خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,924
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
رسم کوته‌کوته پنج روز بعد از مراسم خبر، یعنی در سه شنبه‌ی دومین هفته‌ی بهمن‌ماه، هنگام غروب آفتاب رسم کوته‌کوته اجرا می‌شود.
پنج روز بعد از مراسم خبر، یعنی در سه شنبه‌ی دومین هفته‌ی بهمن‌ماه، هنگام غروب آفتاب رسم کوته‌کوته اجرا می‌شود. مردم شهر که قبلاً خود را جهت برگزاری مراسم آماده نموده‌اند، اقلامی مانند گردو، کیک، شکلات و .. را جهت برپایی این مراسم تهیه می‌نمایند.
در مورد قدمت این مراسم، سند مکتوبی در دست نیست ولی توجه به اطلاعاتی که پی در پی و سیـــ*ــنه به سیـــ*ــنه از بزرگان نقل شده است، این مراسم حدود ده قرن سابقه دارد.

اصطلاح کوته کوته در زبان اورامی، به معنای دنبال هم به راه افتادن می‌باشد. در زمان اجرای مراسم تمام کسانی که به نوعی از روستا مهاجرت کرده‌اند به روستا برمی‌گردند و همدیگر را ملاقت کرده و به اجرای مراسم می‌پردازند.
از دو سه روز قبل از مراسم، همه‌ اهالی روستاهای اورامان تـ*ـخت، ماله، سرپیر، رودبر،ویسیان و بلبر از توابع شهرستان سرو آباد (که مراسم فقط در این روستا‌ها بر گزار می‌شود) برای روز مراسم مژده‌گانی از قبیل گردو، بیسکویت، انواع شکلات، کشک، کشمش و میوه‌های خشک از قبیل گلابی و الوچه می‌خرند، تا برای روز مراسم آماده باشد.



در زمان مقرر کودکان، نوجوانان و جوانان اعم از دختر و پسر، کیسه به دست از خانه بیرون می‌آیند و در حالی که صدای کوته کوته سر می‌دهند در کوچه‌ها، پس کوچه‌ها و بر روی بام‌ها می‌گردند و به خانه‌ همدیگر می‌روند و مژده‌گانی دریافت می‌کنند. در این مراسم هر کس با توجه به صبر، حوصله و توانایی که دارد می‌تواند در میان روستا بگردد و مژده‌گانی دریافت کند. این مراسم تا نماز عشاء ادامه می‌یابد.


آشنایی با مراسم سنتی کوته کوته

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا