خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
چهار باغ عباسی واقع در استان اصفهان

معرفی چهارباغ
وقتی حرف از زیبا ترین خیابان های اصفهان می شود بی شک اولین اسمخیابان چهارباغ اصفهان است. همانطور که از نام این خیابان پیداست ، باید خیلی بزرگ باشد که البته همین طور هم هست. ساعت ها پیاده روی و قدم زدن در زیر سایه روشن های درختان چنار و نارونش خستگی ندارد.
روی نیمکت هایش بنشینی و دوچرخه سوارهایی را ببینی که با رد شدنشان صدای زنگ را به صدا در می آورند .

کجا بهتر از چهارباغ
اصفهان وقتی زاینده رودش خالیست وآب ندارد خیلی دلگیر و غم انگیز است . چهره ی خشک شده ی زاینده رود ، زمین ترک خورده اش آدمهایی که از وسط این رودخانه خشک رد میشوند ، همه منظره ناراحت کننده ی را برایمان به وجد می آورد.
خبری از نان خشک انداختن بر روی آب برای پرنده ها ، قایق سواری های دو نفره یا چند نفره وآدمهایی که کنار آب می نشستند وبه یک باره زیر آواز می زدند نیست.
دلت میخواهد از این حال زاینده رود دور بشی به جایی دیگر پناه ببری.
کجا بهتر از خیابان چهارباغ

جاذبه‌های چهارباغ اصفهان
برای رفتن به خیابان این خیابان در هرجای شهر که باشی دسترسی داری .
می‌توانی برای دیدن این خیابان از بالا شروع کنی و از میدان شهدا به سمت دروازه دولت بروی.
اگر دراین مسیر بودی، در سمت چپ خیابان و کوچه یازدهم خانه تاریخی اخوان حقیقی را پیدا می‌کنی و در چهار باغ پایین و قبل از دروازه دولت به بازار قدیمی رنگرزان می‌رسی. آخر این بازار مسجد چهار ایوانی حکیم قرار گرفته و می‌توانی در صحن بزرگ و ساکتش قدری خلوت کنی
خیابانی که در آن هستی یادگار دوران صفویه است.آن زمان از خیابانی که امروز می بینیم خبری نبوده. آن موقع ها چهارباغ گردشگاه بزرگی بوده که اطرافش را باغ های میوه و عمارت های مخصوص خانواده های سلطنتی احاطه کرده بودند.

چرخ روزگار چهارباغ
تبدیل شدن این خیابان به خیابان در دوره ی پهلوی صورت گرفت. خیابان چهارباغ پایین هم نیز در این دوره ساخته شد. ولی به تدریج تغییرات زمانه باعث شد که باغ ها به خانه و مغازه و سروکله ی ماشین ها و موتور ها پیدا شوند.
اکنون این خیابان بزرگ پرشده از مغازه های کوچک وبزرگ که لباس وکیف و کفش می فروشند. چهار باغ مراکز خریدی مانند مجتمع پارک،پاساژ انقلاب کوثر وکاویانی دارد که موقعیت آنها بیشتر در چهارباغ بالا و میدان انقلاب است.
در همسایگی خیابان این خیابان محله جلف است. یکی ازمحله های سنگ فرش شده وقدیمی اصفهان . محله ای که با پیاده ها مهربان است.
در چهارباغ پایین و حدفاصل خیابان آمادگاه و انقلاب به سینما چهار باغ می‌رسیم که معمولا جشنواره‌های فیلم کودک در آن برگزار می‌شود.

سینماهای چهارباغ
سینماهای موجود در چهارباغ ،این خیابان را به یک شهرک سینمایی بدل کرده است. شهرکی که در بهترین موقیت مکانی قرار گرفته و دسترسی را برای هر فردی که عاشق سینماست آسان کرده. سینما های فلسطین و سپاهان در قسمت شمالی چهارباغ قبل از رسیدن به خیابان آمادگاه قرار دارند. سینما ساحل و خانواده در آین سو وآن سوی خیبان در قسمت جنوبی هستند. همچنین سینما سوره در خیبان آمادگاه برای نمایش فیلم های هنر وتجربه روز مخاطبین خاص خودش را پر میکند .

خرید در خیابان چهارباغ اصفهان
مراکز خرید به طرز متنوعی در سرتاسر این خیابان گستردگی دارد، به نحوی که پارچه فروشی، و حتی لباس فروشی را می‌توان در این خیابان پیدا کرد
تنوع مراکز خرید در سرتا سر این خیابان زیاد است از پارچه فروشی، طلا و بدل فروشی، فروشگاه‌های تخصصی ادوات موسیقی، عتیقه فروشی و مراکز مناسب خرید برای هدایای تولد گرفته تا لباس و کیف و کفش فروشی های متعدد.

دیگر جاذبه های گردشگری چهارباغ
از دیگر جاذبه های چهارباغ مادی ها ورستوران های آن است. . مادی‌ها، نهرهایی هستند که در کوچه پس کوچه‌های این خیابان قرار گرفته‌اند. از وسط کوچه ، نهر آبی می‌گذرد و دو طرفش را درخت‌های بلند احاطه کرده‌اند، جایی که هم دنج است و هم نشستن در کنارش حال آدم را خوب می‌کند. معروف‌ترین این مادی‌ها، مادی نیاصرم وفرشادی است است که از هرکس بپرسید بهتان نشان می‌دهد.
از خیابان چهارباغ عباسی می شود به میدان نقش جهان هم رسید. برای رفتن به میدان نقش جهان، گشت و گذار در بازار قیصریه و دیدن مساجد، هم می‌توانی بپیچی توی خیابان سپه که همان ابتدای خیابان چهار باغ قرار گرفته، هم کمی بالاتر وارد خیابان آمادگاه شوی.


چهار باغ عباسی

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخچه چهارباغ
پی‌یترو دالواله، جهانگرد ایتالیایی که در دوران سلطنت شاه عباس صفوی مدتی در اصفهان، پایتخت
ایران به سر برده است، پس از توصیف میدان نقش جهاناصفهان، درباره خیابان چهارباغ چنین مینویسد:
(محل تماشایی دیگر اصفهان، خیابانی است که فعلا در خارج از شهر قرار دارد ولی وقتی که محلات جدید به یکدیگر ملحق شدند کاملا در وسط قرار خواهد گرفت. طول این خیابان دو الی سه میل و عرض آن شاید دو برابر (MollePonte) باشد <پنت مل نام یکی از پلهای شهر رم است که برروی رودخانه تیبر قرار دارد>
دو قسمت چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر شاه عباس یکم طراحی و اجرا شد و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال ۱۰۰۰ هجری قمری برمی‌گردد. چهار باغ پایین در دوره رضا شاه پهلوی و با همان طرح به چهار باغ دوره صفوی افزوده گردید
مدرسه چهارباغ اصفهان
این مدرسه که در زمان صفویه ساخته شده وامروزه به عنوان حوضه علمیه برای تدریس طلاب استفاده میشود. به شکوه و زیبایی چهار باغ افزوده است.
یکی از آثار تاریخی که ظل السلطان حاکم قجری اصفهان قصد تخریب آن را داشت درختان چهارباغ بوده است.
روزی به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی خبر می رسد که عده ای به دستور ظل السلطان مشغول کندن درختان چهارباغ هستند حاج آقا نورالله به طلاب مدارس دینی دستور می دهد که جلوی این کار را بگیرند آنها هنگامی به چهارباغ می رسند که تعدادی از درختان قطعه قطعه شده بود. طلبه ها جلوی آنها را می گیرند و کتک مفصلی به عمال ظل السلطان می زنند و از قطع سایر درختان جلوگیری می کنند.

خیابان چهارباغ کجاست؟
چهارباغ یا به قول اصفهانیا چارباغ خیابان طولانی و با صفاییست .
این خیابان سه قسمت چهار باغ بالا ، چهار باغ عباسی و چهار باغ پایین می باشد.
چهار باغ بالا از درواز شیراز شروع شده به سی وسه پل خطم میشود.
چهارباغ عباسی هم از زاینده رود شروع می شود تا به دروازه دولت برسد.
و چهارباغ پایین از دروازه دولت تا میدان شهدا است.

چهارباغ
در نهایت ، اگر قصد خرید کتاب و لباس و…دارید، دچار دل‌گرفتگی عصر جمعه شده‌اید، تمایل به دارید به سینما بروید، برای یک عصرانه خوب و دوستانه به کافه مراجعه کنید، یا دوچرخه سواری کنید و از غروب خود استفاده کافی ببرید، خیابان چهارباغ را انتخاب کنید و از خانه بیرون بیایید.


چهار باغ عباسی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا