خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی شهرستان جوانرود
جوانرود از شهرستانهای استان کرمانشاه است که از شمال و غرب به شهرستان پاوه، از جنوب به شهرستان های اسلام آباد غرب و سر پل ذهاب و از شرق به شهرستان مریوان محدود می شود. مرکز این شهرستان شهر جوانرود است. زبان مردم جوانرود یکی از شاخه های زبان کردی سورانی به اسم جافی است و مذهب مردم جوانرود سنی شافعی است.بازارچهٔ مرزی شهر اصلی ترین منبع در آمدهای مردم این شهر است. از دیگر منابع درآمد مردم این دیار کشاورزی، دامداری و ارایه خدمات شهری است. شهرستان جوانرود بر اساس سرشماری سال 1385 ش بالغ بر 62259 نفر جمعیت دارد. این شهرستان دارای دو بخش به نام های مرکزی و جوانرود و شش دهستان است. شهر جوانرود مرکز شهرستان جوانرود در هفتاد و نه کیومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1300 متر است.

آب و هوا:
آب وهوای منطقه جوانرود معتدل کوهستانی می باشد، وزش جریانهای مرطوب غربی و نزولات جوی مناسب و وجود ارتفاعات و کوههای بلند سرتاسر منطقه را پوشانیده است. هوا درتابستان معتدل و در زمستان سرد است، سرمای هوا معمولاٌ از آذرماه شروع شده و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد ریزشهای جوی در منطقه جوانرود فراوان و در مناطق مرتفع بصورت برف می باشد و هرچه از کوهستان به طرف دشت می رویم از اعتدال هوا کاسته می شود به طوری که مناطق غربی و جنوب شرقی جوانرود به طور محسوس گرمتراز دیگر نواحی می باشند. در شهرستان جوانرود سه باد مهم دیده می شود: بادهای غربی، بادشمال و باد زلان.
شهرستان جوانرود دارای رودخانه های فصلی و دائمی زیادی بوده که مهمترین آنها آب سفیدبرگ و رود لیله می باشد. کلیه رودخانه های شهرستان جزء حوزه آبریز خارجی محسوب شده چرا همه آنها نهایتاٌ از کشور خارج و به رودخانه دجله می ریزند.

الف)آب سفید برگ:
این رودخانه از کوههای جنوب شرقی پاوه سرچشمه می گیرد یکی از شاخه های آن آب خلفیه از رودخانه های جاری در شهرستان پاوه است که در روستای نوخاص در دهستان منصورآقایی با ریزابه های شرقی مخلوط شده و به نام سفید برگ به دهستان شروینه شهرستان جوانرود وارد می شود این رودخانه از دره شمالی کوه گرده برگیر عبور کرده بطرف غرب روان شده و در دهستان شروینه از کنار روستای سفیدبرگ می گذرد و نهایتاٌ در شمال غربی روستای سرخه بان پایین به رودخانه لیله می ریزد.

ب) رود لیله:
رود لیله از دامنه شمالی کوه بند گاز در دهستان دولت آباد سرچشمه گرفته و روبه شمال از کنار روستاهای پشت تنگ شاینگان، ده رش و سیاران از روستاهای دهستانهای دولت آباد و بازان گذشته وارد دهستان شروینه شده پس از سیراب ساختن روستاهای ده توت و شروینه سرانجام در شمال باختری روستاهای سرخه بان سفلی با آب سفیدبرگ در می آید سپس بطرف شمال غربی روان شده وارد دهستان کلاش می گردد.


معرفی شهرستان جوانرود

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
اماکن تاریخی:

الف) قلعه چنگیزخان:
قلعه ای است در شمال شهر و مشرف بر هلانیه که از روزگاران استیلای مغول بازمانده ومرکز فرماندهی سپاهیان مغول در این منطقه بوده است.

ب) قلعه آلانی ونقاره خان:
روبروی تپه چنگیزخان و در قسمت شرقی پارک هلانیه قراردارد.

ج) برج جوانرود:
به آن قلعه ی کهن نیز گفته می شود و هم اکنون مسجد جامع جدید جوانرود روی آن ساخته شده است.

د) قلعه دوان:
به آن بانی توان نیز می گویند که در سه کیلومتری جوانرود در مسیر جاده جوانرود-روانسر در پشت روستای صفی آباد قراردارد. بنا به روایتی این قلعه در وقت خود دارای 60 دکان و کوچه وبازار بوده است.
خ) تپه صفی الدین خان:
در روستای صفی آباد در 2 کیلومتری شهر در جاده جوانرود – روانسر واقع است.

اماکن دیدنی وتفریحی:

الف) غارکاوات:
این غار در 15 کیلومتری جوانرود واقع شده واولین غارآبی آسیا است که تفریحگاه سران جوانرود بوده و هم اکنون نیز در جذب توریست و گردشگران خارجی و داخلی نقش بسزایی دارد. بخشی از آب شرب جوانرود نیز از آنجا تأمین می شود.

ب) زیبا پارک هلانیه:
در شمال شهر جوانرود واقع شده است.

ج) سفیدبرگ:
در شمال غربی و در 15 کیلومتری جوانرود واقع شده است در این محل استخر پرورش ماهی قزل آلا احداث شده که در جذب مهمانان به این شهرستان موثر می باشد.

د) سراب سرود:
در مسیر جاده جوانرود-روانسر در 8 کیلومتری شهر جوانرود قراردارد دارای رودی پر آب و گواراست و مل تفریح مردم جوانرود و مهمانان می باشد، در این مسیر درختان انبوهی وجود دارد که محلی زیبا جهت استراحت مهمانان می باشد.

خ) سراب بالاخانی ومسیر شروینه:
این مسیر نیز محل تفرجگاه ساکنان جوانرود می باشد که دارای باغات فراوانی است، عده ای از مردم جوانرود اوقات فراغت خود را در این مسیر می گذرانند. سراب بالاخانی نیز در قسمت غربی شروینه قرارگرفته که محلی جذاب و دیدنی می باشد.


معرفی شهرستان جوانرود

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
شهرستان جَوانرود از شهرستان‌های استان کرمانشاه در غرب ایران است. مرکز این شهرستان شهر جوانرود (قلعه) است. این شهر از جنوب شرق با کرمانشاه، از شمال با پاوه، از غرب به کشور عراق و از جنوب غرب با سرپل ذهاب همسایه‌است. براساس آمار سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهرستان ۷۵٬۱۶۹ نفر بوده‌است.آب و هوای این شهر از نوع معتدل کوهستانی بوده و از مناطق خوش آب و هوای استان کرمانشاه به‌شمار می‌رود. شهر جوانرود در درون یک دره واقع شده‌است و کوهستانی می‌باشد به طوری که کوه شاهو به صورت دیواره‌ای در حدود ۴ کیلومتری شمال آن قرار گرفته‌است از مناطق تفریحی این شهرستان می‌توان زیبا پارک هلانیه، پارک ورودی شهر، منطقه تفریحی شهر زیبای شروینه سفیدبرگ، باغهای سرود و صفی‌آباد و چشمه‌نزار را نام برد.بخش مرکزی
دهستان پلنگانه
دهستان بازان
شهرها: جوانرود
بخش کلاشی
دهستان شروینه
دهستان کلاشی
در سال ۱۳۹۵ شهرستان جوانرود با نرخ بیکاری ۴۷ درصدی بالاترین نرخ بیکاری را در استان کرمانشاه و همچنین دومین نرخ بیکاری را در سراسر ایران پس از بشاگرد در استان هرمزگان داشته‌است.[۲]در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ روستای گویزه واقع در بخش کلاشی شهرستان جوانرود به شبکهٔ برق سراسری متصل شد. به گفتهٔ امیدعلی مرآتی مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه با برق‌رسانی به این روستا، تمام روستاهای شهرستان جوانرود دارای برق شده‌اند و گویزه آخرین روستای این شهرستان بوده که به برق متصل شده‌است.[۳]جَوانرود نام قدیم منطقه‌ای؛ متشکل از شهرستان‌های کنونی جوانرود (قلعه جوانرود)، پاوه، ثلاث باباجانی و بخش‌های از روانسر در استان کرمانشاه می‌باشد.
منبع"ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی شهرستان جوانرود

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
با اضافه شدن بخش‌هایی از اورامان لهون به مرکزیت شهر نوسود در تقسیمات کشوری زمان پهلوی دوم، در مجموع این منطقه اورامانات خوانده می‌شد. امروزه جَوانرود نام شهری در استان کرمانشاه و مرکز شهرستان جوانرود است.جوانرود سومین شهر پر جمعیت استان پس از شهرهای کرمانشاه و اسلام آباد غرب است مردم جوانرود کرد هستند و با گویش جافی سخن می‌گویند.[۳] جوانرود از شمال به اورامان لهون و پل دو آب، از جنوب به شهرستان سرپل ذهاب و از شرق به کرمانشاه و از غرب به خاک عراق متصل است. زبان مردم این منطقه کُردی (سورانی با گویش جافی) است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این شهر در مرکز منطقه اورامانات و در بین سه شهرستان پاوه، ثلاث باباجانی و روانسر محصور می‌باشد.؛ این شهر دارای جنگل‌های طبیعی و بکر بلوط می‌باشد. واردات کالاهای خارجی و صادرات کالاهای ایرانی از طریق مرز جوانرود-عراق(دروله) ،ثلاث -عراق(شیخ صله) و پاوه-عراق(شوشمی و سازان)، بازارچهٔ پررونقی برای این شهر به ارمغان آورده‌است. از برتری ها جوانرود نسبت به سایر شهرها عرضه محصولات امنیت کامل، مراکز اقامتی مناسب، اب و هوای معتدل ، طبیعت بکر و منظره های سرسبز فاصله نزدیک تر به مراکز مهم کشور همچون تهران ، اصفهان و مشهد و جنوب کشور، محورهای مناسب راه و نزدیکی به مناطق گردشگری طاق بستان، بیستون ، غار قوری قلعه، سد داریان و روستاها اورامانات است.جوانرود گردشگر پذیر ترین شهر در منطقه غرب کشور است که باعث شکوفاشدن اقتصاد این شهر شده.در جوانرود، زبان کردی به عنوان زبان مادری و زبان فارسی به عنوان زبان آموزش و مکاتبات رسمی، توسط اهالی شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.مردم شهرستان جوانرود،مسلمان و اهل سنت هستند. از عالمان بزرگ این شهر و منطقه می‌توان از مولوی تایجوزی، استاد سید محمد طاهر هاشمی (شاعر و خوشنویس نامدار کُرد) ماموستا ملا مجید موحدی،علامه محمد امین کلاش، علامه ملا علی احمدی منش و ماموستا شیخ محمد سعید نقشبندی نام برد.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی شهرستان جوانرود

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نام جوانرود برگرفته از قلعه‌های حکومتی متعددی است که در این منطقه در چند قرن اخیر توسط حکومت‌ها بنا نهاده شده‌است. آثار و شواهد مکتوب بدست آمده در منطقه تاریخ و قدمت جوانرود و نامش را به بیش از ۷۰۰ سال می‌رسانند. حمدالله مستوفی در کتاب خویش از این منطقه با نام «الانی» یاد می‌کند.حکومت جوانرود که جزء بلوک هجده‌گانه سنندج است[۴] و مردوخ کردستانی در کتاب خود بلوک جوانرود را متشکل از قریه آباد پاوه و نیز قلعه جوانرود و محال روانسر ذکر می‌کند بیشتر در دست والیان اردلان بوده اما حاکمان اصلی جوانرود که مشروعیت خود را از عامه مردم می‌گرفتند سید احمد بیگ جاف و فرزندان وی بوده‌اند. پس از او رستم بیگ وکیل بنا بر وصیت پدر سید احمدبیگ و نظر ریش‌سفیدان مسئولیت رهبری ایل را برعهده گرفت. بعد از او اولاد ارشد وی به این مقام می‌رسیدند. این یاسای ایلی با فوت محمد بیگ وکیل در سال ۱۳۶۳ ه‍.ش به پایان رسید. ایل غالب در جوانرود همواره جافها، به سرکردگی بیگ زادگان جوانرودی بوده‌اند.[۵]بازارچه مرزی جوانرود که در مرکز شهر جوانرود قرار دارد. متشکل از بیش از ۳۵۰ غرفه و تعداد زیادی پاساژ و مغازه است که انواع محصولات و لوازم الکتریکی ، لوازم خانگی ، آرایش بهداشتی ،پوشاک ، صنایع دستی و مواد خوراکی را عرضه میکند به‌طوری که تمام محصولات با قیمتی پایین تر و به صرفه تر از بازار داخل کشور به مشتریان عرضه میشود به‌طوری که جوانرود توانسته در سالهای اخیر به قطب گردشگری و عرضه محصول در غرب کشور تبدیل شود و سالانه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر را از سر تا سر کشور برای خرید محصولات الکتریکی و... جذب کند. امنیت کامل شهر و شهرستان، قیمت پایین محصولات، تنوع گسترده محصولات، محورها مواصلاتی مناسب و نزدیکی به شهرها گردشگر پذیر کرمانشاه، پاوه و روانسر از دلایل موفقیت بازارچه مرزی جوانرود است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی شهرستان جوانرود

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
غار کاوات از جمله غارهای آبخوان کارستیک، دیدنی و معروف استان کرمانشاه و شهرستان روانسر است که در سلسله کوه‌های شاهو در شمال دره باصفای قوری قلعه روستای شبانکاره از توابع روانسر واقع شده که یکی از دو منبع اصلی آب شرب شهر جوانرود و روستاهای اطراف آن می‌باشد افزودنی است که درب غار کاوات به دلیل جلوگیری از ورود آلودگی‌های احتمالی، پلمب می‌باشد و در حال حاضر دیدن فضای داخلی غار برای گردشگران امکان‌پذیر نیست از دیدگاه ژئومورفولوژی برای توریسم ژئو یا همان ژئو توریسم جایگاه مناسبی می‌باشد. قدمت این غار که از آهک «تروراسیک» و”کرتاسه” تشکیل شده و به ۶۵ میلیون سال قبل و به دوره دوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد. دهانه غار در ارتفاع ۱۶۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در انتهای این محوطه بزرگ، شاخه اصلی غار، با دهانه کوچکتری شروع شده و از قسمت چپ شاخه اصلی، نهر کوچکی به اعماق سنگ‌ها فرو می‌ریزد. پس از ۴۰ متر پیشروی، برکه‌ای به طول ۱۵ متر و عمق ۷۰ سانتی‌متر وجود دارد که در بعضی جاها، عمق آن به ۵٫۱ می‌رسد. در این قسمت غار به دوشاخه تقسیم می‌شود.[۶]این روستا مرکز پرورش ماهی قزل آلا در استان کرمانشاه می‌باشد و در شهرستان جوانرود واقع شده‌است که همیشه پذیرای مهمان‌های زیادی از سراسر استان و ایران می‌باشد.آبشار سیاران نهرآب در روستای به همین نام حد فاصل بین شهرستان جوانرود و ثلاث باباجانی واقع شده‌است. آبشار در سه طبقه مجزا به ارتفاع تقریبی ۹۰ متر دارای رود دائمی می‌باشد که متأسفانه با بی مهری مسئولین مواجه شده‌است که می‌تواند مکانی مناسب برای جذب توریسم و ایجاد اشتغال برای مردم شهرستان بخصوص روستای نهرآب سیاران و روستاهای اطراف آن شود. پرونده:آبشار سیاران نهرابچشمه شفا بخش ریزه که از اب ان برای درمان مشکلات کلیوی استفاده میشود و در شهرستان ثلاث باباجانی قرار دارد. غار آبی قوری قلعه در محور پاوه جوانرود، سراب زیبا روانسر، سد داریان شهرستان پاوه، قلعه بردزنجیر در شهرستانها هرسین و کرمانشاه
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی شهرستان جوانرود

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا