خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی شهرستان بافق
شهرستان بافق یکی از شهرهای زیبای استان پهناور یزد است که به خاطر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود از شهرت و محبوبیت بالایی نزد مسافران و گردشگران برخوردار است. اگر قصد دارید به یزد سفر کنید طیف گسترده‌ای از اماکن باستانی با معماری متنوع، که به‌خوبی تا به امروز حفظ شده، پیش روی شما خواهد بود.
این شهرستان با دارا بودن نخلستان‌های بی‌نظیر و صنایع‌دستی زیبا چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند ولی آنچه بافق یزد را به‌عنوان جاذبه‌ای بی‌همتا در ایران از دیگر شهرها متمایز می‌سازد کویرهای سحرانگیز آن است که دیدن آن برای هر گردشگر و ایران‌گردی تجربه‌ای تکرار نشدنی خواهد بود.
تعداد اماکن و جاذبه‌هایی که در بافق یزد می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید کم نیستند و توضیح و شناخت هر کدام از آن‌ها زمان زیادی را طلب می‌کند. بااین‌حال تصمیم گرفتیم در قالب کلماتی هرچند کوتاه به معرفی این شهرستان زیبا بپردازیم. پس در ادامه‌ی سفر با ما باشید.
سرفصلهای عنوانشده در این مقاله عبارتاند از:
قلعه باقرآباد بافق
مسجد جامع بافق
کویر کاراکال یزد
چنار تاریخی روستای باجگان
خانه وحشی بافقی
نخلستان‌های بافق
قلعه باقرآباد بافق
قلعه باقرآباد به دستور یکی از فرزندان محمدتقی خان بافقی یعنی عبدالرحیم خان ساخته شد. در زیر این قلعه یک چشمه قنات وجود دارد که آب موردنیاز آن را تأمین می‌کند. این قلعه در سال ۱۳۲۰ تکمیل شد و برای ساخت آن ابتدا برج شمالی و پس از ده سال برج جنوبی ساخته شد.
این قلعه با مصالحی از خشت و گل بنا شده است و ازآنجایی‌که از آن به‌عنوان قلعه‌ای نظامی استفاده می‌شده است، دارای تجهیزات و تأسیساتی مناسب امور دفاعی بوده که ازجمله‌ی آن میتوان به برج شمالی قلعه با ۸ متر ارتفاع و ۲ طبقه، به همراه ۳ سنگ‌انداز و ۱۴۰ تیرانداز اشاره کرد. بازدید از این قلعه برای دوستداران آثار باستانی می‌تواند جالب‌توجه باشد.
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی شهرستان بافق

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و moh@mad

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
خانه وحشی بافقی
کمال‌الدین یا شمس‌الدین محمد وحشی بافقی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شعرای ایران است که در سال ۹۳۹ هجری در بافق یزد به دنیا آمد. وحشی بافقی در عصر شاه‌طهماسب صفوی، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده می‌زیسته است و در زمان خود به‌عنوان برجسته‌ترین شعرا شناخته می‌شد.
اکنون نیز پس از گذشت سال‌ها خوشبختانه خانه‌ی این شاعر پرآوازه‌ی کشورمان مورد بازسازی و مرمت قرارگرفته و به‌خوبی نگهداری می‌شود. در این خانه علاوه بر معماری زیبا، ابزار و ظروف تاریخی نیز به چشم می‌خورد.
بی شک خانه وحشی بافقی یکی از شناخته‌شده‌ترین اماکن دیدنی بافق است که گردشگران آن را در لیست بازدید سفر خود قرار می‌دهند.

نخلستان‌های بافق
یکی از بی‌بدیل‌ترین دیدنی‌های بافق نخلستان‌های آن است که هرساله بسیاری از علاقه‌مندان را به سمت خود می‌کشد. هرچند عده‌ی زیادی از مردم تصور می‌کنند نخلستان تنها محدود به جنوب کشور است اما این منطقه از ایران نیز یکی از نقاط مناسب برای کشت و پرورش خرما به شمار می‌رود و درختان سر به فلک کشیده‌ی آن در دل کویر زیبا و آسمان پرستاره تصاویر تکرار نشدنی و زیبایی را برای گردشگران خلق می‌کند.
مسجد جامع بافق
مسجد جامع شهرستان بافق در استان یزد از جاذبه های گردشگری و یکی از قدیمی‌ترین مساجد این شهرستان به شمار می‌رود که طراحی آن برگرفته از دوران صفویان است. این مسجد از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است و در دو قسمت تابستانی و زمستانی ساخته‌شده تا در تمام فصول سال قابل‌استفاده باشد.
در قسمت تابستانی آن همچون بسیاری از دیگر آثار باستانی استان یزد بادگیرهای بزرگی دیده می‌شود که به سبک مسجد جامع کبیر یزد شباهت بسیاری دارد و در دو ردیف با پایه‌های محکمی بنا شده است.


معرفی شهرستان بافق

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و moh@mad

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
در سقف این سازه نیز تیرک‌های چوبی به چشم می‌خورد که در گذشته برای بالا رفتن از بادگیر و تعمیرات استفاده می‌شد و امروز بیشتر آشیانه پرندگان است. در قسمت جلویی این بنا کاشی‌هایی از دوران قاجار به چشم می‌خورد و طبق نوشته‌ها و اسناد موجود مؤسس و بانی احداث این مسجد فردی به نام ملأ محمدباقر بوده است.
کویر کاراکال یزد:
کویر کاراکال که با نام کویر صادق‌آباد نیز شناخته می‌شود یکی از بی‌نظیرترین کویرهای کشور عزیزمان و زیستگاه گربه‌ای مشهور به نام کاراکال است. یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های این منطقه شن‌های روان و تپه‌های بزرگی از ماسه‌بادی با وسعتی نزدیک به ۱۵۰۰ هکتار است که ارتفاع برخی از این تپه‌ها به بیش از ۵۰ متر می‌رسد.
برای رسیدن به این تپه‌های ماسه‌ای باید ۱۷ کیلومتر از بافق فاصله بگیرید. در ادامه مسیر میتوانید از محلی‌ها نام «ریگ صادق‌آباد» را بپرسید.در دل این کویر زیبا می‌توانید تفریحاتی ازجمله شترسواری، موتور چهارچرخ، ریگ نوردی، پرواز با پاراسل و غیره را تجربه کنید.
چنار تاریخی روستای باجگان
این جاذبه‌ی شناخته‌ی شده‌ی بافق یزد یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌سال‌ترین درختان کشور است که در منطقه‌ی باجگان واقع شده است و قدمتی قریب به هزار سال دارد. برای رسیدن به این محل باید به ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی بافق برسید و به دنبال درختی تنومند با ارتفاع ۳۴ متر بگردید.
بدون شک اگر سراغ آن را از محلیان بگیرید با خوش‌رویی و لطافت شما را راهنمایی خواهند کرد. تنه‌ی این درخت به‌قدری بزرگ است که تنها درصورتی‌که پنج یا شش مرد تنومند در اطراف آن دست یکدیگر را بگیرند می‌توانند درخت را احاطه کنند.
این نعمت طبیعی به‌جامانده از سالیان دور، از نظر ظاهری سالم و دارای ۳ شاخه‌ی تنومند که محیط هر یک بیش از ۵ متر است. ارتفاع تشکیل تاج آن نیز ۳ متر و قطر حدودی آن نیز ۳۰ متر است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی شهرستان بافق

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
از مکان‌های تاریخی بافق می‌توان به امامزاده عبدالله، خانه وحشی بافقی، ریگ‌های صادق آباد، قاضی میر جعفر، آب انبارحوض رحیم، قلعه باقرآباد،سایت شن وشادن، مسجد جامع کبیر، بـ*ـو*ستان آبشار، چنار باجگان، بومگردی رضاییه و خوسف، روستای قطرم یا ماسوله کویر، بومگردی شادکام اشاره کرد.
شهرستان بافق هرچند آنچنان که باید و شاید جایگاهش را نیافته، ولی از نظر دارای جاذبه‌های طبیعی مانند شن‌های روان حسن‌آباد، انواع قنوات زنده و سرو (یا چنار) باجگان، زیستگاه یوز آسیایی است.
از مکان‌های مذهبی این شهر نیز می‌توان به امام زاده عبدالله ابن موسی بن جعفر برادر امام رضا (ع)اشاره کرد که به قرن ۴ هجری بر می‌گردد. این امامزاده از نظر مکان در بهترین نقطه شهر واقع شده کرد بودن گنبد امامزاده عبدالله ازنظر معماری در دنیا کم‌نظیر است این بنای مذهبی به شماره ثبت ۹۰۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرستان بافق از لحاظ معدنی بسیار غنی بوده و اولین معدن سنگ آهن ایران یعنی معدن سنگ آهن چغارت که تغذیه‌کنندهٔ شرکت ذوب‌آهن اصفهان در زمان تأسیس آن بوده در ۱۰ کیلومتری این شهر واقع شده است. ذخیرهٔ سنگ آهن بلوک معدنی بافق که از ساغند تا زرند ادامه دارد بالغ بر ۲ میلیارد تن می‌باشد که از آن جمله می‌توان به معادن چغارت با ۱۶۰ میلیون تن ذخیره (۱۰۰ میلیون تن برداشت شده و ۶۰ میلیون تن باقی‌مانده) اشاره کرد.
لازم است ذکر شود که معادن سنگ آهن چغارت، آنومالی شمالی، سه چاهون و لکه سیاه به نام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران خوانده می‌شوند و البته معدن چادرملو برخی با اعمال تغییر در نقشه‌ها از بخش بهاباد (سابق) شهرستان بافق جدا شده و به اردکان پیوسته است.
از دیگر معادن بافق می‌توان به معدن فسفات اسفوردی، سرب و روی کوشک و اورانیوم ناریگان اشاره کرد. در حال حاضر شرکت ملی فولاد ایران طرح فولاد بافق (کارخانه احیای مستقیم و کارخانه فولاد سازی) را با ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش فولادی (بیلت و بلوم) با سرمایه ۳۲۵ میلیارد تومانی در دست اجرا دارد.
از نظر حمل و نقل ریلی نیز این شهرستان وضعیت استراتژیکی دارد و چهارراه ریلی اصلی کشور است که از آن جمله می‌توان به راه‌آهن بافق - تهران، بافق - مشهد، بافق - اصفهان، بافق - بندر عباس و بافق - کرمان اشاره کرد.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


معرفی شهرستان بافق

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا