خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
تالاب چغاخور واقع در استان چهارمحال وبختیاری
در استان چهارمحال و بختیاری تالاب های زیادی وجود دارد، که عبارت از چغاخور، چال تر، سولقان، چال خشک علی آباد و گندمان نیز هستند. اما در بین آنها دو تالاب گندمان و چغاخور از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این آبشار در ارتفاعات برآفتاب و کلار، همچون نگینی می درخشد. این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی و همچنین گونه های مختلفی از ماهی هایی کپور، فیتوفاک، آمور و شیرماهی می باشد. هوای مطبوع و چشم اندازهای زیبا و بی نظیر این جاذبه های طبیعی سبب شده تا گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این منطقه سفر کنند، حالا در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر درباره تالاب چغاخور در چهارمحال و بختیاری صحبت کنیم.تالاب مهم و دیدنی چغاخور در دهستان چغاخور واقع است. این دهستان با مساحتی حدود ۲۲۰ کیلومترمربع در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. از لحاظ جغرافیایی این تالاب در دهستان چغاخور در دامنه ارتفاعات برآفتاب در شمال و از جنوب در امتداد کوه های کلار نیز نقش بسته است. رشته کوه زیبای کلار نیز در سمت جنوب غربی مشرف بر تالاب است که قله آن ۳۸۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تالاب را مرغزاری وسیع در بر گرفته که مساحت آن حدود ۷۰۰ هکتار برآورد شده است. این مرغزار در ماه‌های اردیبهشت تا مهر که سطح آب رو به کاهش می‌گذارد، از این هم وسیع‌تر می‌شود. مساحت آبى تالاب از ۱۳۶۰ هکتار قبل از احداث سد بر روى آن تا ۲۳۰۰ هکتارى بعد از احداث سد و مساحت منطقه شکار ممنوع ۲۵۰۰ هکتار برآورد شده است.
بهترین زمان سفر به تالاب چغاخور
میانگین دمای هوا در این منطقه در گرم ترین ماه های سال (مانند مرداد) به ۲۱ درجه سانتی گراد و در سردترین ماه های (مانند دی) نیز به منفی ۶ درجه هم می رسد. همچنین میانگین دما در این منطقه حدود ۷۰۰ میلی متر است.
#تالار_گردشگری_ایران


تالاب چغاخور

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
از همین رو بهترین زمان برای سفر به تالاب چغاخور در چهارمحال و بختیاری نیز فصل بهار و پاییز است. عواملی مانند قرارگیری در مسیر دو جاده اصلی، برخورداری از تنوع بالای زیستگاهی، گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولقان، علی آباد و گندمان اهمیت تالاب چغاخور را به لحاظ گردشگری دوچندان ساخته است.
جاذبه های اطراف تالاب چغاخورآثار باستانی و تاریخی منطقه چغاخور
با توجه به این که این دریاچه یکی از مهمترین زیستگاه های جهان به شمار می رود اما جاذبه های گردشگری زیادی هم در آن وجود دارد که می تواند به عنوان یکی از مقاصد محبوب در این منطقه اقدام به جذب گردشگر بنماید. شیرهای سنگی در روستای سیف‌آباد و خانی‌آباد از جمله جاذبه‌های این منطقه هستند. شیرهای سنگی روی قبور جنگاوران و کشته‌شدگان در جنگ‌ها، یادآور تاریخ پرحادثه و گذشته‌ همراه با جنگ‌ها، خونریزی‌ها و ستیزه‌جویی‌های منطقه‌ است. هر چند سابقه نصب مجسمه شیرسنگی روی قبر، به دوره ایلامی می‌رسد، اما در این منطقه از دوره صفویه تا قاجاریه و حتی معاصر، نمونه‌ هایی از این قبور با شیرهای سنگی دیده می‌شود.
امامزاده حمزه علی
امامزاده حمزه علی از نوادگان امام سجاد است. محل این امامزاده بین شهر بلداجی و روستای کلبیبک و فاصله آن تا شهرکرد از طریق بروجن ۸۱ کیلومتر است. آن حضرت در زمان خلافت فضل عباسی، به همراه جمعی از انصار خود به سمت شهر ناصریه (اهواز) و سرزمین بختیاری حرکت کرد تا رهسپار سرزمین طوس شود، خبر ورود او به دشمنان رسیده و در نتیجه به علت ناآشنا بودن با مسیر، در جنگی که با دشمنان در گرفته بود، به شهادت رسید و در همان محل دفن شد. برای مدت زمانی قبر او برای عموم نامعلوم بود؛ تا اینکه قبر وی در زمان امیر تیمور گورکانی کشف شده و به سبک و سلیقه معماری افغانی، به دست معماران سمرقندی و بخارایی بقعه‌ای بر بالای قبرش ساخته شد.
#تالار_گردشگری_ایران


تالاب چغاخور

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
باغ خان
یک باغ چند صد ساله در منطقه چغاخور وجود دارد که قدمت آن به زمان حکومت زندیه بر می گردد. درختان تنومند و همچنین چنارها سربه فلک کشیده ای در این باغ وجود دارد که می توانید ساعاتی را در این منطقه بگذرانید و استفاده.ببرید. این باغ در حال حاضر به علت نزدیکی به تالاب و سد چغاخور موقعیت خاصی برای پذیرش توریست‌ها دارد.
چشمه‌ سارها و رودخانه‌ها
چشمه های و رودخانه های فرعی زیادی در این منطقه وجود دارد که در فصل بهار این شمار آنها بی اندازه می شود. البته باید این را بدانید که این رودخانه ها فصلی هستند و اگر می خواهید آنها را تماشا کنید باید در فصل هایی که بارندگی زیاد است به این منطقه بروید. وجود این چشمه‌ها و رودخانه‌ها و حرکت آن‌‌ها از میان دره‌های سرسبز و عمیق و باغات مصفا و مزارع زیبا و کانون‌های روستایی، امکانات کم‌نظیری را برای گذران اوقات فراغت مردم بومی، مسافران و گردشگران طبیعت فراهم آورده است در این میان یکی از مشهورترین چشمه ها «چشمه خان» است.
تفریح در تالاب چغاخورعکاسی از طبیعت بکر تالاب و اطراف آنتماشای پرنده های مهاجر و بومی که در فصل پاییز و زمستان به این منطقه کوچ می کنندعلامندان به رشته ماهیگیری می توان در این مکان ساعت ها به تفریح بپردازند.در تابستان و بهار که مسافران و گردشگران بیشتری به تالاب می آیند یکی از تفریحات گشت زدن در تالاب با قایق است.کوهنوردی در ارتفاعات کوه کلار (توجه داشته باشید که برای رفتن به ارتفاعات ۳۸۳۰ حتما باید تجهیزات مورد نیاز همراهتان باشد).دوچرخه سوار در مسیرهای تعریف شده منطقه ی تالاب چغاخورپیاده روی در میان دشت های شقایقی که پر از گل های قرمز رنگ و با رایحه بی نظیر است.
دسترسی به تالاب چغاخور
به منظور دسترسی به تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری باید به سمت اصفهان بروید و سپس از آنچا به بروجن سفر کنید. تالاب چغاخور در فاصله ۶۵ کیلومتری شهرکرد و نزدیک به شهر بلداجی قرار دارد. که از مسیر جاده آسفالته بروجن به باغان و یا جاده شهرکرد به باغان می توانید بروید.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که جاذبه های طبیعی کشورمان سرمایه ای ارزشمند برای تمام مردم کشور عزیزمان ایران به شمار می رود. از همین رو همه با هم باید در حفظ و نگهداری چنین گنج های ارزشمند کوشا باشید و با تمیز نگه داشتن آن بتونید گامی موثر در این راه برداریم.
منبع: الی گشت
#تالار_گردشگری_ایران


تالاب چغاخور

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا