خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
تپش قلب به ضربان غیرعادی قلب یا آریتمی قلب گفته می‌شود که منجر به احساس انقباض عضلات قلب در قفسه سـ*ـینه می‌شود.

تپش قلب یا آریتمی قلب ضربان نامنظم قلب را توصیف می‌کند، در این حالت قلب ممکن است خیلی سریع، خیلی کند یا نامنظم کار کند. تپش زمانی رخ می‌دهند که سیگنال‌های الکتریکی قلب که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، به درستی کار نکنند. به عنوان مثال، برخی افراد مبتلا به نارسائی قلب ممکن است تپش قلب و ضربان نا منظم داشته باشند. یکی از علل آریتمی قلبی نارسایی قلب است. تپش قلب می‌تواند همراه با اضطراب باشد که لزوماً حاکی از وجود یک مشکل ساختاری یا عملکردی در قلب نیست.


بسیاری از تپش‌های قلب بی‌ضرر هستند با این حال، اگر ضربان قلب به طور خاص غیر طبیعی باشند و همراه با بیماری‌های قلبی باشد ممکن است خطر جدی برای سلامتی فرد باشد. البته زیاد نگران ضربان نا منظم قلب خود نباشید، شما با درمان تپش قلب یا آریتمی قلبی اغلب می‌توانید ضربان قلب سریع، آهسته یا نامنظم قلب را کنترل یا حذف کنید.

علاوه بر این، چون آریتمی های قلبی ناراحت کننده اغلب بدتر می‌شوند و ناشی از بیماری‌های مرتبط است، شما می‌توانید با اتخاذ شیوه زندگی سالم قلبی، خطر ابتلا به آریتمی را کاهش دهید و راه مناسبی را برای درمان تپش قلب انتخاب کنید.



ضربان قلب طبیعی چقدر است؟

ریتم قلب به طور معمول توسط یک ضربان ساز طبیعی (گره سینوس) واقع در دهلیز راست کنترل می‌شود. گره سینوسی باعث ایجاد امواج الکتریکی می‌شود که ضربان قلب را تنظیم می‌کند. در یک قلب سالم، فرآیند انتقال امواج الکتریکی قلب به آرامی انجام می‌شود و در نتیجه ضربان قلب آرام آرام به میزان 60 تا 100 ضربه در دقیقه می‌رسد.


تپش قلب یا آریتمی و راه‌های درمان آن را بهتر بشناسیم

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
چه وقت باید به پزشک مراجعه کنم؟

آریتمی قلبی یا تپش قلب ممکن است موجب احساس ناراحتی یا ضربان قلب اضافی شود، یا ممکن است حس کنید که قلب شما در حال تپش مداوم یا خیلی کند است. اگر به طور هر یک از این علائم و نشانه‌های آریتمی را در خود احساس کردید، جهت بررسی و درمان تپش قلب سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا علل آریتمی قلبی شما را مورد بررسی قرار دهند و روند درمان تپش قلب را آغاز کند.



افراد در خطر آریتمی قلبی

برخی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به آریتمی و علل ایجاد آریتمی قلبی را افزایش دهند. این موارد عبارت‌اند از:

  • بیماری های قلب. بیماری عروق کرونری، سایر مشکلات قلبی و جراحی قلبی، حمله قلبی، دریچه‌های غیر طبیعی قلب، جراحی قبلی قلب، نارسایی قلبی، قلب و عروق و سایر آسیب‌های قلبی، عامل خطر ابتلا به انواع آریتمی را افزایش می‌دهند.
  • فشار خون بالا. این عامل باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر می‌شود. همچنین ممکن است دیواره‌های بطن چپ ضخیم شود که می‌تواند تغییراتی را در ایجاد سیگنال‌های الکتریکی قلب ایجاد کند.
  • بیماری قلبی مادرزادی. این اختلال ممکن است ریتم قلب شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • مشکلات تیروئید داشتن غده تیروئید بیش از حد فعال یا غیر فعال می‌تواند خطر ابتلا به آریتمی را افزایش دهد.
  • عدم تعادل الکترولیت خون


عوارض جانبی آریتمی قلبی یا تپش قلب

بعضی از علل آریتمی قلبی ممکن است خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها را در شما افزایش دهند مانند:

سکته مغزی هنگامی که قلب نامنظم کار کند ممکن است باعث ایجاد لـ*ـخته خون شود. یک لـ*ـخته خون می‌تواند از قلب به مغز منتقل شود. در آنجا ممکن است جریان خون را متوقف کند و باعث ایجاد سکته مغزی شود.

نارسایی قلبی. اگر قلب شما مدت طولانی مبتلا به برادیکاردی یا تاکی کاردی یا فیبریلاسیون دهلیزی است نارسایی قلبی می‌تواند رخ دهد.


تپش قلب یا آریتمی و راه‌های درمان آن را بهتر بشناسیم

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
تشخیص تپش قلب

برای تشخیص آریتمی قلبی، دکتر متخصص علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. پزشک احتمالا در مورد شرایطی موجل تپش قلب شما مانند بیماری قلبی یا مشکل غده تیروئید، بپرسد. همچنین ممکن است تست‌های کنترل قلب را برای مشخص شدن علت تپش قلب انجام دهید. این تست‌ها شامل موارد زیر است:

  • الکتروکاردیوگرام (ECG)
  • اکوکاردیوگرام
  • تست استرس یا ورزش
  • آزمایش شیب جدول
  • تست الکتروفیزیولوژی و آنژیوگرافی



درمان تپش قلب

اگر آریتمی قلبی یا تپش قلب دارید و نگران سلامتی خود هستید بهتر است بدانید که بعضی اوقات درمان تپش قلب ضروری نیست. معمولاً، درمان تپش قلب فقط در صورتی انجام می‌شود که آریتمی باعث علائم قابل توجهی در فرد شده و باعث به خطر افتادن سلامتی شخص می‌شود.

اگر ضربان قلب آرام (برادیکاردیس) دارید، پزشکان اغلب از یک ضربان ساز برای درمان تپش قلب آرام استفاده می‌کنند، زیرا هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند قلب شما را به طور قابل توجهی تقویت کند. برای تپش قلب سریع (تاکی کاردی)، درمان تپش قلب شما ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

مانور وگال: شما ممکن است با استفاده از مانورهای ویژه‌ای که شامل نفس کشیدن و فشار دادن، قرار دادن صورت در آب یخ، یا سرفه، بتوانید تپش قلب سریع را متوقف کنید. این مانورها بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد که ضربان قلب شما را کنترل می‌کند (اغلب ضربان قلب شما را کند می‌کند). با این حال، مانور وگال برای تمام انواع آریتمی کار نمی‌کند.

داروها: برای بسیاری از انواع تاکی کاردی، پزشک شما ممکن است برای کنترل ضربان قلب یا بازگرداندن ریتم طبیعی قلب دارو تجویز کند.

دستگاه‌های ایمپلنت: درمان تپش قلب همچنین ممکن است شامل استفاده از یک دستگاه ایمپلنت به‌‌صورت زیر باشد:

ضربان ساز قلب یک دستگاه ایمپلنت است که به کنترل ریتم‌های غیر طبیعی قلب کمک می‌کند. یک دستگاه کوچک زیر پوستی است که با جراحی زیر پوست، نزدیک قلب قرار می‌گیرد. سیم عایق شده از دستگاه به قلب می‌رود. اگر یک ضربان ساز، ضربان قلب را غیرعادی تشخیص دهد، موجب انتشار امواج الکتریکی می‌شود که ضربان قلب شما را به حد نرمال می‌رساند.


تپش قلب یا آریتمی و راه‌های درمان آن را بهتر بشناسیم

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
دیابریلاتور قلبی-ایمپکتیوانی (ICD) اگر شما در معرض خطر ابتلا به ضربان قلب خطرناک سریع یا نامنظم در هستید (تاکیکاردی بطنی یا فیبریلاسیون بطنی)، پزشک شما ممکن است این دستگاه را توصیه کند.

ICD یک واحد باتری است که تحت پوست در نزدیکی استخوان ترقوه قرار می‌گیرد – شبیه به یک ضربان ساز است. یک یا چند سیم الکترود از ICD از طریق ورید به قلب می‌رود. ICD به طور مداوم ریتم قلب شما را کنترل می‌کند. اگر یک ریتم قلب غیر طبیعی را تشخیص دهد، شوک های کم و یا انرژی زیادی را برای تنظیم مجدد ریتم قلب به ریتم طبیعی می‌فرستد. ICD مانع از ریتم قلب غیر طبیعی نمی‌شود، اما اگر این اتفاق بیفتد، آن را درمان می‌کند.


جراحی در برخی موارد، تنها راه درمان تپش قلب، جراحی است:

روش ماز: در این عمل جراحی برای درمان تپش قلب، جراح، یک سری از برش‌ها را در بافت قلب در نیمه بالای قلب ایجاد می‌کند تا یک الگوی با پیچ و خم بافت اسکار ایجاد شود. از آنجایی که بافت اسکار نمی‌تواند الکتریسیته را از خود عبور دهد، باعث درمان تپش قلب می‌شود.

این روش مؤثر است، اما به دلیل اینکه جراحی نیاز دارد، معمولاً برای افرادی که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند یا برای افرادی که از دلایل دیگر جراحی قلب دارند، رزرو می‌شود.

جراحی بای پس کرونری: در صورت بیماری قلبی عروقی شدید علاوه بر آریتمی، پزشک ممکن است عمل جراحی بای پس عروق را انجام دهد. این روش می‌تواند جریان خون به قلب شما را بهبود بخشد.



شیوه زندگی و درمان تپش قلب خانگی

دکتر شما ممکن است پیشنهاد کند که علاوه بر روش‌های پزشکی برای درمان تپش قلب، تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنید تا قلب سالم داشته باشید. این تغییرات شیوه زندگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خوردن غذاهای سالم خوردن یک رژیم غذایی سالم که کم نمک و چربی های جامد و غنی از میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های جامد است.
  • به طور منظم ورزش کردن
  • حفظ وزن سالم. داشتن اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد
  • فشار خون و سطح کلسترول را تحت کنترل نگه دارید
  • مصرف به موقع داروها


تپش قلب یا آریتمی و راه‌های درمان آن را بهتر بشناسیم

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا