خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~حنانه حافظی~

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/12/20
ارسال ها
1,339
امتیاز واکنش
18,109
امتیاز
323
محل سکونت
دریای پیامدها
زمان حضور
40 روز 2 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
چابهار یکی از بهترین نقاط گردشگری ایران بوده و به دلیل برخورداری از جاذبه های دیدنی فراوان، همه روزه مسافران و گردشگران بسیاری به این منطقه سفر کرده و از زیبایی های آن لـ*ـذت می برند، چابهار به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی مقصد سفری چهار فصل بوده و می توان در هر روز از سال برای دیدن از جاذبه های نظیر تالاب لیپار، مسجد جامع دزک، غارهای بان مسیتی، بندرگواتر و بسیاری مکان های دیگر به این بندر زیبا سفر کرد، کوه های مینیاتوری چابهار یکی از جاذبه های منحصر به فرد و زیبای این شهر بوده که به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص می توان از آن به عنوان یکی از یگانه ها در نوع خود یاد کرد.
کوه های مینیاتوری کجاست؟در فاصله ۵۰ کیلومتری از چابهار و در مسیر چابهار به بندر گواتر، کوه هایی با ویژگی های منحصر به فرد وجود داشته که با نام کوه های مینیاتوری شناخته می شود.با توجه به اینکه کوه های مینیاتوری کمتر معرفی شده اما این کوه ها یکی از بهترین و زیبا ترین مناظر طبیعی چابهار بشمار می آیند؛ کوه های مینیاتوری از نوع کوه های رسوبی بوده و فاقد هر گونه پوشش گیاهی است.دلیل نام گذاری کوه های مریخی:کوه های مینیاتوری که به آن کوه های مریخی نیز گفته می شود، ظاهری واقعا عجیبی داشته و به نوعی آن را از پدیده های فرازمینی جهان می دانند.دلیل نام گذاری این کوه ها با نام کوه های مریخی وجود شیارهای یکدست باریک بر روی آن بوده و شکل زیبا و غیر قابل باوری را به این کوه بخشیده است.و زمین شناسان قدمت کوه های مریخی را که به نوعی ادامه رشته کوه های زاگرس بشمار می آیند، بیش از ۵ میلیون سال تخمین می زنند.این کوه از چابهار آغاز شده و تا پاکستان امتداد پیدا می کند و ارتفاعی متغییر از ۵ تا بیش از ۱۰۰ متر دارد.
#تالار_گردشگری_ایران


کوه های مینیاتوری چابهار ، پدیده بی مثال طبیعت

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Amerətāt

~حنانه حافظی~

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/12/20
ارسال ها
1,339
امتیاز واکنش
18,109
امتیاز
323
محل سکونت
دریای پیامدها
زمان حضور
40 روز 2 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
تهران- ایرنا- کوه های مینیاتوری چابهار مقصد جذابی برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است و به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونه رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارد.
قدمت کوههای مریخی:محققان و زمین شناسان قدمت کوه های مریخی را که به نوعی ادامه رشته کوه های زاگرس بشمار می آیند، بیش از ۵ میلیون سال تخمین می زنند.این کوه از چابهار آغاز شده و تا پاکستان امتداد پیدا می کند و ارتفاعی متغییر از ۵ تا بیش از ۱۰۰ متر دارد.گفته می شود کوه های مریخی رزوگاری در زیر آب بوده و دلیل این ادعا را نیز پیدا شدن فسیل ماهی و سایر موجودات آبزی درون این کوه می دانند.همچنین می توان از نزدیکی به دریا و وجود آثار و رد پاهای جزر و مد بر روی پیکره این کوه را یکی دیگر از دلایل زیر آب بودن آن عنوان کرد.
جاذبه های دیدنی کوه های مینیاتورییکی از نکات قابل توجه در خصوص کوه های مریخی نزدیکی به تالاب لیپار چابهار بوده و سبب شده این منطقه به یکی از بهترین و خاصترین نقاط جهان تبدیل شود.
شاید در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در چابهار جاذبه های گردشگری فراوانی وجود داشته اما بی تردید کوه های مینیاتوری سرآمد آنها بوده و یکی از بهترین، زیبا ترین و بکر ترین مناطق و مناظر طبیعی ایران و جهان را می توان در کوه های مریخی مشاهده کرد.بهترین زمان برای سفر به کوه های مینیاتوری چابهار دارای موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی بوده و به همین دلیل از آب و هوایی دلنشین برخوردار است و همواره به عنوان یک مقصد چهار فصل شناخته می شود.از این رو نیز می توان برای سفر به کوههای مریخی هر روز از سال اقدام کرده و از زیبایی های آن لـ*ـذت برد.
#تالار_گردشگری_ایران


کوه های مینیاتوری چابهار ، پدیده بی مثال طبیعت

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و Amerətāt

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، کوه‌های منحصر به فرد و زیبای مینیاتوری در چابهار در جنوب شرقی ایران به قدری جذاب و دیدنی است که چند سالی است گردشگران زیادی برای دیدن این مناظر عجیب و خاص، راهی این منطقه می‌شوند. قرار گرفتن کوه‌های مینیاتوری در دسته پدیده‌های بوم شناختی ویژه جذابیت برای تماشا از آن به ویژه در میان طبیعت‌گردان حرفه‌ای و محققان را دو چندان کرده است.علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از کوه های مینیاتوری چابهار در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: زمانی که صحبت از زیبایی‌های ایران زمین می‌شود این زیبایی‌ها محدود به ابنیه تاریخی و اماکن فرهنگی نیست، در کنار تصاویر تاریخ و طبیعت در سراسر ایران، بخش زیادی از زیبایی‌های کشورمان را می‌توان در منطقه زیبای چابهار و در کنار آب‌های نیلگون دریای جنوب به تماشا نشست.وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: کوه‌های مینیاتوری چابهار که ارتفاع آنها بین ۲۰ تا ۱۰۰ متر است، مقصد جذابی برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است و به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونه رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارد.وی توضیح می دهد که «رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی سخت‌پوستان و ماهی‌ها به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌دهنده رسوبات این کوه‌ها است. این کوه‌ها از دیدنی‌های حیرت انگیز چابهار هستند و در فصل سرسبز بهار، زیبایی دوچندانی به این منطقه بخشیده است.»برای دیدن کوه‌های مریخی چابهار و طبیعت خیره کننده آن منطقه، باید فاصله ۸۵ کیلومتری چابهار به سمت گواتر را طی کنید و بعد از آن از به تماشای کوه‌های مینیاتوری زیبا و خاص بنشینید. مونسان کوه های مینیاتوری چابهار را در عرصه طبیعت گردی بسیار شاخص و برجسته دانست و از طبیعت گردان دعوت کرد برای تماشای این موهبت طبیعی به استان سیستان و بلوچستان و منطفه چابهار سفر کنند.با توجه به شیوع و تدوام بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کووید ۱۹، اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است می توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد. منبع: ایرنا
#تالار_گردشگری_ایران


کوه های مینیاتوری چابهار ، پدیده بی مثال طبیعت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
به گزارش ایرنا، شهر چابهار به زیبایی‌های بسیارش شهره است. هر ساله گردشگران زیادی راهی سفر به مقصد چابهار می‌شوند تا گشتی در این اکوتوریسم رویایی داشته باشند. یکی از دیدنی‌ترین مناظر این منطقه مربوط به جاده چابهار - بندر گواتر است. کوه‌های مخروطی شکل در یک سو و تالاب صورتی و ماسه‌های سرخ رنگ آن با درختچه‌های بیابانی در سوی دیگر، باعث شده تا این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های استان سیستان و بلوچستان بخوانند.در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری از چابهار به سمت بندر گواتر، مناظری شگفت‌انگیز در مقابل چشمان عابران ظاهر می‌شود. سراسر منطقه که طول آن به ده‌ها کیلومتر تا سمت شرق ادامه دارد، را ناهمواری‌هایی تشکیل داده‌اند که شباهت زیادی به سطح سیاره مریخ دارد. این کوه‌ها که به دلیل نوع رسوب و شرایط فرسایش این شکل و شمایل را به خود گرفته‌اند، کوه‌های مینیاتوری یا مریخی نام دارند. محلی‌ها اما از آنها به کالانی یا آریا یاد می‌کنند. رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها) به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌دهندهٔ رسوبات این کوه‌ها است. رسوباتی که حکایت از غرق بودن این منطقه در زمانی خاص از دوران زمین‌شناسی می‌کند.کوه های مینیاتوری ظرفیت ثبت جهانی ژئوپارک سیستان و بلوچستان سرزمین گسترده ای از هامون تا پهنه آبهای نیلگون دریای عمان با قامتی به بلندای کوه تفتان در کویری گرم و آرام به تفتیدگی صداقت و بردباری مردمانش که صبر را بر لوح فرهنگ خویش حک کرده است، این منطقه همواره و در همه فصول سال با جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی آماده پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی است. در میان آثار زیبا در سرزمین نخل و آفتاب کوه های مریخی یا مینیاتوری چابهار با ساختار ویژه شکل بی نظیری از عظمت خداوند را به نمایش گذاشته به طوریکه هر فردی با نظاره بر این کوهها خود را در میان شاهکار بزرگ خلقت تصور می کند.کوه های مینیاتوری که در میان مردم محلی منطقه به «کلانی» مشهور هستند از سلسله کوههایی است که از منطقه کچو تا خلیج گواتر و به موازات دریا پیش رفته اند. این کوه ها در جاده ساحلی چابهار- گواتر بعد از تالاب لیپار به طول حدود ۴۵ کیلومتر قابل مشاهده است، جاده چابهار به طرف گواتر بعد از روستای رمین و تالاب لیپار رنگ سبز و آبی دریا، سواحل زرد ماسه ای و کوههای مینیاتوری چون تابلویی معجزه وار طبیعت زیبای ایران را به نمایش گذاشته است. منبع: ایرنا
#تالار_گردشگری_ایران


کوه های مینیاتوری چابهار ، پدیده بی مثال طبیعت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
یجاد شیارها و تراش های زیبایی در بین این کوهها وجود دارد که برای هر بیننده ای جالب توجه بوده و انواع فسیل های حیوانات دریایی در این کوهها قابل مشاهده است که نشان از زیر آب بودن این منطقه در سالهای دور دارد. این کوه ها چاک چاک هستند و اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گیاهی دارند به دلیل همین غیرعادی بودنشان در سال های اخیر و در میان گردشگران به کوه های مریخی شهرت یافته اند.فرآیندهای تکتونیکی به دلیل فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی مهمترین دلایل شکل گیری این کوه ها بوده که سبب به وجود آمدن یکی از جذاب ترین و کم نظیر ترین پدیده های زمین شناسی شده است. کوه های مریخی از جنس سنگ های رسوبی با ترکیبات مارن، رس و آهک به رنگ سفید مایل به طوسی است که در اثر فرسایش، شیارهای زیبایی بر آنها ایجاد شده است.ارتفاع کوه های مریخی در نقاط مختلف متفاوت است به طوری که برخی از آنها پنج متر و برخی دیگر بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارند. نظیر این رشته کوه ها را می توان در هزار دره شرق تهران که از ماسه سنگ های کنگلومرائی و به مقدار کمی رسوبات رسی تشکیل شده است، یافت.کوه های مریخی از نظر اقتصادی برای مردم منطقه اهمیت ویژه ای دارد به طوری که می توان از مواد اصلی سازنده آنها که به طور عمده مارن، رس و ترکیبات آهکی است در تولید سیمان و همچنین ساخت آجر استفاده کرد.به گفته کارشناسان، این منطقه باید به عنوان یک ژئوپارک ثبت جهانی شود زیرا ظرفیت های زیادی برای جذب گردشگر و درآمدزایی برای مردم منطقه دارد.
کوه های زیبای مریخی از نوع رسوبی هستند و به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک های مکرر درآمده اند که بومیان این منطقه به سبب شکل غیرعادیشان، از آنها با عنوان کوه های مریخی نیز یاد می کنند.شیارها و تراش های زیبای این کوهها که فاقد هر گونه پوشش گیاهی هستند منظره ای رویایی و خیال انگیز را خلق کرده است. منبع: ایرنا
#تالار_گردشگری_ایران


کوه های مینیاتوری چابهار ، پدیده بی مثال طبیعت

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا