خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,906
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
انسان درون اجتماع زندگی می کند و لاجرم رفتارهایی که از او سر می زند ، بخشی از آن ها در ارتباط با تعاملات اجتماعی است و یا به نحوی از طرف عوامل اجتماعی تحت تاثیر قرار می گیرد . به طوری که رفتار یک فرد در تنهایی متفاوت از رفتاری خواهد بود که در جمع از خود نشان می دهد . رفتار اجتماعی یعنی هر رفتاری که متضمن کنش متقابل دو یا چند انسان باشد . انسان به عنوان یک موجود اجتماعی از همان بدو تولد ، گرایشات اجتماعی از خود نشان می دهد . نیاز به کسب حمایت و امنیت ، شاید اولین نشانه های نیازمندی فرد به عوامل بیرونی است .
شکل گیری رفتار اجتماعی
روان شناسان لبخند اجتماعی را که در حدود ماه های اول زندگی در نوزاد دیده می شود ، به عنوان اولین رفتار اجتماعی او با محیط اجتماعی خویش می دانند . این لبخند در تمامی نوزادان دیده می شود که به نظر می رسد کارکرد عمده آن جلب توجه اطرافیان و برقراری یک نوع ارتباط ساده با اجتماع است. شروع زود رس چنین رفتار هایی حاکی از اهمیت روابط و رفتار های اجتماعی برای فرد است ، هر چند این گونه رفتار ها مختص انسان نبوده و در اغلب حیوانات نیز دیده می شود ، نیاز به دوست داشته شدن ، نیاز به حمایت ، نیاز به کسب امنیت و نیاز به پیوند جویی از نیازهای اساسی انسان هستند که مازلو آن ها را در سلسله مراتب نیاز های خود قرار داده است و به اهمیت آن ها در خود شکوفایی فرد تاکید کرده است . روشن است در یک سوی این نیاز ها فرد و در سوی دیگر آن اجتماع قرار دارد . ارض.اء این نیاز ها در ارتباط فرد با جامعه میسر خواهد بود.
رشد رفتار اجتماعی از نوزادی تا دوره کودکی
ظهور و بروز رفتار اجتماعی شاید به همان ماه های اولیه زندگی نوزاد بر می گردد. زمانی که نوزاد لبخند اجتماعی اش را ظاهر می سازد و به این طریق هر چند به شیوه ای ساده راب.طه خود را با افراد اطراف خود برقرار می کند . تعامل نوزاد با محیط تداوم پیدا می کند. هر چند در آغاز افرادی که به عنوان اجتماع برای نوزاد شناخته می شوند خیلی محدود بوده و اغلب شامل پدر و مادر و نزدیکان می شود ، اما به تدریج این روابط گسترده تر شده و به افراد بیشتری عمومیت پیدا می کند . به طوری که در سنین خاصی کم کم توجه فرد عمدتا معطوف به افرادی غیر از افراد نزدیک خانواده اش می شود. در حدود ۴-۵ سالگی ، کودک توجه خاصی به همسالان خود پیدا می کند و علاقمند ارتباط بیشتری با آن هاست و شاید علاقمند باشد مدت های زیادی از وقت خود را با آن ها بگذراند. این روند نیز به تدریج گسترده تر می شود و در سال های اول دبستان با علاقمندی بیشتری به برقراری روابط اجتماعی ظهور پیدا می کند . رفتار های اجتماعی در این دوران عمدتا از طریق بازی با همسالان نمود پیدا می کند . کودک با برقراری تعاملات جدید با گروه های جدید همسالان رفتارهای جدید را می آموزد و در موارد زیادی آن ها در رفتار های اجتماعی خود منعکس می سازد .
رشد رفتار اجتماعی در نوجوانی و بزرگسالی

در سن نوجوانی گرایش فرد به گروه های اجتماعی بیشتر و بیشتر می شود و رشد رفتار اجتماعی آن بسیار بالا است . به طوری که این دوران با این ویژگی اساسی مشخص می شود که فرد علاقه شدیدی به برقراری روابط اجتماعی از خود نشان می دهد . به عضویت گروه های مختلف در می آید و در تعامل با این گروه ها رفتارهای اجتماعی خود را شکل می دهد . در سنین بعدی رفتار های اجتماعی پخته تر شده اند . فرد با انتخاب شغل ، ادامه تحصیل و انتخاب همسر رفتار های گسترده تر اجتماعی پیدا می کند . نقش های اجتماعی در این دوران مشخص شده اند و فرد رفتار های خود را بر اساس نقش خود در اجتماع و هویتی که به دست آورده ، تنظیم می کند .


| رفتار اجتماعی |

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,906
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع رفتار اجتماعی
رفتار اجتماعی را می توان به دو نوع بسیار گسترده تر تقسیم بندی کرد: « رفتار جامعه پسند» و « رفتار جامعه ستیز» رفتار جامعه پسند ، آن دسته از رفتارهایی را شامل می شود که مورد قبول جامعه بوده و با قوانین و هنجارهای جامعه مطابقت دارد . این نوع از رفتارها سازنده و در جهت پیش برد اهداف یک گروه یا اجتماع هستند ، مثل نوع دوستی ، از سوی دیگر رفتار جامعه ستیز رفتارهایی منفی هستند که با قوانین و معيارهای جامعه مطابقت ندارند و مورد قبول افراد جامعه نیستند و اغلب پیامدهای منفی اجتماعی را برای فردی که مرتکب این رفتارها می شود ، به همراه دارند . این دسته از رفتارها مخرب بوده و مانع پیش برد اهداف گروه یا اجتماع هستند که فرد در آن قرار دارد . تعیین اینکه کدام رفتار ، جامعه پسند و کدام جامعه ستیز محسوب می شود ، بر حسب منابع متعددی صورت می گیرد . دو منبع معتبر برای این بررسی قوانین رسمی در جامعه است و دیگر هنجارهای عرضی و فرهنگی آن جامعه. هر کدام از این منابع می توانند منبع تعیین کننده برای جامعه پسند یا جامعه ستیز بودن یک کنش اجتماعی باشند . هر چند در اکثر موارد بین این دو منبع هماهنگی وجود دارد ، ولی در مواردی نیز نا همخوانی هایی بین آن ها دیده می شود.
تفاوت های فرهنگی در رفتار اجتماعی
هر چند اکثر رفتار های اجتماعی در تمامی جوامع و فرهنگ ها معنی دار هستند و به آن ها به عنوان رفتارهای جامعه پسند یا جامعه ستیز توجه خاصی مبذول می شود ، اما برخی رفتار های اجتماعی در برخی فرهنگ ها اهمیت شایان توجهی پیدا می کنند . انواعی از رفتار هایی مثل ازدواج ، روابطه والد – فرزندی ، دوستی ، عضویت در گروه ها ، رفتار اجتماعی با همسایگان ، نوع دوستی ، همرنگی و … ، در جوامع متفاوت درجات متفاوتی از توجه را شامل خود می سازند . در جوامع روستایی رفتار ارتباطی با همسایگان به عنوان یک کنش اجتماعی اهمیت خاصی می یابد ، در حالی که در شهرهای بزرگ و صنعتی چنین روابطی چندان مورد توجه نیست.


| رفتار اجتماعی |

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا