خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*RoRo*

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/7/20
ارسال ها
120
امتیاز واکنش
4,458
امتیاز
178
محل سکونت
قلب مامان رویام
زمان حضور
23 روز 2 ساعت 7 دقیقه
نویسنده این موضوع
به‌نام‌او
ایران، کاروانسراهای تاریخی زیادی دارد که تعدادی از آن‌ها، به جاذبه گرشگری تبدیل شده اند. کاروانسراهایی با معماری جذاب، که روزگاری در سفر نیاز آدم‌ها به سرپناه را برآورده و مامنی امن برای مسافران فراهم می‌کردند. یکی از جذاب‌ترین کاروانسراهای تاریخی ایران، کاروانسرای دیر گچین است که در قم واقع ‌شده؛ مکانی با پیشینه‌ی طولانی، که امروز یکی از مهمترین جاذبه‌های استان قم است. قدمت این کاروانسرا، به دوران ساسانی بر می‌گردد و عده‌ای حتی آن را مادر کاروانسراهای ایران می‌دانند.
برای خواندن ادامه‌ی مطلب، با ما همراه باشید:flowerb:
کاروانسرای دیر گچین، یکی از بزرگ‌ترین کاروانسراهای تاریخی ایران است که در استان قم و در ۸۰ کیلومتری شمال شرقی قم قرار دارد. با بررسی و کاوش‌های باستان شناسی، مشخص شده که این کاروانسرا در زمان ساسانی ساخته شده؛ اما بعدها در زمان سلجوقی و صفوی تغییرات اساسی بر روی آن انجام شده و در زمان قاجار هم وسعتش بیشتر شده است.
کاروانسرای دیر گچین در طول تاریخ پناهگاه هزاران مسافری بوده که خسته از راهی طولانی، مدتی را در این مکان امن و زیبا می‌گذراندند. ساخت این کاروانسرا، به زمان اردشیر بابکان بر می‌گردد. در آن زمان این بنا به عنوان دژی مستحکم، در مسیر جاده‌ی پر رفت و آمد ابریشم قرار گرفت؛ اما سال‌ها بعد کاربری‌اش تغییر و به کاروانسرا تبدیل شد تا مسافران خسته را در آ*غو*ش گرم خود پناه دهد.


در ادامه، با ما همراه باشید :flowerb:
کاروانسرای دیر گچین، در سال ۱۳۸۲ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کاروانسرای دیر گچین، ۱۲ هزار هکتار مساحت دارد و در دوران رو نقش، فضایی کافی و مطلوب برای اسکان مسافران داشته است. موقعیت مکانی این کاروانسرا با توجه به مسیر تردد کاروانیان در جاده، مناسب است و درب ورودی‌اش هم جایگاه مناسبی دارد. در هنگام ورود به این کاروانسرا، ا به یک هشتی بر می‌خورید که به حیاط مرکزی منتهی می‌شود. این مجموعه‌ی بزرگ، از بخش‌های زیادی مثل مسجد، حمام، هشتی، حجره، اتاق، دکان، چندین برج، حیاط خلوت، ورودی، ایوان، شترخوان، آسیاب سنگی و فضای اقامتی تشکیل شده است. حتی در بیرون این مجموعه قبرستان، آب انبار و یک کوره آجر پزی هست که اگر بخواهیم آن ها را هم جزء این مجموعه بدانیم مساحت مجموعه به ۱۹ هزار هکتار می‌رسد. در گرداگرد این کاروانسرا دیواری مربعی شکل ساخته شده که ۵ متر ارتفاع، ۱ متر عرض و ۸۰ متر طول دارد.

در ادامه، با ما همراه باشید:flowerb:
#تالار_گردشگری_ایران


کاروانسرای دیر گچین قم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، Armita.M و ~ROYA~

*RoRo*

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/7/20
ارسال ها
120
امتیاز واکنش
4,458
امتیاز
178
محل سکونت
قلب مامان رویام
زمان حضور
23 روز 2 ساعت 7 دقیقه
نویسنده این موضوع
در ادامه، تعدادی از قسمت‌های کاروانسرای دیر گچین را معرفی می‌کنیم:
حمام عمومی:
در این کاروانسرا، یک حمام عمومی برای آسایش بیشتر مسافران ساخته شده که طراحی و معماری جذابی دارد. این حمام، در بخش جنوب غربی مجموعه است و شامل سربینه، خزینه، سرویس بهداشتی و گرمخانه می شود.

مسجد:
در سمت جنوب شرقی، مجموعه مسجدی با مساحت ۳۰۰ متر مربع به چشم می‌خورد که محل اقامه‌ی نماز مسافران بوده است. این مسجد، در سمت راست ورودی قرار گرفته و با بررسی‌هایی که انجام شده قدمت محراب آن به زمان سلجوقی بر می‌گردد؛ اما دیواره‌های کنار محراب، برای دوره ساسانی است که نشان می‌دهد محراب در سال‌های بعد از ساخت مسجد به این قسمت اضافه شده است.
آسیابان:
در قسمت شمال غربی کاروانسرا آسیابانی از جنس سنگ ساخته شده که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کاروانسرا است.

اتاق ها:
این مجموعه، ۳۶ اتاق دارد و در هر طرف ۸ تا ۱۰ اتاق دیده می شود. اتاق‌ها مربعی و یک طبقه‌اند و فقط یک در ورودی دارند.
حیاط:
محدوده‌ی حیاط که به شکل ۸ ضلعی بنا شده در قسمت شمال شرقی مجموعه به چشم می‌خورد و از چندین و چند اتاق تشکیل شده است.

امکانات کاروانسرای دیر گچین، قابل توجه است؛ در حالیکه دیگر کاروانسراها، فقط از اتاق، حجره، ایوان، محل استراحت و شترخوان تشکیل شده‌اند؛ اما در این مجموعه‌ی گسترده دکان، حمام، آسیابان و … هم به چشم می‌خورد و البته که موقعیت مکانی خاص این محل، یکی از دلایل گستردگی قابل توجه کاروانسرای دیر گچین است. وجود این همه امکانات مورد نیاز مسافران در این کاروانسرا باعث شده که کاروانسرای دیر گچین به مادر کاروانسراهای ایران معروف شود.
در اطراف کاروانسرا، مجموعه عمارت‌های خشتی زیادی هست که متعلق به دوران قاجارند. طراحی این عمارات مستطیل و ۲۰۰ در ۳۰۰ متر است و به صورت کاملا منظم در اطراف دیوار خشتی ساخته شده‌اند. این کاروانسرا، در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی شده و از آنجایی که در کنار جاده‌ی آسفالته گرمسار- قم قرار دارد، می‌تواند دوباره به جایی پر همهمه و شلوغ تبدیل شود.


#تالار_گردشگری_ایران


کاروانسرای دیر گچین قم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • جذاب
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Armita.M
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا