خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
قواعد دوازده گانه خوشنویسی
قواعد یا اصول دوازده‌گانه خوشنویسی ، قواعدی هستند که در اغلب خطوط رایج به خصوص در خطوط ششگانه و خط نستعلیق به ‌کار برده می‌شود. ابن مقله اولین شخصی است که به تنظیم قواعد پرداخته و خطوط مزبور را تحت قاعده و انضباط در آورده است. او دارای نبوغ و ورزیدگی خاصی در علم هندسه بود و اصول خطوط را بر مبنای دایره و سطح پایه نهاد. اشکال هندسی حروف را دوباره طراحی کرد و اندازه نسبی آن ها را بر اساس «نقطه لوزی»، «الف بنیادی» و «دایره مبنا» قرار داد.
  • نقطه لوزی : از حرکت قلم از امتداد قطر کاغذ به دست می آید. به طوری که اضلاع برابر نقطه ، با پهنای قلم برابر است.
  • الف بنیادی : خط مستقیم و قائمی است که طول آن برابر تعداد معینی نقطه لوزی است که از راس به هم چسبیده اند و تعداد آن ها بنا به سبک نگارش از 5 تا 7 است.
  • دایره مبنا : قطری برابر الف دارد و همانند الف مبنا شکل هندسی بنیادی را تشکیل می دهد.
این قواعد گام مهمی در ارتقای نگارش حروف با خط خوش در هنر خوشنویسی به شمار می رود و هنر خوشنویسی اسلامی را در نزد سایر ملل ممتاز کرد.
ابن مقله قواعد خط را به دو دستگاه تقسیم کرد :
حسن تشکیل (اندازه و بهره هر حرفی از حیث سطح و دور ، بلندی و کوتاهی ، باریکی و کلفتی ، راستی در حالت عمودی و افقی و مایل و حرکات قلم) که قاعده اصول و نسبت از آن پدید آمد و دیگری حسن وضع ( چگونگی پیوند دادن حروف پیوند پذیر و با هم آوردن حروف منفصل و طرز مجاورت کلمات و نظام سطرها و تناسب مدها (کشیدگی ها) که قواعد ترکیب و کرسی از آن مستفاد می شود.
بعد از ابن مقله خوشنویسان دیگری از جمله ابن بواب این اصول را بسط دادند و قواعد اصول دوازده گانه را تدوین کردند. ابن بواب از جمله تدوین کنندگان (ضعف ، قوت ، سطح ، دور ، صعود ، نزول ، صفا ، شان و اصول) با سنجیدن حروف به میزان نقطه ، قواعد دیگری در خوشنویسی پیشنهاد کرد و با دقت در تراشیدن قلم و انتخاب مرکب در تکمیل و بهبود شیوه نگارش اقلام سته کوشید.
آقا میرعماد حسنی قزوینی در اولین فصل از رساله خود (رساله ای که به بابا شاه اصفهانی نیز منسوب کرده اند) اولین باب از آموزش هنر خط را کسب صفات نیکو و خصال پسندیده قرار می دهد و بیان می دارد که وجود این صفات در ضمیر انسان بیانگر اعتدال اوست و این نفس و ضمیر معتدل است که می تواند زیبایی را جاری کند و به همین سبب خوشنویس باید در خلال کسب هنر به درک و دریافت زیبایی های درونی و خصال نیکوی انسانی نیز بپردازد و سپس به معرفی قواعد و اصول دوازده گانه می پردازد که عبارتند از :

  1. ترکیب
  2. کرسی
  3. نسبت
  4. ضعف
  5. قوت
  6. سطح
  7. دور
  8. صعود مجازی
  9. نزول حقیقی
  10. اصول
  11. صفا
  12. شأن
  13. منبع: سایت ایران آنتیک


قواعد خوشنویسی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Tabassoum، paria.m و *RoRo*

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
قواعد و اصول خوشنویسی و ترکیب
هنرجویان عزیز و علاقه مندان به خط و خوش خطی همیشه باید توجه داشته باشند که مطالب بیان شده در گزارش آزمون برای راهنمایی و پیشرفت دست خط این عزیزان است . از آنجایی که بعضی از ایرادات و مشکلات در خط و زیبانویسی علاقه مندان به این هنر مجددا در این ازمون هم تکرار شده برخود واجب دانستیم یک مرور کلی از مهم ترین نکات را مجددا یادآوری کنیم با استفاده از رعایت این نکات متن های زیباتر و شکیل تری را بنویسیم
مهم ترین نکاتی که در کلیت یک متن باید به آن توجه کرد.
حتی المقدور جایگاه '' کشیده '' در وسط سطر انتخاب شود
بجز شرایط خاص ، معمولا ابتدا و انتهای جمله کشیده نمی شود
نقطه گذاری: امروزه در بیشتر کلاسهای خوشنویسی، نقطه گذاری یکی از اصلی ترین پایه های آموزش است. در صورتی که به نظر می رسد این روش، یک روش مکمل است. در نقطه گذاری، کمتر به موضوع زاویه حروف و کلمات پرداخته می شود و اگر هم اشاره ای شود، بیشتر به صورت مبهم بوده و به درک عمیق نزد هنرجو منتهی نمی شود
نقش نقطه به لحاظ بصری در خط نستعلیق: زیرا انرژی نقطه متمرکز وبدون حرکت است .در واقع نقطه میتواند ایستگاه یا توقفی برای چشم باشد .به بیان دیگر نقطه در خوشنویسی تعادل حرکتی ایجاد می کند.
برای نوشتن یک جمله به خط زیبای نستعلیق رعایت قواعد زیر توصیه میشود:
انتهای سطرکمی بالاترازخط نوشته میشود.
فاصله بین حروف وکلمات درجمله به اندازه یک نقطه قلمی است که با آن مینویسیم.
.برای رسیدن به ترکیب خوب باید حداقل یک کشیده در جمله وجودداشته باشد
رعایت خلوت و جلوت یکی از محسنات خط بشمار می آید که با استفاده از آن نشستن کلمات در کنار یکدیگر هماهنگ شده و خط به کمال مطلوب نزدیکتر میشود . به هر حال رعایت این گونه نکات و استفاده صحیح از سفیدی وسیاهی ها در خط موجب توازن ، تناسب و استواری خاصی در خط میگردد . رعایت چنین مسائلی به سادگی میسر نیست ، خوشنویس باید هوشیاری کامل فضای خلوت را با جلوت برابر کرده تا موازنه بر قرار گردد . خلوت و جلوت در سطر ،بیت، قطعه و متون ادبی مختلف به صور گوناگون دیده می شود .
مثلاً در یک سطر امکان دارد به علت حضور حروف خرد در یک طرف و حروف سنگین در طرف دیگر ،نوعی سردی خاص در سطر ایجاد شود، در اینجاست که خوشنویس باید با انتخاب صحیح مد ها و استفاده از حروف خٌرد که معمولا در اینگونه موارد برای پر کردن فضاهای خالی بزرگتر از حد معمول نوشته میشوند یا با گذاشتن نقطه های کامل شش دانگ در فضای خلوت و با کم کردن نقطه های کلمات از جاهایی که تراکم بیشتری دارند ، سطر را به کیفیت مطلوب برساند.
برای رسیدن به هماهنگی بین کلمات و حرکت موج دار روی سطر ، و رعایت خلوت و جلوت، همچنین برای کوتاه نوشتن مصراع های بلند ، گاهی خٌرد اندامها روی کلمات دیگر به ویژه انتهای سطرها روی حروف دیگر قرار میگیرند ، در این هنگام خرد اندامها کوچکتر از حد معمول نوشته می شوند تا باعث سنگینی زیاد روی حروف دیگر نشده و موجب جلوت زیاد نشوند . با اعمال این روش ، بعضی مواقع ، با قرینه سازی و هماهنگی کشیده ها مانند کلمات : '' سیدا ''و'' سیا '' که از لحاظ شکل ظاهری شبیه هم هستند ، زیبایی و تعادل ،،بخصوص در سطر بوجود می آید .
همچنین نقش حروف ترصیف ( ا-د-و-ر-ه-بر-ط-در-... ) و زاویه یکنواخت آنها را در هماهنگ ساختن سطر نباید از نظر دور داشت
کشیده های مجازی
کشیده های مجازی شامل دو دسته میشوند.دسته اول حروفی که در بخش کشیده های حقیقی به آن اشاره شد، یعنی هنگامی که بصورت منفرد باشند و یا آخر کلمه قرار گیرند کشیده حقیقی،و در غیر این صورت کشیده مجازی محسوب میشوند.این حروف عبارتند از:
ب – پ – ت – ث – ف – ی و ن » هنگامیکه در وسط کلمه کشیده شوند ، جزء کشیده های مجازی قرار میگیرند.

منبع: وبلاگ خط و قلم


قواعد خوشنویسی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Tabassoum و paria.m
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا