خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
861
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
همدان یکی از استان‌های کهن کشور است که عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران را به خود اختصاص داده و به همین جهت سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه های دیدنی همدان راهی این منطقه می‌شوند. از جاذبه‌های تاریخی گرفته تا زیباترین جاذبه‌های طبیعی در این استان، در کنار هم همدان را به مقصدی مناسب برای گردشگری تبدیل کرده‌اند. یکی از این جاذبه‌های طبیعی، روستاهای همدان هستند که در نوع خود بی نظیرند و مکانی مناسب برای گشت و گذار و کسب آرامش به شمار می‌روند. اگر شما هم قصد سفر به منطقه‌ای آرام و به دور از هیاهوی شهری را دارید.

1. روستای ورکانه
ورکانه به عنوان روستایِ بسیار زیبا در همدان، در 20 کیلومتری این شهر قرار گرفته و با معماری سنگی، لقب روستای اروپایی ایران و روستای رنسانسی ایران را به خود اختصاص داده است. این القاب را به خاطر سنگی بودن روستا به آن داده‌اند، به طوری‌که با قدم گذاشتن در روستا گویی به سال‌های بسیار دور و شهرهای اروپایی پا می‌گذارید. کوچه‌ های روستا سنگ‌فرش بوده و خانه‌های سنگی و باغ‌های سرسبز باعث شده‌اند که ورکانه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد و مکانی مناسب برای روستاگردی در همدان به شمار رود. آب و هوای معتدل روستا در فصل تابستان، فرصتی مناسب است تا از مناطق گرم به این مکان بیایید و آب و هوایی تازه کنید. از جاذبه‌های ورکانه می‌توان به اصطبل پرورش اسب اشاره کرد که پیش از انقلاب از آن به عنوان مکانی جهت پرورش اسب دربار استفاده می‌کردند و امروزه گردشگران در آن به تفریح و سوارکاری می‌پردازند. در صورتی که به این روستا سفر کردید، حتما از گورستان ورکانه بازدید کنید، زیرا این گورستان با انواع دیگر متفاوت است و در آن سنگ قبری وجود ندارد.
قلعه مهری خانوم از دیگر دیدنی های روستای ورکانه است که متعلق به مهری خانم، ارباب روستا بوده است. آرامگاه امامزاده غیب هم از مکان‌های مقدس موجود در این روستا است و اهالی ورکانه برای آن ارزش و احترام زیادی قائلند، به طوری‌که در پنج شنبه‌ها و جمعه‌ها بسیار شلوغ می‌شود. طبیعت چشم نواز ورکانه چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند و بیشتر گردشگران به سختی دلشان می‌آید که از این روستا بازگردند، چرا که با وجود صدای رودخانه‌های فصلی‌، قنات روستا‌، چشمه‌ها و باغات، شاهد محیطی خیره کننده و آرامش بخش هستید. همچنین طبیعت ورکانه به قدری خاص و جذاب است که می‌توانید در آن ساعت‌ها به عکاسی هنری مشغول باشید و لـ*ـذت ببرید.
آدرس روستای ورکانه همدان: استان همدان، 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان

2. روستای حیدره
این روستا به عنوان روستای معروف در همدان شناخته می‌شود که با آب و هوایی خوش در غرب شهر همدان و در دره‌ای وسیع و کم عمق به نام فخرآباد واقع شده است. این روستای خوش آب و هوا با منظره‌ای پلکانی، چشم اندازی زیبا و طبیعتی بکر مکانی مناسب برای استراحت و کسب آرامش به شمار می‌رود. در روستای حیدره رودخانه‌ها و چشمه‌های پر آب جاری هستند و انواع گونه‌های گیاهی رایج و همچنین گونه‌های گیاهان کمیا‌ب دارویی می‌رویند. سنگ‌های خاص و زیبایِ دامنه اطراف روستا، چشم اندازی تماشایی را خلق کرده‌اند. به علاوه انواع حیوانات در این روستا زندگی می‌کنند و از دوران قدیم در منطقه حیدره پرورش عسل صورت می‌گیرد و عسل طبیعی نابی از این کندوها استخراج می‌شود. ساختمان‌های مسکونی با استفاده از سنگ و خشت ساخته شده و معماری مغازه‌های روستا نیز بسیار خاص است. همه‌ی این عناصر در کنار آثار تاریخیِ چندین هزار ساله، روستای حیدره را به یکی از مکان‌های جذاب برای روستاگردی در همدان تبدیل کرده‌اند.
آدرس روستای حیدره همدان: استان همدان، 30 کیلومتری شهرستان بهار


روستاهای استان همدان

 

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
861
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
3. روستای سیمین ابرو
از دیگر روستاهای زیبای اطراف همدان می‌توان به روستای سیمین ابرو اشاره کرد که در کوهپایه واقع شده است و بافت یکپارچه سنگی دارد. در تمام این روستا ما شاهد معماری پله‌ای و کوچه‌های تنگ و باریک، حمام و خزینه ها هستیم که گفته می‌شود در کنار هم در حدود ۳۰۰ سال قدمت دارند. استفاده از مصالح بومی، معماری و طراحی خاص و ویژه خانه‌ها و مغازه‌ها از ویژگی‌های منحصر به فرد روستا هستند که در کنار هم این روستا را به مکانی با ارزش‌های معماری قابل توجه مشهور کرده‌اند. بافت کهن و ساختمانِ حمام قدیمی روستا، نشانگر سابقه بالای زندگی در آن هستند و حتی در قبرستان آن برخی از سنگ‌ها به خاطر فرسایش زیاد و قدیمی بودن تخریب شده و قابل خواندن نیستند. خانه کدخدای سابق روستا (میرزا مراد کهوند) معماری زیبا داشته و همواره گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند. این روستا با توجه به طراحی و چشم انداز زیبایش لوکیشن برخی از سریال‌های ایرانی بوده است. مردم روستا را اقوام آریا و طوایف لر تشکیل می‌دهند‌ که اکثرا در حوزه باغداری در حال فعالیت‌اند.
از طرفی از آن‌جایی که روستا کوهستانی و سنگی بوده و در منطقه بن بست قرار گرفته است، به صورت دست نخورده باقی مانده و همین موضوع باعث زیبایی چند برابر آن شده است. روستای سیمین ابرو شامل دره‌های زیبایی از جمله دره گاودانه، دره گل ها، دره علی عسگر، دره جن، دره غول، دره پشت مزارستان، دره پیپول، دره سرتاف سیمین خرابه و دره یونجه می‌شود. همچنین وجود دائمی ‌آب قنات، چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی مخصوصا در فصول بهار و تابستان طراوت و تازگی دل انگیزی به روستا هدیه می‌دهند. روستای سیمین ابرو با طبیعت کم نظیرش بهشتی برای روستاگردی در همدان به حساب می‌آید و همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر ایران است. چنانچه به روستای سیمین همدان رفتید، حتما آش خوشمزه آن را امتحان کنید و گردوی باغ‌‌های این روستا را به عنوان سوغات همدان خریداری کنید.
آدرس روستای سیمین ابرو همدان: استان همدان، 16 کیلومتری جنوب شرقی همدان

4. روستای پری (پیروز)
در شهرستان و در دهستان کمازان روستایی به نام پری یا پیروز قرار دارد و طبق نظر کارشناسان قدمت آن به قرن چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد. روستای پری یکی از مکان های مناسب برای روستاگردی در همدان است که با طبیعت و چمنزارهای سرسبز و فضایی به دور از شهر، محیطی مناسب برای کسب آرامش و خلق تجربه‌ای نو شناخته می‌شود. این روستا به جهت قرار گیری در منطقه‌ای کوهستانی چشم‌اندازی تماشایی دارد و باغ‌های فراوان، رودخانه‌های جاری، قنات‌های قدیمی و گیاهان کمیاب دارویی زیادی را در خود جای داده است. منطقه حفاظت شده لشگردر، زیستگاه حیات وحش روستای پری است که در آن انواع حیوانات مانند روباه، کبک، گرگ و خرگوش زندگی می‌کنند. در مرکز روستا قلعه پری بنا شده شده است که زمان ساخت آن را به قرن چهارم پیش از میلاد نسبت می‌دهند و مقبره مادر کریم خان زند را در آن یافته‌اند. از طرفی بر فراز آن قلعه کریم خانی قرار دارد و طبق نظر برخی از بومیان محل تولد کریم خان زند است. همچنین در خارج و اطراف روستا چندین تپه باستانیِ متعلق به زمان مادها واقع شده و از آن‌ها سفال و سکه‌های قدیمی پیدا کرده‌اند. از دیگر جاذبه‌های روستای پری همدان می‌توان امامزاده دو خواهران و حمام قدیمی را نام برد. در صورت سفر به این روستای معروف همدان، دست خالی برنگردید و انواع سوغاتی‌ها حوشمزه مثل شیره انگور، کشمش، بادام و گردو را برای عزیزانتان خریداری کنید.
آدرس روستای پری همدان: استان همدان، 27 کیلومتری جنوب شرقی ملایر


روستاهای استان همدان

 

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
861
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
5. روستای اشتران
روستای اشتران روستایی زیبا در همدان و در 22 کیلومتری شهرستان تویسرکان واقع شده است که پتانسیل‌های گردشگری زیادی دارد، به همین دلیل در سال ۸۷ به عنوان روستای هدف گردشگری در همدان برگزیده شد. این روستا قدمت زیادی دارد و آن را می‌توان از سنگ نوشته‌های کوفی زبانِ مسجد جامع روستا متوجه شد. در روستای اشتران همدان جاذبه‌های تاریخی زیادی دیده می‌شوند که می‌توان به قلعه نظامی، مسجد اشتران، کتیبه‌ها اشاره کرد. قلعه موجود در این روستا از زمان قاجار به جای مانده و به لحاظ موقعیت جغرافیایی و وسعت، به عنوان یکی از قلعه‌های کمیاب در همدان به حساب می‌آید. همچنین لباس محلی زنان روستا کراس، پاچین، چارقد و جلیقه‌های زیبایی هستند که گردشگران را وسوسه می‌کنند تا آن ها را بپوشند و عکس یادگاری بگیرند. پس از گشت و گذار و اقامت در این روستا می‌توانید باسلوق، قالی بافی و منبت کاری این روستا را به عنوان سوغات خریداری نمایید.
آدرس روستای اشتران همدان: استان همدان، 38 کیلومتری جنوب غربی شهر همدان

6. ملحم دره
در غرب همدان و در میان کوه‌های سرسبز و تماشایی، روستایی واقع شده که به آن لقب ماسوله غرب کشور را داده‌اند. این روستا به عنوان دومین روستای گردشگری همدان محسوب می‌شود که در زیبایی چیزی از ماسوله کم ندارد و بکر و دست نخورده باقی مانده است. پلکانی بودن روستا، خانه‌های سنگی و ایوان‌های چوبی خانه‌ها از دیدنی‌های آن محسوب می‌شوند و طبیعت دیدنی روستای ملحم دره در کنار بافت تاریخی آن زیباییش را چند برابر کرده است. در سرتاسر روستا باغ های آلو و انگور همه جا روییده‌اند و گردشگران زیادی از طریق تور همدان به روستای ملحم دره می‌آیند تا در جشنواره آلو (آیین شکرگزاری برداشت آلو) شرکت کنند و با آداب و رسوم مردم روستا نیز آشنا شوند. هنگام بازگشت از روستا سوغاتی‌های خوشمزه‌ای مثل انگور، لواشک، رب آلو، انواع مربا، قیسی و ترشی آلو را از دست ندهید.
آدرس روستای ملحم دره همدان: استان همدان، 3 کیلومتری شهرستان اسد آباد


روستاهای استان همدان

 

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
861
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
7. روستای علیصدر
روستای علیصدر در 70 کیلومتری شهر همدان قرار گرفته و جاذبه‌هایی همچون مجتمع توریستی و غار علیصدر، امام‌زاده هاشم و امام‌زاده زید را در خود جای داده است. یکی از دیدنی ترین جاذبه‌های استان همدان یعنی غار علیصدر در این روستا قرار دارد و بیشتر مردم ایران آن را می‌شناسند. این غار با عنوان بزرگترین غار آبی جهان شناخته می‌شود و نمای فوق العاده زیبا و حیرت‌آور آن یکی از عجایب طبیعی جهان شناخته می‌شود. با وجود این غار، روستای علیصدر در ماه‌های متفاوت سال به خصوص در نوروز بسیار شلوغ و مملو از گردشگر می‌شود. بازی‌های سنتی این روستا کمرزنی، هفت سنگ و چلنگ آغاج هستند که در جشن‌های مختلف و در زمان عید اجرا شده و گردشگران می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.
آدرس روستای علیصدر همدان: استان همدان، شهرستان کبودر آهنگ

8. روستای حبشی
هر چقدر از دیدنی ها و قدمت پایتخت تمدن ایران یعنی همدان بگوییم، انگار که کم گفته‌ایم. در تمام این استان شاهد جاذبه‌های زیبا و تاریخی فراوانی هستیم که هر کدام دنیایی متفاوت برای خود دارند. یکی دیگر از روستاهای تاریخی همدان روستای حبشی نام دارد که در ۲۶ کیلومتری شهر اسدآباد در دامنه مرتفع کوه و با چشم اندازی دیدنی قرار گرفته است. این روستا تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد و خشک دارد و در فصل بهار و رویش گیاهان، کوه‌های اطراف روستا رنگارنگ شده و منظره‌ای وصف نشدنی را پدید می‌آورند. باستان شناسان با توجه به ساختار معماری سنگی و خشتی روستا قدمت آن را به زمان مادها نسبت می‌دهند. مردم روستای حبشی همدان بسیار مهمان نواز بوده و اکثرا به زبان شیرین کردی سخن می‌گویند. زنان روستا به فرآوری محصولات لبنی مشغولند و مردان هم وظیفه دامداری و کشاورزی را برعهده دارند. اگر مسیرتان به شهرستان اسدآباد افتاد می‌توانید در این روستای زیبای همدان توقف کنید و ساعاتی خوش را در طبیعت کوهپایه‌ا‌ی آن سپری نمایید.
آدرس روستای حبشی همدان: استان همدان، 30 کیلومتری شهر اسدآباد


روستاهای استان همدان

 

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
861
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
9. روستای گشانی
روستای گشانی یکی از روستاهای دیدنی نزدیک همدان است که در شهرستان تویسرکان قرار دارد و به دلیل جاذبه‌ها و آب و هوای کم نظیرش گردشگران زیادی را مجذوب خود کرده است. این روستا از لحاظ معماری و بافت جزو روستاهای پلکانی به حساب می‌آید که تقریبا سنت‌ها و اصالت خود را حفظ کرده است. مقبره امامزاده ابراهیم و گورستان روستا از جاذبه‌های تاریخی آن به شمار می‌روند و طبیعت مطبوع آن هم زبانزد طبیعت گردان است. به سبب قرارگیری روستا در اقلیمی خوش آب و هوا و بارندگی‌های زیاد، تا چشم کار می‌کند انواع پوشش گیاهی و باغ دیده می‌شوند. به ویژه اگر در فصل بهار و تابستان مسافر این روستا باشید، می‌توانید انواع میوه‌های خوشمزه مثل بادام، زردآلو، گیلاس، آلو و گردو میل کنید و سوغات ببرید. اما جدای از طبیعت تماشایی و بافت تاریخی، به دلیل بارندگی‌های فراوان چشمه‌های آب معدنی زیادی در این روستا جاری هستند و بر معروفیت آن افزوده‌اند. روستای گشانی با طبیعتی بکر و بافتی دست نخورده فرصت زندگی به دور از هیاهوی شهری را برای شما فراهم می کند.
آدرس روستای گشانی همدان: استان همدان، 17 کیلومتری شهر تویسرکان

10. روستای قلعه جوق
قلعه جوق روستای تاریخی در همدان و در شهرستان فامنین قرار گرفته است. بهترین فصل بازید از این روستا بهار و تابستان هستند که به سبب زیباییِ شگفت انگیز آن، گردشگران با تور همدان یا به صورت شخصی راهی قلعه جوق می‌شوند. بیشتر مردم روستا به دامداری و کشاورزی مشغول می‌پردازند و گندم استان همدان و بخشی از ایران نیز از این روستا تامین می‌گردد. مهمترین جاذبه ی گردشگری روستای قلعه جوق محوطه تاریخی و غار قلعه جوق است که طبق نظر باستان شناسان زمان دقیق ایجاد این قلعه مشخص نیست ولی به احتمال خیلی زیاد در دوره مادها ایجاد شده است. گفته می‌شود که این غار به عنوان پناهگاه شاهان ایرانی کاربرد داشته و طبق نظر برخی دیگر در آن به برگزاری آیین‌های مذهبی و نیایش می‌پرداختند. چنانچه قصد رفتن به داخل غار را داشتید، حتما باید مجهز به لوازم سنگ نوردی و غارنوردی باشید تا از لحاظ ایمنی مشکلی برایتان پیش نیاید.
آدرس روستای قلعه جوق همدان: استان همدان، 35 کیلومتری فامنین


روستاهای استان همدان

 

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
861
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
11. روستای اکنلو
به احتمال زیاد خیلی از ما نمی‌دانیم که در سال 1331 در اثر موج سوم شیوع طاعون، پروفسور بالتازار و همکارانش از فرانسه به ایران آمدند و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیق بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران را در این روستا تاسیس کردند و پس از آن دانشمندان زیادی از اقصی نقاط جهان به روستای اکنلو آمدند که همه این‌ها باعث پیشرفت و شناخته شدن روستا بودند. اگر به روستای اکنلو سفر کردید می‌توانید از آزمایشگاه دکتر بالتازار دیدن کنید. در این پایگاه بر روی بیماری‌هایی مثل طاعون، تب کیو و تولارمی فعالیت می‌کنند. از طرفی این روستا به دلیل پرورش گوسفند و استفاده از پوست آن‌ها شهرت فراوانی دارد و صادرات گوشت و پوست گوسفند از مهم‌ترین منابع درآمد روستاییان به حساب می‌آید. همچنین می‌توانید به تالاب زیبای شیرین سو که در چند کیلومتری این روستا واقع شده سر بزنید. در این تالاب انواع پرندگان مهاجر، بومی و غیر بومی زندگی می‌کنند و در فصل‌های مختلف سال پذیرای گردشگران و کوهنوردان زیادی است.
آدرس روستای اکنلو همدان: استان همدان، 32 کیلومتری شیرین سو

12. روستای کاج
روستای کاج یکی از روستاهای دیدنی اطراف همدان است که در ۱۶ کیلومتری شهرستان رزن قرار دارد. در این روستا تپه‌های باستانی دیده می‌شوند که خرابی‌های ناشی از حمله نادر افشار در آن پدیدار هستند و رازهای زیادی را از آن دوران در دل خود نگهداری می‌کنند. علت نام گذاری این روستا هنوز مشخص نیست اما اوج شکوفایی آن را به زمان سلجوقیان نسبت می‌دهند چرا که اکثر اماکن تاریخی باقیمانده مثل امامزاده اظهر، حمام و قلعه روستا همگی متعلق به زمان سلجوقیان هستند. خوب است بدانید که قاب سازی این روستا شهرتی جهانی دارد و همچنان جوانان زیادی در کارگاه های روستای کاج مشغول به فعالیت در این زمینه هستند. طبق آمار و ارقام بیکاری در این روستا وجود ندارد و مردم روستا نسبتا درآمد خوبی دارند. با خریداری این اشیای تزیینی و گلیم بافی نه تنها یادگاری ارزشمند به عنوان سوغات همدان و روستای کاج خواهید داشت، بلکه به همیشگی بودن این صنعت کمک می‌کنید.
آدرس روستای کاج همدان: استان همدان، 22 کیلومتری شهرستان رزن

حال که بیشتر با روستاگردی در اطراف همدان آشنا شده‌اید، بهتر است در اولین فرصت به یکی از این مناطق جذاب بروید و ساعات خوشی را برای خود خلق کنید.


روستاهای استان همدان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا