خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
شهرستان دهلران واقع در استان ایلام
دهلران در استان ایلام واقع شده و یکی از مهمترین شهرستانهای این استان می باشد، دهلران از لحاظ وسعت در رتبه نخست و از لحاظ جمعیت با۶۵۶۳۰ نفر در رتبه دوم استان قرار دارد .ساکنین این شهرستان غالبا از نژاد کرد بوده و به زبان شیرین کردی صحبت می کنند.
وجه تسمیه دهلران به این دلیل است که در ابتدا لرهای ساکن در منطقه دهی را ایجاد کرده و آن را دهلران نامگذاری کردند و اکنون نیز اکثر جمعیت دهلران متشکل از لرها و کردها است. این دو قوم در شهرستان دهلران دارای اشتراکات فرهنگی زیادی هستند. مهم ترین اماکن قابل سکونت دهلران در اوایل پیدایش تپه های علی کش و چغاسپید بوده اند که متعلق به دوره نوسنگی می باشد.

دهلران در کدام منطقه جغرافیایی واقع شده است ؟
دهلران، از لحاظ جغرافیایی در ناحیه جنوب شرقی استان ایلام قرار گرفته و با مرکز استان، ۲۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهرستان، دارای مرز مشترک با شهرهای خوزستان، آبدانان و مهران بوده و نسبت به دیگر شهرستانهای استان ایلام، دارای مرز مشترک بیشتری با کشور عراق می باشد. مساحت این شهرستان، ۱۴۰۰ کیلومتر بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰ متر است.

آثار طبیعی دهلران
یکی از مواردی که همیشه با نام این شهرستان عجین شده، وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوان و بکر و آثار تاریخی به جا مانده از قرون و اعصار گذشته در نقاط مختلف و جای جای این شهرستان بوده و این شهر را به یکی از زیباترین نقاط کشور ایران تبدیل کرده، به گونه ای که هرساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور برای دیدن این اماکن تاریخی و جاذبه های طبیعی به استان ایلام جذب می کند.
از مهمترین جاذبه های طبیعی این شهرستان نیز میتوان به این موارد اشاره کرد: غار خفاش، چشمه قیر، تپه علی کش، گمرک قدیمی و سراب اب گرم. در جنوب شرق دهلران چشمه ای موجود می باشد که ترکیبی از قیر و آب گرم از آن خارج می شود. . همچنین غاری به نام غار خفاشها در این ناحیه وجود دارد که اهمیت این شهرستان را بعنوان یکی از سکونتگاههای قدیمی موجود در ایران، که دارای آثار طبیعی ملی ، تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی می باشد، آشکار میسازد.

منابع طبیعی دهلران
از مهمترین منابع طبیعی دهلران می توان به معادن نفت و گاز ان اشاره کرد. گرچه دهلران یکی از میادین نفتی در ایران بوده و همچنین دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی می باشد، ولی از لحاظ وضعیت اقتصادی، در شرایط مناسبی قرار ندارد. شرکت نفت ایران و انگلیس، میدان نفتی دهلران را در سال ۱۳۵۱ کشف و در همان سال اولین چاه نفتی را در این منطقه حفر کرد.
میدان نفتی دهلران دارای ۳ حلقه چاه بوده که دومین حلقه در سال ۱۳۵۲ و یکسال پس از اکتشاف این میدان، و حلقه سوم در سال ۱۳۸۸ حفاری شد. در جنگ ۸ ساله میان ایران و عراق دو حلقه چاه این میدان نفتی مورد حملات متعدد دولت عراق قرار گرفت و بهره برداری از آن متوقف شد. ولی با وجود مشکلات اقتصادی زیاد و خسارتهای متحمل شده طی جنگ تحمیلی، همچنان یکی از زیباترین شهرهای ایران است.


شهرستان دهلران

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
شهرستان دهلران از شهرستان‌های استان ایلام ایران است. مرکز آن شهر دهلران است.
جمعیت:دهلران بزرگترین شهر استان ایلام به لحاظ وسعت با ۶۵۶۳۰ نفر جمعیت و دومین شهرستان استان به لحاظ جمعیت می‌باشد که بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را در استان داراست.
زبان:
اکثر مردم شهرستان دهلران استان ایلام به زبان کردی جنوبی لهجه پهله ای تکلم می‌کنند و مقداری از مردمان لر و عرب نیز در مناطقی از شهرستان دهلران ساکن هستند و اکثر اعراب در جنوب استان ایلام در همجواری با استان خوزستان زندگی می‌کنند.[
منابع نفت و گاز:
میدان نفتی دهلران یکی از میادین نفتی ایران است، که در ۲۲۲ کیلومتری جنوب غربی دهلران در استان ایلام قرار دارد. میزان نفت خام این میدان ۴٬۲۱۲ میلیون بشکه برآورد می‌شود. از این مقدار ۶۳۵ میلیون بشکه آن قابل استحصال می‌باشد. این میدان دارای کلاهک گازی می‌باشد. این میدان در سال ۱۳۵۱ و توسط شرکت نفت ایران و انگلیس کشف شد و اولین چاه آن، در عمق ۶۷۵ حفاری شد. یک سال بعد دومین چاه، در فاصله ۱۰ کیلومتری مرز ایران و عراق تا عمق ۴٬۳۰۰ متر حفاری شد. تا پاییز ۱۳۸۸ مجموعاً ۳ حلقه چاه بر روی این میدان زده شده‌است. [نیازمند منبع]
در طول جنگ ایران و عراق این میدان مورد حمله قرار گرفت و آسیب دید که موجب قطع تولید نفت آن شد. امتداد ایران در خاک عراق، میدان ابوغریب قرار دارد.در سال ۱۳۹۰روزانه ۱۵۰٬۰۰۰ بشکه نفت خام از طریق ۲۲ چاه فعال این میدان، استخراج می‌شد. نفت خام دهلران دارای ۴۳٫۳ درصد آ.پی. آی و ۷٫۲ درصد وزنی گوگرد است.
بخش‌ها و دهستانها:
این شهرستان دارای سه بخش و شش دهستان است:
دهستان:بیشه درازدهستانهای بخش مرکزی:دهستان اناران
نقاط شهری: دهلران
دهستانهای بخش زرین‌آباد:دهستان سید ابراهیمدهستان سید ناصرالدین
نقاط شهری: پهله
دهستانهای بخش سراب میمه:دهستان گورابدهستان تختان
نقاط شهری: میمه
دهستانهای بخش موسیان:دهستان ابوغویردهستان دشت عباسدهستان نهر عنبر
نقاط شهری: موسیان
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


شهرستان دهلران

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا