خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
اوبونتو (Ubuntu)



اوبونتو یکی از توزیع‌های لینوکسی مبتنی بر دبیان است و از نسخه‌ی ۱۷.۱۰ به بعد به همراه محیط دسکتاپ پیش‌فرض گنوم عرضه می‌شود. اوبونتو یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های لینوکسی جهان است که در هر نسخه به طرز قابل توجهی بهتر می‌شود. جدیدترین نسخه‌ی این سیستم‌عامل برای دسکتاپ‌ها، لپ‌تاپ‌ها، و رایانه‌های هیبریدی در دسترس است. به طور خلاصه اگر از ویندوز یا مک اواس به لینوکس مهاجرت می‌کنید، توزیع اوبونتو احتمالا اولین گزینه‌ای است که باید آن را تست کنید. نکته‌ی جالب اینکه حتی یک نسخه‌ مخصوص از اوبونتو برای اجرا بر روی برد رزبری‌پای توسعه داده شده است.

کنونیکال که توسعه‌ی اوبونتو را بر عهده دارد، اوایل سال ۲۰۱۷ محیط دستکاپ خود موسوم به یونیتی را بهبود داده است. اگرچه اکنون کار بر روی یونیتی متوقف شده؛ اما این محیط دسکتاپی به لطف وجود پروژه‌هایی چون یونیت (Yunit) و البته دسکتاپ‌های جایگزین از جمله میت (MATE) همچنان در بین کاربران زنده است. افزون بر این پلتفرم اوبونتو تاچ به دلیل وجود UBports.com همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اگر با اوبونتو تاچ آشنایی ندارید باید اشاره کنیم که این پتلفرم در واقع نسخه‌ی بهینه‌ شده‌ی سیستم‌عامل مورد بحث برای گوشی‌های هوشمند است. این پلتفرم شامل نرم‌افزاری است که شما را قادر می‌سازد تا با استفاده از یک دانگل اچ‌دی‌ام‌آی وای‌فای، گوشی‌هوشمند خود را به یک پی‌سی تبدیل کنید.

کوبونتو (Kubuntu)



اوبونتو مشتقات زیادی دارد. یکی از گزینه‌های محبوب که بر پایه‌ی اوبونتو توسعه یافته، کوبونتو است که از محیط دسکتاپ KDE استفاده می‌کند. به غیر این این تفاوت، کوبونتو از نظر برنامه‌ی زمان‌بندی انتشار نسخه‌های جدید و سایر قابلیت‌ها شبیه به اوبونتو است.


مینت (Mint)


مینت یکی از توزیع‌های لینوکسی با ظرافت و مدرن محسوب می‌شود که استفاده از آن آسان بوده و بسیار قدرنمند است. این پروژه هم بر پایه‌ی اوبونتو توسعه یافته است. مینت پایداری بسیار بالایی دارد و یکی از بهترین ابزارهای مدیریت نرم‌افزار را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. توزیع لینوکسی مینت از سال ۲۰۱۱ تا کنون جز برترین سیستم‌عامل‌های لینوکسی DistroWatch بوده است. بسیاری از کاربران سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک‌ اواس برای مهاجرت به لینوکس توزیع مینت را انتخاب می‌کنند.

مینت گزینه‌های دسکتاپ مختلفی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از محیط دسکتاپ پیش‌فرض سینامن (Cinnamon) استفاده کنید یا در صورت تمایل یکی از محیط‌های میت، KDE یا Xfce را برگزینید. هم اکنون لینوکس مینت توسعه یافته بر پایه‌ی دبیان نیز برای کاربران با تجربه‌تر در دسترس قرار گرفته است.


لینوکس برای مبتدی ها

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
دیپن (Deepin)


دیپن نیز بر پایه‌ی اوبونتو توسعه داده شده است. این سیستم‌عامل به یک محیط دسکتاپ زیبا و مدرن به نام DDE مجهز شده که می‌تواند نظر افراد تازه وارد به لینوکس را به خود جلب کند.

رابط کاربری این سیستم‌عامل ساده و بصری بوده و یکی از بهترین پنل‌های بخش تنظیمات را در بین تمام توزیع‌های لینوکسی ارائه می‌دهد. باید گفت دیپن قطعا در طراحی محیط دسکتاپ خود از سبک طراحی سیستم‌عامل مک اواس اپل الهام گرفته است. افزون بر آنچه گفته شد در سیستم‌عامل دیپن یک مرکز نرم‌افزاری در نظر گرفته شده که استفاده از آن بسیار آسان است.

پی‌سی لینوکس اواس (PCLinuxOS)


پی‌سی لینوکس اواس با در نظر گرفتن کاربران معمولی پی‌سی‌ها طراحی شده و به طور پیش‌فرض محیط دسکتاپ KDE پلاسما را ارائه می‌دهد. نصب درایورها، دریافت نرم‌افزارهای آفیس، ویرایش تصاویر، فعالیت‌های آنلاین و شروع کار با محتوی مالتی‌مدیا در این توزیع لینوکسی بسیار آسان است.

همانطور که از اسم این سیستم‌عامل می‌توان حدس زد، هدف آن از بین بردن فاصله‌ی بین سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس است. پی‌سی لینوکس اواس حتی بخشی شبیه به منوی استارت ویندوز را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

لینوکس لایت (Linux Lite)

این سیستم‌عامل بر پایه‌ی اوبونتو ال‌تی‌اس توسعه داده شده است. لینوکس لایت یک توزیع مینیمال بوده و از محیط کاربری ساده‌ی Xfce بهره می‌برد. این سیستم‌عامل همچنین منویی شبیه به منوی استارت ویندوز دارد که باعث خواهد شد کاربران ویندوزی زودتر با آن ارتباط برقرار کنند.

لینوکس لایت از منابع سخت‌افزاری بسیار کمی استفاده می‌کند و شما می‌توانید این سیستم‌عامل را بر روی یک پی‌سی با پردازنده‌ی ۷۰۰ مگاهرتزی و فقط ۵۱۲ مگابایت حافظه‌ی رم نصب کنید. به همین دلیل سرنام لایت را برای این توزیع لینوکسی انتخاب کرده‌اند.

زورین اواس (Zorin OS)


زورین اواس توزیع لینوکسی دیگری است که با هدف جلب نظر افراد تازه وارد به لینوکس توسعه داده شده است. این سیستم‌عامل انتقال از ویندوز به لینوکس را برای کاربران ساده کرده است. لازم به ذکر است که زورین اواس بر پایه‌ی اوبونتو توسعه داده شده و در آن چندین اپلیکیشن پیش‌فرض وجود دارد که برای کاربران سیستم‌عامل ویندوز آشنا به نظر خواهند رسید. علاوه بر این امکان اجرای اپلیکیشن‌های ویندوزی مورد نیاز کاربران در زورین اواس وجود دارد.

زورین اواس ۹ از نظر طراحی شباهت زیادی به طراحی ویندوز ۷ مایکروسافت دارد.


لینوکس برای مبتدی ها

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
الِمنتری اواس (Elementary OS)

یک توزیع لینوکسی دیگر که بر پایه‌ی سیستم‌عامل اوبونتو توسعه داده شده است. این المنتری اواس با انتشار نسخه‌ی لونا (Elementary OS Luna) خود را متمایز کرد. المنتری اواس اپلیکیشن‌های پیش‌فرض زیبا و ساده‌ای را ارائه می‌دهد که از نظر زیبایی‌ شناسی شبیه به سبک طراحی خود این سیستم‌عامل است. از جمله اپلیکیشن‌های این توزیع لینوکسی می‌توان به اپ مدیریت ایمیل Geary، مرورگر وب میدوری، تقویم مایا، پخش‌کننده‌ی ویدیوی توتم و پخش‌کننده‌ی موسیقی نویز اشاره کرد.

آیا حس می‌کنید که باید برای نرم‌افزارهای متن‌باز پول پرداخت کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، در این شرایط توسعه‌دهندگان المنتری اواس از کمک‌های افراد خوشحال خواهند شد و در واقع این کمک‌های مالی می‌تواند باعث فعالیت بلندمدت سیستم‌عامل مورد بحث شود.

سیستم‌عامل‌های لینوکسی عمومی

اوپن‌سوس (openSUSE)


توزیع اوپن‌سوس یکی از توزیع‌های عمومی لینوکس بوده که بر پایه‌ی پروژه‌ی اوپن‌سوس ساخته شده است. هدف از توسعه‌ی این سیستم‌عامل ایجاد یک توزیع مبتدی بزرگ‌ است که می‌تواند به طور همزمان توجه کاربران حرفه‌ای را هم به خود جلب کند. اوپن‌سوس به همراه یاست (YAST) عرضه می‌شود. یاست یک نرم‌افزار مدیریتی است که نصب و مدیریت پکیج‌ها را کنترل می‌کند.

فدورا (Fedora)


فدورا به صورت پیش‌فرض از محیط دسکتاپ گنوم استفاده می‌کند؛ اما کاربران این سیستم‌عامل می‌توانند به راحتی از محیط‌های دسکتاپ دیگری چون KDE، Xfce، LXDE، میت و سینامون و غیره نیز استفاده کنند. نسخه‌های سفارشی فدورا به عنوان فدورا اسپینز شناخته می‌شوند. این نسخه‌های سفارشی برای کاربرانی با نیازهای خاص توسعه داده شده‌اند.

دبیان (Debian)


دبیان یکی از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکسی است که به طور پیش فرض به همراه محیط کاربری دسکتاپ گنوم عرضه می‌شود. در هرحال این سیستم‌عامل با کرنل فری‌بی‌اس‌دی (FreeBSD) هم در دسترس قرار دارد. علاوه بر این توسعه‌دهندگان این دبیان در حال کار بر روی اضافه کردن پشتیبانی از کرنل‌های دیگر از جمله Hurd نیز هستند. تعداد ۳۷۵۰۰ پکیج نرم‌افزاری به صورت پیش‌فرض در دبیان وجود دارد. این سیستم‌عامل همچنین ابزارهایی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان پکیج‌های نرم‌افزاری بیشتری را به آسانی دریافت و بر روی سیستم نصب کرد.

کورورا (Korora)


کورورا در اصل بر پایه‌ی جنتو لینوکس ساخته شده و با هدف استفاده‌ی آسان از لینوکس برای تازه‌کارها و نیز مفید بودن برای متخصصان تکامل یافته است. کاربران می‌توانند از این توزیع لینوکسی به همراه محیط دسکتاپ سینامن، گنوم، KDE، میت و Xfce استفاده کنند.


لینوکس برای مبتدی ها

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
اسلک‌ور لینوکس (Slackware Linux)


اسلک‌ور یک توزیع لینوکسی است که با تمرکز بر امنیت و سادگی ساخته شده است. هدف این سیستم‌عامل این است که یونیکسی‌ترین توزیع لینوکس باشد. اسلک‌ور برای مدیریت سرورها بسیار مفید است چراکه با نصب این سیستم‌عامل، می‌توان بلافاصله از سرورهای اف‌تی‌پی، ایمیل و وب استفاده کرد.

آیا تا کنون یونیکس یا مدیریت سرور را تجربه کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال منفی است، در گام اول باید اسلک‌ور را بر روی یک دیسک زنده یا یک ماشین مجازی تست کنید و سپس در صورت تمایل این سیستم‌عامل را بر روی هارد دیسک پی‌سی خود نصب کنید.

مجِیا (Mageia)


این پروژه‌ی فرانسوی به عنوان یک‌ جامعه‌ی کاربری بدون سود و بر پایه‌ی مندرایوا لینوکس شروع به کار کرد. امکان استفاده از گزینه‌های مختلف به عنوان محیط دسکتاپ این سیستم‌عامل وجود دارد. از جمله محیط‌های دسکتاپ پشتیبانی شده در این توزیع لینوکسی می‌توان به KDE و گنوم اشاره کرد.

اسپارکی لینوکس (Sparky Linux)


اسپارکی لینوکس یکی از توزیع‌های لینوکسی است که در نتیجه‌ی تست نسخه‌های مختلف دبیان به وجود آمده است. نسخه‌ی اصلی این توزیع لینوکسی به همراه نسخه‌ی سفارشی‌ شده‌‌ی محیط دسکتاپ سبک LXDE منتشر شده است. البته یکسری دسکتاپ شخصی‌سازی شده‌ی دیگر نیز برای اسپارکی لینوکس در دسترس است.

جنتو لینوکس (Gentoo Linux)


شما می‌توانید تقریبا با هر سخت‌افزاری سیستم‌عامل جنتو لینوکس را اجرا کنید. تطبیق‌پذیری و عملکرد خوب دو ویژگی متمایز این توزیع لینوکسی است. جنتو لینوکس همچنین به سیستم مدیریت پکیج پیشرفته‌ای به نام پورتیج (Portage) مجهز شده است.

در هرحال سازگاری این توزیع لینوکسی می‌تواند برای افراد تازه‌کار کمی مشکل‌ساز باشد.

سنت اواس (CentOS)


اگر در محل کار خود از ردت‌هت استفاده می‌کنید، استفاده از سنت‌ اواس در محیط خانه منطقی به نظر می‌رسد؛ چراکه از دید یک کاربر، تفاوت بسیار کمی بین دو توزیع وجود دارد.

لینوکس برای تولید محتوای چند رسانه‌ای

فدورا دیزان سوئیت (Fedora Design Suite)


با نصب این اسپین از سیستم‌عامل فدورا می‌توانید در هنگام نصب ابزارها و اپلیکیشن‌های هنری به میزان قابل توجهی در زمان صرفه‌جویی کنید. فدورا دیزان سوئیت توسط تیم هنری فدورا توسعه داده شده و نرم‌افزارهای محبوبی چون گیمپ (GIMP) به صورت پیش‌فرض بر روی آن نصب شده‌ است. درساخت این توزیع لینوکسی تمرکز اصلی تیم توسعه‌دهنده بر مالتی‌مدیا بوده است.


لینوکس برای مبتدی ها

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
اوبونتو استودیو (Ubuntu Studio)


نسخه‌ی اولیه‌ی اوبونتو استودیو در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. این سیستم‌عامل احتمالا انتخاب اول بسیاری از کاربران خلاق لینوکس است. تاخیر پایین کرنل و محیط دسکتاپ Xfce باعث شده تا این توزیع لینوکسی برای تولید محتوای چندرسانه‌ای یک انتخاب عالی باشد. اگر در مورد عمکلرد اخیر تیم کنونیکال نگران هستید، بد نیست بدانید که اوبونتو استودیو ۱۷.۰۴ Zesty Zapus در اوایل سال ۲۰۱۷ منتشر شده است.

کی‌ایکس استودیو (KXStudio)


تمام توزیع‌های لینوکسی بهینه شده برای تولید محتوای چندرسانه‌ای، یکسری ابزار مناسب در اختیار کاربران قرار می‌دهند و کی‌ایکس استودیو نیز از این قاعده مستثنی نیست. تمرکز اصلی این سیستم‌عامل بر تولید محتوای صوتی است. شما می‌توانید در محیط دسکتاپ KDE یک استودیو دیجیتال با قابلیت‌های کاربردی در اختیار داشته باشید.

ایرو (Iro)


اگر کار شما به انیمیشن‌سازی، مدل‌سازی سه‌ بعدی، کامپوزیت، نقاشی دیجیتال و ویرایش تصاویر ارتباط دارد، توزیع لینوکسی ایرو یک انتخاب بسیار عالی است. این سیستم‌عامل بر خلاف اوبونتو استودیو که شامل ابزارهای بسیار زیادی است، فقط گروه خاصی از اپلیکیشن‌ها تمرکز دارد. علاوه بر این نباید رابط کاربری جذاب ایرو را فراموش کنیم.

لینوکس برای آموزش

ادوبونتو (Edubuntu)


اِدوبونتو به لطف همکاری با اوبونتو ساخته شده است. هدف از توسعه‌ی این توزیع این است که معلمان بتوانند به راحتی آن را نصب کرده و کودکان در هر سنی بتوانند به آسانی از آن استفاده کنند. باید اشاره کنیم که بهترین اپلیکیشن‌های آموزشی به صورت پیش‌فرض در ادوبونتو نصب شده‌اند.


لینوکس برای مبتدی ها

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
اوبر استودنت (Uberstudent)


اوبر استودنت یک توزیع لینوکسی است که مخصوص دانش‌آموزان مقاطع پیشرفته طراحی شده است. این سیستم‌عامل به صورت پیش‌فرض نرم‌افزارهایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که انجام تکالیف را آسان می‌کنند.

لینوکس برای رزبری‌پای

رزبیان جِسی (Raspbian Jessie)


سیستم‌عامل پیش‌فرض برای برد رایانه‌ای محبوب رزبری‌پای، رزبیان جسی است. این توزیع لینوکسی توسط کمپانی سازنده‌ی رزبری‌پای و بر پایه‌ی دبیان توسعه داده شده است. این سیستم‌عامل ابزارهای برنامه‌نویسی مختلفی مثل Scratch را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بدین طریق افراد بتوانند کدنویسی را آغاز کنند.

رزبیان جسی از اکتبر سال ۲۰۱۶ به همراه محیط دسکتاپ جدید و سبک پیکسل منتشر می‌شود.

کانو اواس (Kano OS)


کانو اواس همانند رزبیان جسی بر پایه‌ی سیستم‌عامل لینوکسی دبیان توسعه داده شده؛ اما این سیستم‌عامل تمرکز بیشتری بر کدنویسی برای کودکان دارد. رابط کاربری بصری کانو اواس، تمام ابزارهای مورد نیاز برای کدنویسی را به شکلی ساده در دسترس کودکان قرار می‌دهد.

لینوکس سبک و مینیمال (Lightweight/Minimal)

لوبونتو (Lubuntu)


لوبونتو یک توزیع سبک است که بر پایه‌ی اوبونتو توسعه داده شده و یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود. این سیستم‌عامل از محیط دسکتاپ مینیمال LXDE بهره می‌برد و مجموعه‌ای از اپلیکیشن سبک به صورت پیش‌فرض بر روی آن نصب شده است. لوبونتو سرعت بالایی دارد و در مصرف انرژی نیز بسیار بهینه عمل می‌کند. در واقع می‌توان گفت که این سیستم‌عامل برای رایانه‌های قدیمی، نوت‌بوک‌ها و دستگاه‌های موبایلی یک گزینه‌ی بسیار ایده‌آل محسوب می‌شود؛ چراکه این توزیع لینوکسی از حافظه‌ی رم و منابع سخت‌افزاری کمی استفاده می‌کند.

زوبونتو (Xubuntu)


زوبونتو یکی از توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو است که از محیط دسکتاپ Xfce استفاده می‌کند و همین ویژگی سبب شده تا به عنوان یک سیستم‌عامل لینوکسی سبک شناخته شود. این توزیع لینوکسی برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها و نیز دسکتاپ‌ها بسیار مناسب است؛ زیرا از منابع سخت‌افزاری بسیار کمی استفاده می‌کند. زوبونتو برای رایانه‌های قدیمی نیز یک گزینه‌ی بسیار ایده‌آل است.


لینوکس برای مبتدی ها

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
پاپی لینوکس (Puppy Linux)


پاپی لینوکس یک توزیع فوق‌العاده کوچک لینوکسی است که می‌توان آن را به طور کامل بر روی حافظه‌ی رم اجرا کرد. این یعنی سیستم‌عامل یاد شده برای رایانه‌های خیلی قدیمی که حتی درایوری ندارند نیز مناسب است. افزون بر آنچه گفته شد این سیستم‌عامل برای حذف بدافزارها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مانجارو لینوکس (Manjaro Linux)

مانجارو لینوکس یک سیستم‌عامل سریع، ساده و سبک است که بر پایه‌ی آرچ لینوکس توسعه داده شده است. هدف از ساخت این سیستم‌عامل این است که تمام مزایای آرچ لینوکس را به شکلی کاربر پسندانه‌تر و در دسترس‌تر ارائه دهد؛ به طوری که استفاده از قابلیت‌های این سیستم‌عامل برای افراد تازه‌کار نیز آسان باشد. محیط دسکتاپ پیش‌فرض این توزیع لینوکسی Xfce است؛ ولی شما می‌توانید از گزینه‌های دیگر نیز استفاده کنید.

آرچ لینوکس (Arch Linux)


آرچ لینوکس برای کاربران حرفه‌ای و با تجربه توسعه داده شده است. هدف این توزیع مینیمال و سبک، ساده‌سازی قابلیت‌های مختلف است. این سیستم‌عامل به یک بخش مدیریت پکیج سفارشی به نام Pacman مجهز شده که ساخت، ویرایش و اشتراک‌گذاری پکیج‌ها را آسان می‌کند.

تاینی کور (Tiny Core)


تاینی کور یک توزیع لینوکسی بسیار سبک و ماژولار است. یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های این سیستم‌عامل حجم ۱۵ مگابایتی آن است. این توزیع بر پایه‌ی کرنل لینوکس ساخته شده و از بیزی‌باکس (BusyBox) و FLTK استفاده می‌‌کند.

بادهی (Bodhi)

این توزیع مبتنی بر اوبونتو به یک محیط دسکتاپ سبک و زیبا مجهز شده است. بادهی یک سیستم‌عامل با قابلیت شخصی‌سازی بسیار بالا است که تم‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

لینوکس برای بازی‌های ویدیوی

استیم اواس (Steam OS)


گیمینگ در لینوکس رفته‌رفته در حال محبوب شدن است. اگرچه شما می‌توانید به راحتی نسخه‌ی لینوکسی سرویس دانلود دیجیتال استیم را بر روی لینوکس نصب کنید، اما شاید ترجیح دهید به جای این کار استیم اواس را نصب کنید. این توزیع لینوکسی بر بازی‌های رایانه‌ای تمرکز دارد و با درایورهای اختصاصی صوتی و گرافیکی برای انجام بازی بهینه‌سازی شده است. علاوه بر این استیم به صورت پیش‌فرض در این سیستم‌عامل نصب شده و شما می‌توانید بدون هیچ دردسری از آن استفاده کنید. ماشین‌های استیم نیز از سیستم‌عامل استیم اواس استفاده می‌کنند.

اوبونتو گیم‌پک (Ubuntu Game Pack)


اوبونتو گیم‌پک امکان لـ*ـذت بردن از تقریبا ۶۰۰۰ بازی را به کاربران ارائه می‌دهد. علاوه بر این استیم، پلی‌آن‌لینوکس و واین برای اجرای بازی‌های ویندوزی به صورت پیش‌فرض در این توزیع لینوکسی نصب شده‌اند. این سیستم‌عامل بر پایه‌ی اوبونتو ۱۴.۰۴ توسعه داده شده است. مسلما اگر به دنبال این هستید که بلافاصله پس از نصب یک سیستم‌عامل بازی‌های مورد نظرتان را اجرا کنید، اوبونتو گیم‌پک یک گزینه‌ی بسیار عالی است.

فدورا گیمز اسپین (Fedora Games Spin)

این سیستم‌عامل به صورت پیش‌فرض به همراه تعداد زیادی بازی متن‌باز لینوکسی عرضه می‌شود. فدورا گیمز یکی از اسپین‌های سیستم‌عامل فدورا است و بازی‌های مختلفی در سبک آرکید، ورزشی، استراتژی، ماجراجویی، اکشن و غیره پشتیبانی می‌کند.

این توزیع لینوکسی ۳.۸ گیگابایت حجم دارد و می‌توانید آن را بر روی هارد دیسک یا دیسک زنده اجرا کنید.


لینوکس برای مبتدی ها

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
اسپارکی لینوکس گیم‌اور ادیشن (SparkyLinux Game Over Edition)


نسخه‌های مختلفی از اسپارکی لینوکس در دسترس است؛ اما این توزیع به طور خاصی بر گیمینگ تمرکز دارد و شاید کاربردی‌ترین نسخه‌ی جانبی اسپارکی لینوکس باشد. محیط دسکتاپ در نظر گرفته شده برای این سیستم‌عامل LXDE است و تعداد زیادی بازی در کنار استیم، پلی‌آن‌لینوکس و واین به صورت پیش‌فرض بر روی آن نصب شده است. با نصب این سیستم‌عامل شما می‌توانید به راحتی به تعداد بسیار زیادی بازی رایگان و پولی دسترسی داشته باشید.

لینوکس برای امنیت و بازیابی

کالی لینوکس (Kali Linux)

کالی‌ لینوکس که قبلا با نام بک‌ترک شناخته می‌شد یک توزیع برای تست نفوذ است که در جوامع آنلاین امنیتی از آن زیاد استفاده می‌شود. این سیستم‌عامل بر پایه‌ی دبیان توسعه داده شده و انجام تست‌های امنیتی آنلاین را آسان می‌کند.

پارتد مجیک (Parted Magic)


پارتد مجیک اساسا یک ابزار مدیریت دیسک است که می‌توان با استفاده از آن دیسک سخت را پارتیشن‌بندی و کپی کرد. این سیستم‌عامل برای بازیابی آسان اطلاعات و پاک کردن امن اطلاعت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جی‌پارتد (GParted)


هدف از توسعه‌ی جی‌پارتد این است که بتوان دیسک سخت را با روشی ساده، و با استفاده از یک رابط کاربری گرافیکی پارتیشن‌بندی کرد. نسخه‌ی استاندارد این ابزار در بسیاری از توزیع‌های لینوکسی اضافه خواهد شد. این نسخه اما یک نسخه‌ی کاملا مجزا است که از آن به عنوان یک سیستم‌عامل اختصاصی یاد می‌کنند. در هرحال همانند بسیاری از توزیع‌های لینوکسی دیگر امکان اجرای جی‌پارتد بر روی دیسک زنده وجود دارد. اگر می‌خواهید بدون وارد شدن به منوی بوت رایانه و سیستم‌عامل، دیسک سخت خود را مدیریت کنید، پیشنهاد می‌کنیم از جی‌پارتد استفاده کنید.

تِیلز (TAILS)


تیلز یک توزیع لینوکسی است که تماما بر پایه‌ی امنیت و حریم شخصی توسعه داده است. تیلز یک سیستم‌عامل زنده است که می‌توانید بر روی یک دی‌وی‌دی، یو‌اس‌بی یا کارت اس‌دی از آن استفاده کنید؛ بنابراین شما می‌توانید با این توزیع لینوکسی از هر رایانه‌ای استفاده کنید بدون اینکه ردی از فعالیت شما بر جای بماند. تمامی ارتباطات اینترنتی از طریق شبکه‌ی تور (TOR) مسیردهی می‌شوند و در نتیجه هویت کاربر مخفی باقی خواهد ماند. علاوه بر این ابزارهای رمزنگاری موجود در این سیستم‌عامل از تمامی روش‌های ارتباطی شما محافظت خواهد کرد.

لینوکس برای کسب و کار

ردهت اینترپرایز لینوکس (Red Hat Enterprise Linux)


ردهت اینترپرایز لینوکس یکی از توزیعات تجاری مبتنی بر فدورا است که برای مشتریان تجاری توسعه داده شده است. این سیستم‌عامل به یکسری افزونه و گواهی مخصوص مدیران مجهز شده است.

سوس لینوکس اینترپرایز (SUSE Linux Enterprise)


این سیستم‌عامل برای استفاده‌های تجاری تولید شده است. سوس لینوکس اینترپرایز برای استفاده از برنامه‌های مختلف اداری بسیار مناسب است. این توزیع لینوکسی انعطاف‌پذیری زیادی دارد و می‌توان آن را بر روی انوع مختلفی از دستگاه‌ها نصب کرد. سیستم‌عامل مورد بحث همچنین برای پردازش‌های سنگین پایداری بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. افزون بر آنچه گفته شد بد نیست اشاره کنیم نسخه‌ی مخصوص سرور این سیستم‌عامل نیز منتشر شده است.


لینوکس برای مبتدی ها

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا