خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع

مالتی مدیا "Multimedia" در لغت به معنای چند رسانه ای است یعنی ارتباط و انتقال موضوع ها و مفاهیم با استفاده از رسانه های متفاوت همچون گفتار ، موسیقی ، عکس ، متن ، انیمیشن ، محیط های تعاملی و رابط با کاربر و ... و هر چیز که شما فکرش را بکنید. تا قبل از آمدن سیستم عامل ویندوز، واژه مالتی مدیا در فرهنگ کامپیوتر وجود نداشت. چند سال پیش از آن حتی کارت صوتی هم شناخته نشده بود. با ورود ویندوز 95 و همچنین بهبود کیفیت صوت و تصویر کامپیوتر ها، مالتی مدیا یا چند رسانه ای بعنوان یک تکنولوژی مطرح شد. یک نرم افزار مالتی مدیا نرم افزاری است که متن، تصویر ( شامل تصاویر ثابت ، فیلم ، و انیمیشن ) ، و صدا ( گفتار و موزیک ) را در خود بگنجاند. البنه بعضی ها تعامل یا Interaction را نیز در این دسته می گنجانند. ولی در واقع تعامل یک مکمل برای مالتی مدیا محسوب میشود و چنین نرم افزار مالتی مدیایی که امکان تعامل داشته باشد را Interactive Multimedia یا چند رسانه ای تعاملی می نامند. البته امروزه وجود صوت و تصویر در اکثر نرم افزار ها، قضیه را خیلی عادی کرده است ولی در آغاز کار، نرم افزار های مالتی مدیا بسیار لوکس و چشمگیر بودند. تا جایی که شرکت اینتل آخرین مدل پنتیوم خود را با نام Pentium MMX یعنی پنتیوم با ضمایم چند رسانه ای به بازار عرضه کرد.
بطور کلی محصولات مالتی مدیا به سه قسمت عمده تقسیم می شوند :
  1. آموزشی : در این نوع از مالتی مدیا یا چند رسانه ای از تمام قابلیت ها برای تولید یک نرم افزار آموزشی استفاده می شود. و در فضایی جذاب و متنوع (Interactive) در این گونه از نرم افزار ها سعی می شود مفاهیم آموزشی به صورت تعاملی به مخاطبان آموخته شود.
  2. تبلیغاتی : در ابتدا تبلیغات یا رساندن صدای خود به مخاطبان خاص را در نظر بگیرید. لذا در همین راستا با بهره گیری از قابلیت های کامپیوتر میتوان از طرق مختلف از قبیل استفاده از عناصر دیداری وشنیداری مانند: انیمیشن ، صوت ، عکس و … به هدف مطلوب دست یافت.
  3. کاربردی : نرم افزارهای کاربردی از قبیل پخش کننده های صوتی و تصویری، برای ساخت خود دارای تعریف های استانداردی هستند.
تاریخچه مالتی مدیا :
اولین روزنامه ها جزو اولین ابزار اطلاع رسانی بودند که تعداد زیادی از مردم را در بر می گرفت. متن و تصویر برای جذاب تر کردن استفاده می شد ولی استفاده از روزنامه فقط محدود به افراد با سواد بود. اگر همین اطلاعات به صورت تصویری ارائه شود حتی افراد بی سواد هم قادر به استفاده از آن خواهند بود. اما کامپیوتر و تلویزیون به عنوان قویترین ابزار در قرن ۲۰ تبدیل شده اند که از صدا و تصویر استفاده می کنند و مردم می توانند به راحتی به همه وقایع دنیا دسترسی داشته باشند. در زمان قدیم مردم چنین ابزاری برای سرگرمی و ارتباط نداشتند. آنها تصاویر حیوانها و مراسم سنتی را روی دیوار غار می کشیدند. ارتباط توسط این تصاویر روی غار انجام می شد. وقتی زبان هنوز بوجود نیامده بود مردم توسط حرکت دست با هم ارتباط داشتند. متحرک سازان از این تصاویر روی غار ایده گرفتند آنها تصاویر را به صورت پشت سر هم کشیدند و تکنیکی ایجاد کردند که این تصاویر به صورت متحرک به نظر برسند. این تصاویر متحرک در ابتدا صامت بودند. بعدها این هنرمندان تکنیکی را ایجاد کردند که صدا هم به این تصاویر اضافه کنند. وقتی هنرمندان استفاده از کامپیوتر را شروع کردند این زمینه پیشرفت زیادی کرد.
یک سی دی مالتی مدیا ابزاری است که با توجه به علم روز کامپیوتر دارای امکانات سمعی و بصری می باشد و با توجه به اینکه حجم بالایی از اطلاعات با تنوع مناسب در یک سی دی جای می گیرند این قابلیت را دارا است که معرفی کاملی از هدف مورد نظر را داشته باشد. سی دی های مالتی مدیا یکی از بهترین هدایای تبلیغاتی و ابزار بازاریابی و اطلاع رسانی استاندارد روز دنیا جهت عرضه در نمایشگاهها ، سمینارها ، ارسال به مشتری و غیره می باشد.


تمام توضیحات درباره نرم‌افزار های مولتی مدیا

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
مزایای استفاده از سی دی های مالتی مدیا :

  • قابلیت توسعه و تغییر محصولات تولید شده در کمترین زمان ممکن.​
  • قابلیت تهیه رونوشت و چاپ از مطالب ارائه شده متناسب با نیاز کاربرانقابلیت ارائه متمرکز مطالب و مستندات و یا هر نوع داده دیگر در قالبهای سامان یافته به مخاطبان.​
  • با توجه به چندرسانه ای بودن بهترین تاثیر را در نظر بازدیدکنندگان دارد.​
  • یکی از مزایایی مهم استفاده از سی دی های مالتی مدیا سهولت کپی برداری و به تعداد مورد نظر تکثیر کردن سی دی می باشد.​
  • سی دی های مالتی مدیا از هر کتابچه، بروشور و یا کاتولوگ چاپی جذابتر بوده و به علاوه هزینه کمتری را در پی دارند.​
  • سی دی های مالتی مدیا به اندازه یک سایت محدودیت ندارد و ما می توانیم به راحتی تمامی اطلاعات وتصاویر رابه طور کامل درآن شرح دهیم.​
و بطور کلی طیف گسترده ای از امکانات و ویژگیهای منحصر به فرد دیداری و شنیداری را شامل می شود که بنا به نوع کاربرد قشر مخاطب سی دی استفاده هر دسته از امکانات در اولویت قرار می گیرد.

آموزش نرم افزار مولتی مدیا بیلدر
مفاهيم اوليه.
اجزای تشكيل دهنده مالتی مديا
برنامه مالتی مديا از چهار جز اصلی تشكيل ميشود:
1. تصاوير 2. صوت ها 3. فيلم ها 4. نوشته ها و متون
اين اجزاء در كامپيوتر تحت عنوان فايل ذخيره ميشوند و ما برای تهيه يك برنامه مالتی مديا به اين نوع فايلها نياز داريم. بنابراين آشنائی مختصری با انواع فايلها برای هر كسی كه بخواهد مالتی مديا كار كند ضروری است.
تصاوير
فايلهای تصويری از لحاظ نوع و ساختار بسيار متنوع ميباشند و انواع گوناگونی را شامل می شوند. اما در يك دسته بندی كلی فايلهای تصويری را به دو دسته نقشه بيتی و برداری تقسيم می كنند.
فايلهای نقشه بيتی فايلهائی هستند كه اطلاعات تك تك نقاط تصوير را از لحاظ رنگ و مختصات در خود دارند. اما فايلهای برداری فايلهائی هستند كه معادلات هندسی و رياضی اجزاء تشكيل دهنده تصوير و مسيرهای رسم شده را در خود دارند. در برنامه های مالتی مديا ما با فايلهای نقشه بيتی سرو كار داريم. اصوات
فايلهای صوتی نيز از لحاظ تنوع و ساختار انواع زيادی دارند. انواع مهمتر اين فايلها كه در بيلدر نيز به خوبی پشتيبانی می شوند عبارتند از :
فايلهای wav : اين نوع فايلها از لحاظ كيفيت دارای سطح مطلوبی می باشند و انواع اصوات و فركانسها را نيز ميتوانند در خود ذخيره كنند و از لحاظ ظرفيت بسيار حجيم اند زيرا هيچ گونه فشردگی ندارند.
فايلهای mid : اين نوع فايلها بيشتر برای ذخيره ملودی ها مناسب هستند. در واقع اين نوع فايلها تنها محتوی نت های موسيقی به صورت اعداد و فركانس هستند. از اينرو از لحاظ حجم بسيار اندك می باشند. حجم اين فايلها معمولآ بيشتر از 100 كيلو بايت نميشود.
فايلهای mod : اين فايل نيز در واقع نوع پيشرفته ای از فايل بالا ميباشد. اين فايلها نيز از نظر حجم نسبتآ كوچك هستند اما از نوع قبلی حجيمتر می باشند.
فايل های mp3 : اين نوع فايلهای موسيقی در سالهای اخير محبوبيت زيادی يافته و بسيار متداول شده اند. اين فايلها علاوه بر كيفيت بسيار مطلوبی كه دارند دارای فشردگی و حجم بسيار پايينی هستند.
فيلم
فايلهای ويديوئی نيز انواع گوناگونی دارند كه مهمترين آنها عبارتند از :
فايلهای avi : اين نوع فايلهای ويديوئی دارای كيفيت مطلوبی بوده ولی از لحاظ حجم هيچ فشرده سازی بر روی آنها انجام نشده و بدين خاطر فايلهای حجيمی هستند.
فايلهای mpeg : اين نوع فايلها دارای كيفيت مطلوبی بوده و از لحاظ ذخيره سازی از الگوريتم فشرده سازی مناسبی برخوردارند و برای فيلمهای طولانيتر مناسبند.
فايلهای dat : اين نوع فايلها فرمت مخصوص ويدئو سی دی می باشد. اين فايلها نيز از فشردگی خوبی برخوردارند.
فايلهای mov : اين فايلها از فشردگی خوبی برخوردار هستند و دارای كيفيت مناسبی نيز هستند. ولی اشكال اينجاست كه برای پخش آنها نياز به برنامه مخصوص داريد.
فايلهای rm : اين نوع فايلها دارای فشرده ترين فرمت بوده و از كيفيت بالائی نيز دارند.


تمام توضیحات درباره نرم‌افزار های مولتی مدیا

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
متنها
يكی ديگر از اجزاء مهم تشكيل دهنده مالتی مديا ,متنها هستند. متن ميتواند از نوع ساده باشد ويا ساختار پيجيده تر و قالب بندی شده تری داشته باشد.مسئله اساسی كه در متنها بايد مورد توجه قرار گيرد نوع فونت و كد پيچ متن ميباشد. بايد توجه داشت كه يك متن كه در يك كامپيوتر به درستی در برنامه ای مثلآ واژه پرداز نمايش ميابد, ممكن است در كامپيوتر ديگر كاملآ در هم ريخته باشد و يا اصلآ چيزی غير از آنچه كه مورد نظر شماست را نمايش دهد. اما اصلآ فونت و كد پيچ متن چيست؟
فونت: در واقع نوع قلم است و نوع نمايش متن را تعيين ميكند. هر فونت دارای خاصيتهای ديگری مثل سايز , ضخامت , خميدگی وزير خط است.
كدپيچ:يكد پيچ در واقع جدولی است كه مقادير " اسكی" را به كاراكترهای مشخص نسبت ميدهد. به عبارت ديگر , توسط جدول كد پيچ مقادير عددی 0 تا 255 كد اسكی به اشكال يا حروف يك زبان خاص نسبت داده می شوند.
مشكلی به نام فارسی نويسی و 2 راه حل ساده برای آن
راه حل اول: در اين راه حل بايد از فونت هايی استفاده كرد كه علاوه بر فارسی بودن , بر اساس كد پيچ انگليسی مرتب شده باشند. فونتهای ايران سيستم از اين نمونه فونتها هستند .شما تنها كافی است كه اين نوع فونتها را در قسمت فونت در شاخه ويندوز كاربر به وسيله يك اسكريپت كه در بيلدر موجود است, نصب كنيد.
راه حل دوم: تبديل متن به تصوير است. در اين راه حل به هر طريق ودر هر ويندوزی ميتوان متنهای فارسی را نوشت و سپس اين متنها را به صورت فايل تصويری و گرافيكی در آورد.برنامه هايی مثل فتوشاپ و فری هند ميتوانند در اين امر شما را كمك كنند .


تمام توضیحات درباره نرم‌افزار های مولتی مدیا

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخش دوم
معرفي محيط برنامه :
برنامه MMB را اجرا كنيدمحيط برنامه به چندين ناحيه به شرح زير تقسيم ميشود :
نوار منوها:
كه در بالاي پنجره اصلي نمايان است و شامل گزينه هاي مختلفي از جمله file و Edit و View و project و ... ميباشد.
نوار ابزار :
در صفحه اصلي و در پائين نوار منو , نوار ابزار را مشاهده مي كنيد كه شامل دكمه هاي دستيابي سريع به امكانات مختلف برنامه از قبيل .save ,Load ,open ,.. ميباشد.
نوار اشياء :
اين نوار به طور پيش فرض در سمت چپ پنجره اصلي به صورت عمودي نمايان است كه شامل اشياء متن, دكمه متن, تصوير, صدا و ... مي باشد.
محيط كاري :
محيطي است كه فضاي كاري پروژه را مشخص مي كند كه اندازه آن قابل تغيير است و تمام اشياء اعم از تصوير و متن و... بر روي آن قرار مي گيرند.
ليست صفحات :
كه به طور پيش فرض در انتهائي ترين قسمت پنجره اصلي قرار دارد و شامل ليست صفحات موجود در پروژه جاري مي باشد.
جعبه ابزار صفحه :
كه شامل ابزارهاي مختلفي براي كاركردن با صفحات وهمچنين مديريت آنها مي باشد. به طور پيش فرض اين جعبه ابزار در بالاي ليست صفحات و در پايين محيط كاري قرار دارد.
پنجره مديريت اشياء :
به طور پيش فرض اين پنجره در سمت راست پنجره اصلي واقع شده است. با قرار دادن هر يك از اشياء از نوار اشياء بر روي ناحيه كاري پروژه , نام آن شيء بر روي اين پنجره نمايان مي شود. و در وا قع محتوي فهرستي از اشياء موجود در يك صفحه جاري پروژه مي باشد.


تمام توضیحات درباره نرم‌افزار های مولتی مدیا

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
تو ضيح در مورد نوار منوها :
اولين گزينه در نوار منو, گزينه File مي باشد كه با كليك بر روي ان زير منوي ان به صورت زير مي باشد:
New : كه يك پروژه جديد را ايجاد مي كند.
New from Tamplate : از الگوهاي از قبل آماده شده پروژه اي را ايجاد مي كند.
Open : پروژه از قبل طراحي شده را بار گذاري مي كند.
Close: پروژه جاري را مي بندد.
Save : آخرين تغييرات در پروژه جاري را ذخيره مي كند.
Save As : پروژه جاري را با يك نام ديگر ذخيره مي كند.
Compress & Export : براي فشرده كردن پروژه و توليد خروجي نهائي استفاده ميشود. به وسيله اين گزينه ميتوان براي فايل هاي پروژه Password گذاشت تا افراد غيرمجاز نتوانند به فايلهاي پروژه دسترسي داشته و از آن استفاده كنند.
Compile: براي ايجاد فايل اجرايي نهايي مورد استفاده قرار مي گيرد.
Reduce Size: اين گزينه باعث كاهش حجم پروژه و حذف تصاوير زائد از پروژه مي شود.
Import Object: يك يا دسته اي از اشياء را به صورت يك فايلdom در كنار يكديگر ذخيره ميكند.
MEF Import: از قابليتهاي جديد در نسخه 4.8 و بالاتر كه اجازه بارگذاري فايلهايMEF را در داخل يك پروژه مي دهد.
Webcam Image: صفحات موجود در پروژه هاي ديگر را به داخل پروژه جاري وارد مي كند.
Export Page: صفحات موجود در پنجره جاري را به صورت فايل MMP كه قابل استفاده براي پروژه هاي ديگر است را صادر مي كند.
Print: صفحه جاري پروژه را به چاپگر مي فرستد.
Print Preview: آنچه كه قرار است به چاپگر فرستاده شود را روي صفحه نمايش مي دهد.
Print Setup: باعث نمايش پنجره تنظيم چاپگر مي شود.
Exit: براي خروج از برنامه استفاده مي شود.


تمام توضیحات درباره نرم‌افزار های مولتی مدیا

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخش سوم
توضيح در مورد نوار اشياء :
با استفاده از گزينه هاي اين نوار ميتوان به سرعت , اشياء مختلف مورد نظرتان را ايجاد كرده و بر روي صفحات پروژه قرار دهيد.(توضيح گزينه ها به ترتيب از چپ به راست مي باشد)
:New page نشانگر موس را به حالت اوليه بر مي گرداند.
: Textيك شي متني خطي ايجاد ميكندكافي است بر روي آن كليك كرده تا انتخاب شود

: Paragraph Texيك شيء متني چند خطي ايجاد مي كند. اين شيء ميتواند حاوي متون گوناگون و طولاني با فونت و سايز دلخواه باشد.
;Text Bottonبا استفاده از اين آيكون مي توان يك دكمه برروي صفحه ايجاد كرد.

Bitmap: يك شيء تصويري بوجود مي آورد. اين شيء ميتواند حاوي حاوي تصاوير مختلف با فرمتهاي گوناگون باش

Bitmap botton : يك دكمه تصويري بوجود مي آورد كه به مانند شيء تصويري مي باشد. با اين تفاوت كه در حالت انتخاب عكس مي توانيدسه عكس دلخواه را انتخاب نماييد.
:input Text جعبه متني مخصوص براي ورود يا تايپ متن توسط كاربر ايجاد مي كند.( مانند باكسهاي متني در فرمها(
;Gif اين آيكون شيء حاوي تصوير متحرك از نوع Gif Animation را به صفحه كاري وارد مي كند.
:polygonیک شيء چند ضلعی بر روی صفحه ایجاد می کند و قابل رنگ آمیزی است.
VR panorama: شيء حاوي تصوير دلخواه را به صفحه اضافه مي كند. قابليت ويژه ي اين شيء اين است كه تصوير داخل آن ميتواند به وسيله ماوس پيمايش شود.
Bitmap Botton: ماتريسي از تصاوير دلخواه را بوجود مي آورد. هر خانه اين ماتريس حاوي 3 شكل مي باشد. البته اين سه شكل براي تمام خانه هاي ماتريس يكسان است.قابل توجه است كه اين سه شكل برروي هم قرار ميگيرند.
:Dynamic FXيك شيء پويا برروي صفحه ايجاد مي کند. وقابل تغییر است.
:Rectangleبه وسيله ي اين آيكون مي توانيد يك مستطيل رنگي در محيط كاري ايجاد كنيد.
:Circle مي توانيد يك دايره ي رنگي در محيط كاري ايجاد كنيد.
Line: مي توانيد يك خط در محيط كاري ايجاد كنيد.
:Rectangular Hot باعث ايجاد يك شيء نامرئي بر روي صفحه مي شود كه اين شيء نسبت به حركت ماوس و كليك ماوس حساس است و در قبال آن ميتواند کاری را انجام دهد.
:HTML يك برنام تحت Wordرا می توان بر روی صفحه نمایش داد.
:Flashاين شيء ميتواند بازی های تحت برنامه فلش را اجرا کند
;Videoاين آيكون براي نمايش دادن فايلهاي ويدئويي و فيلم با فرمتDATو MOVو MPEG استفاده ميشود.


تمام توضیحات درباره نرم‌افزار های مولتی مدیا

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
پنجره ي خصوصيات صفحه
همانطور كه قبلا نيز گفتيم , هر پروژه ي MMB شامل تعدادي صفحه مي باشد كه اشياء مختلف بر روي اين صفحات قرار مي گيرند. هر يك از اين صفحات خصوصيات خاص خود را دارد كه مي تواند با ديگر صفحات متمايز باشد.
براي دسترسي به پنجره تنظيم خصوصيات صفحه از منوي Page گزينه Properties را انتخاب مي كنيم و يا از قسمت پايين با نام Page بر روي Page1 كليك كنيد.
با اين كار پنجره خصوصيات صفحه ي جاري باز مي شود.
د ر اين پنجره ميتوانيد اسم صفحه را تغيير دهيد , رنگ زمينه را تغيير دهيد , عكس زمينه برايش بگذاريد و موزيك متن براي آن بارگذاري نماييد. و يا حتي اسكريپتي براي صفحه بگذاريم كه به محض اجراي صفحه اين قطعه كد نيز اجرا شود.
توضيح قسمت هاي مختلف پنجره:
Label: نام صفحه را در اين جعبه متن ميتوان وارد كرد.
Default: از ليست باز شونده ي اين گزينه مي توانيد نوع نمايش نشانگر ماوس را در هنگام فعال شدن اين صفحه تعيين كرد.شكلهايي مانند : دست, نشانگر سياه ماوس, نقطه سياه و ... از آن جمله اند.
Background: اجزاي موجود در اين قسمت مربوط به تنظيم پشت زمينه اين صفحه مي باشد و شامل موارد زير است :
From Master Page: علامت زدن اين گزينه باعث مي شود تا اين صفحه تصوير زمينه ي خود را از Master Page بگيرد. يعني تصويري كه درMaster Page به عنوان پشت زمينه ي تنظيم شده باشد در اين صفحه هم پشت زمينه خواهد بود. اين قابليت مي تواند جلوي كپي شدنهاي متوالي و تكراري يك تصوير خالي را در تعداد زيادي صفحه بگيرد و در نتيجه حجم پروژه به مقدار قابل توجهي پايين آمده و سرعت اجراي برنامه نيز بالا رود.
Color: اگر بخواهيد از تصوير Master Page پيروي نكنيد و فقط يك صفحه رنگي داشته باشيد, ميتوانيد از اين قسمت رنگ مورد نظر را انتخاب كنيد.
Image: اگر به هر دليلي نخواهيد از تصوير Master Page استفاده كنيد, ميتوانيد بر روي آيكوني كه شكل يك درخت كاج بر روي ان است استفاده كنيد. و عكس دلخواهتان را از پنجره ي باز شده انتخاب كنيد و سپس كليد Open را كليك كنيد. اگر بخواهيد تصوير انتخاب شده اي را حذف كنيد از آيكونDel
استفاده كنيد. اگر تصوير شما ابعاد كوچكي داشت , شما با استفاده از Tile ميتوانيد آنرا در پشت زمينه ي صفحه متواليا تكرار كنيد.
Script : با كليك بر روي آيكوني كه حرف S بر روي ان نوشته شده پنجره ي مخصوص به نوشتن اسكريپت باز خواهد شد. اينكه براي يك صفحه چگونه اسكريپت بنويسيم را در جلسات آينده مورد بررسي قرار مي دهيم.
Page Transition: اين گزينه يكي از قابليتهاي كم نظير در MMB استبا استفاده از اين گزينه مي توانيدافكتهاي بسيار زيبايي را به صفحات خود بدهيد. اين جلوه هاي ويژه هنگامي پديدار مي شوند كه بخواهيم به اين صفحه وارد شويم و يا اينكه مي خواهيم به صفحه ديگر برويم. مقدار زمان اجراي اين جلوه ها به طور پيش فرض 500 ميلي ثانيه است كه شما با استفاده از Delay مي توانيد آنرا به ميل خود تغيير دهيد.
Play Audio Track From CD Audio: اين گزينه هم هنگامي كاربرد دارد كه پروژه ي شما بر روي CD اي عرضه شود كه تلفيقي از تركهاي موسيقي و داده مي باشند. عددي كه در جعبه متني اين قسمت وارد ميكنيم , مشخص كننده اين است كه كدام ترك موسيقي موجود بر روي CD به هنگام نمايش اين صفحه پخش شود.
Background Music: در اين قسمت مي توانيد مشخص كنيد كه در هنگام نمايش صفحه , چه فايل موسيقي به عنوان موزيك متن پخش شود. علامت زدن گزينه Loop در زير اين جعبه متن باعث مي شود تا هنگامي كه موسيقي به انتها رسيد , موزيك مجددا پخش شود.
س از انجام تنظيمات بر روي صفحه مورد نظر , كليد ok را فشاردهيد. اگر به هر دليلي از تغييرات داده شده منصرف شديد, كليدCancel را بزنيد.
بخش چهارم
توضيح در مورد فايلهای جانبی :
منظور از فايلهای جانبی يك پروژه ، تمامی فايلها و فهرستهايی هستند كه از فايلهای اجرايی(EXE) پروژه مجزا ولی در ارتباط با پروژهباشند. اين فايلها ممكن است قالبهای گوناگونی داشته باشند و هر يك برای كاری خاص در پروژه در نظر گرفته شده باشند.


تمام توضیحات درباره نرم‌افزار های مولتی مدیا

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
مهمترين نكته ای كه در ارتباط با فايلهای جانبی بايد به آن توجه كرد ، تعيين مسير(ادرس) صحيح آن فايل در كنارپروژه است. از آنجا كه اكثر برنامه های مالتی مديا بر رویCD ارائه می شوند، شروع مسير اين فايلها را با نام درايوCD مشخص می كند و همچنين به دليل اينكه كامپيوترهای مختلف ، الزاما تعداد درايوهای يكسانی ندارند، نام درايوCD در كامپيوترهای گوناگون نيز متفاوت خواهد بود.

مثلا ممكن است نام درايو CD در كامپيوتر شما F ويا G باشد، ولی كامپيوتر دوستتان درايوCD را با نام H بشناسد. حال راه حل چيست؟

MMB اين مشكل را با دو عبارتو حل كرده است. عبارت اول كل مسيری كه پروژه شما از آنجا در حال اجرا هست را برميگرداند و عبارت دوم، تنها نام درايوی را كه برنامه از روی آن درايو اجرا ميشود را برخواهد گرداند.

فايلهای جانبی ممكن است از نوع فايلهای تصويری ، فايلهای موسيقی ، فايلهای فيلم ، فايلهای حاوی متن ، فايلهای فونت ، فايلهای ديگرMMB فايلهای جانبی و اجرايی باشد.

پنجره خصوصيات پروژه :
برای باز كردن اين پنجره از منوی Project گزينه Embedded Setting را انتخاب كنيد و يا از نوار ابزار ، روی آيكونی كه شكل چرخ دنده قرمز و زرد است كليك كنيد.
Windows Size: در اين قسمت می توانيد طول و عرض پنجره پروژه را تعيين كنيد .توجه داشته باشيد كه خروجی نهايی برنامه شما در اين ابعاد ديده خواهد شد.اندازه استاندارد برنامه های مالتی مديا 480x640می باشد . اين حداقل سايزی است كه ويندوز پشتيبانی می نمايد.
Windows Title: عبارتی كه در اين جعبه متن وارد می كنيد تير پنجره پروژه تان را مشخص می كند .
Style: اين قسمت دارای سه گزينه می باشد :
Always On Top: علامت زدن اين گزينه باعث می گردد تا خروجی پروژه شما هميشه بر روی ديگر پنجره های ويندوز قرارگيرد .
Windows Desktop Component: با علامت زدن اين گزينه هنگامی كه پروژه را اجرا می كنيم ، برنامه اجرايی در زير هر پنجره باز ديگری بر روی دسك تاپ ويندوز قرار می گيرد .
Save Last Position In Registry: آخرين وضعيت مكانی پنجره شما را در رجيستری ويندوز ثبت می كند و دفعه آينده كه پروژه خود را اجرا نموديد ، پنجره پروژه در همان مكان باز می گردد . جعبه متنی كه در زير گزينه آخر مشاهده می كنيد ، اسم دلخواهی است كه پروژه شما با اين نام در رجيستری ويندوز ثبت می گردد .
Standard Windows: اين گزينه در وسط پنجره تنظيمات پروژه قرار دارد كه به طور پيش فرض علامت خورده است . علامت خوردن اين گزينه بدين معنی است كه خروجی پروژه شما در داخل پنجره استاندارد ويندوز نمايش يابد . علامت اين نقطه باعث غير فعال شدن برخی اقلام زير آن می شود .
Movable: علامت خوردن اين گزينه باعث می شود كه كاربر بتواند پنجره خروجی پروژه را به هر جای ديگر صفحه نمايش منتقل كند .
Windows Has Customs Shape: يكی از امكانات بی نظيرMMB است و به شما اجازه می دهد كه پنجره های پروژه را به هر شكل دلخواهی در آوريد . البته در اينجا احتياج به يك شكل گرافيكی كه مورد نظرتان است خواهيد داشت .
Outline Shaper: در اين قسمت روی آيكون( بازكردن پرونده) كليك كنيد و سپس طرحی را كه در قسمت بالا توضيح داده شد انتخاب نموده و دكمه Open را كليك كنيد . جعبه Tolerance ميزان دقت حذف رنگ بيرونی را مشخص می كند و دو جعبه xو y مربوط بهStart Print نقطه شروعی را مشخص می كند كه از آن نقطه ، رنگ حذف شونده مشخص می شود .(بهتر است مختصات 0 و 0 دست نزنيد).
اكنون اگر دكمهOk را بزنيد می بينيد كه خط چينی به همان فرم لبه بيرونی طرح شما بر روی صفحه پروژه افتاده است . اگر پروژه را اجرا كنيد می بينيد خروجی پروژه شما به جای شكل پنجره عادی ويندوز، حالت طرح شما را گرفته است .
B/W/Mask: اين قسمت تا حدود زيادی شبيه به قسمت قبلی می باشد با اين تفاوت كه در اينجا طرحی را كه انتخاب می كنيد تنها می تواند از دو رنگ تشكيل شده باشد.
Background Mode: در قسمت سمت راست، اين گزينه را می توانيد مشاهده كنيد كه در زير خود تعدادی تنظيمات به شرح زير دارد :


تمام توضیحات درباره نرم‌افزار های مولتی مدیا

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
Background Mode: در قسمت سمت راست، اين گزينه را می توانيد مشاهده كنيد كه در زير خود تعدادی تنظيمات به شرح زير دارد :
Full Screen Background: اگر اين گزينه علامت نخورد ، بقيه گزينه های زيرين در اين قسمت نيز قابل دسترسی خواهد بود . علامت خوردن اين گزينه به تنهايی باعث می شود تا هنگام اجرای پروژه تمامی زمينه به رنگ مورد نظر شما كه در ليست باز شونده Solid File مشاهده می كنيد ، در بيايد و خروجی پروژه بر روی اين رنگ نمايان شود . (رنگ پيش فرض سياه می باشد)
Disable Alt – Tab In Win 95: علامت زدن اين گزينه باعث می شود تا كليد هایAlt و Tabدر ويندوز در طول اجرای برنامه شما غير فعال گردد .
Cover Windows Taskbar: با علامت زدن اين گزينه پروژه شما نوارTaskbar ويندوز را نيز خواهد پو شاند. در زير اين گزينه ها يك آيكون(بازكردن پوشه ) را مشاهده می كنيد . با كليك ماوس بر روی آن می توانيد تصوير دلخواه را انتخاب كنيد تا اين تصوير به عنوان پشت زمينه بجای رنگ يك نواختی كه در بالا توضيح داديم(Solid File) ، قرار گيرد.
سه گزينه Stretch - Normal – Tile باعث خواهد شد كه اين تصوير به صورت كاشی كاری ، ساده و يا عكس به حدی كشيده شود كه كل پشت زمينه را بپوشاند ، قرار گيرد .
Display Resolution : به كمك گزينه های آن می توانيد تنظيمات رزولوشن ويندوز را به اندازه مورد نظر خود تغيير دهيم . البته ما توصيه نمكنيم كه اين كار را بكنيد ،زيرا برخی از كاربران از دستكاری شدن تنظيمات ويندوزشان به شدت عصبانی خواهند گشت .
Set Process Priority: اين گزينه دارای سه انتخاب زير است :
High: علامت زدن اين گزينه باعث می شود تا بيشترين تقدم پردازش توسطCPU به برنامه شما داده شود .
Normal: پردازش برنامه به صورت عادی انجام می شود .
Low: كمترين تقدم پردازش توسطCPUبه برنامه شما داده می شود .
If 256 Color Detected : شامل گزينه های زير است .اين گزينه ها هنگامی اثر خود را در پروژه می گذارند كه كامپيوتر مقصد كه برنامه بر روی آن اجرا می شود حداقل بتواند 256 رنگ را پشتيبانی كند
Run First Page Anyway : بطور پيش فرض علامت خورده است و باعث می شود هنگام اجرای برنامه شما ،اولين صفحه از پروژه به طور پيش فرض نمايش داده شود.
Run Another File: با علامت زدن اين گزينه اگر حداقل 256 رنگ در كامپيوتر مقصد تشخيص داده شود ، يك برنامه دلخواه ديگر اجرا خواهد شد .اين برنامه را در جعبه متن روبروی اين گزينه مشخص كنيد.
Run Another Page: با علامت زدن اين گزينه اگر حداقل 256 رنگ در كامپيوتر مقصد تشخيص داده شود ،يك صفحه ديگر از پروژه كه مورد نظر ماست ، در ابتدا نمايش خواهد يافت ، صفحه مورد نظر در جعبه متن روبروی اين گزينه مشخص می شود.


تمام توضیحات درباره نرم‌افزار های مولتی مدیا

 

حسن رشتبری

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
12/1/21
ارسال ها
192
امتیاز واکنش
2,482
امتیاز
228
زمان حضور
22 روز 16 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخش پنجم
ايجاد اولين پروژه مالتي مديا:
براي ايجاد اين پروژه نياز به چندين فايل صوتي و تصويري داريد.اين فايلها كاملا به دلخواه شما مي باشند. بنابراين حداقل 3 فايل تصويري و 2 فايل صوتي را از قبل در شاخه اي از كامپيوترتان كپي و آماده كنيد.
اكنون برنامه MMB را اجرا كنيد. اين برنامه هنگامي كه اجرا مي شود ، به طور پيش گزيده يك صفحه براي پروژه جديد نيز باز خواهد كرد. اگر چنين چيزي وجود نداشت، بايد از منوي File گزينه New را انتخاب كنيد تا يك پروژه جديد باز شود.
ما مي خواهيم پروژه اي با 4 صفحه مختلف ايجاد كنيم و همچنين اين توانايي را داشته باشيم كه بين اين صفحات به راحتي حركت كنيم. برخي از اين صفحات داراي صوت و ما بقي داراي تصوير مي باشند.
در ابتداي كار بايد 4 صفحه در اين پروژه ايجاد كنيم . براي ايجاد صفحات جديد به منوي Page رفته وگزينه Add Page را انتخاب كنيد. با تكرار اين عمل 4 صفحه جديد را ايجاد كنيد. اين صفحات را ميتوانيد در ليست صفحات در انتهايي ترين قسمت MMB مشاهده كنيد.
در ليست صفحات بر روي اولين صفحه كليك كنيد تا رنگ آن به قرمز تبديل شود ، اكنون اين صفحه فعال شماست و شما در حال ويرايش آن خواهيد بود. ما مي خواهيم بر روي اين صفحه ، يك عكس با يك دكمه قرار دهيم.
براي قرار دادن عكس روي صفحه شئ Bitmap را از نوار ابزار انتخاب كرده و سپس مكان نما را به محل دلخواهي از صفحه مي بريم و يكبار كليك مي كنيم. با اين كار پنجره مخصوصي باز خواهد شد و شما مي توانيد از طريق آن ، عكس مورد نظر خود را انتخاب كنيد و سپس كليد Open را فشار دهيد. مي بينيد كه عكس در مكان مورد نظر شما نمايان مي شود. اگر تصوير كوچكتر يا بزرگتر از اندازه ي مورد نظر شما بود ، روي آن يكبار كليك كنيد تا حاشيه آن به طور نقطه چين نمايان شود و سپس با استفاده از نقاط مربع سياهرنگ در لبه هاي آن ، سايز تصوير را به اندازه ي دلخواه تغيير دهيد.
اكنون به اين صفحه يك دكمه نيز اضافه مي كنيم. براي اين كار از نوار اشياء ، شئ دكمه Button را انتخاب كنيد و سپس در محل دلخواه خود بر روي صفحه كليك كنيد تا دكمه در آنجا قرار گيرد. و سپس براي تغيير خصوصيات آن ، روي آن 2 بار كليك كنيد و يا روي آن كليك كرده و از منويObject گزينه Properties را انتخاب كنيد. با اين كار پنجره خصوصيات دكمه باز خواهد شد.
براي تغيير عنوان آن در جعبه متني كه با نام Text مشخص شده ، كلمه Next را را تايپ كنيد. با اين كار عنوان دكمه به Next تغيير خواهد كرد. براي تنظيم اينكه اين دكمه در هنگام فشرده شدن بايد چه عملي را انجام دهد ، به قسمت Action از اين پنجره مي رويم كه در پايين و سمت چپ همين پنجره قرار دارد. روي اولين آيكون آن كه در شكل دور آن با نوار قرمز مشخص شده است، كليك كنيد. با اين كار پنجره ديگري با نام External Command and Page Action باز مي شود.
روي اولين ليست باز شونده با عنوان One Mouse Click كليك كنيد و گزينه Go To Next Page را انتخاب نماييد. سپس روي دكمهok كليك كنيد تا تنظيمات Action ثبت شود. حال در پنجره تنظيم خصوصيات دكمه ، روي دكمهok كليك مي كنيم تا كل تنظيمات اعمال شوند. در اينجا كار ما با صفحه 1 تمام شده است.
اكنون به صفحه 2 پروژه مي رويم. براي اين كار روي اين صفحه در ليست صفحات كليك كنيد. واي!!!؟... چه اتفاقي مي افته!!!... تمام كارهاي ما روي صفحه اول ناپديد شد!!؟؟... نگران نباشيد. تمام كارهاي شما بر روي صفحه 1 محفوظ است و شما الان در صفحه سفيد بدون محتواي 2 هستيد. حال به صفحه 2 ، چند خط متن اضافه مي كنيم. براي اين كار از نوار اشياء شيي Text را انتخاب كنيد. آيكون آن به صورت Aa است سپس در يك نقطه دلخواه از صفحه ي 2 كليك كنيد تا شئ در آنجا قرار گيرد. در اين هنگام بايد عبارت Double Click Here را در صفحه كاري مشاهده كنيد.
براي جايگزين كردن متن دلخواه خود كافي است روي اين عبارت 2 بار كليك كنيد تا پنجره خصوصيات آن باز شود ، و يا روي آن كليك كرده و از منوي Object گزينه Properties را انتخاب كنيد. با اين كار پنجره خصوصيات متن باز خواهد شد.
اكنون در محل مربوطه در اين پنجره ، عبارت Double Click Here را پاك كرده و متن خود را جايگزين آن كنيد و از ديگر قسمتهاي اين پنجره رنگ و فونت و اندازه متن را به دلخواه تغيير دهيد و سپس كليد ok
را فشار دهيد. مشاهده مي كنيد كه متن شما در صفحه جايگزين شده است.


تمام توضیحات درباره نرم‌افزار های مولتی مدیا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا