خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
ایست قلبی ناگهانی، از دست دادن غیر منتظره عملکرد قلب، تنفس و آگاهی است. دلیل ایست قلبی ناگهانی معمولا اختلال الکتریکی در قلب است که باعث مختل شدن عمل پمپاژ خون و توقف جریان خون به سایر قسمت های بدن می شود.


ایست قلبی ناگهانی

ایست قلب ناگهانی با حمله قلبی متفاوت است، حمله قلبی در صورتی رخ می دهد که جریان خون به بخشی از قلب مسدود شود. با این حال، حمله قلبی گاهی اوقات می تواند اختلال الکتریکی یجاد کند که آغزگر ایست قلبی ناگهانی است. ایست قلبی یک اورژانس پزشکی است. اگر بلافاصله درمان نشود، باعث مرگ ناگهانی می شود. با مراقبت های پزشکی مناسب و سریع، امکان زنده ماندن وجود دارد. احیاء قلب و عروق (CPR)، درمان با defibrillator – و یا حتی فشار آوردن به قفسه سـ*ـینه – می تواند شانس زنده ماندن را تا زمان رسیدن اورژانس افزایش دهد.



علائم

علائم ایست قلبی ناگهانی و شدید هستند، شایع ترین علائم ایست قلبی عبارتند از:

  • سقوط ناگهانی
  • توقف ضربان قلب
  • توقف تنفس
  • از دست دادن هوشیاری
گاهی اوقات علائم و نشانه های دیگر نیز در ایست قلبی رخ می دهد؛ که ممکن است شامل خستگی، غش، سرگیجه، درد قفسه سـ*ـینه، تنگی نفس، ضعف، تب و تپش یا استفراغ باشد؛ اما ایست قلبی ناگهانی اغلب بدون هشدار رخ می دهد


5 دلیل ایست قلبی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
چه وقت باید به پرشک مراجعه کنم؟

اگر شما اپیزودهای مکرر از درد قفسه سـ*ـینه یا احساس ناراحتی، تپش قلب، ضربان قلب سریع یا نامنظم، خس خس سـ*ـینه غیر قابل توضیح یا تنگی نفس، غش، احساس سبکی سر یا سرگیجه دارید به سرعت به دکتر مراجعه کنید. وقتی که قلب متوقف می شود، عدم خون اکسیژن می تواند باعث آسیب مغز در تنها چند دقیقه شود. مرگ یا آسیب مغزی دائمی می توانید در عرض چهار تا شش دقیقه رخ می دهد. زمان بسیار مهم است اقدام فوری انجام دهید



دلیل ایست قلبی

مهم ترین دلیل ایست قلبی، داشتن بیماری های قلبی مزمن است. دلیل ایست قلبی ناگهانی معمولا یک اختلال در ریتم قلب (آریتمی) است که نتیجه یک مشکل در سیستم الکتریکی قلب شما است.

از مهم ترین بیماری های قلبی که منجر به ایست قلبی می شوند می توان به:

بیماری عروق کرونر اغلب دلیل ایست قلب در افراد به علت بیماری عروق کرونر رخ می دهد. در بیماری عروق کرونر، شریان های شما با کلسترول و سایر رسوب ها مسدود می شوند و جریان خون را به قلب شما کاهش می دهد. این می تواند برای قلب شما سخت تر برای انجام امواج الکتریکی سخت تر شود.

حمله قلبی اگر حمله قلبی رخ دهد، اغلب به علت بیماری شدید عروق کرونر، می تواند فیبریلاسیون بطنی و ناگهانی قلبی را ایجاد کند. علاوه بر این، یک حمله قلبی می تواند در مناطق باقی مانده از بافت اسکار قرار بگیرد. مدار کوتاه برق در اطراف بافت اسکار ممکن است منجر به اختلالات در ریتم قلب شما شود.

قلب بزرگ (كارديوميوپاتي). این اتفاق زمانی که دیواره عضلات قلب شما کشش و بزرگ شدن و یا ضخیم شده اتفاق می افتد. در هر دو مورد عضله قلب شما غير طبيعي است که اغلب منجر به آسيب بافت قلبي و آروماتيک بالقوه مي شود.

بیماری قلبی دریچه های قلب. نشت یا محدود شدن دریچه های قلب شما می تواند به کشیدگی یا ضخیم شدن عضله قلب یا هر دو آن منجر شود. هنگامی که قلب به علت استرس ناشی از اختلال دریچه یا فشار ناگهانی بزرگ و یا تضعیف می شود، خطر افزایش آریتمی قلبی افزایش می یابد.

بیماری قلبی مادرزادی. هنگامی که ایست قلبی ناگهانی در کودکان یا نوجوانان رخ می دهد، ممکن است به علت بیماری قلبی مادرزادی باشد.


5 دلیل ایست قلبی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
عوامل خطر

از آنجایی که ایست قلبی ناگهانی با بیماری قلبی عروقی مرتبط است، عوامل مشابه ی که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری را در شما بالا می برد، ممکن است باعث ایست قلبی ناگهانی نیز شود. این عوامل شامل:

  • سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر
  • فشار خون بالا
  • کلسترول خون بالا
  • چاقی
  • دیابت
  • شیوه زندگی ناسالم

عوامل دیگری نیز ممکن است دلیل ایست قلبی باشند و خطر آنرا افزایش دهند از جمله:

  • حمله قلبی قبلی
  • سابقه شخصی یا خانوادگی انواع دیگر بیماری های قلبی، مانند اختلالات ریتم قلب، نقایص مادرزادی قلب، نارسایی قلبی و قلب و عروق
  • سن – میزان بروز اختلال قلبی ناگهانی با سن افزایش می یابد
  • مرد بودن – احتمال وقوع ایست قلبی در مردان دو تا سه برابر زنان است
  • عدم تعادل تغذیه ای، مانند سطح پتاسیم یا منیزیم کم


5 دلیل ایست قلبی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
تشخیص ایست قلبی

اگر یک ایست قلبی ناگهانی را بدون هشدار داشتید و زنده مانده اید، پزشک شما می خواهد دلیل ایست قلبی را تشخیص دهد تا از وقایع آیینده پیشگیری کند.

آزمایشاتی که پزشک شما ممکن است برای تشخیص دلیل ایست قلبی توصیه کند عبارتند از:



الکتروکاردیوگرام

در طول الکتروکاردیوگرام (ECG)، سنسورها (الکترود ها) که می توانند فعالیت الکتریکی قلب شما را تشخیص دهند، آنها به قفسه سـ*ـینه و گاهی به انـ*ـدام شما متصل می شوند. یک ECG می تواند اختلالات در ریتم قلب و یا تشخیص الگوهای الکتریکی غیر طبیعی، مانند یک فاصله QT طولانی مدت که خطر ابتلا به مرگ ناگهانی را افزایش می دهد را تشخیص دهند.


آزمایش خون

یک نمونه از خون شما ممکن است برای بررسی سطوح پتاسیم، منیزیم، هورمون ها و سایر مواد شیمیایی مورد آزمایش قرار گیرد که توانایی قلب شما را نشان می دهند. سایر آزمایش های خون می تواند آسیب های قلبی اخیر و حملات قلبی را تشخیص دهند.


آزمایشات تصویربرداری

اشعه ایکس قفسه سـ*ـینه یک تصویر اشعه ایکس از سـ*ـینه شما اجازه می دهد تا پزشک اندازه و شکل قلب و عروق خونی شما را بررسی کنید. همچنین ممکن است نشان دهد که آیا نارسایی قلبی دارید یا خیر.


اکوکاردیوگرام این آزمایش با استفاده از امواج صوتی برای تولید تصویری از قلب شما انجام می شود. یک اکوکاردیوگرام می تواند نشان دهد که آیا یک منطقه از قلب شما توسط حمله قلبی آسیب دیده است یا نه و یا آیا پمپاژ به طور طبیعی صورت می گیرد یا آیا اختلالات دریچه وجود دارد. یا نه

اسکن هسته ای این آزمایش، معمولا همراه با یک آزمایش استرس کمک می کند تا مشکلات جریان خون را به قلب شما تشخیص دهد. مقدار کمی از مواد رادیواکتیو، مانند تالیوم، به جریان خون شما تزریق می شود. دوربین های ویژه می توانند مواد رادیو اکتیو را از طریق قلب و ریه ها، تشخیص دهند.


5 دلیل ایست قلبی

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
درمان

ایست قلبی ناگهانی نیاز به اقدام فوری برای بقا دارد. دلیل ایست قلبی هر چه باشد باید در هنگام وقوع آن ابتدا بیمار را نجات داد و بعد به دنبال دلیل ایست قلبی رفت. مهم ترین اقدام فوری در مواجه با ایست قلبی، احیا قلب و عروق فوری یا CPR است.


CPR

احیاء قلب و عروق فوری (CPR) برای درمان اختلال قلبی ناگهانی ضروری است. با نگه داشتن جریان خون غنی از اکسیژن به انـ*ـدام های حیاتی بدن، CPR می تواند یک پیوند حیاتی را فراهم کند تا مراقبت اضطراری پیشرفته تر در دسترس باشد.

CPR شامل اقداماتی است که برای بازگرداندن اعمال حیاتی دو عضو مهم قلب و مغز در فردی که هوشیاری خود را از دست داده، انجام می‌شود و تلاش می‌شود تا گردش خون و تنفس به‌طور مصنوعی تا زمان برگشت جریان خون خودبخودی بیمار برقرار شود. اگر فرد دارای ضربان بوده ولی دچار قطع تنفس شده باشد، باید با تنفس مصنوعی دهان به دهان ادامه داد.


دفیبریلات

مراقبت های پیشرفته برای فیبریلاسیون بطنی، نوعی آریتمی که می تواند ناشی از ایست قلب ناگهانی باشد، به طور کلی شامل تحویل شوک الکتریکی از طریق دیواره سـ*ـینه به قلب است. این روش، defibrillation نامیده می شود… این اغلب باعث می شود ریتم طبیعی قلب از سر بگیرد. شوک ممکن است توسط پرسنل اورژانسی و یا یک شهروند در صورت استفاده از defibrillator عمومی استفاده شود.



عوارض جانبی

هنگامی که ناگهانی ایست قلبی اتفاق می افتد، مغز شما اولین قسمت از بدن شما است که آسیب می بیند، زیرا بر خلاف ارگان های دیگر، ذخایر خون غنی از اکسیژن ندارد؛ و نیاز به عرضه بی وقفه خون دارد. کاهش جریان خون به مغز شما سبب بی نظمی می شود. اگر ریتم قلب شما به سرعت به ریتم طبیعی خود بازنگردد، آسیب مغزی اتفاق می افتد و نتیجه مرگ است. اگر ایست قلبی ناگهانی بیش از 8 دقیقه طول بکشد، بقاء نادر است. بازماندگان ایست قلبی ممکن است علائم آسیب مغزی را نشان دهند.


جلوگیری از ایست قلبی

راه مطمئن برای شناخت خطر ابتلا به ایست قلبی ناگهانی وجود ندارد، بنابراین کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی بهترین استراتژی است. این مراحل شامل بررسی های منظم، غربالگری برای بیماری های قلبی و زندگی شیوه زندگی سالم قلب با روش های زیر است:

  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
  • از لحاظ جسمانی فعال باش
  • اگر با کسی که در معرض ایست قلب ناگهانی قرار دارد، زندگی می کنید، مهم است که در CPR آموزش ببینید.


5 دلیل ایست قلبی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا