خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
کلیسای جامع زوارتنوتس

کلیسای جامع زوارتنوتس Zvartnots Cathedral که به زبان ارمنی به معنی نیروهای نگهبان یا فرشته‌های آسمانی می باشد، در قرن 7 میلادی در شهر واغارشاپات به دستور جاثلیق نرسس ساته بنا شده که ساخت آن 9 سال به طول انجامید. این کلیسای مقدس به جامعه ی حواری ارمنی آن دوران تعلق داشته است.

کلیسای جامع زوارتنوتس Zvartnots Cathedral که به زبان ارمنی به معنی نیروهای نگهبان یا فرشته‌های آسمانی می باشد، در قرن 7 میلادی در شهر واغارشاپات به دستور جاثلیق نرسس ساته بنا شده که ساخت آن 9 سال به طول انجامید. این کلیسای مقدس به جامعه ی حواری ارمنی آن دوران تعلق داشته و امروزه عبادتگاه جرج مقدس نیز نامیده می شود. سبک معماری باشکوه ارمنی که به صورت مربعی شکل ساخته شده بوده، به خوبی در این کلیسا دیده می شود.

متاسفانه به دلایل نامشخص در قرن 10 میلادی این بنا تا حدی تخریب شد و تنها ویرانه هایی از آن باقی مانده است، اما باز هم گردشگران مشتاق زیادی را به سوی خود می کشاند.این کاخ متشکل از دو بخش مجزا شرقی و غربی است. در بخش غربی اتاق های اصلی برای اقامت و یک سالن برای برگزاری جشن های مختلف وجود دارد که مراسم اهدای هدایا نیز در آن صورت می گرفته و با سه ستون به سه قسمت مختلف تقسیم گشته است.

در قسمت شرقی نیز انبار و حمام به چشم می خورد و در قسمت جنوبی آن کارخانه تولید نوشیدنی جاثلیق قرار دارد.کلیسای جامع زوارتنوتس از مناطق دیدنی ارمنستان به شمار می رود و مکانی است که اسرار تاریخی زیادی را در خود نهفته است و در لیست فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.


کلیسای جامع زوارتنوتس یک کلیسای جامع حواری ارمنی واقع در ارمنستان می‌باشد. ساخت این پرستشگاه به فرمان جاثلیق کل ارمنیان، نرسس سوم معروف به «نرسس سازنده» بین سالهای ۶۴۱ تا ۶۴۳ میلادی آغاز و در سال ۶۵۲ میلادی به پایان رسید. این بنا به سبک معماری ارمنی طراحی شده‌است.
زوارتنوتس زمانی که ارمنستان تحت کنترل یا نفوذ امپراتوری روم شرقی و اوایل حمله اعراب به ارمنستان بنا گردیده‌است. آن در مکانی که گریگور روشنگر و تیرداد سوم ارمنستان با همدیگر دیدن کردند. بنا به گفته مؤسس کاغانکاتواتسی مورخ ارمنی قرون وسطی این کلیسا در سال ۶۵۲ وقف شده‌است. زوارتنوتس تا پایان سده دهم میلادی پابرجا بود اما در منابع تاریخی به علت ویرانی آن اشاره نشده‌است.
معماری:
کلیسای جامع زوارتنوتس دارای ستون‌ها با سرستون‌هایی است که چهار عدد از ستون‌ها با طرحی از یک عقاب در بالای ان در مقابل چهارپایه اصلی کلیسا ایستاده‌اند. طراحی ساختمان اصلی کلیسا به شکل دایره می‌باشد ولی در قسمت‌های داخلی آن می‌توان یک ۳۲ ضلعی را مشاهده کرد که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌است. بر روی لبهٔ پنجره‌ها و اتاق‌ها و همین‌طور درها می‌توان کنده کاری‌هایی را با اشکال مختلف انگور و انار دید؛ انار به معنای نماد باروری و انگور به معنای خون و قیامت می‌باشد. در قسمت‌هایی نیز حکاکی‌هایی از عقاب‌ها دیده می‌شود که نماد پیروزی، مقاومت و قیام در دورهٔ قرون وسطی بوده‌است.

معماری کاخ نرسس سوم:
در قسمت غربی زوارتنوتس، کاخ موقت جاثلیق نرسس سوم قرار داشت؛ این کاخ خود از دو بخش مجزا تشکیل شده‌است بخش شرقی و غربی. بخش غربی شامل اتاق‌های اصلی برای اقامت و سالنی کوچک بوده که کاربردی تابستانه داشته‌است. در این سالن جشن‌های مختلف برگزار می‌کردند و مراسم اهدای هدایا نیز در آن انجام می‌شده‌است و توسط سه ستون به سه بخش مختلف تقسیم می‌شده‌است. این سه بخش توسط سه راهرو به هم مرتبط می‌شدند و در این بخش سالن کنفرانس هم وجود داشته‌است. قسمت شرقی نیز شامل بخش‌های خدماتی مثل انبار و حمام بوده‌است و در بخش جنوبی آن کارخانه تولید نوشیدنی جاثلیق وجود داشته که با خاک رس ساخته شده بود. معماری این کاخ پلانی مربع شکل داشته و بررسی نوع روشی که برای تأمین نور داخلی آن در نظر گرفته بودند، نشان می‌دهد از سقف چوبی برای کاخ بهره برده بودند.


کلیسای جامع زوارتنوتس ارمنستان

 
  • تشکر
Reactions: parädox و Z.A.H.Ř.Ą༻

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
ساعت خورشیدی


قدیمی‌ترین ساعت خورشیدی به دست آمده در ارمنستان متعلق به دیر زوارتنوتس از نیمهٔ اول قرن هفتم میلادی است. این ساعت خورشیدی به شکل دایره تراشیده شده. در نیم دایرهٔ بالای آن کتیبه ای قرار دارد با متن: «دست به دعای خداوند مقدس متعال برای ساعت مورد قبول بردار». نیم دایرهٔ پایینی، که ساعت‌های روز را نشان می‌دهد، از دوازده قسمت تشکیل شده‌است.

ویرانه‌های زوارتونتس تا زمانی که در ابتدای سده بیستم میلادی کشف شد در زیر خاک باقی ماند. بین سال‌های ۱۹۰۱ و ۱۹۰۷ تحت راهنمایی «وارداپت خاچیک» دادیان حفاری شد و پایه‌های کلیسای جامع و بعلاوه خرابه‌های ارگ جاثلیق و کارخانه نوشیدنی سازی کشف شد. قسمت‌های مختلف زوارتنوتس در سال ۱۹۴۰ توسط معمار ارمنی توروس تورامانیان بازسازی گردید.






کلیسای جامع زوارتنوتس ارمنستان

 
  • تشکر
Reactions: parädox

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع


کلیسای جامع زوارتنوتس ارمنستان

 
  • تشکر
Reactions: parädox و Z.A.H.Ř.Ą༻
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا