به صورت خودسرانه متوقف نکنید.


علت ایجاد هماتوم لاله گوش و عمل جراحی گوش گل کلمی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا