خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
ارگ راین واقع در استان کرمان
آثار به جای مانده از دوره ساسانی یکی از کهن ترین جاذبه های تاریخی ایران اند. اگر شما هم عاشق جاذه های تاریخی هستید و تماشای آن ها شما را راهی گذشته های دور می کند کوله بارتان را ببندید و به شهرهای تاریخی ایران بروید. کرمان یکی از بهترین شهرها برای تماشای تاریخ کهن ایران است. در اینجا ارگی تاریخی به اسم ارگ راین را می بینید که تاریخ باشکوه هزاران ساله ایران را نشان می دهد.
اسم ارگ که می آید شاید بیشتر ما یاد ارگ بم کرمان بیفتیم اما این شهر ارگ باشکوه دیگری را هم در خود جای داده که هر چند از ارگ بم کوچکتر است اما تاریخ بلندش دست کمی از ارگ بم ندارد. شاید اگر بدانید بعد از ارگ بم این ارگ دومین بنای خشتی جهان است دلتان برای بازدید از آن پر بکشد. برای تماشای این ارگ تاریخی باید به جنوب غربی شهر کرمان و ۱۰۰ کیلومتری مسیر کرمان به جیرفت بروید. در اینجا منطقه ای به اسم راین را می بینید که ارگ راین شاهد گذشته و تاریخ باشکوهش است. همه ما بارها اسم ارگ را شنیده ایم اما شاید ندانیم چه فرقی با قلعه ها دارند. در میان قلعه های بزرگ تر همیشه قلعه های کوچک تری وجود دارند که فروانرواهای شهردر آنجا کارهای اداری شان را انجام می دادند این قلعه های کوچک تر همان جاهایی هستند که ما به آن ها ارگ می گوییم. تاریخ بلند بالای سرزمینمان ایران، ارگ های زیادی را به خود دیده که نشان دهنده جایگاه مهم آن ها در زمان های مختلف هستند. حتی هنوز هم با سفر به شهرهای تاریخی ارگ هایی را پیدا می کنید که نمونه اش همین ارگ راین در کرمان است. شاید بی صبرانه منتظر باشید تا کمی درباره این ارگ حرف بزنیم تا با شنیدن توصیفات آن از این به بعد در سفر به کرمان بازدید از آن را از دست ندهید. این ارگ با حدود ۲۰ هزار متر مربع مساحت، نسبتا بزرگ است و احتمالا با دیدن آن یاد ارگ باشکوه بم می افتید. ارگ راین از گزند حوادث طبیعی و انسانی در امان نبوده و بارها آسیب هایی به آن وارد شده اما با مرمت ها و بازسازی هایی که روی آن انجام شده شکوه دیدنی خود را همچنان حفظ کرده است.
در منطقه راین یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی جهان را می بینید که بر روی تپه ای بزرگ خودنمایی می کند. شاید بپرسید منطقه راین کجاست؟


ارگ راین

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
این منطقه از قدیمی ترین نواحی ایران است که روزگاری ساسانیان در آن زندگی می کردند و به دلیل موقعیت مناسب مکانی اش محلی برای دادوستد و ساخت ابزارهای جنگی بوده است. چیزی که این قلعه را تا این حد زیبا و دوست داشتنی کرده این است که برای ساخت تمامی بخش های آن از خشت استفاده شده و هیچ چیز دیگری به جز خشت را در معماری آن نمی بینید. برای پیدا کردن ورودی ارگ باید به بخش شرقی آن بروید، در اینجا سردری بزرگ و باعظمت شما را به سمت محوطه داخلی آن می برد. این ارگ هم مثل همه ارگ های دیگر از دو بخش تشکیل شده: بخشی که مخصوص عامه نشین است و بخشی برای اعیان نشین.لازم به گفتن نیست که این دو بخش کاملا از نظر طراحی و معماری و همینطور نوع مصالح کاملا با هم فرق دارند و با دیدن آن ها به خوبی تفاوت آن ها با هم را حس می کنید. پا به داخل ارگ که بگذارید مکان هایی مثل بازار، زورخانه و اصطبل های زمستانی و تابستانی نظرتان را جلب می کند. در نزدیکی در ورودی بخش نگهبانی و دیده بانی قرار دارد که روزگاری نگهبانان در آنجا ساعت ها دیده بانی می کردند و حرکت هر جنبده ای که به طرف ارگ می آمد را زیر نظر داشتند. قسمت نگهبانی از جذاب ترین بخش های ارگ است و نکته جالبش این است که در زمان جنگ از این قسمت بر روی نیروهای دشمن آتش و یا آب جوش می ریختند تا آن ها را فراری دهند. جالب است که در قسمت ورودی ارگ، قسمت هایی به چشم می خورد که سال ها آهنگران و چاقوسازان در آنجا ابزارهای فلزی درست می کردند. اگر بدانید تا همین ۱۵۰ سال قبل افرادی در این ارگ سکونت می کردند حتما ذوق زده می شوید و دوست دارید حتما از آن دیدن کنید.
این ارگ جذاب بر روی دامنه های کوه هزار چنان باشکوه است که ساعت ها تماشا را می طلبد. این ارگ که شاید در سال های قبل زیر سایه ارگ بم قرار داشت امروز بعد از تخریب ارگ بم در زلزله بیشتر مورد توجه قرار گرفته و گردشگران زیادی را در محوطه آن می بینید. ارگ راین تقریبا مربعی شکل است و چندین و چند برج آن را به احاطه خود درآورده اند، برج هایی با ظاهر جادویی و اسرار آمیز که دقیقا همان شکلی هستند که از دیدن برج های قلعه و ارگ انتظار دارید.
اگر با تورهای گردشگری به قصد تماشای جاذبه های این شهر به کرمان می روید بدون شک بازدید از این ارگ هم در برنامه تان قرار دارد. شاید بخواهید بهترین زمان برای سفر به کرمان را انتخاب کنید تا سفرتان را با لـ*ـذت بیشتری انجام دهید بد نیست بدانید که هر چند تمام ماه های سال برای سفر به این شهر مناسب است اما تجربه سفر در ماه های بهار و پاییز چیز دیگریست چون نه گرمای تابستان را دارد و نه سرمای زمستان را! اگر می خواهید همه قسمت های این ارگ را بگردید و معماری آن را با دقت تماشا کنید باید حتما ۲ تا ۳ ساعت زمان کنار بگذارید.


ارگ راین

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا