خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
قدم در یزد که بگذارید تاریخ تمام قد با قامتی خشتی و بی پیرایه مثل تمام کویر به استقبالتان می آید. اینجا بادگیرها قد علم کرده و هر روز باد را به بازی می گیرند و خنکای نسیم را در زیر تابش نرم و زیرکانه آفتاب به جانتان می ریزند. بادگیرها کاری می کنند که باد مثل یک سمفونی حیات بخش باشد که انگار بودنش مثل خورشید حیات بخش و الزامی است. از آسمان که فاصله بگرید کویر آدم های این سرزمین خشتی را آنقدر محکم و شکست ناپذیر بارآورده است که برای جستن زندگی تا اعماق زمین نفوذ کرده اند و با هوش و درایت و اندکی ذوق هنرمندانه قنات ها را خلق کرده اند. قنات ها هم با زیرکی تمام آب را دور از چشم خورشید و دلبری های داغش طوری در جابجا می کنند که هیچ کویری و هیچ باغ و زمینی در حسرت دیدن آب دست و پا نزند.
قنات ها هم یک پای موسیقیدان هستند و اگر خوب گوش بسپارید سمفونی آب را با رنگی از حیات و امید هزاران سال است که به روی صحنه زندگی در کویر آورده اند. خشت، قنات، بادگیر، خورشید و قناعت از یزدی ها آدم هایی صاف و ساده و محکم ساخته و شهرشان را به مقصدی ایده آل برای هر سفردوستی مبدل کرده است. اگر قصد دارید تا تاریخ را به روایتی دیگر ببینید و بشنوید و از طبیعت زیبای ایران لـ*ـذت ببرید سری به استان سراسر زیبا و کویری یزد بزنید و شگفتی هایش را از نزدیک ببینید.

اردکان، سرزمینی مقدس
شهر یزد مرکز استان پهناور یزد است و از لحاظ وسعت و تراکم جمعیت در رتبه اول قرار می گیرد. رتبه دوم اما هم از حیث وسعت و هم از لحاظ تراکم جمعیت در بین شهرهای این استان زیبا متعلق به شهر تاریخی اردکان است. اردکان که مرکز شهرستان اردکان است، شهری است که انگار تاریخ در گوشه و کنارش توقف کرده و به تماشای رهگذران نشسته است. این را بناهای خشتی و یکرنگ اردکان و کوچه های بلند و مسقفی می گویند که چند صد سال است سالم و پابرجا باقی مانده اند. سرزمینی با معادن غنی که قطب تولید فولاد و صنایع سرامیکی کشور است و باغات پسته و حلوای ارده خوش طعم آن زبانزد عام و خاص است. اما اردکان برای زرتشتی های ایران و سراسر جهان از جایگاه خاصی برخوردار است. زیارتگاه پیر سبز چک چک در دل کوه های اردکان یکی از زیارتگاه های مهم شهر اردکان است که همه ساله در اواخر خرداد ماه میزبان زرتشتیان است.

علاوه بر این زیارتگاه، زیارتگاه پیرسبز هریشت نیز در 15 کیلومتری اردکان یکی دیگر از بناهای تاریخی و البته زیارتگاه های مهم زرتشتیان است که در روز 18 فروردین میزبان مراسمات متنوعی است. مسجد جامع زیبای اردکان که از دوره صفویه به یادگار مانده در کنار مسجد حاج محمد سعیدا، خانه تاریخی تقدیری ها، کاروانسرای ارجنان و قلعه خرانق از دیگر آثار تاریخی شهر است که از دوره های مختلفی به یادگار مانده است. اگر به طبیعت گردی علاقمندید می توانید سری به پارک ملی سیاهکوه بزنید و یا خودتان را به غار مقدس زرتشتیان به نام اشکفت یزدان برسانید. اگر به اردکان سفر کردید حتما سری به کوچه مسقف ضیایی ها که شما را از خانه ضیایی ها یکراست به مسجد چرخاب می رساند بزنید و بافت اردکان را از نزدیک ببینید. اگر هم به موزه علاقمندید خودتان را به موزه مردم شناسی اردکان برسانید. برای اقامت در این شهر زیبا می توانید سری به هتل های اردکان باغ سرای اردکان بزنید اما اگر به اقامت در اقامتگاه های بوم گردی و سنتی علاقمندید اقامتگاه بوم گردی انار عقدا اردکان و یا ماه بی بی اردکان گزینه های مناسبی برای یک اقامت به یاد ماندنی هستند.

میبد، شهر جهانی زیلو
دومین شهر تجاری و مرکزشهری استان یزد شهر میبد مرکز شهرستان میبد است که به قطب کاشی و سرامیک ایران شهره است. شهر سفال های زیبا و چشم نواز که در همین چند سال اخیر موفق شده تا زیلوی ساده و هنرمندانه اش را نیز به ثبت جهانی برساند و نامش را به عنوان شهر جهانی زیلو ماندگار نماید. میبد به سبب دارا بودن آثار باستانی و تاریخی فراوان یکی از غنی ترین شهرهای ایران است که همه ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.
وجود قلعه های تاریخی فراوان همانند نارین قلعه یا نارنج قلعه یادگار خشتی ساسانیان، قلعه خشتی و گلی مهرجرد یادگاری از زندیان و قلعه بارچین یادگاری از زرتشتیان است که هرکدامشان شگفتی های منحصربفردی را دارا هستند. به این قلعه های تاریخی آثاری همچون چاپارخانه میبد از دوره قاجار، یخچال شگفت انگیز خشتی و تاریخی متعلق به دوران صفویان، مسجد جامع تاریخی و وسیع میبد، برج کبوترخانه، آب انبار چند صد ساله کلار، آسیاب آبی بیده، کاروانسرای شاه عباسی، خانه وکیل و قلعه رکن آباد را در کنار چندین اثر تاریخی دیگر را هم می توانید اضافه کنید تا این شهر باستانی به یک مقصد تمام عیار و آرام بخش مبدل شود. اگر سری به موزه سفال و یا موزه زیلو شهر میبد نیز بزنید از دیدن این همه زیبایی و هنر در این شهر تاریخی و غنی شگفت زده خواهید شد. اگر قصد اقامت درهتل های میبد را داشتید می توانید سری به هتل بهجت میبد بزنید اما اگر به دنبال اقامتگاه های بوم گردی میبد هستید می توانید شبی را در اقامتگاه بوم گردی هوم و یا روستای میبد بگذرانید.


معرفی شهر های دیدنی استان یزد

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
بافق، شهر نخل های کویری
یکی دیگر از شهرهای جذاب استان یزد بدون شک، شهر زیبای بافق مرکز شهرستان بافق است. شهری که در میانه کویر جا خوش کرده و چشم اندازهای دلربای کویری اش شهره عام و خاص است. شاید تصور نخلستان در این شهر کویری کمی دشوار و دور از ذهن باشد اما حتما آوازه خرمای مرغوب بافق به گوشتان رسیده و طعم این خرماهای خوشمزه را چشیده اید. بافق اما همانند سایر شهرهای کویری یزد پر از یادگارهای تاریخی و ارزشمند است.
در این شهر خشتی و کویری می توانید سری به خانه وحشی بافقی شاعر پرآوازه ایران زمین، حمام تاریخی کاکامیر با معماری جذاب، ارگ وسیع عبدالرضاخان بافقی یادگاری از قاجار، قلعه باقرآباد، باغ زیبای تیتو به جا مانده از دوره صفویه، مسجد جامع و میدان خان بافق بزنید و از دیدن این همه تاریخ و اصالت لـ*ـذت ببرید. اما اگر به طبیعت گردی علاقمندید و به دنبال کویرهای رشک برانگیز هستید می توانید به کمپ شن و شادن بروید و کویرنوردی را با طعم هیجان تجربه کنید. کویر صادق آباد و کویر درانجیر در کنار مغستان یا همان کویر ریگ زرین از دیگر گزینه های پیش روی شماست. اگر هم هـ*ـوس زیارت به سرتان زد سری به امامزاده عبدالله بزنید و روحتان را جلا دهید.
در اطراف شهر بافق نیز روستاهای بسیار زیبا و چشم نواز قرار دارند که طبیعت سرسبز و باطراوتشان خشکی کویر را به یکباره محو می کند. روستای قطرم، روستای باجگان و روستای شادکام از زیباترین روستاهای شهرستان بافق هستند. اما علاوه بر کویر و روستاهای زیبا پارک آهنشهر، چشمه پیروزه، دره سنگاب و منطقه کالمند از دیگر گزینه های مناسب برای طبیعت گردی است که حتما به مذاقتان خوش خواهدآمد. برای اقامت در هتل های بافق می توانید سری به اقامتگاه های بوم گردی باغ دلگشا و سرای بهشت بزنید اما اگر به دنبال اقامت در هتل هستید می توانید روی هتل نیکان بافق حساب کنید.

تفت، هوایی مطبوع در قلب کویر
تفت مرکز شهرستان تفت در ده کیلومتری شهر یزد بوده است. به دلیل مجاورت با کوه های بلند شیرکوه، تفت برخلاف نامش در مقایسه با سایر شهرهای کویری یزد همانند بهشتی با آب و هوای مطبوع و دلکش است البته برخی تفت را به معنای سبدی انباشته از میوه می دانند. شهری با باغ های شکوهمند انار، بادام و زردآلو که شما را به ییلاقی خوش منظر در قلب کویر می کشاند. بهتر است بازدیدتان را از مرکز شهر و از مجموعه شاه نعمت الله ولی آغاز کنید. در این بخش می توانید در کنار بازار و مدرسه و آب انبار تاریخی این مجموعه زورخانه، مسجد و حسینیه معروف آن را نیز از نزدیک ببینید. آرامگاه شاه خلیل فرزند شاه نعمت الله در کنار آرامگاه بی بی و نخل نمادین و مشهور تفتی ها که همه ساله در محرم و صفر بر روی دوش مردم عزادار قرار می گیرد از دیگر دیدنی های جذاب این مجموعه است. باغ علی نقی خان، باغ صدری و باغ حافظی از جمله باغ های زیبا و تاریخی تفت هستند که حتما باید سری به آن ها بزنید.
آتشکده چم، قدمگاه مرتضی علی، قلعه توران پشت و کاروانسرای دهشیر از دیگر جاذبه های تفت است که در حوالی این شهر زیبا قرار گرفته است. اگر به طبیعت گردی علاقمندید حتما سری به آبشار دره گاهان و چشمه تامهر در دامنه شیرکوه بزنید. اما پیست طبیعی سخوید یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی در حوالی شهر تفت است که تصورش در میان استان کویری یزد کمی دور از ذهن است. اگر به فکر اقامت درهتل های تفت، این ییلاق کویری هستید می توانید به فکر رزرو اقامتگاه های بوم گردی دوسرو، ناردونه و یا حاجی خان تفت باشید.

مهریز، شهر تاریخ و طبیعت
دومین شهر پرطرفدار استان یزد شهر زیبای مهریز است. مهریز به سبب نزدیکی شیرکوه به نسبت سایر مناطق استان در بخش کوهستانی خود دارای آب و هوای مطبوع و معتدل است اما بخش خشک و بیابانی آن همانند سایر مناطق کویری است. این شهر با انبوه باغ های پسته، بادام، انجیر، گردو و زردآلو یکی از زیباترین شهرهای استان یزد است. شهر مهریز با داشتن چشمه زیبا و پرآب غربال بیز یکی از پرآب ترین شهرهای استان نیز می باشد که از طریق قنات ها آب شهرهای و زمین های مجاور را نیز تا حدودی تامین می کند. این شهر دارای قدمت تاریخی بالایی است و برخی تاسیس آن را به مهرنگار دختر پادشاه ساسانی نسبت می دهند. یکی از برترین جاذبه های دیدنی شهر مهریز باغ زیبای پهلوان پور است که در ردیف باغ های ایرانی ثبت شده در یونسکو قرار داشته و متعلق به دوره قاجار است.
کوه ریگ مهریز نیز با دارا بودن خاصیت درمانی برای دردهای عضلانی پا و کمر یکی از پرطرفدارترین جاذبه های این شهر زیباست. از دیگر جاذبه های طبیعی این شهر زیبا می توان به چشمه و آبشار غربال بیز در دامان شیرکوه اشاره کرد که طراوتی شورانگیز دارد. روستای تاریخی سریزد با قدمتی 3000 ساله و مجموعه تاریخی باشکوهی شامل کاروانسرای صفوی، چاپارخانه، مسجد جامع سریزد، رباط کهنه و قلعه افسانه ای سریزد در نزدیکی شهر مهریز یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری این شهر و تنها بخش از آثار غنی تاریخی مهریز است. کاروانسرا یا همان رباط زین الدین که از دوره صفویه به یادگار مانده است یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این شهر زیباست. اگر قصد اقامت در هتل های مهریز را داشتید می توانید به اقامتگاه های بوم گردی سرای مهرگرد، سرای جهانگرد، کیان و ریواس مهریز مراجعه کنید.


معرفی شهر های دیدنی استان یزد

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
فهرج، روستایی هزاران ساله در همسایگی کویر
در میان شهرها و شهرستان های استان یزد اگرچه فهرج تنها یک روستا و مرکز دهستان فهرج است اما این روستا با قدمت 5000 ساله خود یکی از قدیمی ترین نقاط استان در 30 کیلومتری شهر یزد است که حتما ارزش دیدن را دارد. این روستا که در مسیر بزرگراه یزد بافق قرار گرفته با خانه ها و کوچه های مسقف خشتی و گلی خود یکی از زیباترین روستاهای کویری ایران است. مسجد جامع فهرج با قدمتی بالغ بر 12 قرن، قلعه باستانی و تاریخی فهرج با بیش از چهارصد سال قدمت، آب انبار حسینیه به یادگار مانده از دوره صفویه، چاه چهل دختران، مسجد علاقوندی و مجموعه شهدای فهرج با بیش از 5 قرن قدمت بخشی از دیدنی های تاریخی این روستای تاریخی و زیباست.
روستای فهرج در چند سال اخیر به سبب داشتن یک کمپ کویری مجهز و فوق العاده که مکانی هیجان انگیز برای یک تفریح کویری تمام عیار است بر سر زبان ها افتاده است. اگر قصد اقامت درهتل های فهرج را داشته باشید می توانید در اقامتگاه های بوم گردی فروردین و کدخدا شب به یاد مادنی را پشت سر بگذارید.

ابرکوه، مامن قدیمی ترین جاندار یزد
ابرکوه یزد یکی از شهرهای تاریخی این استان است که نامش با سرو 4500 ساله و قدیمی این شهر گره خورده است. این شهر با خانه تاریخی آقازاده و بادگیر منحصربفردش در سطح جهان نیز شهره است.
خانه آقا زاده در کنار خانه سیدعلی آقا و خانه موسوی پردیس تاریخی این شهر را تشکیل می دهد. گنبد عالی، خانه صولت، آب انبار ابرکوه، میان قلعه، مسجد نظامیه، یخچال و خندق ابرکوه از دیگر آثار تاریخی این شهر زیباست. اقامتگاه سنتی خانه مستوفی گزینه شما برای اقامت در این شهر تاریخی است.

شاهدیه، ریه تنفسی یزد
شاهدیه یکی از شهرهای شهرستان یزد با باغ های انار زیبا، کوچه باغ های خاطره انگیز، آب انبارها و کاروانسراها و خانه های تاریخی است که در نزدیکی شهر یزد قرار دارد. قلعه تاریخی ابرندآباد، کاروانسرای تاریخی شاهدیه و مسجد باغستان از دیگر بناهای تاریخی و دیدنی شاهدیه است. برای رزرو هتل در شاهدیه اقامتگاه بوم گردی بابا خداداد شاهدیه تنها واحد اقامتی این شهر نوتاسیس و زیبا با باغ های خاطره انگیز است.


معرفی شهر های دیدنی استان یزد

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا