- عضویت
- 29/5/20
- ارسال ها
- 372
- امتیاز واکنش
- 2,601
- امتیاز
- 228
- محل سکونت
- از دیار دور
- زمان حضور
- 15 روز 6 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
موضوع اصلی کتاب سترونی آلاحمد و بیفرزندی او و سیمین دانشور است. پژوهشگران آثار آلاحمد تفسیرهای گوناگونی از این معنی کردهاند. بعضی آن را بیان مسئلهای شخصی و اجتماعیِ یک روشنفکر دانستهاند و بعضی آن را کنایی و استعاری شمردهاند و عقیمبودن را گاه کنایه از بیسرانجامی و بیحاصلی کارِ فکری آلاحمد از جمله در کتابهایی چون غربزدگی و در خدمت و خیـ*ـانت روشنفکران دانستهاند و گاه شکست کل پروژهٔ «فکر ایرانی» و روشنفکری از جنبش مشروطه ایران به بعد.
گونه ادبی سنگی بر گوری نیز محل بحث بودهاست. کسانی آن را رمان یا داستان بلند دانستهاند و وجود برخی عناصر داستانی مانند پیرنگ و گرهافکنی و گرهگشایی و نیز وجود ماجرا، توصیف، ایهام و گفتوگو را گواه آورده و نتیجه گرفتهاند این کتاب تنها یک شرح حال یا زندگینامه خودنوشت نیست. در مقابل، گروهی به دلایلی چون یکی بودن «من» درون کتاب با خود آلاحمد آن را فاقد ویژگیهای خیالی مصطلح و مرسوم آثار ادبی دانسته و استفاده از عوامل سازندهٔ داستان در آن را «چاشنی» متن در نظر گرفتهاند. از دیگر ویژگیهای سنگی بر گوری میتوان به اعترافگونه بودن و وجود تقابل میان زن و مرد اشاره کرد.
سبک نثر آلاحمد در سنگی بر گوری موجز و تلگرافی توصیف شده که در آن جملهها کوتاهند و اطلاعات فشرده شدهاست. این زبان همانندیهایی با نثر دوران قاجار دارد و در آن از زبان عامّه مردم استفاده شدهاست. آلاحمد برای نشان دادن بحرانی که از آن سخن میگوید و رهنمونشدن خواننده به نقطه مورد نظرش نثرش را آشفته کرده و به نوعی هذیاننویسی روی آورده است. این کتاب اوج نثرنویسی آلاحمد و از حسّیترین آثار ادبیات معاصر فارسی دانسته شدهاست.
ویژگی ها:
وجود برخی ویژگیهای داستانی در سنگی بر گوری آن را از یک زندگینامه خودنوشت صرف متمایز کردهاست؛ در کتاب آلاحمد ماجراهای متعددی ذکر شدهاند که نویسنده به صورتی گذرا از آنها عبور کردهاست؛ ماجراهایی مانند تمکین نکردن پدر نویسنده از قواعد جدید دولتی حاکم بر دفترخانهها و محضرها، خودسوزی خواهرِ همسر نویسنده و زلزله بوئینزهرا در سال ۱۳۴۱ از این جملهاند. این گذر سریع ویژگی سبکی آلاحمد است و برای خواننده ایجاد ابهام یا نیاز به دانستن بیشتر نمیکند و درمییابد ذکر این ماجراها تنها شاهدی است بر ماجرای اصلی. تلاش نویسنده برای مستند بودن کتاب و دوری از قصهگویی، در این پرداخت شتابان به ماجراها نیز نمایان شده و محتوا را با سبک مورد نظر نویسنده، هماهنگ کردهاست. علاوه بر ماجراها، صحنههای اغلب کوتاه پرشماری نیز در سنگی بر گوری وجود دارند که نویسنده آنها را به طور دقیق و با جزئیات توصیف کرده است. از میان این صحنهها میتوان به صحنه همراهی نویسنده با همسرش هنگام معاینه او به دست یک پزشک مرد اشاره کرد. استفاده نویسنده از گفتگوهای پرشمار که گاه گفتوشنودهای درونیاند و گاه نقلقولی برای نشان دادن نگاه دیگران به او و وضعیتش و توصیفهای پرشمار کتاب از دیگر عناصر داستانی کتاب بهشمار میآیند و با هدف القای یک کلیت در کتاب گنجانده شدهاند.
گونه ادبی سنگی بر گوری نیز محل بحث بودهاست. کسانی آن را رمان یا داستان بلند دانستهاند و وجود برخی عناصر داستانی مانند پیرنگ و گرهافکنی و گرهگشایی و نیز وجود ماجرا، توصیف، ایهام و گفتوگو را گواه آورده و نتیجه گرفتهاند این کتاب تنها یک شرح حال یا زندگینامه خودنوشت نیست. در مقابل، گروهی به دلایلی چون یکی بودن «من» درون کتاب با خود آلاحمد آن را فاقد ویژگیهای خیالی مصطلح و مرسوم آثار ادبی دانسته و استفاده از عوامل سازندهٔ داستان در آن را «چاشنی» متن در نظر گرفتهاند. از دیگر ویژگیهای سنگی بر گوری میتوان به اعترافگونه بودن و وجود تقابل میان زن و مرد اشاره کرد.
سبک نثر آلاحمد در سنگی بر گوری موجز و تلگرافی توصیف شده که در آن جملهها کوتاهند و اطلاعات فشرده شدهاست. این زبان همانندیهایی با نثر دوران قاجار دارد و در آن از زبان عامّه مردم استفاده شدهاست. آلاحمد برای نشان دادن بحرانی که از آن سخن میگوید و رهنمونشدن خواننده به نقطه مورد نظرش نثرش را آشفته کرده و به نوعی هذیاننویسی روی آورده است. این کتاب اوج نثرنویسی آلاحمد و از حسّیترین آثار ادبیات معاصر فارسی دانسته شدهاست.
ویژگی ها:
وجود برخی ویژگیهای داستانی در سنگی بر گوری آن را از یک زندگینامه خودنوشت صرف متمایز کردهاست؛ در کتاب آلاحمد ماجراهای متعددی ذکر شدهاند که نویسنده به صورتی گذرا از آنها عبور کردهاست؛ ماجراهایی مانند تمکین نکردن پدر نویسنده از قواعد جدید دولتی حاکم بر دفترخانهها و محضرها، خودسوزی خواهرِ همسر نویسنده و زلزله بوئینزهرا در سال ۱۳۴۱ از این جملهاند. این گذر سریع ویژگی سبکی آلاحمد است و برای خواننده ایجاد ابهام یا نیاز به دانستن بیشتر نمیکند و درمییابد ذکر این ماجراها تنها شاهدی است بر ماجرای اصلی. تلاش نویسنده برای مستند بودن کتاب و دوری از قصهگویی، در این پرداخت شتابان به ماجراها نیز نمایان شده و محتوا را با سبک مورد نظر نویسنده، هماهنگ کردهاست. علاوه بر ماجراها، صحنههای اغلب کوتاه پرشماری نیز در سنگی بر گوری وجود دارند که نویسنده آنها را به طور دقیق و با جزئیات توصیف کرده است. از میان این صحنهها میتوان به صحنه همراهی نویسنده با همسرش هنگام معاینه او به دست یک پزشک مرد اشاره کرد. استفاده نویسنده از گفتگوهای پرشمار که گاه گفتوشنودهای درونیاند و گاه نقلقولی برای نشان دادن نگاه دیگران به او و وضعیتش و توصیفهای پرشمار کتاب از دیگر عناصر داستانی کتاب بهشمار میآیند و با هدف القای یک کلیت در کتاب گنجانده شدهاند.
معرفی کتاب سنگی بر گوری | جلال ال احمد
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: