خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
منطقه حفاظت شده سبز کوه واقع در استان چهارمحال و بختیاری:منطقه حفاظت شده سبزکوه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد. این منطقه با مساحت ۵۶۳۰۸ هکتار، در شهرستان‌های بروجن، لردگان و کیار استقرار یافته‌ است.منطقه حفاظت شده سبزکوه از سال ۱۳۶۵ خورشیدی به دلیل دارا بودن پتانسیل‌های غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه، به عنوان «منطقه شکار ممنوع» تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن در سال ۱۳۶۹ خورشیدی به عنوان «منطقه حفاظت شده» به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.
منطقه حفاظت شده سبزکوه از نظر توپوگرافی دارای سیمای کاملاً کوهستانی می‌باشد. حداکثر ارتفاع این منطقه ۳۸۷۰ متر و کمترین ارتفاع آن ۱۱۲۰ متر از سطح دریا به ثبت رسیده است. این منطقه دارای دره‌های عمیق و آبشارهای متعدد می‌باشد.منطقه حفاظت شده سبزکوه دارای آب و هوای نیمه مرطوب با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد می‌باشد. میانگین بارش سالانه این منطقه از ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر متغیر بوده و میانگین دمای سالانه آن ۱۴/۲ درجه سانتی‌گراد است. در ارتفاعات این منطقه قله‌های برفگیر دیده می‌شود.در منطقه حفاظت شده سبزکوه بیش از ۲۷۲ گونه گیاهی از ۵۰ خانواده و ۱۷۴ جنس شناسایی شده است که از این میان می‌توان به گونه‌هایی چون گون گزی، گون کتیرایی، گندمیان، زالرالک، بادام، گوش بره، ارس، کیکم، دافنه شن و جنگل‌های بلوط اشاره نمود.پوشش گیاهی متنوع منطقه حفاظت شده سبزکوه، زیستگاه‌های مختلفی را برای انواع جانوران فراهم ساخته است (البته نوع پوشش جانوری از شرایط توپوگرافی و اقلیم منطقه نیز متأثر می‌باشد). منطقه حفاظت شده سبزکوه زیستگاه حدود ۲۴ گونه پستاندار، ۲۱ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست و ۱۲ گونه ماهی می‌باشد.
#تالار_گردشگری_ایران


سبز کوه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
پوشش جانوری این منطقه عبارتست از کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، راسو، رودک، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، روباه، شغال، پایکا، خفاش، تَشی، شنگ، خارپشت، گراز، خرگوش، گرگ، انواع چکاوک، انواع گنجشک، جغد، هدهد، کبوتر چاهی، کبوتر کوهپایه‌ای، کبک، کبک دری، تیهو، دلیجه، عقاب طلایی، جی‌جاق، سارگپه، کلاغ ابلق، زاغی، کلاغ نوک قرمز، کلاغ نوک زرد، مار جعفری، مار پلنگی، انواع مارمولک، انواع لاک‌پشت، مار قیطانی، شترمار، افعی و تیرمار.رودخانه ونک که از پیوستن رودخانه کره بس تشکیل شده و از داخل منطقه عبور می‌کند، تنها رودخانه این منطقه می‌باشد. دو چشمه بزرگ همچون تنگ زندان (معروف به آبشار تنگ زندان) و چشمه آب سفید با دبی قابل توجه، تغذیه‌کننده این رودخانه می‌باشند. علاوه بر این چشمه‌های دیگری نیز در گوشه و کنار منطقه یافت می‌شوند که نقش مهمی در تأمین آب آشامیدنی وحوش منطقه دارند.راه دسترسی آسفالته، فضای سبز و آب آشامیدنی، از تسهیلات و امکانات این منطقه است. دسترسی به این منطقه از طریق جاده آسفالته و خاکی پاسگاه برجوئی، از طریق جاده خاکی سر پیر، از طریق جاده آسفالته بروجن به لردگان، جاده آسفالته لردگان به معدن و معدن به دورک و جاده آسفالته حیدرآباد از طریق شهر ناغان و جاده خاکی وستگان از طریق روستای وستگان و جاده خاکی تنگ زندان جاده خاکی حیدرآباد به دم‌آب و تنگ لاغر و جاده خاکی روستای چاه گاه، میسر می‌باشد.منابع آبی منطقه حفاظت شده سبزکوه:رودخانه ونک که از پیوستن رودخانه کره‌بس تشکیل و از داخل منطقه عبور می‌کند تنها رودخانه منطقه می‌باشد. علاوه بر آن دو چشمه بزرگ با دبی قابل توجه همچون چشمه تنگ زندان معروف به آبشار تنگ زندان و چشمه آب سفید نیز تغذیه کننده این رودخانه می‌باشد.
منبع:بیاتور
#تالار_گردشگری_ایران


سبز کوه

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
جدای از این موارد چشمه‌های دیگری در گوشه و کنار منطقه یافت می‌شود که نقش مهمی در تأمین آب وحوش منطقه عهده‌دار هستند. از جمله این چشمه‌ها به چشمه دره‌باقی چشمه تنگ سومنایی، اشگفت یارویس، بر آفتاب، فاریاب، چشمه چال‌رو، نعل اشکنان، گردوتنگ محمدحسن، گوراب، یزدانی، خاردان، تنگ دیوان، آبیدی، سرپل، آب گوگردی، دورک، تنگ معدن، چشمه گچ، تنگ لاغر، پوموسیری، بنی‌یو، دره‌خشک، (لاچنداری)، شیخ‌احمد، چشمه زیرکمر، موسی‌خان، چشمه خان، چشمه غار و ده‌ها چشمه دیگر می‌توان اشاره کرد. پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده سبزکوه:منطقه سبزکوه منطقه‌ای است کوهستانی از سلسله‌ جبال زاگرس که بسیار ناهموار بوده و مراتع آن بیشتر در بخش‌های مرتفع منطقه قرار دارند. بالغ بر 272 گونه گیاهی از 50 خانوار و 174 جنس در منطقه شناسایی شده است که به واسطه شرایط توپوگرافی پوشش منطقه به قسمت‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌گردد.
- گیاهان مربوط به اراضی صخره‌ای که معمولاً فاقد پوشش گیاهی است ولی در قسمتهایی از آن بطور پراکنده گونه‌هایی از قبیل گون، و خوشک daphne mucronata دیده می‌شود.
- گیاهان مربوط به اراضی کوهستانی که با خاکهای کم عمق و شیب تند و ارتفاع زیاد به همراه سرمای طولانی می‌باشد و گونه‌هایی چون گون گزی، گون کتیرایی و گندمیان چند ساله را شامل می‌شود.
- گیاهان اراضی دامنه‌ای و کوهپایه‌ای که گیاهانی چون: بادام، ارس، گون، شن، دافنه، کیکم، گوش‌بره (phlomus divieri)، زالزاک
- گیاهان مربوط به اراضی جنگلی که از جنگل بلوط پوشیده شده است و گونه غالب آن: Cirsium bractosum-noaea mucronata – bronus tomentellus
- گیاهان مربوط به اراضی جنگلی که از جنگل بلوط پوشیده شده است و گونه غالب آن: Olea europaea – pistacia khinjuck – Quercus bronti
منبع: بیاتور
#تالار_گردشگری_ایران


سبز کوه

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا