خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
آرامگاه علی ابن حمزه واقع در استان فارس
آرامگاه علی ابن حمزه یکی دیگر از زیارتگاه های شهر شیراز است که علاوه بر جایگاه مذهبی والا به سبب بنای تاریخی اش یکی از بناهای ارزشمند شهر شیراز است. این زیارتگاه مقبره علی فرزند حمزه فرزند امام موسی کاظم(ع) است. این بزرگوار به هنگام مراجعت به طوس برای یاری رساندن به عموی خود امام هشتم(ع) در جریان مقابله با حاکم فارس زخمی شده و متواری می گردد و چندین سال با فروش هیزم در دروازه استخر یا همان دروازه اصفهان روزگار می گذراند و در غاری که امروزه به غار باباکوهی شهره است سکونت می کند. علی ابن حمزه(ع) بالاخره توسط مامورین حکومتی شناسایی شده و به شهادت می رسد. پیکر مطهر ایشان در نزدیکی دروازه اصفهان به خاک سپرده می شود.

عضدالدوله دیلمی که از امیران به نام حکومت آل بویه بود در دوره دیلمیان زیارتگاهی بر فراز مقبره این بزرگوار ساخته و مقام وی را گرامی میدارد. بنای زیارتگاه یک بار هم در دوره تیموری مورد بازسازی و مرمت اساسی قرار می گیرد. مرمت ها در دوره صفویه و زندیه ادامه پیدا می کند و در زمان ناصرالدین شاه قاجار نیز بنا به طور اساسی تعمیر شده و مرمت می شود. به مرور در طی سالهای متمادی افرادی در مجاورت این بقعه متبرکه به خاک سپرده می شوند و ققبرستانی دور بقعه شکل می گیرد اما امروزه اثری از این قبرستان برجای نمانده است و به جای قبرستان باغ ملی و یک هنرستان صنعتی در این محوطه ایجاد شده است.
با ورود به تنها صحن این زیارتگاه حوضی در میان صحن به چشم می خورد. گنبد زیبای بقعه که یادگاری کم نظیر از دوره دیلمیان است نیز با کاشی کاری های نفیس و بسیار زیبا خودنمایی می کند. زیارتگاه در انتهای صحن قرار گرفته است. با ورود به داخل زیارتگاه از اتاق ها و ایوان های کوچکی عبور کرده و به حرم مطهر می رسید. بنای این قسمت به صورت یک صلیب ساخته شده است. ضریح کوچک و زیبایی آراسته بر فراز مقبره قرار گرفته و داخل زیارتگاه با آیینه کاری بسیار زیبایی آراسته شده است. درب ها و پنجره های این زیارتگاه مزین به هنر منبت کاری و گره چینی بوده و اوج هنر آن در درب ورودی قدیمی بقعه به چشم می خورد.
در این زیارتگاه سنگی سرخ رنگ به طول تقریبی سه متر به چشم می خورد که بر روی آن عباراتی به قلم ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری به چشم می خورد. کتیبه های دیگری نیز با خطوط زیبای ثلث و نستعلیق در جای جای بقعه به چشم می خورند.


آرامگاه علی ابن حمزه

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا