نویسنده این موضوع
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، معماری در برگیرنده ساخت و ساز و شکل دهنده محیط است، از لحظهای که یک تمدن به وجود میآید، معماری ساخته میشود و نباید نادیده گرفت که معماری با ساختار بیولوژیک انسان مرتبط است.
معماری علاوه بر استفاده ساخت و ساز، یک کارکرد ثانویه دارد و آن زیبا شناسی است که باعث میشود معماری به عنوان یک هنر زیبا متولد شود.
معماری فقط حاصل زیبا شناسی نیست و شامل اخلاق نیز میشود، موضوعی که بسیاری به آن بی توجه هستند و این بیتوجهی باعث میشود تا ساختمانهایی بیهویت و بیاثر بنا شود.
بسیاری از ساختمانها در ابتدا زیبا به نظر نمیرسیدند، اما گذر زمان ثابت کرده است که آنها ماندگار و زیبا هستند اما ساختمانهایی نیز بنا میشوند که در ابتدا بسیار زیبا هستند اما در گذر زمان این زیبایی محو و نابود میشود.
در قرن 15 و 16 میلادی که مصادف با عصر صفوی است، برای اولین بار در ایران مفهوم شهر ایدهآل مشخص میشود که پیش بینی شهرسازی مدرن است، مانند شانزهلیزه در پاریس فرانسه، که شبیه معماری شهر اصفهان در آن عهد است که با یاری جستن از چهارباغها و میدان امام به کمک معماری نوین میآیند.
در این قرن است که معمار به عنوان یک دانشمند صاحب هنر و علم مطرح میشود و بیشتر سازههایی که در آن زمان شکل گرفتهاند در زمان حاضر در نوع خود بی نظیر هستند.
* سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد میرسد
قرن 17 میلادی مصادف با پایان سلسله صفوی است، هم زمان با این دوره در ایران معماری باروک به عنوان معماری غالب در اروپا وارد شد که در این قرن ما تنها معماریهای منظر را در ایران میبینیم، مانند مجموعه چهل ستون اصفهان و باغ شازده در ماهان.
بررسیها و کاوشهای باستان شناسی سابقه معماری ایران را به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد میرساند، از آن زمان تاکنون پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، به ویژه علل مذهبی، توسعه و تکامل یافته است.
ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هر یک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.
بسیاری از محققان سبک شناسی معماری ایران را به هفت دوره تقسیم میکنند، به ترتیب دوره تاریخی شیوه پارسی، شیوه پارتی، شیوه خراسانی، شیوه رازی، شیوه آذری، شیوه اصفهانی که مربوط به دوره حکومت صفویان، افشاریه، زندیه و قاجاریه است و معماری معاصر که از اواسط دوره قاجاریه تاکنون را شامل میشود.
* اصفهان شاهکار معماری سنتی است
اصفهان در برههای از تاریخ و در عهد صفویه پایتخت ایران اسلامی بوده است، در آن زمان کاخها و عمارتهای زیادی در اصفهان ساخته شده است که نسبت به آن دوران تنها تعداد محدودی از آنها باقی مانده است.
اصفهان هر ساله پذیرای گردشگران و توریستهای زیادی است که اغلب این گردشگران خارجی در تبیین و شرح معماری اصفهان از جملاتی نظیر شاهکار بودن معماری اصفهان در دنیا یاد میکنند و اصفهان را لایق عنوان نصف جهان میدانند.
کارشناس رشته معماری دورهی اسلامی که مرمت خانهای تاریخی را در پشت مسجد شیخ لطفالله اصفهان بر عهده داشته است در یکی از مقالههای خود چنین آورده است «اصفهان نصف جهان است» نشان میدهد که اصفهان یکی از بزرگترین سمبلهای معماری اسلامی در جهان محسوب میشود و آوازهی آن در دنیا طنینانداز است.
هربار به محلههای قدیمی اصفهان پا میگذارم، ناخودآگاه مجذوب گذشته زیبای این شهر میشوم، زیرا هر محله اصفهان از نظر فنون معماری اسلامی، یک کلاس آموزشی است.
نیکلاس استون عدم وجود زاینده رود را برای اصفهان تهدید آمیز عنوان میکند و میگوید: زمانی که پلی روی رودخانهای ساخته میشود، قرار است سالها با آب همزیستی داشته باشد، وقتی آب را از آن سازه بگیریم، به طور حتم مشکلات مهمی برای آن پیش میآید.
* نگذاریم معماری پست مدرن بر معماری سنتی غلبه شود
اصفهان دارای هویتی به قدمت تاریخ ایران است، شهری که در آن هویت ایرانی و اسلامی در هم آمیخته شده است، تا آن را در دنیا زبانزد کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان در خصوص معماری اسلامی، ایرانی گفت: در معماری گذشته اصولی از لحاظ زیبایی و ظرافت متناسب با امکاناتی که در آن زمان بود مورد استفاده قرار میگرفت.
وی افزود: مقصود از معماری اسلامی و ایرانی بازگشت به گذشته نیست، بلکه حفظ هویتها و ریشهها است.
مصطفی بهبهانی ادامه داد: در معماری و شهرسازی معاصر، از ساخت بنا طبق ضوابط اسلامی دوری شده است، در صورتی که در شرایط کنونی باید این تفکر در ساختمانسازی شکل، رنگ، مصالح و فرم ساختمانها وجود داشته باشد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر فرهنگ غرب بر معماری و شهرسازی ما سایه انداخته است، معماری مدرن و پست مدرن که ناشی از تفکر غرب است، بر معماری اسلامی غلبه کرده است.
در تدوین الگوی ایرانی و اسلامی باید شاخصهای معماری را با توجه فرهنگ اسلامی مشخص کنیم و الگوی ساخت و ساز را بر اساس این تفکر بنیانگذاری کرده و از تکنولوژیهای جدید استفاده کنیم، نخستین گام در این زمینه این است که سایه فرهنگ غرب را از معماری خود دور کنیم و با ابتکارات و نوآوری این حرکت را شتاب دهیم.
*دست پیشکسوتان بهترین تکیه گاه معماری سنتی است
معماران در دوره معاصر به تقلید سبک اروپایایی برای ساختمان سازی و جلوه دادن به شهر استفاده کردند، که در ابتدای امر آسیبهای زیادی بر معماری سنتی وارد شد، اما رفته رفته نما و ساختمانهای بیشتر شهرهای ایران جلوهای از معماری اروپایی شد و معماری سنتی به فراموشی سپرده شد.
بهره برداری از معماری سنتی نباید مشروط بر تقلید صرف باشد، بسیاری از معماران کنونی برای تلفیق معماری سنتی و مدرن به بیراهه میروند و حاصل کار آنها چندان خوشایند نیست، معماری مستلزم وجود ریتم و تناسب است، آیا در سازههای امروزی میتوان این ریتم و تناسب را برقرار کرد و پاسخ روشن است تلفیق معماری سنتی و مدرن نیازمند وجود علم است.
حاصل معماری مدرن صرف ساختمانهای سیاه و سفیدی است که باعث شده معماری سنتی ایرانی تنها در قاب عکسهای سیاه و سفید قابل مشاهده باشد.
معماری سنتی در گذر زمان سیاه و سفیدهای زیادی را پشت سر گذاشت و اینک این معماری مغفول مانده توجه میخواهد، معماری پیری که برای سرپا ماندن متحمل دشواریهای زیادی است و دست معماران ایرانی و پیشکسوتان معماری سنتی بهترین تکیه گاه برای این هنر خاک خورده است.
معماری علاوه بر استفاده ساخت و ساز، یک کارکرد ثانویه دارد و آن زیبا شناسی است که باعث میشود معماری به عنوان یک هنر زیبا متولد شود.
معماری فقط حاصل زیبا شناسی نیست و شامل اخلاق نیز میشود، موضوعی که بسیاری به آن بی توجه هستند و این بیتوجهی باعث میشود تا ساختمانهایی بیهویت و بیاثر بنا شود.
بسیاری از ساختمانها در ابتدا زیبا به نظر نمیرسیدند، اما گذر زمان ثابت کرده است که آنها ماندگار و زیبا هستند اما ساختمانهایی نیز بنا میشوند که در ابتدا بسیار زیبا هستند اما در گذر زمان این زیبایی محو و نابود میشود.
در قرن 15 و 16 میلادی که مصادف با عصر صفوی است، برای اولین بار در ایران مفهوم شهر ایدهآل مشخص میشود که پیش بینی شهرسازی مدرن است، مانند شانزهلیزه در پاریس فرانسه، که شبیه معماری شهر اصفهان در آن عهد است که با یاری جستن از چهارباغها و میدان امام به کمک معماری نوین میآیند.
در این قرن است که معمار به عنوان یک دانشمند صاحب هنر و علم مطرح میشود و بیشتر سازههایی که در آن زمان شکل گرفتهاند در زمان حاضر در نوع خود بی نظیر هستند.
* سابقه معماری ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد میرسد
قرن 17 میلادی مصادف با پایان سلسله صفوی است، هم زمان با این دوره در ایران معماری باروک به عنوان معماری غالب در اروپا وارد شد که در این قرن ما تنها معماریهای منظر را در ایران میبینیم، مانند مجموعه چهل ستون اصفهان و باغ شازده در ماهان.
بررسیها و کاوشهای باستان شناسی سابقه معماری ایران را به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد میرساند، از آن زمان تاکنون پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، به ویژه علل مذهبی، توسعه و تکامل یافته است.
ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هر یک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.
بسیاری از محققان سبک شناسی معماری ایران را به هفت دوره تقسیم میکنند، به ترتیب دوره تاریخی شیوه پارسی، شیوه پارتی، شیوه خراسانی، شیوه رازی، شیوه آذری، شیوه اصفهانی که مربوط به دوره حکومت صفویان، افشاریه، زندیه و قاجاریه است و معماری معاصر که از اواسط دوره قاجاریه تاکنون را شامل میشود.
* اصفهان شاهکار معماری سنتی است
اصفهان در برههای از تاریخ و در عهد صفویه پایتخت ایران اسلامی بوده است، در آن زمان کاخها و عمارتهای زیادی در اصفهان ساخته شده است که نسبت به آن دوران تنها تعداد محدودی از آنها باقی مانده است.
اصفهان هر ساله پذیرای گردشگران و توریستهای زیادی است که اغلب این گردشگران خارجی در تبیین و شرح معماری اصفهان از جملاتی نظیر شاهکار بودن معماری اصفهان در دنیا یاد میکنند و اصفهان را لایق عنوان نصف جهان میدانند.
کارشناس رشته معماری دورهی اسلامی که مرمت خانهای تاریخی را در پشت مسجد شیخ لطفالله اصفهان بر عهده داشته است در یکی از مقالههای خود چنین آورده است «اصفهان نصف جهان است» نشان میدهد که اصفهان یکی از بزرگترین سمبلهای معماری اسلامی در جهان محسوب میشود و آوازهی آن در دنیا طنینانداز است.
هربار به محلههای قدیمی اصفهان پا میگذارم، ناخودآگاه مجذوب گذشته زیبای این شهر میشوم، زیرا هر محله اصفهان از نظر فنون معماری اسلامی، یک کلاس آموزشی است.
نیکلاس استون عدم وجود زاینده رود را برای اصفهان تهدید آمیز عنوان میکند و میگوید: زمانی که پلی روی رودخانهای ساخته میشود، قرار است سالها با آب همزیستی داشته باشد، وقتی آب را از آن سازه بگیریم، به طور حتم مشکلات مهمی برای آن پیش میآید.
* نگذاریم معماری پست مدرن بر معماری سنتی غلبه شود
اصفهان دارای هویتی به قدمت تاریخ ایران است، شهری که در آن هویت ایرانی و اسلامی در هم آمیخته شده است، تا آن را در دنیا زبانزد کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان در خصوص معماری اسلامی، ایرانی گفت: در معماری گذشته اصولی از لحاظ زیبایی و ظرافت متناسب با امکاناتی که در آن زمان بود مورد استفاده قرار میگرفت.
وی افزود: مقصود از معماری اسلامی و ایرانی بازگشت به گذشته نیست، بلکه حفظ هویتها و ریشهها است.
مصطفی بهبهانی ادامه داد: در معماری و شهرسازی معاصر، از ساخت بنا طبق ضوابط اسلامی دوری شده است، در صورتی که در شرایط کنونی باید این تفکر در ساختمانسازی شکل، رنگ، مصالح و فرم ساختمانها وجود داشته باشد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر فرهنگ غرب بر معماری و شهرسازی ما سایه انداخته است، معماری مدرن و پست مدرن که ناشی از تفکر غرب است، بر معماری اسلامی غلبه کرده است.
در تدوین الگوی ایرانی و اسلامی باید شاخصهای معماری را با توجه فرهنگ اسلامی مشخص کنیم و الگوی ساخت و ساز را بر اساس این تفکر بنیانگذاری کرده و از تکنولوژیهای جدید استفاده کنیم، نخستین گام در این زمینه این است که سایه فرهنگ غرب را از معماری خود دور کنیم و با ابتکارات و نوآوری این حرکت را شتاب دهیم.
*دست پیشکسوتان بهترین تکیه گاه معماری سنتی است
معماران در دوره معاصر به تقلید سبک اروپایایی برای ساختمان سازی و جلوه دادن به شهر استفاده کردند، که در ابتدای امر آسیبهای زیادی بر معماری سنتی وارد شد، اما رفته رفته نما و ساختمانهای بیشتر شهرهای ایران جلوهای از معماری اروپایی شد و معماری سنتی به فراموشی سپرده شد.
بهره برداری از معماری سنتی نباید مشروط بر تقلید صرف باشد، بسیاری از معماران کنونی برای تلفیق معماری سنتی و مدرن به بیراهه میروند و حاصل کار آنها چندان خوشایند نیست، معماری مستلزم وجود ریتم و تناسب است، آیا در سازههای امروزی میتوان این ریتم و تناسب را برقرار کرد و پاسخ روشن است تلفیق معماری سنتی و مدرن نیازمند وجود علم است.
حاصل معماری مدرن صرف ساختمانهای سیاه و سفیدی است که باعث شده معماری سنتی ایرانی تنها در قاب عکسهای سیاه و سفید قابل مشاهده باشد.
معماری سنتی در گذر زمان سیاه و سفیدهای زیادی را پشت سر گذاشت و اینک این معماری مغفول مانده توجه میخواهد، معماری پیری که برای سرپا ماندن متحمل دشواریهای زیادی است و دست معماران ایرانی و پیشکسوتان معماری سنتی بهترین تکیه گاه برای این هنر خاک خورده است.
تاریخ معماری اصفهان
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com