خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

sanazhedayati

عضو جدید انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/1/21
ارسال ها
4
امتیاز واکنش
17
امتیاز
73
سن
35
زمان حضور
2 ساعت 51 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنگامی که باز کردن دهان سخت می‌شود یا به اصلطاح فک قفل می شود، ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی مثل: مشکل در غذا خوردن و بلعیدن، بهداشت دهان و دندان و حتی صحبت کردن شود. اگرچه تریسموس (قفل شدن فک) یک بیماری شایع نیست، اما گاهی اوقات معمولاً در گروه خاصی از افراد دیده می‌شود، به ویژه در افرادی که دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • برای کشیدن دندان عقل خود، جراحی دهان انجام داده‌اند.
  • در نواحی‌ای که شامل ساختارهایی است که بر حرکت دهان تأثیر می‌گذارند، دچار سرطان سر و گردن شده‌اند.
  • تحت عمل جراحی یا پرتو درمانی سر و گردن قرار گرفته‌اند.


تریموس چیست؟

تریسموس که گاهی اوقات لاک‌جو (lockjaw) نیز نامیده می‌شود، بسیار دردناک است که در آن عضلات جونده فک، منقبض و ملتهب شده، و دهان به صورت کامل باز نمی‌شود. بر اساس منابع معتبر، منظور از باز کردن کامل دهان برای اکثر افراد، باز کردن آن بیش از عرض ۳۵ میلی‌متر (کمی بیشتر از عرض دو انگشت) است.

تریسموس، گاهی وقت‌ها با بیماری کزاز اشتباه گرفته می‌شود. کزاز، عفونت ناشی از باکتری کلستریدیوم تتانی است. از آنجا که برای کزاز واکسن وجود دارد، به عنوان یک عفونت نادر شناخته می‌شود. در صورت ابتلا به کزاز، فرد دچار خشک شدن و اسپاسم عضلانی می‌شود و این پدیده دردناک، ممکن است در هر نقطه از بدن اتفاق بیفتد. اما تریسموس، بیشتر در ناحیه سر و گردن اتفاق می‌افتد و باعث قفل شدن فک می شود.


علل ایجاد تریسموس

تریسموس یا همان قفل شدن فک ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. اگرچه این بیماری به تنهایی خطرناک نیست، اما می‌تواند نشان دهنده احتمال برخی بیماری‌های جدی دیگر، یا مشکلات سلامتی باشد.

این مشکلات شامل موارد زیر است:

کزاز: این عفونت جدی باکتریایی اغلب یکی از دلایل اصلی Lockjaw است. به این صورت که عضلات و سیستم عصبی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عضلات، سفت و منقبض می‌شوند. این عفونت، غالباً عضلات گردن و فک را درگیر می‌کند اما سرانجام به بقیه بدن منتقل می‌شود. گاز حیوانات، سوختگی، بریدگی، زخم، نیش حشرات، خالکوبی، سوراخ کردن، عفونت مزمن، یا حتی عفونت دندان، ممکن است باعث ابتلا به کزاز، و سپس منجر به Lockjaw شود. مکانیزم کزاز به این صورت است که در ابتدا اسپورهای کوچک باروری باکتری‌های کلوستریدیم تیتانی از طریق بریدگی یا زخم و منابع دیگر، وارد جریان خون می‌شوند و سم تتانوسپاسمین تولید می‌کنند، که این سم سیگنال‌های عصبی سیستم عصبی مرکزی را مسدود می‌کند و باعث اسپاسم عضلانی می‌شود. بنابراین عضلات فک نیز مسدود می‌شوند.

التهاب بافت نرم: اگرچه کزاز یک علت بسیار شناخته شده و قابل قبول برای تریسموس است، اما تنها دلیل این بیماری نیست. التهاب بافت نرم یکی دیگر از علل بسیار شایع و احتمالی این بیماری است. دلایل مختلفی وجود دارد که فرد، به بیماری التهاب بافت نرم فک دچار می‌شود. این موارد عبارتند از:

  • استفاده بیش از حد از دهان
  • یا جویدن بیش از حد
  • TMD یا اختلال مفصل گیجگاهی فکی
بیماری‌های دهان: به غیر از دلایل ذکر شده، علت‌های دیگری نیز وجود دارد که منجر به قفل شدن فک می‌شوند. این موارد شامل تب یا سایر بیماری‌های دهان و یا بیماری‌هایی است که علائم آن در دهان ظاهر می‌شود. از آنجا که نمی‌توان بافت نرم دهان را به خوبی باز کرد، یا حرکت داد، تورم و ضعف یکی از پیامدهای واضح این بیماری است.


علت قفل شدن فک بعد از کشیدن دندان عقل

تریسموس می‌تواند در صورت آسیب یا صدمه به عضلات فک ایجاد شود. این آسیب‌دیدگی می‌تواند به دلیل موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • ضربه
  • اگر فک بشکند و یا بعد از شکستگی، به مدت زیادی بی‌حرکت بماند، می‌تواند موجب تریسموس شود.
  • جراحی دهان
تریسموس می‌تواند پس از هرگونه عمل جراحی دهان، به خصوص پس از جراحی دندان عقل روی عصب ، به ویژه دندان عقل فک پایینی، ایجاد شود. (دندان عقل، آخرین دندان‌های آسیاب در دو طرف هر فک است). همچنین، قفل شدن فک می‌تواند به دلیل التهاب پس از جراحی، یا فشار آمدن بیش از حد به فک، در طول عمل اتفاق بیفتد. یکی دیگر از دلایل آن آسیب دیدن سهوی بافت‌های اطراف فک توسط آمپول بی‌حسی است. بنابراین، پس از کشیدن دندان عقل، درباره بهبودی خود بیشتر تحقیق کنید.

۱. سندروم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

در هر طرف از فک شما، مفصل گیجگاهی فکی وجود دارد. این مفصل به عنوان لولایی کشویی، فک شما را به جمجمه وصل کرده و به شما اجازه می‌دهد دهان خود را باز و بسته کنید. هنگامی که در عملکرد این مفصل، اختلالی به وجود آید، ممکن است باعث ایجاد تریسموس و درد شود. اختلال عملکرد مفصلی می‌تواند به دلیل موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • ضربه
  • آرتروز
  • ژنتیک
  • رفتارهای مربوط به استرس، مانند عادت فشار دادن و ساییدن دندان‌ها به یکدیگر.


علائم تریسموس

باز نشدن کامل دهان که باعث سخت باز شدن دهان می‌شود یکی از علائم اصلی تریسموس است. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در فک، حتی زمانی که حرکتی ندارد.
  • دشواری یا ناراحتی در انجام فعالیت‌هایی که شامل باز شدن دهان می‌شود (مواردی مانند مسواک زدن یا گاز زدن سیب).
  • ناتوانی در جویدن یا خوردن بعضی از غذاها
  • گرفتگی عضلات فک


درمان تریسموس بعد از جراحی دندان عقل

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و parädox
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا