خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
آبشار برنجه واقع در استان لرستان
شول آباد نام منطقه ای است که در ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز در استان لرستان قرار دارد. این منطقه بسیار صعب العبور است و اندازه گیری آبشار برنجه شول آباد تقریبا غیرممکن به نظر می رسد برخی از منابع ارتفاع آن را ۷۹۶ متر اعلام کرده اند که در این صورت لقب بلندترین آبشار آسیا را از آن خود می کند. البته لازم به ذکر است هنوز به صورت رسمی این عدد به ثبت نرسیده است، به هر حال این آبشار و محیط پیرامونش منظره ای خارق العاده را شکل داده که تماشای آن تجربه ای به یادماندنی خواهد بود.
موقعیت قرار گیری
آبشار برنجه شول آباد در استان لرستان در فاصله ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز در منطقه ززوماهرو، روستایی با قدمت چند هزار ساله بنام پیرامام قراردارد. روستای پیرامام تشکیل شده از دو کلمه پیر و امام است، کلمه پیر در لهجه بختیاری اصطلاحی است که برای زیارتگاه بکار می رود و کلمه امام شاید به این دلیل بکار رفته که این زیارتگاه به امامان معصوم (ع) منتسب است. منطقه شول آباد یکی از مناطق محروم و تقریبا بکر استان لرستان است که مملو از زیبایی های طبیعی و رازهای تاریخی است. شول، یکی از طوایف بسیار قدیمی لرستان بوده و نام این ناحیه برگرفته از آن قوم است.
کوه برنجه ارتفاعی بیش از۳۵۰۰ متر از سطح دریا دارد. همچنین وجود پوشش جنگلی و جانوری گوناگون و آبشار زیبای برنجه (تاف) در سه پلکان با بلندای تاج بسیار در ارتفاعات این کوه، زیبایی چشم نوازی به طبیعت این منطقه بخشیده است. آبشار برنجه در ۲ کیلومتری غرب روستای پیرامام و همجوار روستای سرتنگ برزه در بخش زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد. به علت دور بودن این آبشار چندان که باید شناخته شده نیست برای دسترسی به این آبشار می ‌توان از طریق محور الیگودرز شول آباد فرعی پیرامام استفاده کرد.

محیط اطراف آبشار
رودخانه پرآب زز که در تمام طول سال آب دارد از این منطقه می گذرد. رودخانه زز یکی از سرشاخه های عمده سد دز به حساب می آید. این رود باعث شده بسیاری از مردم منطقه به پرورش ماهی قزل آلا مشغول شوند و علاوه بر آن محل مناسبی را برای تفریح و استراحت و برگزاری پیکنیک به همراه اعضای خانواده در فصل گرما شکل داده است. آبشار برنجه بیشتر مواقع، در طول سال آب دارد ولی،مقدار آب آن در تابستان و پاییز چنان کم است که می توان در لیست آبشارهای فصلی لرستان قرار داد، اطراف آبشار تاف، انحراف مسیر سرچشمه های دائمی وجود داره و مقدار حجم خروجی آب این آبشار افزایش، می یابد.
در کنار رودخانه پوشش گیاهی متنوعی شکل گرفته است و می توان انواع درختان گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، گلابی کوهی، زال زالک و تمشک را در آن منطقه یافت. در این منطقه گیاهان دارویی زیادی نیز یافت می شوند که از آن ها استفاده می شود. این منطقه همچنین تبدیل به مکان مناسبی برای زندگی حیواناتی از جمله خرس، گراز، گرگ، خرگوش، کبک و کلاغ شده است.

بهترین زمان سفر

رودهای این آبشار در اواخر فصل زمستان و فصل بهار بسیار پر آب می شوند و زیبایی آبشار را دو چندان می سازند. در این فصل درختان سرسبز می شوند و سبزی خیره کننده ای به طبیعت می بخشند. در فصل بهار لاله های واژگون بر روی ارتفاعات کوه برنجه می رویند و بهشتی تماشایی را پدید می آورند. در فصل تابستان آب آبشار کاسته می شود اما هوای مطبوع و محیط مناسب باز هم مکان مناسبی برای گشت و گذار را فراهم می کند.
فصل پاییز و رنگ های خیره کننده اش جلوه ای منحصر به فرد به آبشار برنجه شول آباد می بخشند و می توانند فرصتی باشد برای غرق شدن در زیبایی های طبیعت. فصل زمستان اما با سرما سخت و طاقت فرسا از راه می رسد ولی تماشای آبشاری که علی رغم جوش و خروش فراوان یخ زده خالی از لطف نخواهد بود.

کوهنوردی

اگر اهل کوهنوری باشید می توانید علاوه بر بازدید از آبشار برنجه شول آباد به کوه برنجه بروید. این کوه بیش از ۳۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و می تواند محل مناسبی برای علاقه مندان به سنگ نوردی و صخره نوردی باشد. ممکن است راه رسیدن به ارتفاع قلعه دشوار باشد اما پس از رسیدن به بالای آن می توانید از تماشای منظره فوق العاده پیش رویتان لـ*ـذت ببرید. در آن جا می توانید به تماشای حرم مطهر سه تن از فرزندان امام موسی کاظم (ع) در همان نزدیکی بنشینید و از دیدن این چشم انداز نیز لـ*ـذت ببرید. یادتان باشد که در ماه اردیبهشت، در ارتفاعات کوه برنجه و به ویژه در محلی به نام سرپیا، گل های رنگارنگ و لاله های واژگون در انتظار شما هستند و یکی از زیباترین مناظر را پیش روی شما قرار می دهند.


آبشار برنجه

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا