خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
آرامگاه حمدالله مستوفی واقع در استان قزوین
بنای آرامگاه حمدالله مستوفی برجی آجری متعلق به قرن هشتم هجری است كه پلان برج بصورت مربع توسط چهار فیل پوش، هشت ضلعی شده و با گنبد مخروطی پوشیده شده است.
سردر آرامگاه با جمله لااله الاالله الملك الحق المبین و محمد رسول الله الصادق البار الامین تزیین شده، داخل بنا دارای كاشی فیروزه ای ساده و در زیر پایه های گنبد دورتا دور كتیبه ای است كه سوره مباركه هل اتی به خط نسخ گچ بری شده است.
محوطه آرامگاه 280مترمربع می باشد كه 40مترمربع زیربنا دارد، نمای بنا آجری و مطابق سبك ایلخانی دارای بندهای مهری است، گنبد مخروطی نیز آجری بوده كه در دوره های بعد كاشی كاری شده است.
زیرسازی گنبد با كتیبه ای از كاشی لاجوردی است كه به خط نستعلیق چگونگی زندگانی حمدالله مستوفی، نیاكان و تالیفات وی به اختصار بیان شده است.
این آرامگاه در محله پنبه ریسه در شرق میدانگاه میان امامزاده علی و آمنه خاتون شهر قزوین واقع شده است كه به آن گنبد دراز نیز می گفتند.
در قرن چهاردهم شمسی عده ای از مردم محله، دیواری دور محوطه بقعه كه به صورت ویرانه ای درآمده بود، كشیدند و تعمیر مختصری در بقعه انجام دادند، سپس در سال 1319شمسی وزارت فرهنگ با كمك وزارت كشور این بقعه را اساسی مرمت كردند.
در ورودی محوطه در سمت جنوب باختری است و آرامگاه درمیان محوطه قرار دارد و شكل آن از كف حیاط به بالا مربع و قسمت بالاتر مثمن و بقیه تا زیر گیلویی گرد، گنبد آن مخروطی شكل و همه بنا از آجر است كه فاصله های آن را بندكشی كرده اند.
گنبد این بقعه از بناهای مجلل و زیبای عهد مغول است كه در آرامگاه چوبی قرار گرفته و در طرف باختری محوطه واقع شده است، در قسمت بالای یك لنگه از دو لنگه در نیزجمله لااله الا الله الملك الحق المبین و در لنگه دیگر جمله محمد رسول الله الصادق البار المبین كنده كاری شده و قسمت پایین آنها نیز به صورت گل درهم و منبت كاری است.
نمای خارجی گنبد سابق از آجر بود امابعد آن را با كاشی سبز ساده پوشاندند و مقرنس سازی دور تا دور دایره پایین گنبد تعمیر شده است.
درگوشه شمالی بقعه نیز دو اتاق و دو زیرزمین برای نگهبانان آرامگاه با حوض و آب آنبار احداث شده است.
از یك جفت در منبت كاری آرامگاه، یك لنگه آن از میان رفته و لنگه دیگر هم به موزه ایران باستان انتقال داده شده است و به جای آن در تازه ای در بقعه كار گذاشته اند.
حمدالله مستوفی از نویسندگان خواجه رشیدالدین فضل الله به سمت مستوفی زنجان، ابهر و طارم منصوب شد و پس از قتل خواجه، به دستگاه وزارت خواجه غیاث الدین محمد فرزند او راه یافت.
این نویسنده از جوانی شوق مفرط به تحصیل اطلاعات تاریخی، جغرافیایی داشت بویژه در دستگاه خواجه رشیدالدین فضل الله كه مركز اجتماع دانشمندان بود از محضر آنان استفاده می كرد.
از وی سه كتاب معتبر فارسی در تاریخ و جغرافیا و ادب فارسی (نظم و شعر) باقی مانده است.
وی در سال 720هجری منظومه ظفرنامه را كه به وزن بحر متقارب و شامل 75 هزار بیت در تاریخ ایران از ابتدای اسلام تا عصر خویش بود، نوشت و در سال 735هجری به پایان رسید.
او سپس كتاب تاریخ گزیده را كه شامل منتخبی از جامع التواریخ رشیدی است به همراه اضافاتی از خود، تالیف كرد كه این كتاب نیز در سال 729هجری به پایان رسید.
آخرین تالیف حمدالله مستوفی نزهه القلوب می باشد كه در سال 740هجری نوشته شد، این كتاب علاوه بر جغرافیا مشتمل بر هیات، تاریخ طبیعی و فصلی در عجایب عالم است كه از كتب نفیس تاریخی قرن هشتم هجری محسوب می شود .


آرامگاه حمدالله مستوفی

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا