خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,924
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
مهارت زندگی/ فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی
برای شما هم پیش‌ آمده در اتوبوس یا مترو مجبور شوید مکالمه تلفنی یک نفر را بشنوید؟ هنگامی‌که روی صندلی اتوبوس یا مترو نشسته‎اید، کسی با نگاه‌های خیره‌‌خیره‎اش، شما را اذیت کرده یا با آلودگی روی صندلی که شاهکار مسافر قبلی است، حال بدی پیدا کرده ‏اید؟ تا به‌حال به وسیله مسافران هل داده‌ شده‌اید که در نتیجه آن نتوانید از اتوبوس یا مترو، پیاده یا سوار شوید؟ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که وضعیت آلودگی هوا و محیط‏زیست برایشان اهمیت دارد یا بنا به دلایل مالی و عقلانی، وسایل حمل و نقل عمومی را به سایر وسایل ترجیح می دهید، حتما با این مسایل و مشابه آن چه گفته شد رو به‏رو شده‏اید. واکنش شما در این‎جور مواقع چگونه است؟ آیا خودتان همچنین رفتارهایی داشته‏ اید؟ تا به حال شده به دلیل همین رفتارها قید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را زده باشید؟ پرونده امروز زندگی سلام درباره فرهنگ صحیح استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. این که چطور سطح نگاه و تفکر و رفتارمان در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ارتقا دهیم و چه راهکارهایی برای استفاده از زمان به‌اصطلاح مُرده در این وسایل خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

باید و نبایدهای استفاده از وسایل نقلیه‌عمومی
هرکسی که در یک شهر بزرگ زندگی می‌کند، حتماً با وسایل حمل‌ونقل عمومی مواجه می‌شود. بنابراین بهتر است با رفتار خوب، حتی اگر دیگران هم‌چنین نیستند، استفاده از آن را به بهترین تجربه ممکن تبدیل کند. سعی کنید به خاطر بسپارید وقتی شخصی بی‌ادب است، بعد از پیاده شدن از قطار یا اتوبوس، دوباره آن فرد را نمی‌بینید. بنابراین لازم نیست با نشان دادن عکس‌العمل مشابه، شرایط بدتری ایجاد کنید. در ادامه توصیه‏هایی برای استفاده بهتر از وسایل حمل و نقل عمومی ارائه می‎شود:


ترافیک مسافری
تا جایی که می‌توانید هنگام سوار یا پیاده شدن، با ماندن در سمت راست، قوانین ترافیکی را رعایت کنید. این شامل راهروها، پله‌ها، پله‌برقی و دیگر مکان‌های عبور و مرور هم می‏شود.

کرایه حمل‌ونقل
قبل از رسیدن به اتوبوس، کارت یا کرایه خود را آماده کنید. این که بقیه برای آماده شدن پول یا کارت شما منتظر بمانند، درست نیست. اگر نمی‌توانید پول یا کارت را به‌موقع پیدا کنید، نوبت تان را به فرد بعدی بدهید.

از سر راه کنار برو
هنگامی‌‏که در ساعات اوجِ رفت‌وآمد، وارد اتوبوس یا مترو می‌شوید، به‌سرعت به گوشه‌ای بروید تا مسافران دیگر هم بتوانند پشت سر شما سوار شوند. مسدود کردن راه دیگران می‌تواند موجب خشم یا ایجاد آسیب شود. اگر در ساعات خلوت سفر می‌کنید، تا جای ممکن به مسافران دیگر فضای شخصی بدهید.
اگر در عقب یا وسط فضای قطار یا اتوبوس هستید
قطعا افراد دیگری بعد از شما سوار شده‌اند و جلوی شما را گرفته‌اند و ممکن است پیاده شدن کار سختی باشد. هنگامی‌‏که به مقصد موردنظرتان نزدیک می‌شوید، آرام به سمت در خروجی حرکت کنید تا پیاده شدن برای شما و دیگران راحت باشد و جا نمانید.

سرعت‌عمل داشته باشید
اگر نزدیک در وسیله حمل و نقل هستید و شخص دیگری در حال تلاش برای خروج است، به او اجازه عبور بدهید. حتی ممکن است مجبور شوید چندلحظه از اتوبوس یا قطار پیاده شوید. این کار را به‌سرعت انجام دهید تا مسافری که قصد پیاده شدن دارد، از ایستگاه جا نماند.

محترمانه رفتار کنید
همیشه هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی رفتار خوبی از خود نشان دهید. رفتار یک انسان متشخص نباید مختص محل کار یا خانه باشد؛ دقایق حضور در فضاهای عمومی هم، صبر و سعه‌صدر شما را می طلبد. اگر می‌بینید فرد سالمند یا زن باردار یا شخص دارای معلولیتی وجود دارد که لازم است بنشیند، جای خودتان را به او بدهید.

مراقب وسایل شخصی خود باشید
شما نه‌تنها باید مراقب اموال خود باشید، بلکه باید مراقب دیگران هم باشید تا کیف، کوله‌پشتی و وسایل تان به آن ها آسیب نزند. در وسایل حمل و نقل عمومی، کوله‌پشتی خود را دربیاورید تا وقتی می‌چرخید به دیگران آسیبی نرسد. وقتی اتوبوس یا قطار شلوغ است نباید صندلی کناری‌تان را با وسایل شخصی‌ پرکنید. آن ها را روی زمین بگذارید یا اگر نمی‌خواهید کثیف شوند، روی پای تان قرار دهید تا دیگران هم بتوانند بنشینند. اگر کالسکه یا چتر دارید، قبل از سوارشدن آن را جمع کنید.

صدایتان را آرام نگه دارید
صدای بلند خود را به گوش دیگران تحمیل نکنید. این شامل بلند صحبت کردن با دیگران، آواز خواندن، گوش دادن به موسیقی یا دیدن ویدئو با صدای بلند است. مکالمه‌های تلفنی طولانی‌مدت را متوقف کنید. تولید هرگونه سر و صدا میان جمع مسافران، مثل انجام بازی‌های موبایلی با صدای بلند می‌تواند همسفر‌های تان را شاکی و عصبی کند.

هوای بچه‌ها را داشته باشید
وقتی با وسایل نقلیه درون‎شهری سفر می‌کنید و کودکی همراه خود دارید، حسابی هوایش را داشته باشید. هنگام سوار شدن، پیاده‌شدن یا استقرار در ایستگاه‌ها دست کودک تان را‌‌ رها نکنید. هنگام عزیمت به ایستگاه های مترو، به کودکان روش استفاده صحیح از پله‌های برقی را آموزش دهید. همین طور از آن ها بخواهید هنگام سفر به دیگر مسافر‌ان احترام بگذارند. اگر شخص دیگری بچه‌ای دارد که رفتار مناسبی ندارد، نمی‌توانید کار زیادی به‌جز این که جایتان را عوض کنید، انجام دهید. احتمال زیادی وجود دارد که اگر چیزی به والدین بچه بگویید، برخوردی تدافعی از خود نشان دهند یا بحثی میانتان شکل بگیرد. بهتر است سکوت کنید.

این صندلیِ شما نیست
در سامانه‌های اتوبوسرانی و مترو، معمولا صندلی‌هایی برای افراد معلول، ناتوان یا بیمار تعیین شده است. به یاد داشته باشید که این صندلی یا جایگاه تنها متعلق به این گروه از جامعه است. پس نباید از آن ها استفاده کنید.

بهداشت‌تان را رعایت کنید
تا جایی که می‌توانید، خوشبــو وارد جمع مسافران وسایل نقلیه درون شهری شوید. وسایل حمل‌ونقل‌ عمومی قانون منع استعمال دخانیات دارند؛ به آن پایبند باشید. لطفاً از مام و دئودورانت استفاده کنید اما زمانی‌که می‌خواهید سوار شوید، عطرهای سنگین به خود نزنید. در روزهای ماه مبارک رمضان، اگر روزه‌دارید، علاوه بر بدن، هوای خوشبویی دهان تان را هم داشته باشید.

با خوراکی وارد نشوید
خوردنی و نوشیدنی به وسایل نقلیه عمومی نبرید. نه‌تنها بو ایجاد می‌کند بلکه ممکن است باعث خطر لیز خورد و افتادن افراد شود. هیچ‌گاه زباله‌تان را کف یا روی صندلی‌های قطار و اتوبوس نیندازید. اگر باید چیزی را دور بریزید، تا رسیدن به اولین سطل زباله صبر کنید.

رعایت حریم شخصی دیگران
چشم دوختن به صفحه تلفن یا تبلت دیگران، یکی از مسایل آزاردهنده ای است که خیلی ها را در فضاهای عمومی اذیت می‌کند. به یاد داشته باشید صفحه گوشی و تبلت و هر آن چه بر آن نقش می بندد، فضای شخصی افراد است و نباید با کنجکاوی ما، این فضا و حق از آن ها سلب شود.

همراه داشتن این وسایل، ممنوع!
ورود حیوانات خانگی و جابه‌جایی وسایل تیز و برنده، اشیای پرحجم و مواد قابل اشتعال با وسایل نقلیه عمومی ممنوع است. برای بردن آن ها به دیگر نقاط شهر باید فکر دیگری کنید.
آداب ورود و خروج به وسایل ‌نقلیه‌ عمومی
در مکان‏ های عمومی، موقعیت‏ های زیادی وجود دارد که افراد از یک نقطه خاص هم‎زمان وارد یا خارج می‏شوند. قطارهای شهری، اتوبوس‎ها، فروشگاه‎ها و ... در چنین شرایطی یک در با ابعاد محدود و برای زمانی مشخص باز شده و افراد فرصت دارند در همین زمان وارد یا خارج شوند. در مترو یا اتوبوس‏های داخل شهری چنین موقعیتی همیشه وجود دارد. در چنین مواردی حق تقدم با کیست و چه کار باید کرد؟ به عنوان یک قاعده کلی، حق تقدم با فردی است که در حال خارج یا پیاده شدن است. بنابراین می‎بایست فضای کافی و خالی برای خروج این افراد ایجاد شود. بعد از آن است که افرادی که قصد ورود یا سوارشدن دارند این کار را انجام دهند. چه در رابـ*ـطه با درهای فروشگاه‎ها، ساختمان‎ها و مکان‏های ثابت و چه در ارتباط با درهای وسایل نقیله عمومی نظیر مترو و اتوبوس، رعایت این اصل نشانه ادب و فرهنگ صحیح است. چرا که رعایت حق تقدم به معنی رعایت حقوق شهروندی دیگران خواهد بود. شاید این موضوع صراحتا آموزش داده نشده یا بیان نشود، اما در خیلی از ایستگاه‎ها یا مکان‏های عمومی، موقعیت ایستادن افراد برای ورود و فضای لازم برای خروج افراد دیگر، با فلش‎های رنگی مشخص شده است. تمام این راهنمایی‏ها برای سرعت بخشیدن به خروج و ورود، جلوگیری از برخورد و ازدحام، جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای افراد به‌خصوص سالمندان، خردسالان و بانوان و ایجاد نظم در جابه‎جایی‏ها است. یادگیری، اجرای این قواعد ساده و آموزش آن به دیگران کمک می‎کند تا علاوه بر داشتن حس بهتر در این مکان‏ها، رعایت حقوق افراد به‎درستی صورت گیرد. طبیعی است که شلوغی بیش از حد برخی از مکان‎ها ممکن است مانع از رعایت و اجرای این قاعده شود. اما دانستن و رعایت آن در هر کجا که امکان پذیر باشد کار پسندیده ای است. یادمان باشد داشتن جامعه‏ای منظم، قاعده‏مند و عاری از تنش، با رعایت همین نکات ساده محقق خواهد شد. دانستن، مراعات کردن و یاد دادن آن به دیگران، مسیر منطقی این موضوع است که رعایت آن از طرف همه افراد جامعه ضرورت دارد.

با وقت‌های مُرده خود در اتوبوس و مترو چه کنیم؟
اگر از مسافران و مشتریانِ همیشگی وسایل نقلیه عمومی هستید و هر روز، زمانی طولانی را بیکار و در حال تماشای منظره‎‏های تکراری شهر می گذرانید تا به مقصد برسید، می توانید این زمان های مُرده را به فراگیری یک مهارت یا انجام کارهای مفید و سرگرم کننده اختصاص دهید و از این زمان نهایت استفاده را ببرید.

زبان جدیدی یاد بگیرید
کمتر پیش می‎آید در این زمانه کسی به دنبال فراگیری زبان جدید نباشد. شما با گوش دادن، خواندن و تمرین قادر خواهید بود پایه‎های اساسی یک زبان جدید را یاد بگیرید. با استفاده از اپلیکیشن‌های آموزش زبان‌های خارجی که به راحتی روی تلفن‌همراه قابل نصب است و یک هندزفری، به راحتی می توانید طی چندماه به سطح قابل قبولی از تسلط بر لغات و دستور زبان تازه، برسید.

امروز چه خبر؟
معمولا سفر صبحگاهی، فرصت بسیار خوبی برای خبردار شدن از آن چه که در سراسر دنیا می‎گذرد، به وسیله اپ‌های خبری یا مطالعه روزنامه‌های کاغذی است.
از لـ*ـذتِ گوش سپردن به پادکست، غافل نشوید
اگر شما از دسته افرادی هستید که از گوش دادن به پادکست‌‎ها لـ*ـذت می‎برید، هیچ زمانی بهتر دقایق حضور در اتوبوس و مترو، برای بهره‌مند شدن از این لـ*ـذت نیست. تقریبا به جرئت می‌توان گفت با وجود تولید روزافزون پادکست‌های خلاقانه و شنیدنی، یکی از بهترین و کارآمدترین کارهایی که می توانید در اتوبوس و مترو انجام دهید، گوش دادن به پادکست‌ است.

به برنامه‌هایتان سر و سامان دهید
وقت‌های مردن درون اتوبوس و مترو، زمان خوبی برای حساب‌کتاب‌های مالیِ هفتگی و ماهانه، یادداشت کارهای روزانه، طراحی منوی غذای هفتگی خانواده، پاسخ به پیام‌ها و ایمیل‌های رسیده و... است.

موسیقی‏های خوب را از دست ندهید
گوش سپردن به موسیقی‌های آرام و انرژی‌بخش با هدفون و هندزفری، یکی از شایع‌ترین روش‌های استفاده از زمان‌های مرده درون فضاهای عمومی است.

کتاب بخوانید
خیلی ها با مطالعه هنگام حرکت، دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوند. اگر شما از این دسته افراد نیستید، همیشه یک کتاب جیبی برای وقت‌هایی که در اتوبوس و مترو هستید، با خود داشته باشید.

فیلم تماشا کنید
تماشای فیلم روی تبلت هم فعالیتی است که می‌توانید در مسیرهای طولانی از آن لـ*ـذت ببرید. اگر شما روزی یک ساعت در حال سفر هستید، می توانید تماشای یک فیلم را به ‎صورت دو قسمتی و در مسیر رفت و برگشت، به پایان برسانید.


فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا