خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع


معبد بهشت (Temple of Heaven)


معبد بهشت (Temple of Heaven) که به نام معبد تائویسم (Taoism) نیز شناخته می شود، در جنوب شرقی پکن، پایتخت چین قرار دارد. این مجموعه تاریخی با 267 هکتار وسعت، در گذشته میزبان امپراتوران چینی بود که سالانه برای انجام نیایش، دعا برای برداشت محصول خوب و اهدای قربانی در آن حضور می یافتند. معبد بهشت مجموعه ای از چندین ساختمان فرهنگی و تاریخی است که به وسیله جنگلی از کاج های قدیمی محاصره شده اند و ارتباط بین انسان و پروردگار، که قلب جهان بینی چین است، را نشان می دهد. در روزگاران گذشته امپراتوران چین در این مکان مقدس، برای داشتن محصول خوب و سال زراعی پر رونق، خون حیوانی را بر زمین می ریختند و نذرها و قربانی های شان را به آسمان و آنچه در آن است تقدیم می کردند. جانمایی و معماری معبد بهشت به همراه مراسم قربانی کردن و موسیقی که در طی مراسم در فضا طنین انداز می شد، بر اساس آموزه های باستانی چینی ها بوده است. هدف اصلی ساخت چنین معبدی، نمایش باورهای مردم چین در مورد آسمان و ارتباطش با زمین بود. طبق عقیده چینی های باستان، امپراتور، فرزند آسمان شمرده می شد و قدرت و احترام زیادی داشت. البته مردم چین اعتقادی به بهشت و جهنم ندارند و به نظر می رسد ترجمه معبد بهشت تنها به دلیل وجود کلمه Heaven در نام انگلیسی این معبد باشد و نام معبد آسمان، لفظ صحیح تری برای نامیدن این معبد با شکوه است.

در حال حاضر مجموعه معبد بهشت شامل سالنِ دعا برای محصول خوب، طاق امپراتوری، قربانگاه مدور، قصر روزه، اداره موسیقی الهی، سالن های پیوست شرقی و غربی، انبار الهی، طویله و کشتارگاه، آشپزخانه الهی، راهروی طولانی و پارک جنگلی اطراف معبد می شود که تمام آنها به خوبی حفظ شده اند. در میان جاذبه های تور چین معابد و قربانگاه های دیگری نیز وجود دارد که در آن ها مراسم قربانی کردن انجام می گرفته اما معبد بهشت پکن، بزرگترین و کامل ترین این مجموعه ها در چین است که تمدن شرقی به زیبایی در آن انعکاس می یابد. مشهورترین مکان دیگری که قربانی کردن در آن انجام می شد شهر ممنوعه بود؛ اما معبد بهشت تقریبا 4 برابر آن وسعت دارد. معبد بهشت در سال 1988 میلادی به عنوان اثری تاریخی و فرهنگی در لیست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید؛ معبدی که خود در میان پارکی بزرگ به نام تیان تان قرار گرفته است و از 92 سازه و 600 اتاق تشکیل شده است. این کامل ترین مجموعه ساختمان امپراتوری برای اهدای قربانی در کل چین بوده است و بزرگترین ساختمان موجود در جهان برای اهدا قربانی به آسمان به شمار می آید.

تاریخچه معبد بهشت

هجدهمین سال فرمانروایی امپراتور یانگل (Yongle Emperor) در سال 1420 است. امپراتور یانگل که دستور ساخت شهر ممنوعه را نیز داده، در فکر ساخت معبدی برای دعا برای محصول فراوان و سال زراعی خوب است. او که پسر آسمان به شمار می رود، دستور ساخت بزرگترین بنا برای این کار را می دهد. سنگ بنای معبد بهشت گذاشته می شود و این معبد جای خود را در تاریخ و فرهنگ مردم چین باز می کند. معبد بهشت یا آسمان، رفته رفته بر اهمیتش افزوده می شود و امپراتوران و بزرگان برای داشتن محصول کشاورزی و دامی خوب به آنجا می آیند و در نذر خدای آسمان، قربانی می دهند و خون حیوانی را بر زمین می ریزند.

در نهمین سال فرمانروایی امپراتور ژیاژینگ (Jiajing Empreror)، در سال 1530، او در راستای گسترش معبد، تصمیم گرفت تا قربانگاه جداگانه ای برای آسمان و زمین ایجاد کند. از این رو سکوی مدور قربانگاه (The Circular Moud Altar) را ساخت تا مکانی ویژه و اختصاصی برای تقدیم قربانی به آسمان باشد. این محراب در شانزدهمین سال فرمانروایی امپراتور ژیاژینگ در سال 1534 به معبد بهشت تغییر نام داد. دویست سال بعد در قرن هفدهم میلادی، در دوران فرمانروایی امپراتور کیان لانگ (Qianlong Emperor)، این معبد گسترش پیدا می کند و نام معبد بهشت (در زبان چینی Tiantan) برای آن انتخاب می شود. کیان لانگ همچنین سه معبد دیگر در شهر پکن می سازد؛ معبد خورشید در شرق، معبد زمین در شمال و معبد ماه در غرب.

در گذر ایام، سازه معبد فرسوده می شود، به همین دلیل امپراتور کیان لانگ در سال 1749 دستور بازسازی این بنای بی نظیر را صادر می کند. این کار در دوران امپراتوری گوانژو (Guangxu) یک بار دیگر نیز انجام می شود و مجموعه معبد آسمان به شکل امروزی خود در می آید؛ اما این بازسازی ها، آخرین مرمت هایی بود که در دوران امپراتوران انجام می شد. اوضاع اقتصادی و سـ*ـیاسی چین در انتهای دوران حکومت امپراتورها رو به وخامت می گذارد، بودجه های ایالتی کاهش می یابد و از این رو توجه به مجموعه های تاریخی مانند معبد بهشت کم می شود. دویست سال بعد در دوران جنگ تریاک دوم (جنگ دوم تریاک، جنگ دوم چین، جنگ پیکان یا اروکشی آنگلو-فرانسوی ها به چین، جنگی است که در آن بریتانیا و امپراتوری دوم فرانسه علیه امپراتوری و خاندان چینگ به سمت چین لشکرکشی کردند)، معبد توسط اتحاد انگلیسی ها و فرانسوی ها اشغال می شود. دومین اشغال از این دست، در شورش مُشتزَن ها (شورش مشتزن ها که از آن با نام قیام بوکسورها نیز یاد می شود، جنبشی میهن پرستانه بود که در سال های 1898 تا 1901 در چین اتفاق می افتد. این جنبش ضد امپریالیسم خارجی و مسیحیت بود و در اثر نارضایتی هایی که از طرف تجار تریاک، تهاجم سـ*ـیاسی و دخالت‌های اقتصادی گرفته تا تبلیغات مبلغان مسیحیت در این کشور ایجاد شده بود به وجود آمد. در 1900 جنگجویان مشت زن در سطح شهر پراکنده شده بودند و خارجی ها را می ترساندند تا جایی که آنها مجبور شدند در سفارتحانه های خود پناه بگیرند. با فشار مشتزنان و اعلام ملکه تزی شی دربار امپراتوری علیه بیگانگان اعلام جنگ می کند و مناطق خارجی نشین و سفارتحانه ها در محاصره ارتش چین در می آید. کشورهای دیگر نیز با شکل دادن اتحاد هشت ملت 20000 هزار نیروی نظامی به چین می فرستند و پکن را به تصرف خود در می آورند) در سال 1900 اتفاق می افتد که اتحاد هشت ملت (به اتحاد هشت کشور بریتانیا، روسیه، فرانسه، ژاپن، آمریکا، آلمان، اتریش-مجارستان و ایتالیا بر علیه کشور چین اتحاد هشت ملت می گویند) این مجموعه را تحت تصرف خود در می آورند و آن را تبدیل به مقر فرماندهی موقت می کنند. این اشغال تنها یک سال به طول می انجامد؛ اما موجب تخریب معبد شده و به مجموعه آسیب جدی وارد می کند. همچنین دزدی های زیادی از طرف اتحاد ملت ها از مجموعه اشیای تاریخی معبد گزارش می شود.

بعد از آن، مدیریت معبد به حال خود رها می شود و در نتیجه این غفلت و بی توجهی، سالن های معبد به تدریج مستهلک و متروکه می شوند تا اینکه در سال 1914، یوان شیکا (Yuan Shikai)، رییس جمهور خلق چین، که در تلاش بود خود را امپراتور چین بنامد، مراسم دعایی به نام مینگ را در معبد بهشت برگزار می کند و نام این معبد را دوباره بر سر زبان ها می اندازد. سرانجام در سال 1918 معبد تبدیل به پارک شده و برای اولین بار درهایش به روی عموم گشوده می شود و افراد زیادی را به سمت خود می کشاند. در سال 1949 چینِ جدید با حکومت و طرز فکری نو، پایه گذاری می شود و سـ*ـیاست دولت مرکزی بر حفاظت و نگهداری از مکان های تاریخی و فرهنگی قرار می گیرد. از جمله مکان هایی که برای مراقبت از آنها هزینه های بسیاری انجام می پذیرد، معبد آسمان است.

سر انجام در سال 1988 این معبد شگفت انگیز در فهرست آثار تاریخی یونسکو ثبت جهانی می شود. در متن ثبت جهانی، از این بنای تاریخی با توصیف های زیر یاد می شود:

  • این ساختمان شاهکار معماری و طراحی منظره است.
  • این معبد اهمیت و جایگاه فوق العاده ای در تکامل یکی از بزرگترین امپراتوری های جهان داشته است.
  • طرح نمادین و خاص معبد بهشت، در معماری سازه های شرق دور در طول قرن ها، نفوذ و اثر زیادی داشته است.
آشنایی با مراسم قربانی (مهم ترین آیین برگزار شده در معبد)

پیش از اینکه به بخش های مختلف این معبد بپردازیم بهتر است اطلاعاتی در مورد مراسمی که در اینجا برگزار می شود به دست آوریم:

در چین باستان، امپراتور پسر آسمان محسوب می شد. او از طرف آسمان در زمین مامور و نماینده بود. امپراتور در این کشور، منبع اقتدار به شمار می رفت و در باور مردم اختیاراتش از سوی آسمان به وی داده شده بود. این اعتقادها در چگونگی شکل دادن معبد بهشت و معابدی از این دست تاثیر بسیاری داشت. معبد بهشت (آسمان) نیز از این قاعده جدا نبود و با هدف دعا برای داشتن سالی پربار و پر محصول ساخته شد.

دوبار در سال امپراتور به همراه تمام اطرافیان و پیروانش از شهر ممنوعه در پکن وارد مجموعه معبد بهشت می شدند و در آنجا کمپ می زدند. رداهای مخصوص می پوشیدند، در خوردن گوشت صرفه جویی می کردند و برای داشتن محصولی پربار دعا می خواندند و قربانی می کردند. مردم عادی نمی توانستند هیچ قسمتی از این مراسم را ببینند یا در آن شرکت داشته باشند. مراسم در زمان انقلاب زمستانی زمین (انتهای آذر ماه و ابتدای دی ماه) توسط امپراتور انجام می گرفت. این آیین باید به صورت تمام و کمال و بدون هیچ نقصی اجرا می شد و کوچکترین اشکال در برگزاری آن نشانه ای شوم در سال پیش رو به شمار می رفت.

آشنایی با نمادهای معبد بهشت

هر سازه ای در معبد بهشت یا آسمان با الهام از باور یا اعتقادی در فرهنگ چین ساخته شده است. در این قسمت می خواهیم به بررسی نمادهای به کار رفته در این ساختمان ها بپردازیم تا دانش بیشتری در مورد دلیل طراحی آنها به دست آوریم.

کره زمین در این معبد به صورت مربع و آسمان به صورت دایره طراحی و نشان داده شده است. تا جای ممکن سعی شده از این نمادها در ساخت معبد استفاده شود تا ارتباط زمین و آسمان به این شکل به خوبی به نمایش درآید.

کل معبد بهشت به وسیله دو دیوار احاطه شده است که نمادی از آسمان و زمین هستند:

دیوار بیرونی به نشانه آسمان که به صورت نیم دایره و بلندتر است و در قسمت شمالی قرار دارد.

دیوار کوچکتر به نشانه زمین که در بخش انتهایی خود به شکل مربع در آمده است. این دیوار در قسمت جنوبی ساخته شده و در پناه دیوار بلندتر قرار گرفته است.

دو بنای اصلی مراسم -سالن دعاها و محراب- نیز به شکل دایره هستند و در زمینی مربعی بنا شده اند که دوباره می خواهد ارتباط زمین و آسمان را نشان دهد.

معماری و بخش های مختلف معبد چین

معبد بهشت در زمینی به مساحت 2.73 میلیون مترمربع (273 هکتار) بنا شده است، سه گروه سازه دارد که تمام اجزای آنها بر اساس الزام های سختگیرانه فلسفی که در چین قدیم وجود داشته، ایجاد شده است. این معبد، سازه ها و ساختمان های مختلفی دارد که در این قسمت به صورت جداگانه به معماری و بخش های گوناگون آن می پردازیم. البته این تمام ساختمان های موجود در معبد بهشت نیست و تنها مهمترین و جذابترین آنها در این قسمت آورده شده است.


سالن مراسم دعا برای محصول خوب


مهم ترین سازه مجموعه معبد آسمان، سالن مراسم دعا برای محصول خوب است که امروزه نمادی از چین به شمار می رود. بد نیست بدانید که این سازه در گذشته همان مکانی بود که در آن امپراتوران برای داشتن محصولی پربار دعا می کردند. ساختمان باشکوه دایره ای شکل با 24.2 متر قطر و 38 متر ارتفاع که بر روی سه سطح از سنگ های مرمر ساخته شده است. بنای معبد بهشت سازه ای کاملا چوبی بوده و از هیچ میخی در ساخت آن استفاده نشده است. در سال 1545میلادی، بیست و چهارمین سال فرمانروایی امپراتور ژیاژینگ از سلسله مینگ، این بنای زیبا به شکل سازه ای مدور با سقفی با سه طره (1) ساخته شد. این طره ها با کاشی هایی آبی، زرد و سبز تزیین شده اند که زیبایی خاصی به مجموعه داده است و به ترتیبِ رنگ نمادی از آسمان، زمین و دنیای فانی هستند. در زمان امپراتور ژیاژینگ بود که نام این سالن به سالن بزرگ برای قربانی کردن تغییر کرد. در سال 1751 میلادی (شانزدهمین سال حکومت امپراتور کینگ کیانگ)، سقف سه طبقه ای با کاشی های لاجوردی و طلاکاری در بالاترین قسمت ساخته و قرار داده شد و گنبد مدور چشم نوازی را به وجود آورد. این بنا تنها برای دعا برای محصول خوب در فصل بهار مورد استفاده قرار می گرفت. ساختمان اصلی در سال 1889 توسط صاعقه ای در آتش سوخت و ساختمان کنونی چند سال بعد از این حادثه مجدد بازسازی شد و از آن زمان تاکنون استواری خود را حفظ کرده است.

نمادهای سالن دعا

سالن دعا 4 ستون داخلی، 12 ستون میانی و 12 ستون بیرونی دارد. 4 ستون اصلی حمایتی، ستون های اژدها، هر کدام نشانی از یک فصل هستند. بنا با این ستون ها سرپا مانده است و سبک قصرهای سلطنتی تاریخی چینی را فضاسازی می کند. 12 ستون میانی ماه های قمری و 12 ستون بیرونی، 12 ساعت طول روز را نشان می دهد.

سقف تمام ساختمان های معبد، کاشی هایی به رنگ آبی تیره دارند که نشانی از آسمان به شمار می رود.

مجموعه سنگی هفت ستاره، در شرق سالن دعا، نماینده هفت قله کوهستان تیاشان (Tiashan Mountain) است. این قله ها در چین کلاسیک مکانی بودند که آسمان در آن پرستیده می شد.

طرح کلی و ویژگی های معماری معبد آسمان به شکل درست و مناسبی نظریه های فلسفی سنتی چینی، جهان بینی، آیین های قربانی کردن و دست آوردهای هنری و علمی آن زمان را نشان می دهد.

در انتها بد نیست که بدانید نام اصلی این بخش، سالن بزرگ برای مراسم قربانی کردن (the Great Hall for Sacrificial Rituals) است.

طاق امپراتوری بهشت

طاق امپراتوری بهشت، ساختمانی دایره ای شکل است که بر روی یک سطح از سنگ مرمر قرار دارد. این سازه در سال 1530 در نهمین سال از امپراتوری ژیاژینگ به شکل دایره ای و با سقفی با دو طره ساخته شد. در ابتدا به این بخش از معبد آسمان، سالن تسکین خدایان (the Hall for Appeasing Gods) می گفتند. طاق امپراتوری بهشت در زمان ساخت، محل نگهداری گنجینه های آسمانی و تابلوهایی بود که در مراسم مورد استفاده قرار می گرفتند. در سال 1538 نام آن به طاق امپراتوری بهشت تغییر کرد و در سال 1752 به شکل امروزی اش بازسازی شد. این سازه در جنوب سالن دعا برای محصول خوب، بنا شده و به آن شباهت هایی دارد؛ اما ابعادش کوچک تر است. طاق امپراتوری بهشت به وسیله دیواری دایره ای به نام دیوار اکو (Echo wall)، احاطه شده است که می تواند صداها را در فاصله های زیادی پخش کند. در قسمت جلویی ساختمان، پله هایی عظیمی وجود دارد که در میانه آنها طرحی از دو اژدها در حال بازی با توپ حکاکی شده است. دو اژدهایی که یکی از آنها از سمت راست در حال برخاستن و دیگری از سمت چپ در حال افتادن است. این دو اژدها به دقت طراحی و با جزییات فراوان حجاری شده اند و جلوه ویژه و اساطیری به ساختمان داده اند.

درون بنای طاق امپراتوری بهشت

سازه طاق امپراتوری 19.5 متر ارتفاع و 15.6 متر قطر دارد و تمام ساختار داخلی ساختمان به وسیله دو ردیف از ستون ها، که در هر ردیف 8 ستون دیده می شود، برپا مانده است. 8 ستون بیرونی، تیرهایی هستند که از طره ها حمایت می کنند و 8 ستون داخلی به شکل هلال هایی طلایی، سقف را نگه داشته اند. سقف به گونه ای ساخته شده است که به تدریج کوچک و کوچک تر شده و در انتها طاقی را شکل می دهد و نقشی از اژدهای طلایی در حال بازی با یک مروارید به آن شخصیت می بخشد. سقف با کاشی های آبی و سبز پوشانده شده است و شاهکاری از هنر تزیین در چین باستان را به خوبی به نمایش می گذارد.

سکوی مدور قربانگاه

سکوی مدور قربانگاه، محرابی است که در جنوب طاق امپریال بهشت قرار دارد. مکانی که از آن برای قربانی کردن و ریختن خون حیوان، در نذر به خدای آسمان ها برای داشتن محصولی خوب استفاده می کردند. سکوی مدور بر روی سه سطح از جنس سنگ مرمر قرار دارد و بر سطح هر کدام از این مرمرها اژدهایی با دقت حک شده است. این تخته سنگ مدور، در مرکزِ قربانگاه ساخته شده که به آن قلب بهشت یا یانگ عالی (Supreme Yang) گفته می شود. اینجا جایی است که امپراتور برای هوای مطبوع و باران در زمان های خشکسالی دعا می کرد. علاوه بر آن امپراتور هر سال در روز انقلاب زمستانی (روز اول دی ماه) برای آسمان قربانی می داد. به لطف طراحی ویژه و هوشمندانه قربانگاه، صدای دعاکنندگان به وسیله دیواره و گاردریل هایی که در اطراف محراب تعبیه شده است، انعکاس پیدا کرده و طنین فوق العاده ای را در فضا ایجاد می ساخت. این موضوع به دعاکنندگان کمک می کرد تا با به وجود آمدن جوی روحانی با آسمان ارتباط برقرار کنند. قربانی ها و حیوانات در این محراب به آتش کشیده می شدند تا نیایشگران از داشتن محصول خوب اطمینان حاصل کنند. حیوانی که معمولا در اینجا قربانی می شد، گاو بود و افراد آن را با هدف رسیدن به رونق و اتفاق های خوب در آینده در آتش می سوزاندند.

نمادها معبد بهشت

نمادهای مختلفی در ساخت قربانگاه مدور به کار گرفته شده که برگرفته از باورها و اعتقادات مردم چین بوده است. عدد 9 و شکل دایره ای سکو مهمترین نمادهایی مورد استفاده در سکو هستند.

در ساخت این قربانگاه به کرات از عدد 9 استفاده شده است که می تواند دو علت داشته باشد؛ یا از عدد 9 مقدس نشات گرفته و یا برگرفته از مفهوم 9گانه ای (nonuples) است که در فرهنگ چین وجود دارد. در فرهنگ چینی، مفهومی به نام یین-یانگ (Ying-Yang) دیده می شود. یین نماد اعداد زوج و یانگ نماد اعداد فرد است. 9 بزرگترین عدد فرد یکان و نشان اژدهای چینی است و اژدها خود نماد امپراتور محسوب می شود. همچنین گفته می شود 9 نمادی از آسمان و 9 طبقه آن است.

در ادامه به بررسی نقش این عدد در ساخت قربانگاه مدور می پردازیم:

1- گفتیم که قربانگاه از سه سطح یا سه صفحه تشکیل شده است. هر صفحه از جنس سنگ های مرمر است و درون خود دایره های مدوری از جنس همین سنگ دارد که با استفاده از مضرب عدد 9 چیده شده اند. در مرکز هر صفحه در ابتدا 9 سنگ مرمر به صورت دایره در کنار هم قرار گرفته اند، سپس یک صفحه 18 حلقه ای کنار هم گذاشته شده اند و این ترتیب چیدن همین طور ادامه پیدا می کند تا در تعداد صفحات 99 پایان می یابد.

2- تعداد سنگ های به کار رفته در دیوار این قربانگاه باز به عدد 9 باز می گردد. ردیف اول دیوار 72 سنگ دارد، لایه دوم 118 سنگ و لایه پایینی 180 سنگ را در خود جای داده است. تمام اینها در کنار هم 360 تعداد سنگ را شامل می شود که مضربی از 9 به شمار می رود. از طرفی دیگر این 360 به زاویه های دایره ای که این سکو به آن شکل ساخته شده است نیز اشاره دارد.

3- تعداد ستون های هر قسمت نیز ضریبی از 9 است.زمانی که این عدد را در 4 ضرب می کنیم تا تعداد کلی ستون های قربانگاه را به دست آوریم باز به عددی از مضرب 9 می رسیم.

4- هر تراس، چهار ورودی دارد و برای رسیدن به آن در هر جهت باید از 9 پله بالا بروید. این 9 پله نشانه ای از 9 طبقه آسمان هستند و بر اهمیت آن در ساخت این سکو تاکید دارند.

5- قطر سکو، در مجموع 450 است که به ضرب 9 در 5 برابر با 45 اشاره دارد. استفاده از اعداد 9 و 5 در کنار هم به شکل های مختلف در امپراتوری چین باستان به عنوان یکی از نمادهای مهم حاکمیت بسیار رواج داشته است.

آسمان و زمین

پیش از این گفتیم که دایره و مربع نمادهایی از آسمان و زمین در این معبد هستند. به همین ترتیب، دایره داخلی سکو نمادی از آسمان به شمار می رود.

تاریخچه ساخت سکوی مدور قربانگاه

قربانگاه در سال 1530 به وسیله امپراتور ژیاژانگ ساخته و در سال 1740 بازسازی شد. این محراب در ابتدا به وسیله سنگ های براق و مرمر سفید پوشانده شده بود که در زمان توسعه سازه، دیواره هایی برای محافظت به آن اضافه شد. این سکوی مدور محیطی به اندازه 534 متر و ارتفاعی به بلندای 5.2 متر دارد.

سالن پیوست شرقی

سالن پیوست شرقی، ساختمانی با سقف کاذب و پوشیده شده از کاشی هایی به رنگ آسمان است. قبلا این مکان برای نگهداری لوح های الهی خدایان بزرگ نور، ستاره قطبی، ونوس، مشتری، عطارد، مریخ، زحل و دیگر ستاره های آسمانی مورد استفاده قرار می گرفت. در طرح ابتدایی این سالن دو ردیف اتاق وجود داشت که ردیف جلویی شامل 9 اتاق و ردیف پشتی شامل 7 اتاق می شد. در سال 1751، امپراتور کیان لانگ ردیف پشتی را به دلیل ناسازگار بودن با بقیه مجموعه تخریب کرد.

سالن پیوست غربی

هر دو سالن پیوست غربی و شرقی در سال 1530 میلادی ساخته شده اند. در هر کدام از این سالن ها، پایه ای سنگی قرار داشت که لوح های آسمانی بر روی آن ها قرار می گرفتند. سالن غربی برای نگهداری لوح های خدایان روشنایی شب، خدایان ابر، باران، باد و صاعقه ساخته شده بود. در طرح ابتدایی، این سالن شامل دو ردیف اتاق می شد که در ردیف جلویی 9 اتاق و در ردیف پشتی 7 اتاق وجود داشت. در سال 1751، امپراتور کیان لانگ ردیف پشتی را به دلیل ناسازگار بودن آن با بقیه مجموعه تخریب کرد.

قصابخانه

سالنی با سقفی کاذب و طره دو لبه با کاشی های سبز که در سال 1420 ساخته شده است و در مقابل غرفه چاه (well pavilion) قرار دارد. در زمان های قدیم از این غرفه برای کشتار حیوانات مانند گاو، گوزن، خوک، خرگوش، گوسفند استفاده می شد.

اداره موسیقی الهی

اداره موسیقی الهی در زمینی به وسعت 10 هزار متر مربع و در قسمت جنوب شرقی مجموعه واقع شده است. این اداره، تشریفاتی ترین و تجملاتی ترین آکادمی موسیقی سلسله های تاریخی مینگ و کینگ (بین سالهای 1368 تا 1911) به شمار می آمد. اداره موسیقی الهی، مدیریت مراسم و جشن های سلطنتی را بر عهده داشت و به برگزارکنندگان در زمینه پایکوبی و موسیقی، قربانی کردن آموزش می داد. این ساختمان در میان سازه های مختلف معبد بهشت، یکی از پنج بنای مهم و اصلی به شمار می رود.

تاریخچه

زمانی که امپراتوری مینگ در سال 1420 پایتخت خود را به پکن منتقل کرد، 300 موسیقی دان و نوازنده سلطنتی در کشور زندگی می کردند. امپراتور اداره موسیقی الهی را برای مدیریت این موسیقی دان ها ایجاد و اجرای موسیقی های آیینی و سلطنتی را به آنها واگذار کرد. تمام این نوازنده ها و موسیقی دان ها که به طور رسمی برنامه اجرا می کردند از مذهب تائویسم بودند و در طول زمان تعدادشان به 600 نفر رسید. این اداره در زمان امپراتور ژیاژینگ در بهترین دوران خود قرار داشت و تعداد اجراکننده های برنامه های موسیقی به 2200 نفر رسید. در کنار برنامه های رسمی، افراد مختلف نیز از خدمات این اداره استفاده می کردند. هر سال افراد عالی رتبه که در برپایی مراسم قربانی، امپراتور را همراهی می کردند، خانه هایی را در نزدیکی ساختمان این اداره در مجموعه معبد بهشت اداره می کردند تا از حضور این موسیقی دان ها در نزدیکی محل اقامت خود لـ*ـذت بیشتری ببرند.

نوازنده ها و موسیقی دان هایی که به تائوئیسم اعتقاد داشتند در نزدیکی این مکان گل ها و گیاهان دارویی محبوبی را کاشته بودند. داروخانه های گیاهان دارویی (عطاری ها) نیز هر سال در نزدیکی این مکان نمایشگاه های بزرگی برپا می کردند. برای حفظ امنیت و نگه داشتنِ احترام مکانِ اجرای برنامه های سلطنتی، برگزاری این نمایشگاه در دوران سلطنت امپراتوری کینگ متوقف شد. تنها چند داروخانه گیاهان دارویی خیلی معروف توانستند مغازه های خود را نگه دارند. در این زمان حدود 500 نوازنده و موسیقی دان در اداره موسیقی الهی مشغول به کار بودند.

ساختمان های مجموعه اداره موسیقی الهی

بنای اداره موسیقی الهی، مجتمعی مستطیلی شکل با سه حیاط است که در قسمت شرقی مجموعه قرار دارد و از سه قسمت سالن نینگ ژی (Ningxi Hall)، سالن ژیان یو (Ningxi Hall) و 79 ایوان یا بالکن (79 Verandas) تشکیل شده است.

سالن نینگ ژی

این سالن با 600 متر مربع مساحت، ساختمان اصلی حیاط اول است. از این ساختمان در اصل برای نگهداری و نمایش وسایل موسیقی محلی، برگزاری مراسم جشن و برنامه های رسمی استفاده می شد.

سالن ژیان یو

سالن ژیان یو، پشت سالن نینگ ژی قرار دارد و در اصل به امپراتور ژوان وو (Emperor Xuanwu) و موسیقی هایی که برای او و خدایان سروده می شد، تعلق داشت. این ساختمان هفت اتاق دارد و طره درونی آن رنگی و طره بیرونی اش مشکی است. امروزه از تعدادی سازهای موسیقی باستانی چینی، مجسمه هایی از موسیقی دان های معروف چین قدیم و ... در این مکان نگهداری می شود.

79 بالکن

ساختمان های اداره موسیقی الهی به وسیله 79 بالکن یا ایوان احاطه شده است. از این بالکن ها امروزه برای نمایش تاریخچه خود اداره و سازهای مختلف مانند چنگ، درام و ... استفاده می شود. بازدیدکنندگان اجازه دارند تا برخی از این سازها را بنوازند.

دیوار اکو

دیوار اکو، دیوار مدوری است که در اطراف انبار آسمانی (Celestial Warehouse) قرار دارد. اگر یک نفر کنار دیوارِ پشت سالن پیوست شرقی و یک نفر کنار دیوارِ پشت سالن پیوست غربی بایستند و در حالی که صورت شان رو به شمال است با یکدیگر صحبت کنند، می توانند صدای هم را به وضوح بشنوند. سوالات و جواب های که به هم می دهید؛ می توانند گفتگوهای جالبی را خلق کنند.

آشپزخانه الهی

محلی بود که در آن امپراتور روز قبل از اجرای مراسم قربانی، پیشنهادهای مختلف برای اجرای مراسم را بررسی می کرد.

راهروی طولانی

راهروی طولانی از 72 اتاق که به آنها 72 اتاق متصل نیز می گویند، تشکیل شده است و 5 متر عرض و 30 متر طول دارد. این اتاق ها از طریق دیوار پشتی، سقف و طره های مشترک به یکدیگر وصل هستند. راهرویی پوشیده، غرفه قصابخانه، آشپزخانه الهی و انبار الهی را نیز به یکدیگر متصل می کند. غروب روز قبل از اجرای مراسم، راهرو به وسیله فانوس ها و هدایایی مانند یشم، ابریشم، دانه های غلات، میوه تزیین شده و این مواد روز اجرای آیین، به محراب برده می شد.

اجاق آتش

اجاق آتش، اجاقی بزرگ و سبز رنگ و دایره ای شکل از جنس آجر است. قبل از شروع اجرای مراسم، گوساله ای تمیز شده و آماده بر روی این اجاق قرار داده می شد تا همراه با شاخه های درخت کاج و نی بسوزد. این کار به منظور خوش‌آمد گویی به امپراتور انجام می گرفت. بعد از پایان مراسم قربانی تمام هدایا و قربانی ها به سوی اجاق آورده می شد تا در رسمی که تماشای سوزاندن نام داشت، این قربانی ها در مقابل چشمان امپراتور سوزانده شود.

پایه فانوس

در جنوب غربی سکوی مدور، پایه ای وجود دارد که از آن برای قرار دادن فانوس استوانه ای از جنس چوب بامبو استفاده می شد. این پایه 28.8 متر طول داشت و با اهرمی، فانوس به بالای آن برده یا از آن پایین آورده می شد.

کاخ روزه

این کاخ در سال 1420 به دستور امپرتور ژیاژینگ ساخته شد و در آنجا سه روز پیش از شروع مراسم، از گوشت، نوشیدنی، موسیقی و زن کناره می گرفت. کاخ روزه در جنوب شرقی سالن دعا قرار داشت و با کاشی های سبز رنگ تزیین شده بود. رنگ سبز کاشی ها نمادی از فرمانبرداری امپراتور از خدای آسمان به شمار می رفت. این قصر که مربع شکل است، 40 هزار متر مربع مساحت دارد و درون آن می توانید سالن بدون ستون، تـ*ـخت های خواب، تخته سنگی که مجسمه برنزی بر روی آن قرار گرفته است و سمبل عدالت به شمار می آید و اتاق های نگهبانان و خدمتکاران را ببینید. کاخ با طرحی مرکزی و محیطی زیبا به وسیله دو دیوار محصور شده است.

بالکن لباس

بالکن لباس، میدانی سنگی است که نرده های مرمری آن را احاطه کرده اند. در روز اجرای مراسم این بالکن به وسیله سایه بانی زرد رنگ محافظت می شد. امپراتور قبل از شروع رسم قربانی کردن به اینجا می آمد، دست های خود را می شست، لباس مخصوص مراسم را می پوشید و برای شروع منتظر می نشست. بعد از پایان مراسم نیز دوباره به این بالکن می آمد و لباس های خود را عوض می کرد.

پل دنبی (The Danbi Bridge)

پل دنبی با 360 متر طول و 4 متر ارتفاع، سکوی مدور را به سالن دعا وصل می کند. مسیر سنگی میانه پل که 30 متر عرض دارد با نام مسیر الهی (Divine Road) شناخته می شد و تنها خدایی که در آسمان وجود داشت، می توانست از روی آن گذر کند. جاده آجری شرقی (Imperial Road) مخصوص عبور امپراتور بود و جاده آجری غربی (King’s Road) برای عبور و مرور بزرگانی که همراه امپراتور بودند، مورد استفاده قرار می گرفت. در ضمن، قسمت شمالی پل از قسمت جنوبی آن بالاتر است که می خواهد جایگاه بلند آسمان را یادآوری کند.

قصابخانه سکوی مدور

درون این سالن گودالی برای قرار دادن حیوانات قربانی شده قرار دارد و روبروی سالن چاهی دیده می شود. در زمان های خیلی دور، جایی که مراسم قربانی کردن انجام می شد (معابد، سکوها، آرامگاه ها و ...) غرفه ای برای نگهداری حیوانات قربانی شده نیز وجود داشت.

آشپزخانه آسمانی سکوی مدور

در قسمت شرقی سالن در حیاط معبد، آشپزخانه ای مخصوص وجود دارد که بیش از 30 هدیه و پیشکشی مانند گندم، ابریشم، گوساله، بره و غیره، در آن برای اجرای مراسم نگهداری می شد.

اجاق های سوزاندن

هشت اجاقی که از آنها برای سوزاندن هدایای پیشکش شده در مقابل امپراتوران سلسله کینگ استفاده می شد.

مسیر عبور روح

زیر پل دنبی و در محور غربی-شرقی تونلی وجود دارد که شرق و غرب مجموعه را به هم می رساند و با نام دروازه عبور گوساله نیز معروف است. از این مسیر گوساله ها را برای قربانی شدن به سوی قصابخانه عبور می دادند.

پارک معبد آسمان

پارکی که معبد را احاطه کرده، بسیار گسترده است و در مجموع 267 هکتار از زمین های اطراف معبد را در بر می گیرد. قسمتی از این پارک به زمین بازی برای کودکان، زمین بازی بزرگسالان و ورزشی اختصاص داده شده است. برخی قسمت های باز و ساختمان های اطراف معبد نیز به ویژه در صبح برای سرودهای دسته جمعی، پایکوبیهای محلی و دیگر برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرند. دوچرخه سواری، دو، شطرنج، بادبادک بازی و ... از دیگر کارها و برنامه هایی ست که در این پارک بزرگ می توان انجام داد.

باغ گل رز چین در ماه می (اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد) به زیباترین شکل ممکن در می آید و 60 هزار نوع درخت مختلف، از دیگر جلوه های تماشایی این پارک به شمار می آیند. درخت پدربزرگ یا درخت پانصدساله سایپرس با شاخه هایی که به نظر می رسد 9 اژدها به یکدیگر پیچ خورده اند، مشهورترین جاذبه طبیعی پارک است. در کنار اینها هر ساله جشنواره گل نیز در این پارک برگزار می شود که در آن گل ها به شیوه هایی تماشایی و به اشکال مختلف آراسته می شوند و در قسمت های مختلف میدان و معبد در معرض تماشای بینندگان قرار می گیرند.


اطلاعات بازدید معبد بهشت


بازدید از این مکان گزینه های متفاوتی دارد که در این قسمت به بررسی آنها می پردازیم:

ساعت بازدید معبد بهشت

پارک معبد بهشت روزانه از 6:00 تا 22:00 باز است.

سایت های مورد بازدید درون پارک از 1 مارس تا 30 ژوئن (10 اسفند تا 9 تیر) از ساعت 8:00 تا ساعت 17:30 باز هستند.

از 1 جولای تا 31 اکتبر (10 تیر تا 8 آبان) زمان پایانی بازدید این جاذبه ها در ساعت 18:00 است.

از 1 نوامبر تا 28 فوریه (9 آبان تا 9 اسفند) نیز در ساعت 17:00 درهای جاذبه های مختلف معبد بهشت، به روی مردم بسته می شود.

آپریل تا اکتبر (12 فروردین تا 8 آبان)از نوامبر تا مارچ (از 9 آبان تا 11 فروردین)
ساعت بازگشاییدروازه های شرقی، غربی، شمالی و جنوبی: 6:00 تا 22:00دروازه های شرقی، غربی، شمالی و جنوبی: 6:30 تا 22:00
جاذبه های اصلی: 8:00 تا 17:30جاذبه های اصلی: 8:00 تا 17:00
فروش بلیت های کامبو در ساعت 16:00 به پایان می رسد.فروش بلیت های کامبو در ساعت 15:30 به پایان می رسد.
هزینه بازدید معبد بهشت

دو نوع بلیت دارد. بلیتی که در فصل های معمول ارایه می شود و بلیت هایی که در فصل اوج مسافر فروخته می شود.

بلیت ورودی: 10 یوان چین

بلیت های نصف بها: 5 یوان چین

بلیت کل مجموعه: 30 یوان چین

نوع بلیتآپریل تا اکتبر (12 فروردین تا 8 آبان)نوامبر تا مارچ (از 9 آبان تا 11 فروردین)
بلیت ورودی15 یوان چین (معادل 11,970 تومان)10 یوان چین
سالن دعا برای محصول خوب، قربانگاه مدور و دیوار اکو20 یوان چین (معادل 15,960 تومان)20 یوان چین
بلیت کامبو (که شامل بلیت ورودی و جاذبه های بالا می شود)34 یوان چین (معادل 27,132 تومان)28 یوان چین
سالن موسیقی الهی10 یوان چین (معادل 7,980 تومان)10 یوان چین
راهنمای صوتیدر ورودی های چهارگانه زمان 8:00 تا 17:00به زبان های چینی، انگلیسی، فرنسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، ژاپنی، کره ای، پرتغالی، ایتالیایی و ...
امکانات معبد بهشت

معبد بهشت از آن دسته بناهای تاریخی است که برای ورود به آن باید بلیت تهیه کنید و در زمان مشخصی در آن حضور داشته باشید. بنا بر هزینه ای که دریافت می شود خدماتی نیز از طرف مجموعه ارایه می شود که به شرح زیر است:

خدمات ترجمه معبد بهشت

راهنمای اتوماتیک (راهنمایی که با گوشی های مخصوص یا به وسیله بارکدی بر بنای تاریخی و اسکن توسط موبایل، اطلاعاتی از آن بنا به شما می دهد):

زمان استفاده از راهنمای اتوماتیک برای چهار ساختمان از سازه های مختلف معبد بهشت، از ساعت 8:00 تا 17:00 است.

زبان های ارایه شده: چینی، انگلیسی، فرنسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، ژاپنی، کره ای، پرتغالی، ایتالیایی و ... .

هزینه خدمات ترجمه معبد بهشت

اجاره: 40 یوان چین

سپرده: 100 یوان چین

راهنمای متخصص معبد بهشت:

مکان قرار گیری این راهنماها: مرکز ارایه خدمت گردشگری در دروازه جنوبی پارک

زمان ارایه خدمات راهنمایی: 8:00 تا 17:00

زبان: چینی، انگلیسی

هزینه: بسته به تعداد نفرات تور

توجه: از دور روز قبل باید خدمات راهنما را رزرو کنید.

خدمات ماشین برقی:

هزینه برای مسیر دروازه غربی تا جاذبه های اصلی در مرکز پارک 5 یوان چین

هزینه برای رفت و آمد بین تمام جاذبه های موجود در پارک 20 یوان چین

زمان ارایه خدمت ماشین برقی: فصل هایی غیر از فصل گردشگرپذیر از ساعت 9:00 تا 16:00

زمان ارایه خدمت ماشین برقی: برای فصل های گردشگر پذیر از ساعت 8:30 تا 16:30

دروازه جنوبی: تقاطع خیابان یونگ دینگ من (Yongdingmen) و جاده ژین تای (jintai)

ایستگاه اتوبوس: جاده 36، 53، 120، 122، 208، 525 ،610 ،958، 3، 11 ،12، 102

دروازه غربی: تقاطع خیابان تیان کیا او جنوبی (Tianqiao South) و نان وی (Nanwei)

ایستگاه اتوبوس: جاده 2، 15، 17، 20، 35، 36، 36، 69، 71، 120، 203، 504، 707، 729 و ایستگاه شماره 11 خط یک تندور (بی آر تی).

آدرس: چین، پکن، منطقه دانگ چنگ، جاده تیان تان

Address: 1 Tiantan E Rd, Dongcheng Qu, Beijing Shi, China

جاذبه های اطراف معبد بهشت

در کنار بازدید از ساختمان های مختلف معبد بهشت می توانید از دیگر جاذبه های تماشایی شهر پکن که در نزدیکی این معبد قرار دارد نیز دیدن کنید.

پارک تااورانتینگ | Taoranting Park در فاصله 6.3 کیلومتری

موزه معماری باستانی پکن | Beijing Ancient Architecture Museum در فاصله 2.7 کیلومتری

موزه تاریخ طبیعی پکن | Beijing Museum of Natural History در نزدیکی دروازه غربی در فاصله 2.5 کیلومتر

مقررات بازدید از معبد بهشت

  • این مقررات در 37 امین جلسه کمیته شهرداری پکن در 17 اکتبر 2002 تنظیم و تصویب شده است.
  • پارک معبد بهشت یا آسمان بنایی تاریخی و ثبت شده در یونسکو و گنجینه فرهنگ چین است. هر بازدید کننده ای چه از داخل چه از خارج باید در مراقبت از آن کوشا باشد.
  • به منظور نگهداری از این اثر تاریخی و فرهنگی چین، از هرگونه رفتاری که موجب آسیب زدن به بنا می شود جلوگیری شده و خسارت گرفته می شود.
  • هیچ بازدید کننده ای اجازه ندارد تا از بناها بالا برود، در آنها سیگار بکشد، شنا کند، در محوطه اسکیت سواری و ماهیگیری کند، آب دهان بیندازد، آتش روشن کند و ....
  • کمپ زدن، غذا پختن، ماهیگیری، گرفتن حیوانات و کندن گیاهان ممنوع است.
  • نقاشی کردن، حکاکی کردن و یادگاری نوشتن بر روی ساختمان ها، زمین، سنگ، وسایل رفاهی، درختان و کندن گل ها و راه رفتن بر روی چمن ممنوع است.
  • حمل اسلحه، مواد خطرناک و حیوانات به داخل معبد ممنوع است.
  • به غیر از ویلچر و حمل کننده بچه، استفاده از دیگر وسایل نقلیه بدون اجازه ممنوع است.
  • نمی توانید به بازدیدکنندگان چیزی بفروشید و برای دیگر فعالیت های تجاری باید مجوز داشته باشید.
  • دوربین های عکسبرداری و فیلمبرداری پیشرفته بدون مجوز حق حضور در داخل بناها ندارند.
  • بدون مجوز، حق برگزاری اجرا، آواز و هر گونه صدایی که مزاحم دیگر بازدیدکنندگان می شود را ندارید.
  • راهنمایان توری که برای لیدری وارد مجموعه می شوند باید گواهی تورلیدری داشته باشند.
  • بعد از اینکه بلیت ها فروخته شدند، بازدیدکنندگان اجازه ورود و خروج ندارند.


معبد بهشت

 
  • تشکر
Reactions: کوثر پورخضر و Whisper

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • تشکر
Reactions: کوثر پورخضر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا