خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
861
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
چشمه دیمه واقع در استان چهارمحال و بختیاری
در آفتاب داغ و گرمی که فصل تابستان اکثر شهرهای ایران را فرا می گیرد بسیاری از ما به دنبال مقصدی خنک برای گذارندن تعطیلات هستیم، جایی به دور از هیاهوی شهر که به توان با آرامش خاطر در آن استراحت کرد و از هوای مطبوع بهره مند شد. در این میان یکی از بهترین مقاصد شهر کرد در استان چهارمحال و بختیاری است، اما چشمه دیمه از توابع شهرستان کوهرنگ جاذبه ای است که بازدید از آن همیشه در ذهنتان ماندگار خواهد شد.برای رسیدن به چشمه دیمه باید از شهر چلگراد در مرکز کوهرنگ ۱۰ کیلومتر فاصله بگیریم. روستای دیمه در نزدیکی شهرستان کوهرنگ، که در ۴۵ کیلومتری شهرستان فارسان واقع شده، قرار دارد. این مکان زیبا به علت وجود فضاهای سبز و بدیع در اطراف آن و همچنین راه دسترسی آسفالت، سرویس بهداشتی به همراه سکوی نشیمن و آلاچیق اطراف خود و نیز مناظر بسیار زیبای آن، به عنوان یکی از تجمع گاه‌ های همیشگی عشایر بختیاری و گردشگران استفاده می ‌شود. فاصله این جاذبه گردشگری تا شهرکرد ۱۲۰ کیلومتر است. روستای دیمه در دهستان شوراب تنگزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۹ نفر بوده ‌است. موقعیت قرار گیری آن را می توانید در نقشه پایین مشاهده کنید.
یکی از سرشاخه های اصلی زاینده رود
زاینده رود یا رود زندگی بخش، بزرگ ترین رودخانه ای است که در فلات مرکزی ایران جریان دارد و سرانجام به باتلاق گاوخونی می ریزد. در حال حاضر برای آبیاری زمین ‌های کشاورزی استان اصفهان از سدهای آبیاری که بدین منظور احداث گردیده استفاده می ‌شود. زاینده رود چندین سرچشمه مختلف دارد، قسمت اصلی سرچشمه زاینده رود کوهرنگ در چهار محال و بختیاری است. چشمه دیمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه زاینده رود قبل از ایجاد تونل کوهرنگ بود و در ۱۰ کیلومتری چلگرد در کنار روسالیی با همین نام واقع شده است
#تالار_گردشگری_ایران


چشمه دیمه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
861
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
آب خنک و پر از خاصیت آن از زردکوه سرچشمه می گیرد. اما آبی که از چشمه دیمه جاری می شود را می توان یکی از مفید ترین و پر خاصیت ترین آب های جهان دانست که سرشار است از مواد معدنی است. گفته می شود که می توان برای مصارف درمانی از جمله پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و درمان سنگ کلیه به خاطر وجود املاحی مانند کلسیم اشاره کرد. همین ویژگی ها سبب شده است تا آب این چشمه به کارخانه آب معدنی کوهرنگ روانه گردد تا هم مورد استفاده داخلی قرار گیرد و هم به خارج از ایران صادر شود.
تفریحات منطقه
لـ*ـذت بردن در دل طبیعت و سپری کردن اوقاتی خوش زیر سایه درختان همراه با دوستان و نزدیکان می تواند انگیزه کافی را برای برپایی یک پیکنیک حسابی به هر کسی بدهد، تصمیمی که قطعا از امتحان کردن آن پشیمان نخواهید شد. البته برای راحتی بیشتر نشمین گاه ها و آلاچیق هایی در محوطه ساخته شده اند که می توانید برای نشستن از آن ها استفاده کنید. اگر کمی خوش شانس باشید می توانید چارهای عشایر را هم ببینید و از نزدیک با شیوه زندگی کوچ نشینی آشنا شوید. از دیگر امکانات رفاهی منطقه چشمه دیمه می توان به فروشگاه، واحدهای اقامتی و سرویس بهداشتی اشاره کرد که شما را از دردسرهای اقامت در طبیعت راحت می کند. در حومه چشمه دیمه، چشمه های دیگری نیز وجود دارد که سراسر اطرافشان زندگی جاری شده و سایه درختان فضایی مطبوع را شکل داده اند. از مهم ترین غذاهایی که مردم منطقه طبخ می کنند می توان به کباب بختیاری، آش کاردی (کاردین) و آش دوغ است. از جمله مهم ترین سوغاتی های منطقه نیز می توان به سبزیجات کوهی و فرآورده های لبنی اشاره کرد.
دیدنی های اطراف دشت
لاله های واژگون
دشتی به وسعت ۳۶۰۰ هکتار که به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده و سازمان محیط زیست ایران از آن حفاظت می کند. رویشگاه اصلی این گیاه نادر، دامنه کوه‌ های آب‌ کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواسنکی و مله زرد ه‌است. لاله‌های واژگون، که در زبان محلی گل گریان و اشک مریم نامیده می ‌شوند، در اواخر فروردین ماه به گل می ‌نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود را حفظ می ‌کنند. البته حظور بیش از حد گردشگران موجب به وجود آمدن خطراتی برای آن ها شده است.
#تالار_گردشگری_ایران


چشمه دیمه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
تونل کوهرنگ
آب کوهرنگ یکی از سرچشمه ‌های کارون بود. پیوستن آن به زاینده ‌رود بخاطر نزدیکی سرچشمه این دورود از گذشته در نظر بوده‌است. در سال ۹۹۶ هجری قمری شاه طهماسب اول ماموریت پیوستن این دو رود را به میرفضل ‌الله شهرستانی حاکم اصفهان سپرد. قرار بود که با کندن مسیری در کوه کارکنان این کار انجام شود؛ ولی بخاطر تحولاتی این کار به سرانجام نرسید. در دوره شاه عباس اول نیز کوششی شد و آن نیز ناتمام ماند. پس از اتمام جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۳۲ اولین تونل به بهره برداری رسید که شامل بند و تونلی ۲۹۰۰ متری می شود.
پیست اسکی چلگرد
شهر کوچک چلگراد آب و هوای سرد و کوهستانی دارد. پیست اسکی کوهرنگ از دیر باز در فصل زمستان پذیرای اسکی بازان زیادی بوده ‌است. این پیست مجهز به سیستم ‌های بالابرنده است این منطقه فراوان دیده می ‌شود. مردم این شهر اغلب از طایفه بابادی و ایل بختیاری هستند و به زبان لری صحبت می کنند.
زمان سفر
همان گونه که اطلاع دارید استان چهارمحال و بختیاری در ارتفاع بالایی قرار دارد که موجب شده آب و هوایی کوهستانی داشته باشد. برای همین اغلب زمستان های آن سرد و برفی است اما بهار و تابستانی بسیار دلپذیر دارد. چشمه دیمه نیز همانند دیگر دیدنی های این استان در بهار و تابستان ایده آل خواهد بود. البته اگر تمایل دارید از لاله های واژگون دیدن کنید بهترین زمان سفر برای شما اردیبهشت ماه خواهد بود. از طرفی اگر علاقه مند به اسکی هستید باید زمستان را انتخاب کنید.اگر قصد دارید به چشمه دیمه بروید بازدید از مناظر روستایی دیمه و مزارع زیبایش نیز برایتان جذاب خواهد بود. برای دسترسی به این چشمه می‌توانید از شهرکرد به فارسان و از انجا به کوهرنگ بروید و سراغ روستای دیمه را بگیرید، تا نزدیکی‌های چشمه، راه آسفالته برایتان مهیا شده است. برای بازدید حرفه‌ای از طبیعت کوهرنگ، عشایر بختیاری و لاله‌های واژگون تورهای مختلفی تدارک دیده‌ایم که می‌توانید با چند کلیک از قسمت رزرواسیون آنلاین تور وب‌سایت همسفر علاءالدین تراول باشید.
منبع:الی گشت
#تالار_گردشگری_ایران


چشمه دیمه

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا