خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,333
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
در نزدیکی شهر مشهد و در شمال غربی این شهر با گذر از شهرستان چناران با تقریبا ۸۵ کیلومتر فاصله از مشهد، ۲۴ کیلومتر از چناران و در میان سلسله کوه های بینالود، روستایی زیبا با طبیعتی بکر به نام اخلمد که یکی از مقاصد گردشگری مسافران است، در دسترس شما خواهد بود. روستای اخلمد دارای قدمتی چند هزار ساله است و دارای انواع گل ها و گیاهان زیبا ودرختان انبوه به همراه باغ های انبوه میوه می باشد، به همین دلیل مورد توجه گردشگران و طبیعتگردان زیادی قرار گرفته است. این منطقه به درختان میوه بویژه سیب و آبشار بلندش معروف است و مردم آن معتقدند که در حمله اعراب به خراسان، مردم برای در امان ماندن از سپاهیان دشمن به دره این روستا پناه می آوردند و به هنگام خطر برای اطلاع دادن به دیگران می گفتند: “خاد آمد، خالد آمد” که رفته رفته به نام اخلمد مشهور شد. در ادامه مطلب، با ما در الی گشت همراه باشید تا سایر ویژگی های این روستای زیبا را مرور کنیم.
به گفته کلنل چارلز انگلیسی که در سفرنامه خود راجع به اخلمد و موقعیت جغرافیایی و طبیعی آن مطالبی آورده است : اخلمد در دل کوه‌های بینالود قرار دارد که از کوه‌های نامی دنیا در منطقه خراسان و بین دو جلگه مشهد و نیشابود واقع است دارای ۳۲۱۱ متر ارتفاع می باشد. به علت ارتفاع زیاد و قلل پربرف این کوه چشمه‌ها و رودخانه‌های بسیاری در میان دره‌های آن پیوسته برقرار است و آبادی‌های داخل این کوه در تمام ایام سال دارای آب‌های شیرین و گوارا است. بنابراین زیباترین و دیدنی‌ترین مناظر طبیعی و ییلاقاتی کم‌نظیر، در میان این رشته‌کوه‌ها شکل گرفته است. یکی از زیباترین پدیده‌های آفرینش با دره‌ها و ییلاقات پرآب و مشهور خراسان که در دل این رشته‌کوه قرارگرفته، دره زیبای اخلومد است. همچنین دهکده اخلمد را کوه‌های بلند و بزرگی در برگرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۳۵ متر است. و فقط از طریق دره‌ای که از دهنه و کنار سد به اخلمد منتهی می‌شود، قابل دسترسی است. تقزیبا یک مایل در پایین دهکده در صخره‌ای به ارتفاع ۹ متر در طرف راست دره‌ای که به آن (پلنگ دره) می‌گویند، غار عجیبی وجود دارد که از ورودی غار فقط یک نفر می‌تواند با خزیدن از آن عبور کند. خود غار نزدیک به ۳۶ متر طول و ۹ متر عرض و ۴٫۵ تا ۵٫۴ متر ارتفاع دارد. صخره‌های که این غار را در برگرفته‌اند از صخره‌هایی که کوه‌های اطراف را تشکیل می‌دهند بسیار متمایزند. خلاصه اخلمد به خاطر درختان سیبش، شهرت زیادی دارد.
از هزارها سال پیش آثاری دیده می‌شود که نشان از قدمت اخلمد دارد. یکی از این نشانه ها این است که اطراف این آبادی دامنه کوه باروهایی قطور و برج‌هایی عظیم است که بی‌شک هزارها سال قبل ساخته شده است. این باروها و حصارها که در بخش شرقی و جنوبی روستا مانده است در حدود ۲ کیلومتراز کف رودخانه و بخش های مسکونی فاصله و ارتفاع دارد و اینگونه به نظر می رسد که در زمان ساخت آنها، کف رودخانه بالا بوده است، در غیر این صورت امکان پذیر نیست که چنین قلعه‌های عظیمی در دامن کوه با آب رودخانه با وضع فعلی ساخته شده باشند، علاوه بر معروف بودن سیب در این روستا، کوه‌های اخلمد هم به دلیل ارتفاع و شمایل خاص و زیبایی فوق‌العاده هر سال سنگ‌نوردان، کوه‌نوردان و مسافران زیادی را میزبان است. جنس کوه‌های اخلمد آهکی است که باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده است. این دره شامل دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر است که یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای تفریح و ورزش سنگ‌نوردی است و دارای چندین آبشار است که ۴ تای آن‌ها دائمی و مابقی فصلی است. آبشار اصلی اخلمد دارای ۴۰ متر ارتفاع است.
این منطقه با سنگ‌های سفید آهکی و در قالب کوه و تپه دیوارکشی شده که برخی از آنها غریب ۱۰۰ متر و بلکه بیشترارتفاع دارند. این کوه ها در فصل بهار با گیاه‌های سبز زینت یافته و در موقع بارش باران از دامنه آن‌ها آبشارهای زیادی به ارتفاع ۱۰۰ متر و بیشتر و کمتر ایجاد می گردد که منظره ای بی نظیر را شکل می دهد، علاوه بر آن باغ های این روستا که در دو طرف رودخانه و بر دامنه کوه واقع است زیبایی آن را دو چندان می کند. و در جای جای این مناظر دیدنی مردم خانه بنا کرده‌اند که در لابلای درختان و کوه ها واقع شده که بسیاری از آن ها در بین درختان پنهان شده است. آبشار اخملد که بسیار معروف است در ۲ کیلومتری روستای قدیمی اخلمد جریان دارد که در اطراف آن هوای پاکیزه و ییلاقی‌ و انواع درخت های میوه‌ گیلاس و سیب به چشم می خورد.


روستای اخلمد | بهشت گمشده

 
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,333
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع







روستای اخلمد | بهشت گمشده

 
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,333
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع









«ابشار اخلمد»



روستای اخلمد | بهشت گمشده

 
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا